Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!

Startet av vifteovn, fredag 04. oktober 2019, klokken 08:48

« forrige - neste »

Handyman

Sitat fra: hemi på mandag 04. november 2019, klokken 12:28
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
De bruker muttertrekker med moment langt over spesifikasjonene.
Ulempen kan være at mutter/bolt sitter hardt når man skal ha dem av, så man trenger ikke overdrive.

Ulempen er ødelagt felg og kon som låser.
Ja, og derfor skal man ikke overdrive.
Det klarer man ikke med en muttertrekker til 400kr og ca 400Nm.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Randeboy

Sitat fra: hemi på mandag 04. november 2019, klokken 12:28
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
De bruker muttertrekker med moment langt over spesifikasjonene.
Ulempen kan være at mutter/bolt sitter hardt når man skal ha dem av, så man trenger ikke overdrive.

Ulempen er ødelagt felg og kon som låser.

Som mekaniker selv, er jeg helt uenig. Du skal bruke flere hundre NM før du klarer å ødelegge felg og kon med for høyt moment.

Ekornskurken

Er denne for «lett» for å kjøre hjulbytter hjemme?
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/batteridrevne-mutterstrammere/muttertrekker-007371/
Jeg har nemlig batterier og lader til denne. Så det hadde jo vært praktisk å benytte samme «system».

Lynkjapp

Jeg bruker Biltemas hjulmutternøkkel. Den er teleskopisk så når jeg strammer så har jeg den kort og når jeg skal løsne så trekker jeg den ut. Funker som bare det.

Vedrørende det med å etterstramme så må man huske at Model 3 har koniske muttere. Det betyr at hvis man selv eller dekkverkstedet har gjort en litt for kjapp jobb så kan mutteren ha blitt strammet uten å være i senter. Når man så begynner å kjøre så vil hjulskruene sentrere seg og da er plutselig én eller flere muttere løse. Med flate skruer/muttere vil man ikke ha dette problemet. Så de som er vant til at de ikke trenger å etterstramme på tidligere biler burde ikke ta med seg den lærdommen over til sin Model 3.

Hvordan jeg har blitt ekspert på dette med koniske skruer/muttere? Fordi jeg mistet et hjul en gang fordi dekkverkstedet bare hadde klart å sentrere den ene skruen. Resten satt skeivt og skrudde seg ut underveis og mye raskere enn man skulle tro. Det siste skruehodet spiste seg så gjennom hullet i stålfelgen og så hadde jeg en trehjuling.

Og ja, det bråker, men når man skifter til vinterhjul som har stått bak en låve i 20 år så tenker man at det nok bare er dekkene som trenger å gå seg til litt... :)


Handyman

Sitat fra: Ekornskurken på mandag 04. november 2019, klokken 17:31
Er denne for «lett» for å kjøre hjulbytter hjemme?
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/batteridrevne-mutterstrammere/muttertrekker-007371/
Jeg har nemlig batterier og lader til denne. Så det hadde jo vært praktisk å benytte samme «system».
Hvis målet ikke er å bli kvitt mest mulig penger så ville jeg absolutt gått for denne:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/elektriske-mutterstrammere/muttertrekker-009120/
Dobbelt så kraftig og til en sjettedel av prisen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)


Handyman

#36
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 04. november 2019, klokken 17:48
Jeg bruker Biltemas hjulmutternøkkel. Den er teleskopisk så når jeg strammer så har jeg den kort og når jeg skal løsne så trekker jeg den ut. Funker som bare det.

Vedrørende det med å etterstramme så må man huske at Model 3 har koniske muttere. Det betyr at hvis man selv eller dekkverkstedet har gjort en litt for kjapp jobb så kan mutteren ha blitt strammet uten å være i senter. Når man så begynner å kjøre så vil hjulskruene sentrere seg og da er plutselig én eller flere muttere løse. Med flate skruer/muttere vil man ikke ha dette problemet. Så de som er vant til at de ikke trenger å etterstramme på tidligere biler burde ikke ta med seg den lærdommen over til sin Model 3.

Hvordan jeg har blitt ekspert på dette med koniske skruer/muttere? Fordi jeg mistet et hjul en gang fordi dekkverkstedet bare hadde klart å sentrere den ene skruen. Resten satt skeivt og skrudde seg ut underveis og mye raskere enn man skulle tro. Det siste skruehodet spiste seg så gjennom hullet i stålfelgen og så hadde jeg en trehjuling.

Og ja, det bråker, men når man skifter til vinterhjul som har stått bak en låve i 20 år så tenker man at det nok bare er dekkene som trenger å gå seg til litt... :)
Er det noen biler som har flate muttere nå? Har skiftet hjul selv på alle mine biler siden 1989 og har ikke hatt en bil med flate muttere.
For å unngå feilen du referer til så må man stramme alle muttere/bolter forsiktig slik at felgen får rettet seg inn, deretter krysstrammer man. Jeg har aldri etterstrammet (ikke en anbefaling), men har heller aldri opplevd at noe har løsnet.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Autowinder

#37
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 04. november 2019, klokken 17:48
Vedrørende det med å etterstramme så må man huske at Model 3 har koniske muttere.
Jeg har tilgode å se biler som ikke har koniske eller runde bolter eller muttere, selv en 1958 VW 1200 jeg hadde sent på 70-tallet var utstyrt originalt med det. Poenget er jo nettopp at det skal bli i større grad selvsentrerende. Tror største feilen som gjøres er å ikke krysstrekke; Mutter nr. 1,3,5,2 og så nr 4.
Først alle inntil, så alle trekkes til og så 175nm med momentnøkkel, alle ganger i den rekkefølgen. Har aldri ettertrukket på 15 biler jeg har hatt, én gang var det slark i et hjul som hørtes, og årsaken var at det ene hjulet var glemt trukket til etter at bilen var senket ned. Momentnøkkel er ikke must, og jeg bruker samme teleskop som deg, men en skal legge MYE tyngde på for å nå 175nm, så jeg investerte 400kr i en.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

Handyman

175Nm er 17,8 kg på en 1-meters arm.
På en 50cm lang hjulmutternøkkel blir det 35,7kg helt i enden av armen.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Lynkjapp

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 18:46Er det noen biler som har flate muttere nå? Har skiftet hjul selv på alle mine biler siden 1989 og har ikke hatt en bil med flate muttere.

Min forrige bil, en 2005-modell, hadde det. Så helt fjernt er det ikke.

SitatFor å unngå feilen du referer til så må man stramme alle muttere/bolter forsiktig slik at felgen får rettet seg inn, deretter krysstrammer man. Jeg har aldri etterstrammet (ikke en anbefaling), men har heller aldri opplevd at noe har løsnet.

Helt riktig. Jeg pleier å stramme med fingrene, røske i hjulet, stramme litt til osv til jeg kjenner at uansett hvor mye jeg røsker så er det ingen muttere som lar seg stramme lengre med fingerkraft. Da er det over til å bruke hjulmutternøkkelen og pentagramstramme. :)

En annen ting. Hvordan får man forhjulene til ikke å rotere når man har de løftet opp? Tydeligvis tar parkeringsbremsen på Model 3 (holde inne park til parkbremssymbolet lyser) kun på bakhjulene og forhjulene blir ikke bremset av den fremre motoren. Eller var det noen innstilling jeg burde ha brukt?

jlan

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 04. november 2019, klokken 19:32
En annen ting. Hvordan får man forhjulene til ikke å rotere når man har de løftet opp? Tydeligvis tar parkeringsbremsen på Model 3 (holde inne park til parkbremssymbolet lyser) kun på bakhjulene og forhjulene blir ikke bremset av den fremre motoren. Eller var det noen innstilling jeg burde ha brukt?
De fleste strammer vel det de klarer, og slipper så bilen ned, ihvertfall så langt at hjulet holdes igjen.  Det er vel mulig å bruke "hill hold", men da må noen (eller noe)  befinne seg i førersetet.  Dette er det også greit å vite om hvis man har tenkt å gå ut av bilen i en bratt og glatt bakke. I det man forlater førersetet kan bilen gå fra "hill hold" med bremsene satt på alle hjul, til "park brake" bare på bakhjulene.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

ladov

Sitat fra: Lynkjapp på mandag 04. november 2019, klokken 19:32
SitatFor å unngå feilen du referer til så må man stramme alle muttere/bolter forsiktig slik at felgen får rettet seg inn, deretter krysstrammer man. Jeg har aldri etterstrammet (ikke en anbefaling), men har heller aldri opplevd at noe har løsnet.

Helt riktig. Jeg pleier å stramme med fingrene, røske i hjulet, stramme litt til osv til jeg kjenner at uansett hvor mye jeg røsker så er det ingen muttere som lar seg stramme lengre med fingerkraft. Da er det over til å bruke hjulmutternøkkelen og pentagramstramme. :)

En annen ting. Hvordan får man forhjulene til ikke å rotere når man har de løftet opp? Tydeligvis tar parkeringsbremsen på Model 3 (holde inne park til parkbremssymbolet lyser) kun på bakhjulene og forhjulene blir ikke bremset av den fremre motoren. Eller var det noen innstilling jeg burde ha brukt?

Lurer også på om det er mulig å låse forhjulene. For øvrig bruker jeg samme teknikk som deg, røsker bare litt ekstra når jeg fingerstrammer forhjulene for å sentrere boltene så mye som mulig før jeg senker bilen nok til at hjulene får grep mot underlaget før jeg går på med hjulvinne og momentnøkkel (strammer til 150nm, kjører en liten tur og etterstrammer til 175nm)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA