Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

veldig mange bruktimportert Leaf på finn

Startet av Kniffen, tirsdag 27. juli 2021, klokken 21:43

« forrige - neste »

Kniffen

Hei.
Leaf tekna 2020 modeller.
Nesten alle som ligger på finn er bruktimportert.
Det opplyses så og si ikke i noen annonser må selv sjekke understellsnummeret.

Hvordan er garantiene på bil/batteri med tanke på at de er importerte.
er det noe man bør være obs på ved kjøp av bruktimport?

Takk for svar :)

Electric cars in Norway

#1
Det gjelder å følge med på importbiler...seriøse bilbutikker skal opplyse i annonsen at det er importbiler.

Se ellers bilen historie på vegvesen...

Spør deg selv om dette hvis du lurer på om det er importert bil:

Har du fått en garanti som kun den forhandleren dekker?

Gjelder ikke den hvis du reiser til en annen plass? Gjelder ikke den da?

Hovedregel er at import bil har kun den garanti som gjelder fra fabrikken. Så kommer butikkens garanti i tillegg.

Sjekk dette! 

Om batteriet:
Nybilgaranti på batteri er 8 år / 160.000 km

Mener dette over stemmer. Men kom gjerne med innspill, endringer :+1:

Hideyowife

Mobile24 som importør i Norge vil ikke ta i disse bilene. Snakket med de forrige uke ang TPMS sensorer i vår 2015 Leaf og de sa bare: Vi kan ikke hjelpe deg med den bilen.
Tesla Model 3 SR+ 2021
Tesla Model Y LR 2023

Hall of fame:
Seat Mii 2020 - Solgt
BMW i3 94ah 2017 - Solgt
Nissan Leaf SL 2015 - Solgt
MB B-Klasse EV 2016 - Solgt
e-Golf 2015 - Solgt
-------------------------------------
All in with EV since 2015

Kniffen

#3
Takk for svar :+1:

Hva gjør du ang tpms sensoren da?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=226241468

De skriver kjøpt ny i Norge. Jeg spurte hvorfor det står det. Når jeg ser på statens vegvesen er det bruktimport. De svarte meg det er standar text >:(

Trekkoppbil

Jeg kjøper alltid programmerbare sensorer og vanligvis Autel MX sensors, som jeg finner på f.eks Ebay til i rundt 200kr stykket pluss frakt og moms. Verktøy har jeg kjøpt under usa-ferie, hvor jeg fant kit med håndholdt verktøy og 8 sensorer for ca 3500kr.
Da er det gjort på noen få minutter å gå rundt bilen med håndverktøyet for å lese av IDene på sommerhjula og deretter programmere de samme IDene inn på sensorene til vinterhjula.
Hvis man ikke vil gjøre det sjølv, så kan man bare gå til ett dekkverksted, og helst utenfor høysesong.

USA-Leafer er på 315 MHz, og de Europeiske er på 433 Mhz, så det gjelder å kjøpe rett type, men nyere typer sensorer kan gjerne programmeres til rett frekvens.

Men jeg ser ikke den helt store forskjellen på bruktimporterte biler og andre, når det gjelder  tpms: Seint i 2014 kom det på eurpeiske Leafer også, mens på eldre modeller var det tpms kun på usa-leafer.

Biler fra kontinentet kan ha kontinentale vinterdekk, mens jeg vil anbefale nordiske. USA-biler  kommer typisk med helårsdekk, som jeg vil fraråde å bruke om vinteren. I praksis kan bruktimporterte biler ha nyere vinterdekk enn biler som er kjørt lenge her i landet.



Trekkoppbil

#5
Hvis man ikke stoler på en forhandler, så er det vel bare å rygge unna.
Sjølvsagt kan det være misforståelse, og du kan ha snakka med en ansatt som ikke har forstått at bilen er bruktimportert.
Carnext.com har flere Leafer  som er første gang registrert 26.feb 2020, og som er registrert i Norge 14. juni 2021, og som har  EC-skilt i samme nummerserie. Butikken burde kjenne til historikken her?

Man kan vurdere å importere sjølv. Du kan f.eks se etter biler i Sverige som er over 6mnd gamle, og som selges av virksomhet med momsrefusjon.

Når man kjøper Leaf, kan det være greit å sjekke markedet i ulike land.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA