Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: 1000kwh på fredag 11. oktober 2019, klokken 08:23

Tittel: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: 1000kwhfredag 11. oktober 2019, klokken 08:23
Vurderer å gå til innkjøp av en brukt 40kwh Leaf. Forbruket skremmer meg ikke da vi sjeldent kjører så langt. Ellers er vel bilen kurrant og relativt god plass.

Men, hva skjer med Chademo i fremtiden. Er det på tur til å bli faset ut og vil det være mulig med et CCS adapter?
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Joltusfredag 11. oktober 2019, klokken 09:08
I Norge vil det ikke være et problem i overskuelig fremtid.

I Europa vil man nok se at det er dårlig med utbygging av chademo.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: 1000kwhfredag 11. oktober 2019, klokken 09:15
Hvis det utelukkende er 2. gen Leaf som bruke Chademo, og 3. gen sannsynligvis vil bruke CCS så frykter jeg man ikke får hurtigladet Leaf. Det vil jo være ganske kritisk.

Selv bare en stans i utbygging er jo kjedelig.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. oktober 2019, klokken 09:43
Jeg ville ikke bekymret meg, siden du sjeldent kjører langt. Det er et godt utbygget nettverk med 50KW Chademo ladere i dag. Ok, det kan være litt kø på dem noen ganger, men ikke alltid. Dagens ladere tror jeg vil bestå da de har både Chademo og CCS. Utfordringen, tror jeg, er for de som kjøper Leaf 62, som kan lades på ladere som leverer mer strøm enn 50KW. Disse laderne støtter stort sett kun CCS. Dette vil uansett ikke være et problem for deg.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Marius Kotsbakfredag 11. oktober 2019, klokken 20:20
Ingen problem i Sverige heller. Alle snabbladdere jeg har sett har begge plugger.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Trekkoppbilfredag 11. oktober 2019, klokken 23:09
Framtil Model3 kom sist vinter, var det like mange mange Chademo- som CCS-biler i Europa.
Fordelene med Chademo skal være at man har kraftuttak som mangler på ccs, og pluggen skal sitte litt fastere. Hvis størmselskapene kommer med løsninger for å mellomlage på biler, så er det Chademo som gjelder. 
Fordelene med CCS skulle være lågere pris og mindre klumpete pistol.
Om disse ulikhetene har noen praktisk betydning, er en annen sak.

Både CCS og Chademo kommer  med oppgraderte versjon etterhvert. Nå er nok CCS litt dominerende blandt nyere bilmodeller med store batterier, mens Chademo har vel løsninger for enda større kjøretøy.

Hvilke løsninger som vil leve lengst, er ikke enkelt å si. CCS har nok en fordel for den som har tilgang til Teslas ladere, og det er andre fabrikanter som har propretiære ladere for CCS, som man kan finne ved folkevognbutikker bl.a. Mens mange uavhengige ladere, og kiwi-laderene som Nissan var med å bygge ut, støtter ofte både CCS og Chademo. Det finnes enkelte eldre ladere som kun støtter Chademo, men det er ikke så mange igjen av dem.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. oktober 2019, klokken 23:25
Det er forskjellige meninger, sånn vil det alltid være.

Jeg tror Chademo vil bestå, på de laderne som allerede har det i dag. Det er for det meste 50 kW ladere.

Når det kommer til lynladere eller nye ladere som støtter 100KW pluss, ser en tydelig at det her stort sett konsekvent satses på CCS. Og hvorfor skulle de ikke det? Samtlige ( med et spørsmålstegn på Mazda sin kommende elbil) av nye elbiler på markedet nå bruker CCS, foruten Nissan. Circle K holder på med en massiv utbygging av ladere, men med CCS. Ionity har CCS. Så gjenstår det å se når Fortum og Grønn Kontakt skal bygge ut med lynladere hva de satser på. Av nye elbiler som støtter raskere lading , i teorien, enn 50 KW, er det bare Nissan som bruker Chademo. Og nå når det er så mange rivaler, og særlig til neste år når de kommer skikkelig i salg, vil prosentsatsen som bruker Chademo ( les. Leaf) være ganske liten.
Tittel: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: turfsurflørdag 12. oktober 2019, klokken 09:02
Når det kommer flere og flere ladere som kun er CCS og det blir flere biler som har CCS vil tilgjengeligheten på CHAdeMO ladere bli mindre. CHAdeMO bilene vil konkurrere med flere og flere CCS biler om de samme laderne.

Jeg tipper CHAdeMO utbyggingen vil stoppe rimelig fort når utbyggerne ser at CHAdeMO brukes mindre og mindre.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: automatlørdag 12. oktober 2019, klokken 10:46
Spørsmålet er ikke om, men når, Chademo begynner å oppleves som ukurrant.

3 år? 5år? Jeg tror mer på det første enn det siste.

Mange aspekter rundt Chademo's fremtid kommer frem i denne tråden:
https://elbilforum.no/index.php?topic=36574.0
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: leafnorlørdag 12. oktober 2019, klokken 10:51
Som BETA og VHS videokasetter en gang i tiden. VHS besto. I dag er ingen av de i bruk. Og i "overimorgen" vil hverken Chademo eller CCS bestå. Det blir noe i stil med dette:
https://www.tu.no/artikler/de-lader-ferge-med-1-2-megawatt-effekt-uten-fysisk-kontakt-med-fartoyet/409255
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: automatlørdag 12. oktober 2019, klokken 12:09
Sitat fra: leafnor på lørdag 12. oktober 2019, klokken 10:51
Som BETA og VHS videokasetter en gang i tiden. VHS besto. I dag er ingen av de i bruk. Og i "overimorgen" vil hverken Chademo eller CCS bestå. Det blir noe i stil med dette:
https://www.tu.no/artikler/de-lader-ferge-med-1-2-megawatt-effekt-uten-fysisk-kontakt-med-fartoyet/409255

Så du mener de som tidlig på 80-tallet stod å vurderte om de skulle velge VHS eller Beta, heller burde ventet 15 år på DVD? Eller skulle de ventet helt til nå, og gått for streaming?
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: leafnorlørdag 12. oktober 2019, klokken 14:02
Sitat fra: automat på lørdag 12. oktober 2019, klokken 12:09
Sitat fra: leafnor på lørdag 12. oktober 2019, klokken 10:51
Som BETA og VHS videokasetter en gang i tiden. VHS besto. I dag er ingen av de i bruk. Og i "overimorgen" vil hverken Chademo eller CCS bestå. Det blir noe i stil med dette:
https://www.tu.no/artikler/de-lader-ferge-med-1-2-megawatt-effekt-uten-fysisk-kontakt-med-fartoyet/409255

Så du mener de som tidlig på 80-tallet stod å vurderte om de skulle velge VHS eller Beta, heller burde ventet 15 år på DVD? Eller skulle de ventet helt til nå, og gått for streaming?
He he, nei, kjøpte ikke noen av delene. Moralen er at teknikk er stadig i endring, og selv om en velger det som i dag er mest av er det bare for en stund. Som med Chademo, masse EL-biler med Chademo fra 2011 og oppover, men nå "dør" det fordi CCS kommer etter i Europa. En dag gidder vi ikke lade med ledning, da blir det tråløst.
Forøvrig, enig i at trenden peker på CCS, og Chademo blir marginalisert og med det utdøende. Så jeg ville selv valgt CCS i dag om jeg kan velge.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: 1000kwhlørdag 12. oktober 2019, klokken 19:38
Leaf 40 har fått en bruktprissmell pga noe lav rekkevidde og treg lading. Men hvis problemstillingen rundt hurtigladestandarden når folk flest kan det jo oppstå nok en knekk.

Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: leafnorlørdag 12. oktober 2019, klokken 20:01
Sitat fra: 1000kwh på lørdag 12. oktober 2019, klokken 19:38
Leaf 40 har fått en bruktprissmell pga noe lav rekkevidde og treg lading. Men hvis problemstillingen rundt hurtigladestandarden når folk flest kan det jo oppstå nok en knekk.
Mao, en 40kWh Leaf til erstatning av min 2012 med SOH 77 nå, som brukes kun til "lokal" kjøring er et scoop. Kjører ikke langt (Selv om jeg var til Danmark med 2012-leaf'n), så ingen planer for det igjen. Gjør man 99% av alle ladinger hjemme, så vil jo en 40 kWh Leaf med prisfall for alle mulige saker som Rapidgate, Chademo-gate, Justerbart ratt gate og annet være en godt kjøp.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Marius Kotsbaksøndag 13. oktober 2019, klokken 13:32
Så lenge det finnes mange biler med Chademo på veien så finnes det et marked som de fleste tilbyderne vil støtte. De gamle bilene med mindre batteri hurtiglader også oftere enn biler med stort batteri.

Men for type 1 så ser man det i Sverige, hvor det mange steder finnes uttak med kabel, at det meste nå går over til type 2.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: EV-FTWsøndag 13. oktober 2019, klokken 13:45
Sitat fra: Marius Kotsbak på søndag 13. oktober 2019, klokken 13:32
Så lenge det finnes mange biler med Chademo på veien så finnes det et marked som de fleste tilbyderne vil støtte. De gamle bilene med mindre batteri hurtiglader også oftere enn biler med stort batteri.

Men for type 1 så ser man det i Sverige, hvor det mange steder finnes uttak med kabel, at det meste nå går over til type 2.

Er helt enig med deg, og derfor tror jeg at dagens ladere vil bestå. De dekker godt de bilene som bruker Chademo i dag. Men er ganske pessimistisk i forhold til at det kommer til å satses noe særlig på utbygging av lynladere med Chademo. Med andre ord vil det påvirke dem som kjøper Leaf 62.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Marius Kotsbaksøndag 13. oktober 2019, klokken 14:45
Enig i at om det er viktig for deg om det tar 45 eller 60 minutter å lade Leaf e+ fra 20 til 80% så bør man ikke kjøpe den i dag før det blir klart hvor dette blir tilgjengelig.

Foreløpig finnes det ikke engang lynladere noe sted jeg har nytte av det (bortsett fra Ionity med feil plugg på Dombås).
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: EV-FTWsøndag 13. oktober 2019, klokken 15:18
For meg er det ikke bare snakk om ladetid, med utfordringene med kø på ladere. Med større fokus på utbygging av CCS er de med Chademo stuck til de laderne som er, og den køen som er. Fikk erfare dette smertelig i sommer. Flere plasser jeg stoppet for å lade når jeg var på langtur med bilen, var jeg nummer 3 og 4 i køen. Det ble en del lange stopp. Mens de med CCS som kunne lade på ionity, de slapp unna med null kø.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Marius Kotsbaksøndag 13. oktober 2019, klokken 18:59
Nja, dette med kø er ikke så enkelt som det. Lynladere som bare har CCS vil også føre til at elbiler med CCS som ellers ville lagd kø for Chademo-laderne nå vil foretrekke å lade på lynlader i stedet. Man ser f.eks. dette på Dombås hvor de 2 gamle laderne til BKK nå har mindre kø siden de bilene som kan istedet lader på Ionity samme sted.

Dessuten med større batteri som på Leaf E+ så trenger man å lade mye mindre. På mange turer trenger man ikke å hurtiglade i det hele tatt eller man har mer fleksibilitet til å kjøre videre til neste ladested om det er ladekø.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: EV-FTWsøndag 13. oktober 2019, klokken 20:08
Joda, er helt enig i at det er flere faktorer som spiller inn. Og med flere biler som nå kommer med CCS , jo mer trykk blir det på laderne der og. Derimot er jeg ganske sikker på at det er på CCS de kommer til å satse på utbygging av ladenettverk, i samsvar med at antallet biler som bruker standarden vokser.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Trekkoppbilmandag 14. oktober 2019, klokken 20:44
Men Chademo er ikke bekymret for fremtiden i Europa: https://www.tu.no/artikler/de-var-storst-na-kommer-faerre-bilmodeller-med-denne-kontakten/466335
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: EV-FTWmandag 14. oktober 2019, klokken 22:52
Ser ikke annet der enn hva jeg har sagt. Dagens 50 KW ladere består, da det er mange «gamle» leaf som bruker den. Derimot når det kommer til nye biler, er det kun Leaf som bruker Chademo og i teorien kan utnytte ladere på mer enn 50 KW, mens alle andre bruker CCS, og flere vil det bli. Så på ny, som vi ser hos Circle K og Ionity, det er CCS de satser på, og som det vil være lønnsomt å satse på.

Men, det er min mening, ikke nødvendigvis slik det vil bli.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Joltustirsdag 15. oktober 2019, klokken 06:47
Cirkle k setter da opp chademo der det ikke er ionity? 🤔
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 15. oktober 2019, klokken 07:35
Sitat fra: Joltus på tirsdag 15. oktober 2019, klokken 06:47
Cirkle k setter da opp chademo der det ikke er ionity? 🤔

Her i området, setter de opp en mengde ladestasjoner. Pg det stemmer at det er Chademo på dem. Jeg var litt uklar der. Slik det er på alle stasjonene her i området og det jeg har sett når jeg har reist litt, er at de setter opp en god del 50KW ladere, disse har både Chademo og CCS, videre setter de også opp langt kraftigere ladere enn de på 50KW, disse har bare CCS, så langt jeg har sett av det som er montert til nå.

Noe som også er ganske logisk i forhold til hvor mange biler det er som bruker de forskjellige standardene.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Marius Kotsbaktirsdag 15. oktober 2019, klokken 13:40
Det er mulig de også venter med å montere Chademo på lynladerne til de får vannkjølte kabler levert, så de slipper å bytte kabler senere som Fortum og GK må.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 15. oktober 2019, klokken 15:46
Det er mulig, men det virker ikke som de laderne har uttak for flere kabler, uten at jeg skal være for bastant på det.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 30. oktober 2019, klokken 00:32
Faktisk fins det ganske mange gamle Kia Soul på veien som kan lade ca. 80kW på Chademo også: https://elbil.no/elbil/kia-soul-electric/
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: vartlimandag 18. november 2019, klokken 23:17
Det finnes noen titusen biler som kan lade med Chademo og skal gjøre det i mange år framover, men dette blir et rent økonomisk regnestykke. De laderne som er satt opp med Enova-støtte, vil nok bestå som kombinerte ladere en god stund, men resten står så lenge det er inntjening og de virker.

Har selv bestilt ny Leaf 40 kWh, så jeg regner med at behovet dekkes noen år framover, men vi klarer oss jo ganske bra med 2011 Leaf også. Stort sett kun kjøring innenfor 50 km hjemmefra, så ingen krise om laderne blir færre, men dumt om muligheten for noen lengre turer forsvinner.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Marius Kotsbakonsdag 30. juni 2021, klokken 12:09
Da er retrofit under uttesting:
https://twitter.com/muxsan_ev/status/1408778760585875458?s=19
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Trekkoppbilonsdag 21. juli 2021, klokken 11:57
Hvis man lader en e-nv200 med 250A, så er det vel satt inn ekstra batteri i bilen?

Spesialitetene til Muxsan er å sette inn ekstra batterier i lasterommet, eller å bytte til større batteri.
Tittel: Sv: Chademo; et fremtidig problem?
Skrevet av: Hideyowifetirsdag 27. juli 2021, klokken 16:03
Vi vurderte også Leaf nå, men da jeg oppdaget at de ny fortsatt  har Chademo ble bilen strøket av lista. Ikke bare vil standarden forsvinne, men den støtter  også maks 62,5kw lading. Så jeg ville nok da heller vurdert en Ioniq. Vi bestilte ny Model 3