Elbilforum.no

Bilmerker => Nissan => Leaf 2018- 40kWt og 62kWt => Emne startet av: MrOtto på onsdag 09. oktober 2019, klokken 08:35

Tittel: NAFs elbiltest
Skrevet av: MrOttoonsdag 09. oktober 2019, klokken 08:35
Endelig en test der bilen kjøres til stans, slik at man måler reell rekkevidde.
https://www.naf.no/forbrukertester/gruppetester-av-biler/den-store-elbiltesten/nissan-leaf-40-kwt/
https://www.naf.no/forbrukertester/gruppetester-av-biler/den-store-elbiltesten/nissan-leaf-62-kwt/

https://www.motor.no/artikler/2019/september/elbil-ladetest-sommer-2019-bil-for-bil/
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: EV-FTWonsdag 09. oktober 2019, klokken 14:25
Så du mener det er bra at Nissan har lagt inn en buffer som gjør ar man kan kjøre opp mot 4 mil til etter at bilen viser den er tom for strøm, og det blinker lys og streker mot deg?
Du tenker det er reel rekkevidde? At folk som kjører med rekkeviddeangst, har mot nok til å kjøre 3 mil ekstra når de allerede omtrent holder på å tisse på seg fordi bilen sier den er tom for strøm.

Det er et fåtall som bruker Leafspy og dermed kan ha et klarere bilde av den reelle situasjonen, men selv om en har det, er det skummelt å kjøre bilen så tom for strøm. Det er aldri noen garanti at den ikke stopper.

Nei, dette er ikke reel rekkevidde de måler, da omtrent ingen hadde våget å kjøre bilen så lenge etter Nissan ( bilen selv)  har sagt at bilen er tom for strøm.
Nissan skulle heller tillat bilen å kjøre lenger før den sa den var tom for strøm, altså ikke ha så enorm buffer.
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: Joltusonsdag 09. oktober 2019, klokken 21:18
Kan ikke se at han skriver det du påstår?

Ser han skriver at det er bra med en test....
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: EV-FTWonsdag 09. oktober 2019, klokken 21:43
Kanskje  jeg overreagerte litt.
Men at Nissan har laget en så stor buffer irriterer meg. Strengt tatt lurer de kundene, da bilene egentlig kunne gått lengre. Bilen går lengre enn det den oppgir, men «ingen» våger å kjøre så langt under 0 prosent.
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: MrOttotorsdag 10. oktober 2019, klokken 08:41
Reell rekkevidde er til stans, praktisk rekkevidde er rekkevidden du bruker daglig. Da kommer rekkeviddeangst inn i bildet.
Endelig et bevis på at Leaf knuser den lille upraktiske Golfen, men resultatet er nok ikke like ille for Golf, da runden hadde bakker og når Leaf hadde strøm nok til å komme opp bakken og kunne rulle uten forbruk nedfor og få ekstra flere kilometer sammnliknet om runden hadde vært flat.
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 10. oktober 2019, klokken 10:01
Jeg må bare le. Men det er godt du finner glede i at Leaf, med å lure kundene sine, få folk til å skulle kjøre med konstant rekkeviddeangst, «knuser» konkurrenter på rekkevidde.

For meg blir det et desperat forsøk på å finne noe «positivt» i all den negative stormen rundt Leaf.
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: Joltustorsdag 10. oktober 2019, klokken 10:33
Ja i motsetning til dine desperate forsøk etter hele tiden å finne og fremheve de negative sakene?

Ser ikke helt hvilken gevinst du har heller.....

Hørt det før comes to mind....
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 10. oktober 2019, klokken 10:37
Leaf er en grei bil, og jeg drar gjerne frem de positive tingene som er med bilen, og andre biler. Men jeg er også ærlig, og da blir det en del negative ting med Leaf, da den dessverre har såpass mange mangler.

Sånn er det bare.

Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: Joltustorsdag 10. oktober 2019, klokken 10:44
Mhmmm.... Vi gleder oss til de positive tingene! Ikke hørt noe særlig om de de siste månedene 🤔
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: Cowboystrekktorsdag 10. oktober 2019, klokken 12:22
Litt rart at Naf skriver at forbruk var 1.52Wh\km, mens det står 1.41Wh\km i bilen...
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: leafnortorsdag 10. oktober 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:22
Litt rart at Naf skriver at forbruk var 1.52Wh\km, mens det står 1.41Wh\km i bilen...
Kan være de har nulla måler på et tidspunkt.
Eller de regner 41 kjørte mil på 62 kWh.
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: Cowboystrekktorsdag 10. oktober 2019, klokken 12:42
Sitat fra: leafnor på torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:37
Sitat fra: Cowboystrekk på torsdag 10. oktober 2019, klokken 12:22
Litt rart at Naf skriver at forbruk var 1.52Wh\km, mens det står 1.41Wh\km i bilen...
Kan være de har nulla måler på et tidspunkt.
Mulig det, men rart allikevel da de ikke har nulla triptelleren. For flere av de andre bilene oppgir de samme forbruk som bildet viser, men både 40 og 62 Leaf står oppført med 1.52Wh\km, mens på bildet står det at de har bruk 1.29 og 1.41.
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: MrOttofredag 11. oktober 2019, klokken 07:41
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 10. oktober 2019, klokken 10:01
Jeg må bare le. Men det er godt du finner glede i at Leaf, med å lure kundene sine, få folk til å skulle kjøre med konstant rekkeviddeangst, «knuser» konkurrenter på rekkevidde.

For meg blir det et desperat forsøk på å finne noe «positivt» i all den negative stormen rundt Leaf.

Du eier ikke engang bilen og burde lest og skrevet i et annet forum? "Liker å hate"
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: MrOttofredag 11. oktober 2019, klokken 07:57
Tester som baserer seg på bilens forbrukstall og så kalkulerere gjenværende rekkevidde er komplett nonsense. Det gir absolutt ikke riktig resultat. Bilens forbruksmåler er ikke til å stole på. Et stort ankepunkt er at denne baserer avstanden etter rulleomkretsen på hjulene, som i nesten alle tilfeller gir et avvik slik at tilbakelagt avstand ikke er korrekt.
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: Joltusfredag 11. oktober 2019, klokken 09:09
Det er litt rart. Fordi snittfart måleren i leaf bruker gps. Den er dønn nøyaktig.

Dette har eg testet.
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: EV-FTWfredag 11. oktober 2019, klokken 09:37
Sitat fra: MrOtto på fredag 11. oktober 2019, klokken 07:41
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 10. oktober 2019, klokken 10:01
Jeg må bare le. Men det er godt du finner glede i at Leaf, med å lure kundene sine, få folk til å skulle kjøre med konstant rekkeviddeangst, «knuser» konkurrenter på rekkevidde.

For meg blir det et desperat forsøk på å finne noe «positivt» i all den negative stormen rundt Leaf.

Du eier ikke engang bilen og burde lest og skrevet i et annet forum? "Liker å hate"

Jeg eier Leaf og har gjort det snart 4 år. Ok, det er Leaf 30, men like mye en Leaf. Har også hatt en 2019 Leaf 40 over 1 mnd og kjørt den rundt 150 mil, så klarte å danne meg et greit inntrykk på den tiden.
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: Joenfredag 11. oktober 2019, klokken 16:43
SnittForbruk på 1.52 på 418km gir 63.5kWh total forbrukt på 62kWh leaf.
Kan det være at de har målt hvor mye de måte lade (~58kwh+ladetap)??
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: Marius Kotsbakfredag 11. oktober 2019, klokken 20:04
Nå er Power cruise control for 62 kWh rett rundt hjørnet for de som vil bruke hele kapasiteten på en trygg måte: https://www.powercruisecontrol.com (jeg har bidratt med testing og data).
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: Joltusfredag 11. oktober 2019, klokken 21:12
Hva er power cruise control?
Tittel: Sv: NAFs elbiltest
Skrevet av: Marius Kotsbaksøndag 13. oktober 2019, klokken 19:02
App for ruteplanlegging og -gjennomføring, se https://www.powercruisecontrol.com/