Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Superkondensator VS batteri

Startet av Jærbuen, søndag 20. oktober 2013, klokken 18:40

« forrige - neste »

vitcho

Der forskes i mange forskellige slags kemi til batterier. Solid state og litium-luft er også i spil. Det er spændende alternativer til li-on. Det man skal huske er, det vil tage 5-10 år fra de har lavet et batteri som faktisk virker, til det er klart til at komme i en elbil. Det er en langsommelig proces. Det skal nok komme, men lad være med at holde vejret så længe :-)

TorAtle

Sitat fra: Kallisman på torsdag 17. mars 2016, klokken 06:34
Eller man kan øke spenningen i stedet for bare strømmen. Da trenger man ikke så tykk leder for å overføre samme mengde energi per tidsenhet, men mer isolasjon.
Porsche installs its first high-speed electric car chargers
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

Cowboystrekk

Håper SSB kommer snart. Da løser man kulde/varmeproblemer i stor grad og gir mindre degradering ved høy soc over tid.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Robert Sund

Sitat fra: Amoss på onsdag 16. mars 2016, klokken 10:29
Tesla har patenter på noen hybridløsninger der man utnytter to forskjellige batterityper med forskjellige egenskaper.
Jeg har ikke sjekket de patentene, men mengden patenter med ekstrem lav oppfinnerhøyde har eksplodert de siste årene. Det blir gjort offensivt, for å snylte på noen når noen faktisk har utviklet noe, og noen ganger offensivt for å snylte på omentrent alle (ved å ta patent på noe alle gjør og har gjort lenge).
Det blir også gjort defensivt for å kunne angripe tilbake mot ett annet firma som produserer reelle varer. Men dette er nytteløst mot patenttroll da disse ikke produserer noe som helst.
En annen defensiv strategi er å teppebombe med alt som man kan forestille seg at noen andre kan patenterte, for å unngå at de får en åpning for å trolle.

Teppebombing med patenter blir også gjort uten at det har noen funksjon for jus avdelingen, som for å lure investorer til å gi fra seg pengene sine.

Som kunnskapsformidling har de fleste nye patenter null verdi.


Og med first-to-file virker det som det er blitt enda mye værre.


Man ser det ikke bare for elektriske kjøretøy, og for drivstoff (der ett firma tok patent på blyfri flybensin uten å ha utviklet noe som helst), men for alt.

Amoss

Sitat fra: Robert Sund på mandag 17. juli 2017, klokken 18:23
Men dette er nytteløst mot patenttroll da disse ikke produserer noe som helst.

Du glemte ett punkt, kanskje det viktigste: Man tegner det defensivt for å sikre seg mot at patenttroll tar patent på noe man selv produserer eller tenker på å ville produsere i fremtiden så man ikke ender opp med å måtte betale trollene lisens for noe man selv har utviklet. Det er ikke derved sikkert at man selv kommer til å ta patentet i bruk senere dersom man ser at man egentlig ikke trenger det eller finner på noe annet som er enda bedre...
Model S 85D

Robert Sund


Måkemannen

Sitat fra: Måkemannen på mandag 14. mars 2016, klokken 21:32
Sitat fra: Kallagtunet på søndag 20. oktober 2013, klokken 23:16
Sitat fra: Rapid på søndag 20. oktober 2013, klokken 22:49
Energitetthet trenger ikke nødvendigvis være mye høyere enn dagens batterier om ladetiden reduseres til sekunder ;)

Trenger jvla tjukk ladekabel da i så tilfelle...
Kanskje man kan dele opp kondensatorbanken i flere "kurser" og lade dem i parallel? Da blir kabelen bred istedet for tjukk. Kanskje ikke noen enorm forbedring, men..

Man vil uansett ha en veldig høy strømtrekk fra nettet under ladingen, om man ikke supplerer med f.eks svinghjulteknologi på ladepunktet.

Og der er israelerne igang med akkurat denne teknologien. (Om enn "bare" for å forsyne vanlige elbilbatterier)

Nydelig!

Men kapasiteten må opp. 3kwh a piece er litt trist.

..og 250kg pr stk? Disse bør felles ned i bakken av sikkerhetsgrunner. Ihvertfall om man skal ha en container av dem stående.

Noe magert med info om teknologien på nett, ikke mye bedre på deres egen side heller. Hadde vært interessant å vite hvilken rpm disse går på f.eks

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA