Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Død MCU

Startet av Kramzz, fredag 04. oktober 2019, klokken 20:03

« forrige - neste »

Muffinman

#75
Det er ikke mulig å ettermontere MCU2 i følge Tesla. Grunnleggende forskjellig. Privatpersoner over there har greid å trikse det til, men ikke uten også å bytte instrumentclusteret. Og mye annen "magi".

EDIT: Etter hva jeg leser får clusteret bilde fra MCU2. Skulle dermed tro at om MCU2 dør får man sort instrumentcluster også?

turfsurf

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. november 2019, klokken 21:39
Det er ikke mulig å ettermontere MCU2 i følge Tesla. Grunnleggende forskjellig.
Selvfølgelig går det. Det er kun snakk om kostnader. Det blir interessant  å se hvordan de løser dette når HW3 foreløpig kun er kompatibelt med mcu2.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sandvika

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. november 2019, klokken 22:18
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 19. november 2019, klokken 21:39
Det er ikke mulig å ettermontere MCU2 i følge Tesla. Grunnleggende forskjellig.
Selvfølgelig går det. Det er kun snakk om kostnader. Det blir interessant  å se hvordan de løser dette når HW3 foreløpig kun er kompatibelt med mcu2.
Da kan du kanskje bekrefte Tesla ikke har gjort noen revisjon av noen av grensesnittet mot den andre skjermen eller de titalls andre enhetene i bilen som MCU skal kommunisere med?

Er ikke utenkelig at de må utvikle en egen versjon av MCU2 for HW3 i eldre biler som er bakoverkompatibel til visse legacy systemer som ikke er trengs byttes ut i HW3.

turfsurf

Sitat fra: Sandvika på tirsdag 19. november 2019, klokken 23:20
Da kan du kanskje bekrefte Tesla ikke har gjort noen revisjon av noen av grensesnittet mot den andre skjermen eller de titalls andre enhetene i bilen som MCU skal kommunisere med?

Er ikke utenkelig at de må utvikle en egen versjon av MCU2 for HW3 i eldre biler som er bakoverkompatibel til visse legacy systemer som ikke er trengs byttes ut i HW3.
Selvfølgelig kan jeg ikke det, så vidt jeg vet er endringene hovedsaklig passivt instrument cluster (sekundær skjerm) og 5GHz WiFi utenom selve mcu2 enheten.

Det er jo akkurat poenget, bruker man nok penger kan man tilpasse alt. Støtte for aktivt instrument cluster burde være trivielt, siden det allerede finnes i MCU1. Konfigurasjon for å disable 5GHz WiFi likeså.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. november 2019, klokken 22:18
Selvfølgelig går det. Det er kun snakk om kostnader.

Det var en borte i us som fikk se et hemmelig dekret som sa at Tesla skulle snart begynne å retrofitte mcu2, og at kostnaden var $5k = kr 50.000...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

jkirkebo

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. november 2019, klokken 16:27
Sitat fra: turfsurf på tirsdag 19. november 2019, klokken 22:18
Selvfølgelig går det. Det er kun snakk om kostnader.

Det var en borte i us som fikk se et hemmelig dekret som sa at Tesla skulle snart begynne å retrofitte mcu2, og at kostnaden var $5k = kr 50.000...

Husk å legge på momsen. Blir nok minst 60k.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 20. november 2019, klokken 16:27
Det var en borte i us som fikk se et hemmelig dekret som sa at Tesla skulle snart begynne å retrofitte mcu2, og at kostnaden var $5k = kr 50.000...
Men hvis man må ha mcu2 for å oppgradere til HW3 så kan de få problemer med å ta betalt...
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

Det fikser de nok med å enten ikke oppgradere oss, eller lage en spesialversjon/adapterløsning. Blir ekstremt overrasket hvis de oppgraderer alle FSD til MCU2. Har faktisk ingen tro eller håp om det.

turfsurf

Tror ikke de kan la være å oppgradere alle med mcu1 og FSD. Det blir nok en tilpasning.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA