Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

NAFs elbiltest

Startet av MrOtto, onsdag 09. oktober 2019, klokken 08:35

« forrige - neste »

EV-FTW

Så du mener det er bra at Nissan har lagt inn en buffer som gjør ar man kan kjøre opp mot 4 mil til etter at bilen viser den er tom for strøm, og det blinker lys og streker mot deg?
Du tenker det er reel rekkevidde? At folk som kjører med rekkeviddeangst, har mot nok til å kjøre 3 mil ekstra når de allerede omtrent holder på å tisse på seg fordi bilen sier den er tom for strøm.

Det er et fåtall som bruker Leafspy og dermed kan ha et klarere bilde av den reelle situasjonen, men selv om en har det, er det skummelt å kjøre bilen så tom for strøm. Det er aldri noen garanti at den ikke stopper.

Nei, dette er ikke reel rekkevidde de måler, da omtrent ingen hadde våget å kjøre bilen så lenge etter Nissan ( bilen selv)  har sagt at bilen er tom for strøm.
Nissan skulle heller tillat bilen å kjøre lenger før den sa den var tom for strøm, altså ikke ha så enorm buffer.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Kan ikke se at han skriver det du påstår?

Ser han skriver at det er bra med en test....

EV-FTW

#3
Kanskje  jeg overreagerte litt.
Men at Nissan har laget en så stor buffer irriterer meg. Strengt tatt lurer de kundene, da bilene egentlig kunne gått lengre. Bilen går lengre enn det den oppgir, men «ingen» våger å kjøre så langt under 0 prosent.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

MrOtto

Reell rekkevidde er til stans, praktisk rekkevidde er rekkevidden du bruker daglig. Da kommer rekkeviddeangst inn i bildet.
Endelig et bevis på at Leaf knuser den lille upraktiske Golfen, men resultatet er nok ikke like ille for Golf, da runden hadde bakker og når Leaf hadde strøm nok til å komme opp bakken og kunne rulle uten forbruk nedfor og få ekstra flere kilometer sammnliknet om runden hadde vært flat.

EV-FTW

Jeg må bare le. Men det er godt du finner glede i at Leaf, med å lure kundene sine, få folk til å skulle kjøre med konstant rekkeviddeangst, «knuser» konkurrenter på rekkevidde.

For meg blir det et desperat forsøk på å finne noe «positivt» i all den negative stormen rundt Leaf.
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

#6
Ja i motsetning til dine desperate forsøk etter hele tiden å finne og fremheve de negative sakene?

Ser ikke helt hvilken gevinst du har heller.....

Hørt det før comes to mind....

EV-FTW

Leaf er en grei bil, og jeg drar gjerne frem de positive tingene som er med bilen, og andre biler. Men jeg er også ærlig, og da blir det en del negative ting med Leaf, da den dessverre har såpass mange mangler.

Sånn er det bare.

Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

Joltus

Mhmmm.... Vi gleder oss til de positive tingene! Ikke hørt noe særlig om de de siste månedene 🤔

Cowboystrekk

Litt rart at Naf skriver at forbruk var 1.52Wh\km, mens det står 1.41Wh\km i bilen...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

leafnor

#10
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:22
Litt rart at Naf skriver at forbruk var 1.52Wh\km, mens det står 1.41Wh\km i bilen...
Kan være de har nulla måler på et tidspunkt.
Eller de regner 41 kjørte mil på 62 kWh.
Leaf 2019/Jan 42.000 km
Leaf 2012/Aug 185.000 km, solgt med 40kWh batteri til Ukraina. Der er det vist lov å ha større originalt Leafbatteri ;-)

Cowboystrekk

Sitat fra: leafnor på torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:22
Litt rart at Naf skriver at forbruk var 1.52Wh\km, mens det står 1.41Wh\km i bilen...
Kan være de har nulla måler på et tidspunkt.
Mulig det, men rart allikevel da de ikke har nulla triptelleren. For flere av de andre bilene oppgir de samme forbruk som bildet viser, men både 40 og 62 Leaf står oppført med 1.52Wh\km, mens på bildet står det at de har bruk 1.29 og 1.41.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

MrOtto

Sitat fra: Øyst1 på torsdag 10. oktober 2019, klokken 10:01
Jeg må bare le. Men det er godt du finner glede i at Leaf, med å lure kundene sine, få folk til å skulle kjøre med konstant rekkeviddeangst, «knuser» konkurrenter på rekkevidde.

For meg blir det et desperat forsøk på å finne noe «positivt» i all den negative stormen rundt Leaf.

Du eier ikke engang bilen og burde lest og skrevet i et annet forum? "Liker å hate"

MrOtto

Tester som baserer seg på bilens forbrukstall og så kalkulerere gjenværende rekkevidde er komplett nonsense. Det gir absolutt ikke riktig resultat. Bilens forbruksmåler er ikke til å stole på. Et stort ankepunkt er at denne baserer avstanden etter rulleomkretsen på hjulene, som i nesten alle tilfeller gir et avvik slik at tilbakelagt avstand ikke er korrekt.

Joltus

Det er litt rart. Fordi snittfart måleren i leaf bruker gps. Den er dønn nøyaktig.

Dette har eg testet.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA