Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Chademo; et fremtidig problem?

Startet av 1000kwh, fredag 11. oktober 2019, klokken 08:23

« forrige - neste »

EV-FTW

Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 13. oktober 2019, klokken 13:32
Så lenge det finnes mange biler med Chademo på veien så finnes det et marked som de fleste tilbyderne vil støtte. De gamle bilene med mindre batteri hurtiglader også oftere enn biler med stort batteri.

Men for type 1 så ser man det i Sverige, hvor det mange steder finnes uttak med kabel, at det meste nå går over til type 2.

Er helt enig med deg, og derfor tror jeg at dagens ladere vil bestå. De dekker godt de bilene som bruker Chademo i dag. Men er ganske pessimistisk i forhold til at det kommer til å satses noe særlig på utbygging av lynladere med Chademo. Med andre ord vil det påvirke dem som kjøper Leaf 62.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

Enig i at om det er viktig for deg om det tar 45 eller 60 minutter å lade Leaf e+ fra 20 til 80% så bør man ikke kjøpe den i dag før det blir klart hvor dette blir tilgjengelig.

Foreløpig finnes det ikke engang lynladere noe sted jeg har nytte av det (bortsett fra Ionity med feil plugg på Dombås).
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

For meg er det ikke bare snakk om ladetid, med utfordringene med kø på ladere. Med større fokus på utbygging av CCS er de med Chademo stuck til de laderne som er, og den køen som er. Fikk erfare dette smertelig i sommer. Flere plasser jeg stoppet for å lade når jeg var på langtur med bilen, var jeg nummer 3 og 4 i køen. Det ble en del lange stopp. Mens de med CCS som kunne lade på ionity, de slapp unna med null kø.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

Nja, dette med kø er ikke så enkelt som det. Lynladere som bare har CCS vil også føre til at elbiler med CCS som ellers ville lagd kø for Chademo-laderne nå vil foretrekke å lade på lynlader i stedet. Man ser f.eks. dette på Dombås hvor de 2 gamle laderne til BKK nå har mindre kø siden de bilene som kan istedet lader på Ionity samme sted.

Dessuten med større batteri som på Leaf E+ så trenger man å lade mye mindre. På mange turer trenger man ikke å hurtiglade i det hele tatt eller man har mer fleksibilitet til å kjøre videre til neste ladested om det er ladekø.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Joda, er helt enig i at det er flere faktorer som spiller inn. Og med flere biler som nå kommer med CCS , jo mer trykk blir det på laderne der og. Derimot er jeg ganske sikker på at det er på CCS de kommer til å satse på utbygging av ladenettverk, i samsvar med at antallet biler som bruker standarden vokser.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020


EV-FTW

Ser ikke annet der enn hva jeg har sagt. Dagens 50 KW ladere består, da det er mange «gamle» leaf som bruker den. Derimot når det kommer til nye biler, er det kun Leaf som bruker Chademo og i teorien kan utnytte ladere på mer enn 50 KW, mens alle andre bruker CCS, og flere vil det bli. Så på ny, som vi ser hos Circle K og Ionity, det er CCS de satser på, og som det vil være lønnsomt å satse på.

Men, det er min mening, ikke nødvendigvis slik det vil bli.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Cirkle k setter da opp chademo der det ikke er ionity? 🤔

EV-FTW

Sitat fra: Joltus på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 06:47
Cirkle k setter da opp chademo der det ikke er ionity? 🤔

Her i området, setter de opp en mengde ladestasjoner. Pg det stemmer at det er Chademo på dem. Jeg var litt uklar der. Slik det er på alle stasjonene her i området og det jeg har sett når jeg har reist litt, er at de setter opp en god del 50KW ladere, disse har både Chademo og CCS, videre setter de også opp langt kraftigere ladere enn de på 50KW, disse har bare CCS, så langt jeg har sett av det som er montert til nå.

Noe som også er ganske logisk i forhold til hvor mange biler det er som bruker de forskjellige standardene.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

Det er mulig de også venter med å montere Chademo på lynladerne til de får vannkjølte kabler levert, så de slipper å bytte kabler senere som Fortum og GK må.
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

EV-FTW

Det er mulig, men det virker ikke som de laderne har uttak for flere kabler, uten at jeg skal være for bastant på det.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Marius Kotsbak

Faktisk fins det ganske mange gamle Kia Soul på veien som kan lade ca. 80kW på Chademo også: https://elbil.no/elbil/kia-soul-electric/
2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

vartli

Det finnes noen titusen biler som kan lade med Chademo og skal gjøre det i mange år framover, men dette blir et rent økonomisk regnestykke. De laderne som er satt opp med Enova-støtte, vil nok bestå som kombinerte ladere en god stund, men resten står så lenge det er inntjening og de virker.

Har selv bestilt ny Leaf 40 kWh, så jeg regner med at behovet dekkes noen år framover, men vi klarer oss jo ganske bra med 2011 Leaf også. Stort sett kun kjøring innenfor 50 km hjemmefra, så ingen krise om laderne blir færre, men dumt om muligheten for noen lengre turer forsvinner.
E-tron 55 2021
Leaf 40 kWh 2020
Leaf 2011 - solgt

Marius Kotsbak

2018: Leaf 24 kWh MY2013 (solgt)
2019: Leaf e+ 62 kWh Tekna MY2019

Trekkoppbil

Hvis man lader en e-nv200 med 250A, så er det vel satt inn ekstra batteri i bilen?

Spesialitetene til Muxsan er å sette inn ekstra batterier i lasterommet, eller å bytte til større batteri.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA