Kjøpe brukt modell X, en fossilbileier søker hjelp...

Startet av Br-dal, onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:33

« forrige - neste »

Br-dal

Hei folkens!

Helt fersk her på forumet.
Har lest mange tråder, og er imponert over både kunnskap og seriøsitet i diskusjonene.
Prøver meg derfor her.

Lurer veldig på å kjøpe meg elbil. Har i dag en VW Passat diesel stasjonsvogn med 4WD.
Bor landlig til, og trenger både 4WD og hengerfeste, så da er vel TMX tilnærmet eneste valg?!

Har sett for meg et budsjett på rundt 650´, men om rette bilen er billigere er det bare bra. Dyrere går også, men da bør det være en god grunn.

Her er det potensielt mange spørsmål, men jeg kan ta de viktigste.

Batteri, 75, 90, eller 100? (vet at 100 ikke er innenfor prisen min egentlig..)
Hva mener dere teller mest, alder eller antall km?
Hjul, ser at mange har 22´på sommerdekk, men er ikke dekkene veldig dyre på så store størrelser? (Jeg bryr meg ikke om utseende, så 20´ eller 19´ virker for meg som mer økonomiske valg...)
6 eller 7 seter? Jeg har to barn som snart nærmer seg tenårene, og tanken er at vi skal droppe noen flyturer og heller ta bilferie nedover i Europa med mulighet til to ekstra passasjerer, så 5 seter blir uaktuell.
Hvor mye er gratis superlading verdt? Leser meg fram til her inne at det ikke er så mye å spare på det i praksis...
Må her ta med at jeg bor i nærheten av Brumunddal, med både superlader, samt Tesla butikk/verksted.

Har kikket litt på denne annonsen, er dette noe å gå videre med?
Evt erfaring med denne forhandleren modellen etc...?

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=158776503

På forhånd takk!

OhmPaPa

Sitat fra: Br-dal på onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:33
Lurer veldig på å kjøpe meg elbil. Har i dag en VW Passat diesel stasjonsvogn med 4WD.
Bor landlig til, og trenger både 4WD og hengerfeste, så da er vel TMX tilnærmet eneste valg?!

Har selv kjøpt pent brukt TMX og godt fornøyd. Tror Audi eTron og Mercedes EQC også har hengerfeste?

Sitat fra: Br-dal på onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:33
Batteri, 75, 90, eller 100? (vet at 100 ikke er innenfor prisen min egentlig..)
Hva mener dere teller mest, alder eller antall km?
Hjul, ser at mange har 22´på sommerdekk, men er ikke dekkene veldig dyre på så store størrelser? (Jeg bryr meg ikke om utseende, så 20´ eller 19´ virker for meg som mer økonomiske valg...)
6 eller 7 seter? Jeg har to barn som snart nærmer seg tenårene, og tanken er at vi skal droppe noen flyturer og heller ta bilferie nedover i Europa med mulighet til to ekstra passasjerer, så 5 seter blir uaktuell.
Hvor mye er gratis superlading verdt? Leser meg fram til her inne at det ikke er så mye å spare på det i praksis...

Vil generelt valgt nyeste TMX du har råd til siden Tesla hele tiden kommer med forbedringer. Jeg har f.eks. et 90-batteri av tredje generasjon som er bedre enn 90-batterier som er eldre.

De mindre hjulene bruker mindre strøm per mil. Og er mindre harde over humper. Så det er mitt valg.

Har selv 6 seter og det er veldig behagelig med 4 i bilen da de to baki sitter godt i hvert sitt sete. Og plassen i mellom er fin til kjølebag ol hvis ikke bilen har montert konsoll der. De to bakerste setene oppleves naturligvis trangere. Men hvis 6-seter så hjelper det også der at bilen er åpen i midten - plass til å strekke lange ben og vesker etc.

Gratis superlading sin verdi kommer an på hvor ofte du kjører lange turer. Er det hver sommerferie så spiller det ingen rolle. Er du omreisende selger og kjører mye langt hjemmefra er det kjekkere å ha.

Dette henger også sammen med batteristørrelse. Hvis et 75-batteri er nok i det daglige så er det bra nok hvis du skjelden kjører lengre turer.

Og glem ikke autopilot - jeg så for meg en fancy cruisecontrol før jeg kjøpte Teslaen. Men nå kjøper jeg ikke ny bil hvis den ikke har autopiloten. Den er så mye bedre enn en cruisecontrol. Og blir dessuten bedre med tiden takket være software-oppdateringer fra Tesla.

Br-dal

"Og glem ikke autopilot - jeg så for meg en fancy cruisecontrol før jeg kjøpte Teslaen. Men nå kjøper jeg ikke ny bil hvis den ikke har autopiloten. Den er så mye bedre enn en cruisecontrol. Og blir dessuten bedre med tiden takket være software-oppdateringer fra Tesla."

Ang autopilot. Her blir jeg litt forvirret...
Hva er forskjellen på AP1, AP2, AP2,5 og FSD?

Skjønner at det delvis har med versjon å gjøre, men mange skriver at AP1 er bedre enn AP2.

Jeg bor landlig til, så i det daglige, blir det ikke så stor bruk for det. Kan godt skjønne at man har stor glede av det om man kjører langt til/fra jobb, eller mye i rushtrafikk.

OhmPaPa

Det er generasjoner av maskinen som styrer autopiloten

AP1 på eldre biler
AP2
AP2.5
AP3 som er den nyeste. Hvis biler med eldre AP har kjøpt FSD får de byttet til AP3 etterhvert.

FSD er full selvkjøring - noe man betaler ekstra for. Ikke alle biler har dette.

Har ikke prøvt AP1 men den ble levert av andre. Fom AP2 lager Tesla dette selv. Så AP2 og nyere blir bedre med tiden.

Jeg bor også landlig til. Og kjører mest kortere strekninger. Og setter på AP i 90% av tilfellene.

På lange turer merker jeg at jeg blir mindre sliten av å ha autopilot. Har også en fossilbil så jeg får prøvt begge mulighetene om hverandre.

Jeg slår av AP når det er rundkjøringer og der fartsgrensene i GPS er feil. Etterhvert vil AP lære seg rundkjøringer og å lese trafikkskilt. Da blir det enda mere AP-kjøring for min del.

Br-dal

Aha!

Forstår jeg det rett at om du har AP1, så kommer det ikke oppdateringer, men om du har AP2 og nyere, så kan du oppdatere etterhvert?

Det er jo ganske vesentlig forskjell i så fall!

kodax

En vesentlig forskjell for oss med tidvis større lastebehov, er at nyere 7-setere kan legge ned både 2. og 3.rad. Det kan ikke de eldre, og heller ikke 6-setere.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

jlan

Sitat fra: Br-dal på onsdag 09. oktober 2019, klokken 15:09
Aha!
Forstår jeg det rett at om du har AP1, så kommer det ikke oppdateringer, men om du har AP2 og nyere, så kan du oppdatere etterhvert?
Det er jo ganske vesentlig forskjell i så fall!
Jeg tror nok du kan forhandle ned prisen på en AP1 bil med det argumentet. Men faktum er at etter 3 år så er den fortsatt bedre. AP1 var utviklet av et eksternt firma, som også leverer til andre bilmerker, mens de nyere variantene er beta versjoner under utvikling av Tesla selv. AP1 kan bl.a lese fartsgrenseskilt, den svinger ikke inn på busslommer og påkjøringsfelt, og fartsholderen er ganske upåvirket av møtende trafikk.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

THE

Synes bilen i annonsen ser veldig bra ut.

Har selv X med hvitt 6-seters interiør, og er veldig fornøyd med både hvitt interiør og 6-seter. Ser bilen du lurer på har ventilerte seter, og det er noe du ikke får på nye biler, og også noe jeg kunne tenkt meg på min bil.

Når det gjelder batteristørrelse så har jeg 100 kWh batteri selv, og personlig kunne jeg ikke tenkt meg mindre på X. Har hatt X75D som lånebil, og det ville blitt knapt for vårt bruk. Med Model S kunne jeg sikkert klart meg med 75 kWh batteri både pga. lavere forbruk på S enn på X, og fordi det ikke er mulig å trekke tilhenger med Model S.

Når det gjelder hjulstørrelse er min preferanse funksjon i stedet for utseende, og da blir det minst mulig felgdiameter som teller. Har 20" originale sommerhjul og 19" vinterhjul. Ville heller valgt 19" på sommerhjul også heller enn 22".

Bilen du ser på har AP1. Det vil si at mange nyere funksjoner mangler, men du har et mer stabilt AP-system enn nyere biler har. I tillegg har AP1 både skiltlesing og fungerende regnsensor, noe som pr. i dag AP2 og AP2.5 ikke har. Ap2 og AP2.5 har riktignok en kamerabasert regnsensor, men den fungerer per i dag ikke godt nok etter min mening.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

geear

Forskjellen på 75 og 90 er ikke allverdens. Hadde vurdert denne om 75 var nok:

https://www.finn.no/158453277

En del fordeler med å ta nyere bil, den har AP2.5, som også inkluderer dashcam-funksjon og sentry (parkeringskamera som tar opp på siden av bilen), ny type 7-seter med nedleggbar midtre seterygg, en del oppgraderinger som nye drivuniter, oppgradert ytelse.. I tilegg har den de beste setene å sitte i (selv om "delskinn" også er de billigste).  ;D har hørt rykter om at 75 ble oppgradert til samme type battericeller som 100-pakken fikk, mens 90 kom med den gamle typen, men vet ikke om det stemmer. Sikkert noen her som har mer info. Selv om den ikke har premium så var det mer som hadde blitt standard i slutten av 2017, som ambientlys (i kupéen), adaptive lys..

Det kan nok hende 6-seter er bedre hvis du her tenkt å ha med fire tenåringer. Mer fleksibilitet med 7-seteren ift bagasjeplass, der kan du ha tre på midtrekka (som det er god plass til), og sette én bakerst, og dermed ha det ene setet lagt ned og dermed god bagasjeplass. Den muligheten får du ikke med seks pers og 6-seter, men det kan bli trangt for en lang person bakerst i 7-seteren.

Br-dal

Hmm, dette blir mer komplisert jo mer tid jeg bruker på nettet...

Er inne på Tesla sine sider, og ser på "nye" biler, dvs biler med maks 20km på telleren. Dette er utstillingsbiler eller?

Ser at jeg kan få en 2019 modell "standard range" med 7 seter til litt over 800´.
Har lest meg til at Tesla har kampanjerente nå om dagen(?). Gjelder dette fortsatt, og gjelder det i så fall kun på helt nye bestillinger, eller også disse som ligger under "nye" biler?

Er en 2019 modell "standard range" til 800´et godt kjøp kontra en 2016/2017 X75D eller X90D til 600-650´?
Skjønner det slik at mer og mer utstyr har blitt standard, samt at det kom en ny MCU for en stund siden, er dette et poeng å ta med seg?

Ellemelle

Hvis du har råd til det, ville jeg helt klart ha kjøpt en ny bil.  De du ser på nettsiden er inventory-biler, og er ubrukte.

Slik jeg har forstått det, så kan det hende du får enda lavere pris hvis du ringer til en selger og spør om de har en billig inventory å selge til deg.

Br-dal

Sitat fra: Ellemelle på onsdag 09. oktober 2019, klokken 20:59
Hvis du har råd til det, ville jeg helt klart ha kjøpt en ny bil.  De du ser på nettsiden er inventory-biler, og er ubrukte.

Slik jeg har forstått det, så kan det hende du får enda lavere pris hvis du ringer til en selger og spør om de har en billig inventory å selge til deg.

Jeg bor jo i nærheten av Tesla i Brumunddal, kan stikke innom der og høre.
Om jeg får en ny (inventory) bil til "bare" litt over 100´mer enn en som er 1,5-3 år gammel, høres det fristende ut. Særlig med tanke på at den som flere har påpekt, er bedre utstyrt, eller mer oppdatert enn en brukt...

Thomas Parsli

Sitat fra: Br-dal på onsdag 09. oktober 2019, klokken 21:14

Om jeg får en ny (inventory) bil til "bare" litt over 100´mer enn en som er 1,5-3 år gammel, høres det fristende ut.

Hvis ny bil ikke haster -og du skal kjøpe Inventory- er det lurt å vente mot slutten på 4. kvartal for å se om de kjører nok en rentekampanje. Og kanskje gratis lading.

Normalt står det på https://www.tesla.com/no_NO/inventory/new/mx?redirect=no når det er rentekampanje -men jeg ville snakket med en selger.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

fredsjo

Jeg var i samme situasjon som deg for et par måneder siden. Vi endte med en 2019 TMX som var gått drøyt 10 000. Er utrolig glad jeg satte det som et krav at den hadde MCU2. Etter V10 kom har flere av de med MCU1 virkelig skjønt at dette er et reelt problem ved videresalg. MCU1 oppleves visstnok som ganske treg, pluss at du ikke får de nyeste funksjonen.
2021 Tesla Model Y
2018 Tesla Model X
(S) 2014 Nissan Leaf Tekna
Innehaver av https://skadedyr.net og https://sprengkiler.no

Br-dal

Sitat fra: fredsjo på fredag 11. oktober 2019, klokken 18:30
Jeg var i samme situasjon som deg for et par måneder siden. Vi endte med en 2019 TMX som var gått drøyt 10 000. Er utrolig glad jeg satte det som et krav at den hadde MCU2. Etter V10 kom har flere av de med MCU1 virkelig skjønt at dette er et reelt problem ved videresalg. MCU1 oppleves visstnok som ganske treg, pluss at du ikke får de nyeste funksjonen.

Jeg har skjønt det slik at MCU2 kom på biler registrert fra ca juni 2018?
Er ikke mange av de ute på finn nå.
hvor fikk du tak i din?

Hva tenker du eller andre her inne om ny "inventory" bil fra Tesla?
Ser at det er grovt sett 100´ forskjell på standard og long range.
Er det verdt prisforskjellen?
Til daglig trenger jeg ikke ekstra rekkevidde, kun på en helgetur i ny og ne, samt ferie. Men der har man jo superladernettverket å støtte seg på?

Var forresten innom Tesla i Brumunddal og fikk låne en ny Performance long range fra torsdag til fredag, det gav mersmak for å si det sånn... :D

De har ikke rentekampanje akkurat nå, men det var visst store muligheter for at det kom før jul, de vil prøve å få solgt så mange modell 3 som mulig for å slå en rekord for mest solgte biler på et år eller noe slikt som bobla har fra sekstitallet...

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA