Kjøpe brukt modell X, en fossilbileier søker hjelp...

Startet av Br-dal, onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:33

« forrige - neste »

kodax

Vi kjørte akkurat til London med en 75. Generelt sett var det supert å stoppe såpass ofte, med lang rekkevidde kjører man ofte så lenge at man blir sliten. Det var noen ganger jeg tenkte at det kunne være ok å kjøre lenger før lading, men det tror jeg egentlig at jeg også ville tenkt med en 100. Minuset er at ladestedene ofte er temmelig intetsigende, når man skal stoppe så er det mange andre steder jeg hadde foretrukket, men det gjelder jo uansett om man har en 75 eller 100.
Det jeg er er mest spent på er hvordan det vil gå opp til fjellet på vinteren i slaps, med stappfull bil, og ekstra boks på hengerfestet evt noen ganger tilhenger. Ingen krise å lade, men da føles eventuelt en halvtime som bortkastet tid. Kanskje blir det da CCS-lading som oftere er der det er mat-butikker, slik at stoppen kan brukes til noe nyttig, men der er det jo fort ladekø (pluss at jeg da må ut med penger, noe jeg ikke trenger på SuC.)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Jeg regner maks 24-25 mil med 100% på slik vinterkjøring "fossilbilstyle" (+10 og en del forbikjøringer). Ski på kroken har liten innvirkning med vårt stativ. Kjører på elendige veier over flere fjelloverganger og med 20", men ingen fartsgrenser over 80.

kodax

Jeg skal 20 mil på 19" i for det meste 80kmt, opp ca 1000 m.o.h, null forbikjøringer, og som sagt full bil + enten x-box på tvers eller henger. Tror det skal gå, men er jo litt spent:)
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

geear

Jeg er over flere solide stigninger, men får igjen en del siden jeg ender rundt 300 hm (og kjører fossil snøscooter derfra og oppover heia..  8)) uansett, starter du fulladet er det ikke noe problem, starter du med 80% etter noen ærender/jobb er det plutselig litt mer på kanten. Med henger må du lade underveis, merforbruket med henger er mye høyere enn en boks på kroken.

ethoring

Sitat fra: gr på mandag 14. oktober 2019, klokken 18:42
Jeg regner maks 24-25 mil med 100% på slik vinterkjøring "fossilbilstyle" (+10 og en del forbikjøringer). Ski på kroken har liten innvirkning med vårt stativ. Kjører på elendige veier over flere fjelloverganger og med 20", men ingen fartsgrenser over 80.

Erfaringstall fra meg med det jeg vil kalle ganske gode veger (forbruksmessig - fartsgrenser og kjørefelt er ikke noe å skryte av).  Vi kjører veldig ofte en etappe på 24 mil, skal da opp fra 0 til 1000 høydemeter og deretter litt ned igjen til 630. Har aldri hatt problem med denne etappen non-stop, har alltid 10-20 % igjen. Ved -30c på kaldeste deler av ruten, eller regn/sludd ankommer vi med ca 10 %.

20" Conti vc7. Typisk fart 80 km/t. Full last (men ikke noe på hengerfestet)

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA