Elbilforum.no

Bilmerker => Tesla => Model S => Emne startet av: eKramer på fredag 04. oktober 2019, klokken 20:03

Tittel: Død MCU
Skrevet av: eKramerfredag 04. oktober 2019, klokken 20:03
Hei folkens🙂
Mcu-en min døde og ble erstattet med en med dette nr: 1098050-00-f
Noen som vet om dette er en ny utgave?
Står LTE i texten.
Før hadde jeg den gamle med 3G, og lurer derfor på om jeg er en heldig kar som har fått ny med 4G😁😁
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Sandvikafredag 04. oktober 2019, klokken 20:42
Mener det var benevnelsen som sto på min kvittering også da min 2015 mos døde på sensommeren. Og ja, jeg fikk gratis LTE  :) :+1:
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: JorElfredag 04. oktober 2019, klokken 20:46
God service fra Tesla, liker vi :+1:
Feil på bilen og Tesla gjør den bedre enn den var. Eksemplarisk, håper det gjelder mange flere ;)
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Sandvikafredag 04. oktober 2019, klokken 21:00
God service ja, men det finnes et en annen måte å se dette på for mange TMS eiere. Biler solgt med DAB+ baserer seg på 3G for radio. Når 3G nettet skrus av så kan enkelte stå uten radio som i seg selv er en mangel. Spørsmålet er om nettet er regnet som «dårlig nok» innen tiden før det er gått 5år fra siste bil med 3G uten DAB ble solgt....
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Klykkenfredag 04. oktober 2019, klokken 21:11
Biler solgt med DAB+ baserer seg på 3G for radio.
Trenger dab+ 3g for å få signal...? 🤔
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: eKramerfredag 04. oktober 2019, klokken 21:30
 :+1:
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Sandvikafredag 04. oktober 2019, klokken 21:35
Biler solgt med DAB+ baserer seg på 3G for radio.
Trenger dab+ 3g for å få signal...? 🤔
Skulle naturligvis stått "Biler solgt uten DAB+ baserer seg på 3G for radio... "
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: joakimgfredag 04. oktober 2019, klokken 21:46
God service ja, men det finnes et en annen måte å se dette på for mange TMS eiere. Biler solgt med DAB+ baserer seg på 3G for radio. Når 3G nettet skrus av så kan enkelte stå uten radio som i seg selv er en mangel. Spørsmålet er om nettet er regnet som «dårlig nok» innen tiden før det er gått 5år fra siste bil med 3G uten DAB ble solgt....
Her i Nordland er 3G-nettet allerede stort sett ubrukelig utenfor byene. Så jeg har fått min MCU1 oppgradert til 4G/LTE.

Sent from my Pixel 2 XL using Tapatalk
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: grfredag 04. oktober 2019, klokken 21:51
Biler solgt med DAB+ baserer seg på 3G for radio.
Trenger dab+ 3g for å få signal...? 🤔
Skulle naturligvis stått "Biler solgt uten DAB+ baserer seg på 3G for radio... "
Det er mye man kan klandre Tesla for, men at mobiloperatørene i Norge legger ned 3G-nettene sine er vel ikke Tesla sin feil. Dette kan vel løses med å enten dele nett fra telefon/router eller gå for 4G oppgraderingspakken til Tesla.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Sandvikafredag 04. oktober 2019, klokken 22:02
Det er mye man kan klandre Tesla for, men at mobiloperatørene i Norge legger ned 3G-nettene sine er vel ikke Tesla sin feil. Dette kan vel løses med å enten dele nett fra telefon/router eller gå for 4G oppgraderingspakken til Tesla.
Er ikke vanskelig å argumentere slik, og mulig du har rett, men er ikke nødvendigvis vesenforskjell på at bilimportøren var forpliktet å levere med dab+ eller ettertrykkelig informere om konsekvensen siden 2012. Spørsmålet da er heller hvorvidt Tesla visste eller burde visst at 3G skulle legges ned innen 5år. https://www.dinside.no/motor/uten-dab-i-bilen/61066154 (https://www.dinside.no/motor/uten-dab-i-bilen/61066154)
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Klykkenfredag 04. oktober 2019, klokken 22:39
Du har fortsatt edge (2g)... Så bilen vil uansett ikke være helt av.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: eKramerlørdag 05. oktober 2019, klokken 09:16
Noen som kan fortelle meg om dette er nye forbedrede komponenter i forhold til hva jeg hadde før? 2013 mod bil :)
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Leif1lørdag 05. oktober 2019, klokken 11:03
En veldig enkel måte å sjekke: Har du mulighet for å slå på "energy saving" fortsatt? Mcu2 har ikke denne funksjonen.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: eKramerlørdag 05. oktober 2019, klokken 11:19
Har ikke fått bilen igjen enda🙂
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Sandvikasøndag 06. oktober 2019, klokken 00:27
Ikke vits å blande inn MCU 2. F versjonen som de henviser til er fortsatt en MCU 1, men med LTE og forhåpentligvis bedre kvalitet på mmc. Kan nesten garantere at eKramer får LTE. Mener forøvrig at Tesla burde gjort preventivt recall på alle 1.gen MCU da ting tyder på at disse er feilkonstruert.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: elektroluxsøndag 06. oktober 2019, klokken 09:03
Har energy saving og DAB. Betyr det at jeg har 4G?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: 1000kwhsøndag 06. oktober 2019, klokken 09:25
Har energy saving og DAB. Betyr det at jeg har 4G?
Står det LTE øverst på storskjermen så har du jo det
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: eKramersøndag 06. oktober 2019, klokken 09:51
Dette høres jo veldig bra ut🙂 Takk for svar🙂
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: BMW850mandag 07. oktober 2019, klokken 10:40
Fikk du dekket ny skjerm på din 2013 modell eller måtte du betale?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: HKSmandag 07. oktober 2019, klokken 12:50
De er ikke feilkonstruert.

Problemene med eMMC er generert av software, og at Tesla skriver ut masse unødvendig informasjon i loggfilene til Linux. Dette generererer unødvendig skriveoperasjoner til eMMC, som igjen sliter brikkene ut.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: eKramermandag 07. oktober 2019, klokken 13:15
Fikk du dekket ny skjerm på din 2013 modell eller måtte du betale?

Jeg fikk dekket drn da jeg har garanti til 2021 eller 176000km🙂
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Amossmandag 07. oktober 2019, klokken 17:04
De er ikke feilkonstruert.

Det er vel i det minste ett definisjonsspørsmål. Tesla viste at brikken skulle skrives til, og de burde vite omtrent hvor mye. Dermed burde de også være klar over at denne brikken etterhvert ville kunne gå full/bli utslitt. Dermed burde de ha enten valgt ett større/mer holdbart minne og/eller gjort den enkel å bytte ut ved behov og/eller sørget for at bilen/kernelen reduserte loggingen (evnt. som jeg tidligere har vært inne på - bare sendt denne type logging til /dev/null på kundebilene, da de neppe har behov for denne på annet enn biler de bruker i testing/utvikling).
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: eKramermandag 07. oktober 2019, klokken 19:14
Da har jeg fått igjen bilen med ny skjerm og MCU inkl LTE 8) Jeg har Energy saving for de som lurte på det🙂
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: grmandag 07. oktober 2019, klokken 22:08
De er ikke feilkonstruert.

Det er vel i det minste ett definisjonsspørsmål. Tesla viste at brikken skulle skrives til, og de burde vite omtrent hvor mye. Dermed burde de også være klar over at denne brikken etterhvert ville kunne gå full/bli utslitt. Dermed burde de ha enten valgt ett større/mer holdbart minne og/eller gjort den enkel å bytte ut ved behov og/eller sørget for at bilen/kernelen reduserte loggingen (evnt. som jeg tidligere har vært inne på - bare sendt denne type logging til /dev/null på kundebilene, da de neppe har behov for denne på annet enn biler de bruker i testing/utvikling).
Behov og behov fru blom, de har flere ganger vært inne på min for å hente ut data fra de siste dagene. For eksempel ved problem med falsk deteksjon av hindring på ene FWD.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: JorElmandag 07. oktober 2019, klokken 23:16
Da har jeg fått igjen bilen med ny skjerm og MCU inkl LTE 8) Jeg har Energy saving for de som lurte på det🙂
Gratulerer med nyere versjon av bilen din.  :+1:
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Amosstirsdag 08. oktober 2019, klokken 01:56
Behov og behov fru blom, de har flere ganger vært inne på min for å hente ut data fra de siste dagene. For eksempel ved problem med falsk deteksjon av hindring på ene FWD.

Jeg har helt klart fått vite her at det er kernel-loggen til Linux (og tilsvarende) som det er snakk om på denne enheten, ikke loggene til Teslas applikasjoner som kjører på denne Linuxen. Det var på denne bakgrunn at jeg svarte det jeg svarte. Jeg kan ha blitt feilinformert og/eller missforstått, men de kan uansett skru av kernel-/system-loggene for å redusere skriving til denne minnebrikken.

Loggene for hva som skjer med selve bilen er det klart de må ha, men de oppfattet jeg det som ble logget til ett annet minne/system i bilen. Dersom dette er feil, og også disse blir skrevet til samme brikke, så er det desto større grunn til å utføre en eller flere av de nevnte endringene av bilens konstruksjon.
Tittel: Død MCU
Skrevet av: turfsurftirsdag 08. oktober 2019, klokken 06:36
De er ikke feilkonstruert.

Problemene med eMMC er generert av software, og at Tesla skriver ut masse unødvendig informasjon i loggfilene til Linux. Dette generererer unødvendig skriveoperasjoner til eMMC, som igjen sliter brikkene ut.
Det er feilkonstruert i form av at solid state har begrenset med skrivesykluser som er kjente verdier, og Tesla har ikke tatt hensyn til dette. De skulle enten benyttet en enhet som hadde vesentlig lengre levetid, byttet til en type som var lett utskiftbar eller logget mindre. Alternativt kunne de logget til minne med batteribackup og flushet komprimert til permanent lagring ved poweroff.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmantirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:37
De er ikke feilkonstruert.

Det er vel i det minste ett definisjonsspørsmål. Tesla viste at brikken skulle skrives til, og de burde vite omtrent hvor mye. Dermed burde de også være klar over at denne brikken etterhvert ville kunne gå full/bli utslitt. Dermed burde de ha enten valgt ett større/mer holdbart minne og/eller gjort den enkel å bytte ut ved behov og/eller sørget for at bilen/kernelen reduserte loggingen (evnt. som jeg tidligere har vært inne på - bare sendt denne type logging til /dev/null på kundebilene, da de neppe har behov for denne på annet enn biler de bruker i testing/utvikling).
Behov og behov fru blom, de har flere ganger vært inne på min for å hente ut data fra de siste dagene. For eksempel ved problem med falsk deteksjon av hindring på ene FWD.
De dataene skrives til et utskiftbart minnekort, ikke eMMC`en. Og MCU vil fortsette å fungere om minnekortet svikter. Det som skrives til eMMC er OS-logger. Man kan kanskje sammenligne det med at operativet snakker med seg selv, og logger det.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: grtirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:52
Jøss, ja, da er jeg enig, kunne sendt alt til /dev/null. Det utskiftbare minnekortet har jeg ikke hørt om før, skulle tro det var trøbbel med det også, der må det da være mye mer data som skrives. Hvor sitter dette? I MCU eller et annet sted? På min bil gikk "minnet fullt", så alt gikk i stå (den akkumulerte ikke kilometerstand engang), og da må det ha vært minnekortet, ikke den pålodda minnebrikka? Er ikke det i så fall litt spesielt om den skriver kilometerstand til et utskiftbart minnekort?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Hodetelefonertirsdag 08. oktober 2019, klokken 08:55
De første mcu var faktisk feilkonstruert. Til de fikset dekslene som ledet luft etc.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: eKramertirsdag 08. oktober 2019, klokken 09:43
Da har jeg fått igjen bilen med ny skjerm og MCU inkl LTE 8) Jeg har Energy saving for de som lurte på det🙂
Gratulerer med nyere versjon av bilen din.  :+1:
Takk :+1:
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Sandvikatirsdag 08. oktober 2019, klokken 10:19
10.000kr spørsmålet forblir hvorvidt denne "f" versjonen har større/bedre/utskiftbart minne og/eller om de løst dette på firmware siden...



Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Haraldatirsdag 08. oktober 2019, klokken 10:48
Får håpe det er på firmware siden... De oppgraderte ihvertfall firmware ved oppgradering til 4G denne uken så får håpe det også fikset dette problemet.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmantirsdag 08. oktober 2019, klokken 15:00
Jøss, ja, da er jeg enig, kunne sendt alt til /dev/null. Det utskiftbare minnekortet har jeg ikke hørt om før, skulle tro det var trøbbel med det også, der må det da være mye mer data som skrives. Hvor sitter dette? I MCU eller et annet sted? På min bil gikk "minnet fullt", så alt gikk i stå (den akkumulerte ikke kilometerstand engang), og da må det ha vært minnekortet, ikke den pålodda minnebrikka? Er ikke det i så fall litt spesielt om den skriver kilometerstand til et utskiftbart minnekort?
https://www.youtube.com/watch?v=o-7b1waoj9Q&t=523s

Du ser hvor minnekortet sitter fra 9:30 i videoen. De legger neppe kilometerstanden mm på det. Det er vel også RAM på denne MCU`en og tidligere kunne vel til og med triptellere som ikke var resatt på en stund gjøre at dette minnet ble lagt beslag på. Da var løsningen å nulle ut, resette hovedenhet mm. Slike ting tyder vel på programvare som ikke ville bestått enhver validering :)
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmansøndag 13. oktober 2019, klokken 18:24
Mer detaljert info om problemstillingen:
https://insideevs.com/news/376037/tesla-mcu-emmc-memory-issue/

Musk anerkjenner problemstillingen selv om Tesla har visst om den i mange år uten å gjøre noe:
https://twitter.com/elonmusk/status/1183081171644628992

Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Texansfredag 18. oktober 2019, klokken 22:24
Er det noen som vet om de nye mcu som blir satt inn er med en bedre/større brikke?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: mthoringlørdag 19. oktober 2019, klokken 09:46
Er det noen som vet om de nye mcu som blir satt inn er med en bedre/større brikke?

Dobbel størrelse på MCU2.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanlørdag 19. oktober 2019, klokken 10:09
Men du får ikke MCU2 om Tesla skifter MCU1 med eMMC havari. Spørsmålet er om MCU1 har samme størrelse. Softwaren er blitt såpass stor etterhvert at wear-levelling ikke fungerer bra med bare 8GB kapasitet og det er et problem i seg selv som kan framskynde havari - selv om loggingen er redusert.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: mthoringlørdag 19. oktober 2019, klokken 16:11
Har ikke lest noe om at MCU1 kommer med mer enn 8GB. Det mest fornuftige er vel at de slutter å logge til emmc, samt går over til kun MCU2 ved bytte av MCU.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: JorEltirsdag 22. oktober 2019, klokken 10:30
Tror det hadde blitt veldig god reklame for Tesla og la uheldige MCU1-eiere, få en ny MCU2! Tenk hvor deilig det ville vært å få MCU-crash og få oppdatert bilen sin.

I det minste burde man få sjansen til MCU2oppgradering til en god pris.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmantirsdag 22. oktober 2019, klokken 14:38
Nå har det vel vært mye frem og tilbake med oppgradering til MCU2, og foreløpig er beskjeden fra Tesla at det ikke er mulig. Om det er av logistikk- eller kapasitetsmessige hensyn vet jeg ikke.

Uansett tenker jeg at det er galematias å koste på 5 lapper for oppgradering til 4G på de gamle MCU`ene som kan ryke når som helst. Når man må bruke opp mot 30k på å bytte etter et slik havari er det bortkastet, for det byttes jo til enhet med 4g inkludert i den prisen.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: JorEltirsdag 22. oktober 2019, klokken 14:46
Ikke for å mase, men jeg synes Tesla burde lage en oppgraderings-pakke for de med MCU1. Da hadde man tatt to fluer i en smekk, eller 3 siden man får 4G. Det er jo ikke no farlig for Tesla og la kundene få kjøpe til kostpris+f.eks 1arbeidstime. Tesla hadde ungått mye fremtidig "gruff" og de hadde vist seg som det selskapet de er; fremtidsrettet og kundevennlig.
Edit; De som får en MCU ødelagt må selvfølgelig få den nyeste modellen. Go Tesla.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Øggenonsdag 23. oktober 2019, klokken 08:39
Bytte til MCU2 skal visst ikkje være mulig, men det har vi vel hørt Tesla sagt før 😂

https://www.tocn.no/2019/10/oppgradering-av-mcu1-til-mcu2/
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: aldafredag 08. november 2019, klokken 10:52
De er ikke feilkonstruert.

Problemene med eMMC er generert av software, og at Tesla skriver ut masse unødvendig informasjon i loggfilene til Linux. Dette generererer unødvendig skriveoperasjoner til eMMC, som igjen sliter brikkene ut.
Det ryktas att Tesla har tagit tag i detta nu, och i senaste uppdateringen har de gjort något som gör att loggingen begränsas betydligt, jag citerar från en FB-grupp:
Can confirm that firmware 2019.32.12.7 which is rolling out now does actually help in reducing logging on MCU1 cars. It actually stops syslogd completely when car is stationary.--
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Klykkenfredag 08. november 2019, klokken 11:25
Hvordan har vedkommende funnet ut dette?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: aldafredag 08. november 2019, klokken 12:41
Hvordan har vedkommende funnet ut dette?
Ingen aning. Han hade lagt till en bild i posten som såg ut som den var tagen från diagnosverktyg av något slag. Hittar inte posten längre...

Edit: Var i Tesla Owners Worldwide-gruppen, sök på "logging MCU" om du är medlem.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Klykkenfredag 08. november 2019, klokken 13:23
Så et innlegg med en skjermdump fra innlegget du refererer til på offentlig TOCN, men ikke sett noe mer enn det. Får håpe det stemmer og at det er nok til at eMMC lever lengre enn bilen...............
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanlørdag 09. november 2019, klokken 08:54
Det er jo uansett grunn til å tro at mange biler har fått "brukt opp" levetiden til emmc ganske kraftig før dette tiltaket blir gjort, og at skaden dermed allerede har skjedd selv om havariet ikke er et faktum enda. Ville vel egentlig vært bedre at MCU slutter å fungere mens man enda kan få det byttet på reklamasjon. Her har vi en bil over 5 år, og en som ikke er rundet 4 enda. Begge er kjørt relativt langt, så spent på hva som skjer i fortsettelsen. 

Ingen oppdatering i sikte her enn så lenge.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: mthoringlørdag 09. november 2019, klokken 10:30
Finner ikke nevnte innlegg på TMC, noen som har link?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. november 2019, klokken 08:06
Kan hende det var min tur da?  Svart MCU på 85D`en i dag tidlig, og ikke råd å få liv i den. Men fikk startet bilen etter en reset med scrollehjulene, selv om MCU forble død. Ingen varme i bilen riktignok, og langtur i morgen. Litt krise kan man si.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Thor2014onsdag 13. november 2019, klokken 08:19
Mulig du kan hente inspirasjon her :)

https://elbilforum.no/index.php?topic=9943.0
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. november 2019, klokken 08:22
Dust  :laugh:
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Sandvikaonsdag 13. november 2019, klokken 09:20
Kan hende det var min tur da?  Svart MCU på 85D`en i dag tidlig, og ikke råd å få liv i den. Men fikk startet bilen etter en reset med scrollehjulene, selv om MCU forble død. Ingen varme i bilen riktignok, og langtur i morgen. Litt krise kan man si.
Da min døde beholdt den temperaturinnstilling fra før den døde og vist mph isteden for kmt. Inntrykk at det gjelder flere som har hatt død mcu..
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Vidar1979onsdag 13. november 2019, klokken 09:26
Min startet automatisk klima på "lo" med korte mellomrom og kunne kun stanses fra appen. Skikkelig deilig å kjøre den til 10 mil til verksted med ullundertøy og min varmeste dunjakke en høstdag da jeg ikke var kvalifsert til bergingsbil.

Men det er min eneste negative opplevelse med Tesla service.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. november 2019, klokken 09:28
Har til rutine å slå av klimaanlegget når jeg parkerer. Får vel angre på det nå  ???
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: DagfinnNonsdag 13. november 2019, klokken 09:29
Har til rutine å slå av klimaanlegget når jeg parkerer. Får vel angre på det nå  ???
Kan du ikke justere dette fra app'en?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. november 2019, klokken 09:44
Egentlig overrasket over at man får kontakt med appen i det hele tatt, det skulle indikere at MCU ikke er 100% død siden modemet sitter i MCU. Men den reagerer ikke på noe som helst av input via appen ser det ut til.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: gronsdag 13. november 2019, klokken 09:45
Hvordan vet du at du har kontakt med bilen? Alt relayes vel via en server?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. november 2019, klokken 09:49
Info ser ut til å flyte andre veien, dvs fra bilen og til meg. Det at det går via server har vel ingen praktisk betydning i så måte.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Jejlonsdag 13. november 2019, klokken 10:08
Kan forskjeller i temperatur sammen med fukt være den utløsende faktor for at MCUen tar kvelden? Det er jo velkjent at elektronikk liker fuktighet dårlig.

 
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. november 2019, klokken 10:20
Ikke for emmc problematikken, men sannynligvis i forhold til andre problemstillinger.

Uansett har det vært knusktørt vær i "ukesvis" her, og bilen brukes såpass mye at den tørker opp raskt om man har fuktige sko når man setter seg inn.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Thor2014onsdag 13. november 2019, klokken 11:55
Hvor går veien videre?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. november 2019, klokken 12:13
Verkstedet bestiller ny MCU i tilfelle den må byttes. Ikke diskutert vilkår, men siden bilen er under 5 år (knappe 4, faktisk) forventer jeg at det tas på reklamasjon siden TOCN også har vært inne og avklart dette:

https://www.tocn.no/2019/08/har-bilens-hovedskjerm-mcu-tatt-kvelden/

Jeg blir såpass godt behandlet på mitt "lokale" servicesenter at jeg ikke rir reklamasjonhesten hardt i alle saker, men akkurat denne er såpass åpenbar at jeg ikke er spesielt klar klar for å ta kostnaden selv.

Den andre bilen vår er rundet 6 år, og når skjermen streiker der må jeg nok ta det på egen kappe uansett hvordan jeg velger å løse det rent praktisk.

Flaks at jeg ikke har aktivert pin to drive. Da ville bilen faktisk vært 100% bricked.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: gronsdag 13. november 2019, klokken 13:38
Kunne ikke det vært like greit? Da er det bare å få flakbil med lånebil.. ;) Tesla har alltid vært sykt greie med lånebil, selv om de egentlig ikke er forpliktet til det for rep. som tar under en uke.

Viser app åpne dører og endring i den type statuser?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanonsdag 13. november 2019, klokken 13:48
Jo da, ser dører og lading. Men som nevnt, ingen ting vil gå inn andre veien. Bilen min er gått over 100k og er dermed utenfor garanti, så dette blir en reklamasjonssak.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Klykkenonsdag 13. november 2019, klokken 15:20
Det burde ikke by på noe problem å få dette gjennom. Bør heller ikke by på noe krangling.

"Flaks" at det skjedde før bilen hadde passert 5 år da, selv om det er massive ulemper å ha en ikkefungerende bil en periode.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: El-boyonsdag 13. november 2019, klokken 22:03
Finner ikke nevnte innlegg på TMC, noen som har link?
Kanskje du mener denne her: (?)

https://teslamotorsclub.com/tmc/threads/musk-confirms-tesla-refutes-upgradeability-from-mcu1-to-mcu2.145473/page-68#post-4195316?utm_content=iss167&utm_campaign=ed9&utm_source=threadloom&utm_medium=email
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Klykkenfredag 15. november 2019, klokken 08:27
Fått noe respons, Muffinman?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanfredag 15. november 2019, klokken 09:10
Venter ikke på annen respons enn beskjed når delen ankommer.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Klykkenfredag 15. november 2019, klokken 09:16
Ikke noe vedr. "goodwill" eller ikke, altså. :)
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanfredag 15. november 2019, klokken 09:38
Ingen grunn til å sparke ned åpne dører. Diskusjonen tas ikke uten at den blir nødvendig :)
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmanmandag 18. november 2019, klokken 09:31
Snodig, bilen driver og kjører batterivarmeren minst en gang i døgnet når den står med død MCU, til tross for at range mode var påslått før havariet. Stod parkert 2 døgn på flyplassparkering i helgen og den startet vedlikeholdslading 3 ganger i løpet av tiden pga at batterinivået sank. Jaja, det er jo eneste varmen tilgjengelig så jeg burde vel si takk :)
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmantirsdag 19. november 2019, klokken 20:34
Da ble det ny MCU og fungerende bil igjen. Som vanlig flott levert av gjengen i Skodje som presset meg inn på kort varsel.

Turen nedover uten varmeapparat vil jeg nok huske en stund, for varmen kom ikke tilbake i skrotten før flere timer senere. De som eventuelt så meg fikk seg sikkert en god latter; en fyr i elbil med åpne vinduer for å begrense neddugging med lue, ullgenser og pledd. Selve billedliggjøringen av rekkeviddeangst  :D
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: eKramertirsdag 19. november 2019, klokken 21:07
Da ble det ny MCU og fungerende bil igjen. Som vanlig flott levert av gjengen i Skodje som presset meg inn på kort varsel.

Turen nedover uten varmeapparat vil jeg nok huske en stund, for varmen kom ikke tilbake i skrotten før flere timer senere. De som eventuelt så meg fikk seg sikkert en god latter; en fyr i elbil med åpne vinduer for å begrense neddugging med lue, ullgenser og pledd. Selve billedliggjøringen av rekkeviddeangst  :D

Huff kjipt å høre muffin! Jeg hadde motsatt alt stod på max med varme i setet også😆 sikkert 35 grader i bilen😆😆 gratulerer med ny mcu du også😁 jeg er meget nøgd🙂🙂🙂
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: DagfinnNtirsdag 19. november 2019, klokken 21:13
Fikk du MCU2?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Muffinmantirsdag 19. november 2019, klokken 21:39
Det er ikke mulig å ettermontere MCU2 i følge Tesla. Grunnleggende forskjellig. Privatpersoner over there har greid å trikse det til, men ikke uten også å bytte instrumentclusteret. Og mye annen "magi".

EDIT: Etter hva jeg leser får clusteret bilde fra MCU2. Skulle dermed tro at om MCU2 dør får man sort instrumentcluster også?
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: turfsurftirsdag 19. november 2019, klokken 22:18
Det er ikke mulig å ettermontere MCU2 i følge Tesla. Grunnleggende forskjellig.
Selvfølgelig går det. Det er kun snakk om kostnader. Det blir interessant  å se hvordan de løser dette når HW3 foreløpig kun er kompatibelt med mcu2.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: Sandvikatirsdag 19. november 2019, klokken 23:20
Det er ikke mulig å ettermontere MCU2 i følge Tesla. Grunnleggende forskjellig.
Selvfølgelig går det. Det er kun snakk om kostnader. Det blir interessant  å se hvordan de løser dette når HW3 foreløpig kun er kompatibelt med mcu2.
Da kan du kanskje bekrefte Tesla ikke har gjort noen revisjon av noen av grensesnittet mot den andre skjermen eller de titalls andre enhetene i bilen som MCU skal kommunisere med?

Er ikke utenkelig at de må utvikle en egen versjon av MCU2 for HW3 i eldre biler som er bakoverkompatibel til visse legacy systemer som ikke er trengs byttes ut i HW3.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: turfsurftirsdag 19. november 2019, klokken 23:26
Da kan du kanskje bekrefte Tesla ikke har gjort noen revisjon av noen av grensesnittet mot den andre skjermen eller de titalls andre enhetene i bilen som MCU skal kommunisere med?

Er ikke utenkelig at de må utvikle en egen versjon av MCU2 for HW3 i eldre biler som er bakoverkompatibel til visse legacy systemer som ikke er trengs byttes ut i HW3.
Selvfølgelig kan jeg ikke det, så vidt jeg vet er endringene hovedsaklig passivt instrument cluster (sekundær skjerm) og 5GHz WiFi utenom selve mcu2 enheten.

Det er jo akkurat poenget, bruker man nok penger kan man tilpasse alt. Støtte for aktivt instrument cluster burde være trivielt, siden det allerede finnes i MCU1. Konfigurasjon for å disable 5GHz WiFi likeså.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: o.b.lixonsdag 20. november 2019, klokken 16:27
Selvfølgelig går det. Det er kun snakk om kostnader.

Det var en borte i us som fikk se et hemmelig dekret som sa at Tesla skulle snart begynne å retrofitte mcu2, og at kostnaden var $5k = kr 50.000...
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: jkirkeboonsdag 20. november 2019, klokken 17:25
Selvfølgelig går det. Det er kun snakk om kostnader.

Det var en borte i us som fikk se et hemmelig dekret som sa at Tesla skulle snart begynne å retrofitte mcu2, og at kostnaden var $5k = kr 50.000...

Husk å legge på momsen. Blir nok minst 60k.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: turfsurfonsdag 20. november 2019, klokken 17:26
Det var en borte i us som fikk se et hemmelig dekret som sa at Tesla skulle snart begynne å retrofitte mcu2, og at kostnaden var $5k = kr 50.000...
Men hvis man må ha mcu2 for å oppgradere til HW3 så kan de få problemer med å ta betalt...
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: gronsdag 20. november 2019, klokken 20:39
Det fikser de nok med å enten ikke oppgradere oss, eller lage en spesialversjon/adapterløsning. Blir ekstremt overrasket hvis de oppgraderer alle FSD til MCU2. Har faktisk ingen tro eller håp om det.
Tittel: Sv: Død MCU
Skrevet av: turfsurfonsdag 20. november 2019, klokken 21:09
Tror ikke de kan la være å oppgradere alle med mcu1 og FSD. Det blir nok en tilpasning.