Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ytring på NRK: For mange ladekøer fra helvete

Startet av Jambo, søndag 13. oktober 2019, klokken 09:28

« forrige - neste »

saftsuse

#105
Sitat fra: espenri på mandag 21. oktober 2019, klokken 12:15
Jeg er enig, jeg bruker også mer tid i sentrum enn tidligere. Synes også det er enklere med bil i det siste, kjører til det parkeringshuset som er nærmest der jeg ønsker å oppholde meg og parkerer der. Slipper bekymre meg for at det ikke er ledig parkering og kjøre gate opp og gate ned for å finne gateparkering.

Jeg skjønner ikke dere som synes det er så voldsomt mye vanskeligere nå enn før? Var det slik at når dere kjørte bil til byen før så fikk dere alltid plass utenfor den ene butikken dere skulle til? Reiste dere til sentrum for å oppholde deg kun et sted, eller flyttet du bilen rundt i byen etter hvor dere skulle? Jeg klarer ærlig talt ikke se for meg at det er så mye vanskeligere nå med parkering i p-hus og/eller kollektivt.

Om det var bedre før? Ja gjett om det var.

Husker gode gamle dager hvor vi fylte opp den gamle Granada'en med 3-4 personer. Fylte på bensin for 100 kr og kastet en 10'er i kurven på den forhatte bomringen. Parkerte gratis på Oslo S og gikk til en av kinoene / konsertene i sentrum, eller tok t-banen til Colosseum kino.
I dag koster samme tur 4x 237.- i togbilletter i tillegg til parkeringsavgift på nærmeste togstasjon.
Blir dessverre ikke noen turer til Oslo lenger nei.

Savner det å ha det litt morsomt i helgene.
Før jobbet jeg i Oslo, kjørte inn og parkerte gratis på gaten foran arbeidsplassen. Nå kan jeg ikke jobbe der lenger. «All» inntekt går til skatt, bomring og parkering.
Dette var en kveldsjobb og toget går ikke etter endt arbeidstid. 
Og den jobben savner jeg. Har noen av mine beste minner og tid på den jobben.

Nå skal man helst sykle til jobb, reise hjem og spille Ludo i lyset av et stearinlys. Ja, kanskje vanlig lyspære da. Stearinlys er sikkert verre for miljøet.
Ikke bruk energi. Ikke TV og i alle fall ikke internett. Siden bruk av data og Internett spyr ut kolossale skyer av CO2 ut i atmosfæren.

Det har rett og slett blitt kjedelig og leve i Norge.

Jeg har kjøpt Elbil og kjører (heldigvis) mer en jeg gjorde før. Ikke mye. Men litt ekstra km blir det. Og jeg nyter det.... frem til GPS styrt km betaling blir installert i elbilen min.
Da er det slutt på moroa igjen, når pengene går i avgifter.

Det som er dumt er at det er færre og færre veldedige organisasjoner som jeg har mulighet til å støtte. Kun en igjen som jeg støtter som før, og to andre som får mye mindre enn før. De mister den støtten når vegprising blir innført.

Oi,oi, oi hvor jeg savner og banne over en 10'er i bomringen.....
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

gak

Sitat fra: saftsuse på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 00:06
Sitat fra: espenri på mandag 21. oktober 2019, klokken 12:15
Jeg er enig, jeg bruker også mer tid i sentrum enn tidligere. Synes også det er enklere med bil i det siste, kjører til det parkeringshuset som er nærmest der jeg ønsker å oppholde meg og parkerer der. Slipper bekymre meg for at det ikke er ledig parkering og kjøre gate opp og gate ned for å finne gateparkering.

Jeg skjønner ikke dere som synes det er så voldsomt mye vanskeligere nå enn før? Var det slik at når dere kjørte bil til byen før så fikk dere alltid plass utenfor den ene butikken dere skulle til? Reiste dere til sentrum for å oppholde deg kun et sted, eller flyttet du bilen rundt i byen etter hvor dere skulle? Jeg klarer ærlig talt ikke se for meg at det er så mye vanskeligere nå med parkering i p-hus og/eller kollektivt.

Om det var bedre før? Ja gjett om det var.

Husker gode gamle dager hvor vi fylte opp den gamle Granada'en med 3-4 personer. Fylte på bensin for 100 kr og kastet en 10'er i kurven på den forhatte bomringen. Parkerte gratis på Oslo S og gikk til en av kinoene / konsertene i sentrum, eller tok t-banen til Colosseum kino.
I dag koster samme tur 4x 237.- i togbilletter i tillegg til parkeringsavgift på nærmeste togstasjon.
Blir dessverre ikke noen turer til Oslo lenger nei.

Savner det å ha det litt morsomt i helgene.
Før jobbet jeg i Oslo, kjørte inn og parkerte gratis på gaten foran arbeidsplassen. Nå kan jeg ikke jobbe der lenger. «All» inntekt går til skatt, bomring og parkering.
Dette var en kveldsjobb og toget går ikke etter endt arbeidstid. 
Og den jobben savner jeg. Har noen av mine beste minner og tid på den jobben.

Nå skal man helst sykle til jobb, reise hjem og spille Ludo i lyset av et stearinlys. Ja, kanskje vanlig lyspære da. Stearinlys er sikkert verre for miljøet.
Ikke bruk energi. Ikke TV og i alle fall ikke internett. Siden bruk av data og Internett spyr ut kolossale skyer av CO2 ut i atmosfæren.

Det har rett og slett blitt kjedelig og leve i Norge.

Jeg har kjøpt Elbil og kjører (heldigvis) mer en jeg gjorde før. Ikke mye. Men litt ekstra km blir det. Og jeg nyter det.... frem til GPS styrt km betaling blir installert i elbilen min.
Da er det slutt på moroa igjen, når pengene går i avgifter.

Det som er dumt er at det er færre og færre veldedige organisasjoner som jeg har mulighet til å støtte. Kun en igjen som jeg støtter som før, og to andre som får mye mindre enn før. De mister den støtten når vegprising blir innført.

Oi,oi, oi hvor jeg savner og banne over en 10'er i bomringen.....
Det høres ut som det glade 80-tall:) Den tiden er over! Med elbil er dette mye billigere. Du kan kjøpe premiumbil uten å måtte betale for luksusen:)
Polo 2.5

espenri

Sitat fra: saftsuse på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 00:06
Sitat fra: espenri på mandag 21. oktober 2019, klokken 12:15
Jeg er enig, jeg bruker også mer tid i sentrum enn tidligere. Synes også det er enklere med bil i det siste, kjører til det parkeringshuset som er nærmest der jeg ønsker å oppholde meg og parkerer der. Slipper bekymre meg for at det ikke er ledig parkering og kjøre gate opp og gate ned for å finne gateparkering.

Jeg skjønner ikke dere som synes det er så voldsomt mye vanskeligere nå enn før? Var det slik at når dere kjørte bil til byen før så fikk dere alltid plass utenfor den ene butikken dere skulle til? Reiste dere til sentrum for å oppholde deg kun et sted, eller flyttet du bilen rundt i byen etter hvor dere skulle? Jeg klarer ærlig talt ikke se for meg at det er så mye vanskeligere nå med parkering i p-hus og/eller kollektivt.

Om det var bedre før? Ja gjett om det var.

Husker gode gamle dager hvor vi fylte opp den gamle Granada'en med 3-4 personer. Fylte på bensin for 100 kr og kastet en 10'er i kurven på den forhatte bomringen. Parkerte gratis på Oslo S og gikk til en av kinoene / konsertene i sentrum, eller tok t-banen til Colosseum kino.
I dag koster samme tur 4x 237.- i togbilletter i tillegg til parkeringsavgift på nærmeste togstasjon.
Blir dessverre ikke noen turer til Oslo lenger nei.

Savner det å ha det litt morsomt i helgene.
Før jobbet jeg i Oslo, kjørte inn og parkerte gratis på gaten foran arbeidsplassen. Nå kan jeg ikke jobbe der lenger. «All» inntekt går til skatt, bomring og parkering.
Dette var en kveldsjobb og toget går ikke etter endt arbeidstid. 
Og den jobben savner jeg. Har noen av mine beste minner og tid på den jobben.

Nå skal man helst sykle til jobb, reise hjem og spille Ludo i lyset av et stearinlys. Ja, kanskje vanlig lyspære da. Stearinlys er sikkert verre for miljøet.
Ikke bruk energi. Ikke TV og i alle fall ikke internett. Siden bruk av data og Internett spyr ut kolossale skyer av CO2 ut i atmosfæren.

Det har rett og slett blitt kjedelig og leve i Norge.

Jeg har kjøpt Elbil og kjører (heldigvis) mer en jeg gjorde før. Ikke mye. Men litt ekstra km blir det. Og jeg nyter det.... frem til GPS styrt km betaling blir installert i elbilen min.
Da er det slutt på moroa igjen, når pengene går i avgifter.

Det som er dumt er at det er færre og færre veldedige organisasjoner som jeg har mulighet til å støtte. Kun en igjen som jeg støtter som før, og to andre som får mye mindre enn før. De mister den støtten når vegprising blir innført.

Oi,oi, oi hvor jeg savner og banne over en 10'er i bomringen.....

Hadde du fortsatt jobbet i Oslo får du månedskort hos VY for 1909kr, med ca 20 arbeidsdager i mnd er du under 100kr tur/retur. Det er billigere enn du fikk til med Granadaen din for snart 40 år siden.

Det går tog fra Eidsvoll ca 2-4 ganger i timen, toget bruker 36 minutter til Oslo S. Samme strekning med bil tar iflg Google rett over en time.

Uten at jeg kjenner ditt behov i detalj så kan det virke som du svartmaler situasjonen. Du kommer unna potensielt billigere og med kortere reisetid med kollektivt.

Det kan også nevnes at Stor-Oslo har vokst, befolkningstallet har vokst med over 20% bare siden 2002. Skulle alle hatt ditt glorifiserte forhold til å kjøre bil til og inn i byen hadde det ikke vært annet enn parkeringsplasser og motorveier igjen.
2019 Jaguar I-Pace HSE FE
2016 Mitsubishi Outlander PHEV (Solgt)
2013 Mitsubishi iMiev

Håkon77

Bilen er forsatt ett nødvendig onde for alle som jobber utenfor normal arbeidstid. Ikke alle jobber i tidsrommet 7-23. Ting har blitt bedre og jeg har halvert kjøringen til fordel for tog de siste 5årene. Men effektivt er det ikke. Med bil er man på vei hjem 15min etter endt skift. Med tog er det enda 45min med venting før jeg starter på hjemreise. Til jobben kan jeg velge å komme 45min tidlig eller 15min sent. Det ryker nesten dobbelt så mye tid i reise med kollektivtransport for min del. 4timer hver dag.
2014 Leaf
2014 VW up! 1.0mpi

Amatøren

 :+1:

Godt skrevet.

Når jeg har tidlig vakt begynner jeg på arbeid ca 25 før første tog ankommer nærmeste togstasjon og har i tillegg 20 minutters gangtid fra stasjonen til arbeid.

Sier seg selv at kollektiv transport går ikke.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

hELgenen

Problemet er at mange ikke evner å sette seg inn i andre sin situasjon lenger.
Du har politikere som tenker med utgangspunkt i egen situasjon - og ettersom stadig flere politikere "avles" opp gjennom samme system og i bunn og grunn blir stadig likere - tenker de ofte omtrent likt.

Burger

hELgenen:  godt sagt, mange forstår ikke at politikere må jobbe for at all trafikk må ned i storbyer for at livskvaliteten skal bli bedre. Velgerne de tross alt står ansvarlig for bor i storbyen. Det vi driver med nå og bor langt unna jobb er ofte selvforskyldt. Man skal ha fordelene med å bo usentralt, men ingen av bakdelene.

Når det gjelder tidlig på jobb, så tror jeg at Oslo sporveier bruker taxi for å hente/bringe sjåfører på første og siste rutene, siden det naturlig nok ikke går kollektivtransport da. Dette er ett eksempel på en bedrift som har løst problemet.

Det jeg synes mange egentlig mangler er evne til forandring, selv om forandringen smerter. Jeg er klar for å selge huset og rykke opp familien fra der vi trives veldig godt for å flytte 15 mil+ dersom kona får seg fast jobb i ved kysten. Da blir det å bo hver for oss i hverdagene siden jeg ikke får interessant jobb i distriktene. Kjipern, men det nytter ikke å sutre over at det er vanskelig å få fast lærerjobb når vi bor midt mellom to utdanningssteder for lærere.

Og så var det hun som ble kjørt på av bussen, det ble litt enkelt. La meg ta et like gjennomtenkt eksempel, her må vi legge ned utrykkningstjenesten basert på samme logikk : https://www.tv2.no/a/10636135/

OhmPaPa: Det har vært en skikkelig instramming på handicapparkering, hjulpet til i noen klagesaker der noen har mistet handicapbeviset sitt. Fastlege ble satt til side. Usikker på hvorfor det har blitt strammet inn, men det er ganske krise for de som er avhengige av det som mister det/ikke får det.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Usikker på om drosje er noe bedre enn egen bil til disse togførerne. Greit, man trenger ikke P-plass til drosjen mens togføreren er på jobb, men drosjen kjører "tom tilbake" (satt på spissen). Har ikke sett noe statistikk på det, men jeg tør vedde på at drosjer har langt fra 100% belegg når de farter rundt.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

saftsuse

#113
Sitat fra: espenri på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 08:26
Sitat fra: saftsuse på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 00:06
Sitat fra: espenri på mandag 21. oktober 2019, klokken 12:15
Jeg er enig, jeg bruker også mer tid i sentrum enn tidligere. Synes også det er enklere med bil i det siste, kjører til det parkeringshuset som er nærmest der jeg ønsker å oppholde meg og parkerer der. Slipper bekymre meg for at det ikke er ledig parkering og kjøre gate opp og gate ned for å finne gateparkering.

Jeg skjønner ikke dere som synes det er så voldsomt mye vanskeligere nå enn før? Var det slik at når dere kjørte bil til byen før så fikk dere alltid plass utenfor den ene butikken dere skulle til? Reiste dere til sentrum for å oppholde deg kun et sted, eller flyttet du bilen rundt i byen etter hvor dere skulle? Jeg klarer ærlig talt ikke se for meg at det er så mye vanskeligere nå med parkering i p-hus og/eller kollektivt.

Om det var bedre før? Ja gjett om det var.

Husker gode gamle dager hvor vi fylte opp den gamle Granada'en med 3-4 personer. Fylte på bensin for 100 kr og kastet en 10'er i kurven på den forhatte bomringen. Parkerte gratis på Oslo S og gikk til en av kinoene / konsertene i sentrum, eller tok t-banen til Colosseum kino.
I dag koster samme tur 4x 237.- i togbilletter i tillegg til parkeringsavgift på nærmeste togstasjon.
Blir dessverre ikke noen turer til Oslo lenger nei.

Savner det å ha det litt morsomt i helgene.
Før jobbet jeg i Oslo, kjørte inn og parkerte gratis på gaten foran arbeidsplassen. Nå kan jeg ikke jobbe der lenger. «All» inntekt går til skatt, bomring og parkering.
Dette var en kveldsjobb og toget går ikke etter endt arbeidstid. 
Og den jobben savner jeg. Har noen av mine beste minner og tid på den jobben.

Nå skal man helst sykle til jobb, reise hjem og spille Ludo i lyset av et stearinlys. Ja, kanskje vanlig lyspære da. Stearinlys er sikkert verre for miljøet.
Ikke bruk energi. Ikke TV og i alle fall ikke internett. Siden bruk av data og Internett spyr ut kolossale skyer av CO2 ut i atmosfæren.

Det har rett og slett blitt kjedelig og leve i Norge.

Jeg har kjøpt Elbil og kjører (heldigvis) mer en jeg gjorde før. Ikke mye. Men litt ekstra km blir det. Og jeg nyter det.... frem til GPS styrt km betaling blir installert i elbilen min.
Da er det slutt på moroa igjen, når pengene går i avgifter.

Det som er dumt er at det er færre og færre veldedige organisasjoner som jeg har mulighet til å støtte. Kun en igjen som jeg støtter som før, og to andre som får mye mindre enn før. De mister den støtten når vegprising blir innført.

Oi,oi, oi hvor jeg savner og banne over en 10'er i bomringen.....

Hadde du fortsatt jobbet i Oslo får du månedskort hos VY for 1909kr, med ca 20 arbeidsdager i mnd er du under 100kr tur/retur. Det er billigere enn du fikk til med Granadaen din for snart 40 år siden.

Det går tog fra Eidsvoll ca 2-4 ganger i timen, toget bruker 36 minutter til Oslo S. Samme strekning med bil tar iflg Google rett over en time.

Uten at jeg kjenner ditt behov i detalj så kan det virke som du svartmaler situasjonen. Du kommer unna potensielt billigere og med kortere reisetid med kollektivt.

Det kan også nevnes at Stor-Oslo har vokst, befolkningstallet har vokst med over 20% bare siden 2002. Skulle alle hatt ditt glorifiserte forhold til å kjøre bil til og inn i byen hadde det ikke vært annet enn parkeringsplasser og motorveier igjen.
Det var ekstra jobb.  Fre-lør-søn og overnatting på fortauet foran Oslo S for å vente på første tog på morgenen er ikke aktuelt.
Som nevnt, det var kveldsjobb og siste tog har gått innen jeg ville vært på Oslo S

Med 10 kroner i bomring så kommer jeg nok potensielt billigere ut av å bruke bil.
Fint med tog ja, helt enig. 20 minutter raskere (tar litt tid å finne parkeringsplass ved togstasjonen)
Men så var det prisen da, fra 470 for to til 920 for 4 sånn ca. Vs bensin på en bil, eller kw på en elbil.

Ja, ja.  Da får jeg hate gamle dager da og ikke glorifisere. Huff.... alt var verre i gamle dager.....
Eidsvoll
Tesla M3 SR+ 2021 modell.
Reanult Zoe r110 2018 modell.

Elbil fundamentalist

#114
https://www.tu.no/artikler/bil-er-tre-ganger-raskere-enn-kollektivtrafikk/477293

Bil tre ganger raskere enn kollektivt.

"De fleste bilturer kan erstattes med buss eller tog, men da går det også vesentlig langsommere. Det viser det nye mobilitetsindeksen som konsulenthuset Incentive har utviklet for Dansk Industri."

Det betyr at kollektivtrafikken sløser bort den lille tiden små barn har med foreldrene sine hjemme mellom barnehage/skole og leggetid, og gjør dagen i barnehagen lenger enn nødvendig, dersom man bruker kollektivtrafikk. 

Til tross for dette er det super attraktivt å ta buss i Danmark...

https://youtu.be/zFBEKt-WCT8
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

emurof

Sitat fra: Elbil fundamentalist på fredag 25. oktober 2019, klokken 00:17
https://www.tu.no/artikler/bil-er-tre-ganger-raskere-enn-kollektivtrafikk/477293

Bil tre ganger raskere enn kollektivt.

"De fleste bilturer kan erstattes med buss eller tog, men da går det også vesentlig langsommere. Det viser det nye mobilitetsindeksen som konsulenthuset Incentive har utviklet for Dansk Industri."

Det betyr at kollektivtrafikken sløser bort den lille tiden små barn har med foreldrene sine hjemme mellom barnehage/skole og leggetid, og gjør dagen i barnehagen lener enn nødvendig, dersom man bruker kollektivtrafikk.

Ja, det er mange problemer med kollektivtransport. Det er veldig lite fleksibelt, og særlig hvis man må bytte mellom transportmidler. Man bruker mye tid, og denne tiden er ofte direkte bortkastet da man for eksempel står som sild i tønne og ikke får gjort noe nyttig. Det er liksom en slags "pakketransport av arbeidere", som kveg som slenges på et lasteplan for å fraktes et eller annet sted. Trangt, varmt, svett, lukt, lyd, med mer.

Jeg må innrømme at jeg hater kollektivtransport. Det er ubekvemt, bortkastet tid, og tungvint. Dessuten det stressende fordi man må legge opp livet sitt etter en timeplan noen andre har bestemt. Og hvis man må bytte transportmiddel så blir de ekstra stress med at man kanskje må stå ute og fryse mens man venter på neste avgang.

I-landsproblem? Kanskje. Men jeg hater det like fullt. Med egen bil har jeg full frihet og autonomi. Jeg kan justere temperaturen så den blir perfekt for meg, og jeg kan høre på radio eller podcast, eller slå av en prat hvis jeg kjører sammen med noen - en person jeg har valgt å kjøre sammen med og ikke noen jeg tilfeldigvis står presset inntil på en full buss. Jeg kan også skru av alt av lyd og bare la tankene fly og roe alt helt ned mens jeg kjører.

Men så er det jo slik at ikke alle kan kjøre bil. Da hadde det blitt fullstendig stopp. Men jeg vet ikke hva løsningen måtte være. Det eneste jeg vet er at jeg hater kollektivtransport, og at det er ubekvem og bortkastet tid.

DagfinnN

Løsningen er fleksible autonome biler hvor du kan velge å kjøre alene, dyrt, eller billig sammen med andre som skal samme vei. Det kan f.eks være småbusser med plass til 10 - 15 passasjerer eller en luksus bil om du vil. Du bestiller i app enten tilfeldig eller rutinemessig. Bilen/bussen kommer og henter ved,  og kjører deg til døra. Appen oppdaterer seg kontinuerlig slik at du vet på sekundet når transporten kommer. Betalingen er selvsagt automatisert. Dette er framtida og om 10 - 15 år er vi der.
TM3 LR 2021 kjøpt brukt 17.03.2022
TMY bestilt 25.01.2022 - levert 29.03.2022

jkirkebo

Sitat fra: emurof på fredag 25. oktober 2019, klokken 08:03
Jeg må innrømme at jeg hater kollektivtransport. Det er ubekvemt, bortkastet tid, og tungvint. Dessuten det stressende fordi man må legge opp livet sitt etter en timeplan noen andre har bestemt. Og hvis man må bytte transportmiddel så blir de ekstra stress med at man kanskje må stå ute og fryse mens man venter på neste avgang.

I-landsproblem? Kanskje. Men jeg hater det like fullt. Med egen bil har jeg full frihet og autonomi. Jeg kan justere temperaturen så den blir perfekt for meg, og jeg kan høre på radio eller podcast, eller slå av en prat hvis jeg kjører sammen med noen - en person jeg har valgt å kjøre sammen med og ikke noen jeg tilfeldigvis står presset inntil på en full buss. Jeg kan også skru av alt av lyd og bare la tankene fly og roe alt helt ned mens jeg kjører.

Men så er det jo slik at ikke alle kan kjøre bil. Da hadde det blitt fullstendig stopp. Men jeg vet ikke hva løsningen måtte være. Det eneste jeg vet er at jeg hater kollektivtransport, og at det er ubekvem og bortkastet tid.

Jeg elsker kollektivtransport. Jeg bruker i snitt ca. 3,5 time til pendling hver arbeidsdag og digger å kunne bruke tiden på noe annet enn å kjøre bil. Enten det er å se en serie på Netflix eller Amazon Prime, eller å ta seg en god blund. Hadde aldri orket å pendle så langt om jeg måtte kjøre bil, selv om bilkjøring kutter pendletiden fra 3,5 til 2,5 time. Heller 3,5 time der jeg kan bruke drøye 2 timer til noe avslappende enn 2,5 timer med kjøring og parkering.

Når det er sagt så pendler jeg ikke med buss. Buss kan være slitsomt, om vi snakker byruter og ikke lengre distanser. Bruker sjelden buss i utlandet også, er vi i f.eks London eller Berlin så går det nesten kun i T-bane (selv om buss ofte ville fått oss nærmere målet).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

OhmPaPa

Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. oktober 2019, klokken 12:16
Jeg elsker kollektivtransport. Jeg bruker i snitt ca. 3,5 time til pendling hver arbeidsdag og digger å kunne bruke tiden på noe annet enn å kjøre bil. Enten det er å se en serie på Netflix eller Amazon Prime, eller å ta seg en god blund.

Da er du heldig. Hvis jeg prøver på det samme er det frem med spyposen i en fei.

Kanskje i fremtiden vil vi som er plaget med reisesyke kunne få kjøre privatbil uten et tonn med avgifter mens resten av befolkningen kan kose seg med Netflix på kollektivtransporten?

jkirkebo

#119
Sitat fra: OhmPaPa på fredag 25. oktober 2019, klokken 12:24
Sitat fra: jkirkebo på fredag 25. oktober 2019, klokken 12:16
Jeg elsker kollektivtransport. Jeg bruker i snitt ca. 3,5 time til pendling hver arbeidsdag og digger å kunne bruke tiden på noe annet enn å kjøre bil. Enten det er å se en serie på Netflix eller Amazon Prime, eller å ta seg en god blund.

Da er du heldig. Hvis jeg prøver på det samme er det frem med spyposen i en fei.

Hvis du spyr på toget om du sovner eller ser på nettbrett så er du en av ekstremt få ;)

Du vil da slite med å slappe av i selvkjørende biler også antar jeg. Glad det ikke er meg som har så alvorlige problemer.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA