Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Garanti på seter i Tesla

Startet av sven erik, mandag 07. oktober 2019, klokken 00:57

« forrige - neste »

JorEl

#30
Jeg tror jo også at vekt spiller en rolle, men Tesla må være litt smidige. Gi mannen et flott nytt sete eller et fint brukt. Skal man behandlet kundene etter vekt, om luftdemperene blir ødelagt, eller om DriveUnit blir slitt?
En skal heller ikke glemme at det ikke er lett å være overvektig, og komme til en bilforhandler som ikke vil skifte et sete. Her er det liksom ikke bilen som er problemet, men kunden? Går det ann å behandler en kunde verre enn dette? Hva med litt nestekjærlighet og litt god reklame.
Om Tesla henger seg opp i vekten til sven erik, så skal jeg som er en lettvekter, ha lenger garanti enn 5år på mine seter!!
Legger inn en link her fra en flink mann som sikkert ikke liker salat og gullerøtter..han forteller i denne videoen at han liker best TM3 for den er enklest å gå inn og ut av, kona kjører Sen, men ikke i denne testen.https://youtu.be/K1ZzgoNfR8Q?t=569
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

SitatJeg tror jo også at vekt spiller en rolle, men Tesla må være litt smidige. Gi mannen et flott nytt sete eller et fint brukt.

Kan være enig med deg, men her er spørsmålet garanti, og ikke goodwill som du vel mener skal komme i betraktning.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

JorEl

Ok, jeg vet ikke alder på bilen, prøvde å kikke gjennom tråden. Men er bilen under 5år gammel så bør vel  reklamasjon være greit her?
Jeg melder meg ut av tråden, siden jeg ikke har mer å komme med.
Men om forumet er med på en kronerulling, så legger jeg inn en 100-lapp :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Handyman

Sitat fra: JorEl på lørdag 19. oktober 2019, klokken 14:53
..... Skal man behandlet kundene etter vekt, om luftdemperene blir ødelagt, eller om DriveUnit blir slitt?....
e
Kan overhodet ikke sammenliknes. Så lenge man holder seg under tillatt totalvekt så spiller det ingen rolle hvor mye personene i bilen veier! De får evt. bare med seg litt mindre bagasje.

"Normal bruk" sentralt her, og da kan man ikke se bort fra vekt på brukeren.
Buk i næring vil for eksempel også telle negativt.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Toalmar

Sitat fra: sven erik på fredag 18. oktober 2019, klokken 15:13
Sitat fra: Handyman på fredag 18. oktober 2019, klokken 10:07
Er det sikkerhetsselen vi ser i setet?
Du er klar over at den må være foran kroppen for at den skal ha noen hensikt ;) :police:

ikke heng deg opp i det jeg har fritak fra å bruke det
Hva om du kolliderer, man har ikke fritak for å bli skadet pga ikke bruk av bilbeltet.
Jeg for min del hadde ikke turt å kjøre uten bilbelte
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

turfsurf

Sitat fra: Toalmar på søndag 20. oktober 2019, klokken 07:24
Hva om du kolliderer, man har ikke fritak for å bli skadet pga ikke bruk av bilbeltet.
Det vet nok alle som har dette behovet. Det betyr enkelt og greit økt risiko for skade. De fleste som kjører uten belte (lovlig) gjør nok den vurderingen at det er verdt det. Mange kompenserer nok med ekstra passiv kjøring.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

sven erik

Sitat fra: JorEl på lørdag 19. oktober 2019, klokken 14:53
Jeg tror jo også at vekt spiller en rolle, men Tesla må være litt smidige. Gi mannen et flott nytt sete eller et fint brukt. Skal man behandlet kundene etter vekt, om luftdemperene blir ødelagt, eller om DriveUnit blir slitt?
En skal heller ikke glemme at det ikke er lett å være overvektig, og komme til en bilforhandler som ikke vil skifte et sete. Her er det liksom ikke bilen som er problemet, men kunden? Går det ann å behandler en kunde verre enn dette? Hva med litt nestekjærlighet og litt god reklame.
Om Tesla henger seg opp i vekten til sven erik, så skal jeg som er en lettvekter, ha lenger garanti enn 5år på mine seter!!
Legger inn en link her fra en flink mann som sikkert ikke liker salat og gullerøtter..han forteller i denne videoen at han liker best TM3 for den er enklest å gå inn og ut av, kona kjører Sen, men ikke i denne testen.https://youtu.be/K1ZzgoNfR8Q?t=569

takker  å ja dette gjelder å pasasjer setet som jeg ikke har sittet i dette leser ingen  men  tesla  sier uansett er det bare 6 måneders  garanti på seter

Handyman

Sitat fra: sven erik på mandag 21. oktober 2019, klokken 22:54
Sitat fra: JorEl på lørdag 19. oktober 2019, klokken 14:53
Jeg tror jo også at vekt spiller en rolle, men Tesla må være litt smidige. Gi mannen et flott nytt sete eller et fint brukt. Skal man behandlet kundene etter vekt, om luftdemperene blir ødelagt, eller om DriveUnit blir slitt?
En skal heller ikke glemme at det ikke er lett å være overvektig, og komme til en bilforhandler som ikke vil skifte et sete. Her er det liksom ikke bilen som er problemet, men kunden? Går det ann å behandler en kunde verre enn dette? Hva med litt nestekjærlighet og litt god reklame.
Om Tesla henger seg opp i vekten til sven erik, så skal jeg som er en lettvekter, ha lenger garanti enn 5år på mine seter!!
Legger inn en link her fra en flink mann som sikkert ikke liker salat og gullerøtter..han forteller i denne videoen at han liker best TM3 for den er enklest å gå inn og ut av, kona kjører Sen, men ikke i denne testen.https://youtu.be/K1ZzgoNfR8Q?t=569

takker  å ja dette gjelder å pasasjer setet som jeg ikke har sittet i dette leser ingen  men  tesla  sier uansett er det bare 6 måneders  garanti på seter
Glem garantien, og bruk heller reklamasjonsretten. Den er lovfestet og er ikke noe Tesla bestemmer over.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

JorEl

Ja bruk reklamasjon. Den varer 5år på alt som skal/bør vare i 5år. Ett sete fra Tesla, skal jo det :)
Takk for avklaringen Handyman :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

k1

Sitat fra: JorEl på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 12:34
Ja bruk reklamasjon. Den varer 5år på alt som skal/bør vare i 5år. Ett sete fra Tesla, skal jo det :)
Takk for avklaringen Handyman :+1:

..under forutsetningen «normal bruk», hva nå definisjonen av det er juridisk...

Motorwatt

Kjenner litt til saken, og synes ikke det er riktig at det startes en tråd med denne tittelen når ikke alle relevante fakta blir lagt fram samtidig. Googlet litt, og fant bemerkelsesverdige få klager på setene til Tesla. Vekt er vel den eneste variabelen som kan føre til en slik slitasje.
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

k1

#41
Nå hevdes det jo da at også passasjersetet er likt, og vært lite i bruk, så hele greia høres merkelig ut. Setet ser jo betydelig slitt ut på bildet, bilen er 2 år og kjørt 80k hvis jeg har fått med meg alt her.
Og ja, denne type feil er jo ikke vanlig/særlig kjent?

At Tesla kjører 6mnd garanti på seter er jo ikke spes bra, men her snakker vi om reklamasjon, som er noe annet, innenfor «normal bruk».

Amoss

Sitat fra: k1 på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 17:43
At Tesla kjører 6mnd garanti på seter er jo ikke spes bra, men her snakker vi om reklamasjon, som er noe annet, innenfor «normal bruk».

Om jeg ikke har missforstått noe så er det 5 års garanti på hele bilen utenom slitasjedeler. Seter er ikke slitasjedeler. Så her er det enten som Motorwatt sier relevante fakta som ikke er fremlagt, eller så er det noen hos Tesla som prøver seg med "en spansk en".
Model S 85D

Handyman

Sitat fra: JorEl på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 12:34
.....Den varer 5år på alt som skal/bør vare i 5år. Ett sete fra Tesla, skal jo det :).....
Det er ikke riktig, for å være presis er det 5år på ting som er ment å vare vesentlig mer en 2 år.
Er en gjenstand feks. ment å vare 3-4 år så er det 5 års reklamasjonsrett.

Sitat fra: k1 på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 16:41
Sitat fra: JorEl på tirsdag 22. oktober 2019, klokken 12:34
Ja bruk reklamasjon. Den varer 5år på alt som skal/bør vare i 5år. Ett sete fra Tesla, skal jo det :)
Takk for avklaringen Handyman :+1:
..under forutsetningen «normal bruk», hva nå definisjonen av det er juridisk...
Ja selvfølgelig, det er flere forutsetninger. Blant annet frister for å melde i fra osv.

Her er en fin oppsummering:
http://www.juridiskabc.no/avtalerett/reglene-for-reklamasjon/
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Kverna

Prøvde å se på bildet, men så ikke hva som skal være galt. kan noen ringe rundt problemområdet så jeg lærer litt idag jeg også ?
2015 BMW i3 rex

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA