Elbilforum.no

Bilmerker => Hjul, dekk og felg. => Tesla => TM3 Hjul, dekk og felg. => Emne startet av: vifteovn på fredag 04. oktober 2019, klokken 08:48

Tittel: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: vifteovnfredag 04. oktober 2019, klokken 08:48
Hei

Eg gjennomførte mitt første bytte til vinterdekk på vår Model 3 i går. Der lærte eg to ting. Den hydrauliske jekken frå Biltema til 150 kr som skal fungerer opp til 1,5 tonn var ikkje sterk nok til å løfta opp bilen høgt nok. Så eg måtte finna ein anna jekk på jobben. Det andre problemet er at bilen er så låg at verken jekken frå Biltema eller jobben kom til under bilen, så eg måtte køyra opp på nokre plankebitar før det gjekk.

Det skal nemnast at dette var mitt livs andre dekkskift, så eg er relativt ny i faget. Men eg vart overraska over at eg ikkje kom til med utstyret og at det ikkje var kraftigt nok til å løfta bilen.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: ok67fredag 04. oktober 2019, klokken 09:02
Ja, bilen er låg og tung. NB! Pass på at du bruker jekkepunkta, ellers kan du skade batteriet
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: ohowlfredag 04. oktober 2019, klokken 11:33
Bruker https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002094/ - kommer fint til under bilen med jack pad på toppen.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: ok67fredag 04. oktober 2019, klokken 12:08
Biltema har vel tilsvarande
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/garasjejekk-lavprofil-25-tonn-2000022809
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: C_B_fredag 04. oktober 2019, klokken 13:11
I brukerhåndboka s. 162 står det ikke noe om at Jack pads skal brukes.

Mulig da å løfte den uten Jack pads ved bruk av jekk(privat) el. løftearmer(verksted)?

Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: eDookufredag 04. oktober 2019, klokken 14:23
Jack pads er ikke påkrevd, de bare gjør det enklere å treffe jekkepunktet korrekt.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: hovikfredag 04. oktober 2019, klokken 14:49
Alu jekk som funker greit (ikke noe galt med stål, men de veier fort en del): https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002093

God margin på høyden på LR, med puck.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: C_B_fredag 04. oktober 2019, klokken 18:45
Sitat fra: ew på fredag 04. oktober 2019, klokken 14:23
Jack pads er ikke påkrevd, de bare gjør det enklere å treffe jekkepunktet korrekt.
Ok. I div. reklamer høres det ut som det er nødvendig med Jack p.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: KjerPetilfredag 04. oktober 2019, klokken 21:38
Tok og såg under min P under utlevering for at folk har hevda dei er so lave. Veesentleg betre plass enn på "gamlebilen" jo.
Senkefjører ligg på postkontoret.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Torairfredag 04. oktober 2019, klokken 22:20
Jeg vil absolutt få lov å anbefale dere å enten lage en jackpad selv av en hockeypuck, eller kjøpe en lignende som dette:

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.com%2Fulk%2Fitm%2F273814867241
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Autowinderlørdag 05. oktober 2019, klokken 16:29
Sitat fra: hovik på fredag 04. oktober 2019, klokken 14:49
Alu jekk som funker greit (ikke noe galt med stål, men de veier fort en del): https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002093

God margin på høyden på LR, med puck.
Jeg bekrefter også at denne gjør jobben ift løftekapasitet, lav vekt og med plass til jackpad i skålen.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Elbil-66lørdag 05. oktober 2019, klokken 17:35
Sitat fra: Autowinder på lørdag 05. oktober 2019, klokken 16:29
Sitat fra: hovik på fredag 04. oktober 2019, klokken 14:49
Alu jekk som funker greit (ikke noe galt med stål, men de veier fort en del): https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/garasje/lofteinnretning/jekker/garasjejekk-002093

God margin på høyden på LR, med puck.
Jeg bekrefter også at denne gjør jobben ift løftekapasitet, lav vekt og med plass til jackpad i skålen.
Ønsker man en annen farge har Biltema samme garasjejekk.
https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-aluminiumstal-15-tonn-2000038345.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Hyperstresslørdag 05. oktober 2019, klokken 19:30
Sitat fra: vifteovn på fredag 04. oktober 2019, klokken 08:48
Hei

Eg gjennomførte mitt første bytte til vinterdekk på vår Model 3 i går. Der lærte eg to ting. Den hydrauliske jekken frå Biltema til 150 kr som skal fungerer opp til 1,5 tonn var ikkje sterk nok til å løfta opp bilen høgt nok. Så eg måtte finna ein anna jekk på jobben. Det andre problemet er at bilen er så låg at verken jekken frå Biltema eller jobben kom til under bilen, så eg måtte køyra opp på nokre plankebitar før det gjekk.

Det skal nemnast at dette var mitt livs andre dekkskift, så eg er relativt ny i faget. Men eg vart overraska over at eg ikkje kom til med utstyret og at det ikkje var kraftigt nok til å løfta bilen.
Når en skal bytte til vinterdekk har gjerne lufttrykket i dekkene falt nok til at en ikke får plass til jekken. Har skjedd flere ganger for meg med Model S, og etter å ha fylt i luft så går det fint :)

Sent fra min SM-G960F via Tapatalk

Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: GreenEyezlørdag 02. november 2019, klokken 21:32
Jeg brant meg på det samme idag. 200-kroners jekk fra Europris kommer til under jackpad.

Måtte høyne til 500 kr fra t-hansen. https://www.thansen.no/bil/dekk-og-felger/forbli-kjorende/garasjejekk-2t-lav-profil/n12231/pn937836

Samt kjøpte en momentnøkkel. 175 Nm. Er greit å passe på det når man kjøper en såpass dyr bil.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: GreenEyezsøndag 03. november 2019, klokken 20:44
Korreksjon: Jekk fra Europris kommer IKKE til under!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: janhrsøndag 03. november 2019, klokken 20:51
Syns hjulbolter sitter veldig fast på en ny Tesla 3.
Hva slags muttertrekker bruker dere? Hva er diameter på hjulboltene til Tesla 3?
Momentstav 1/2" 110 NM holder det til Tesla 3? Jula.no har også en på 135 NM
Hva med Ryobi Muttertrekker R18IW3-120S:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/batteridrevne-mutterstrammere/muttertrekker-005107/
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Handymansøndag 03. november 2019, klokken 21:17
Kjøp en lavtbyggende jekk med god løftehøyde så slipper du med en jekking pr side. ca 1000,- kr.
Løfter du høyt nok får du både forhjul og bakhjul i lufta samtidig. Går raskere.
En elektrisk muttertrekker til 400,- har du det du trenger.
I tillegg trenger du en jackpad. Kjøp en ishockeypuck, bor et hull ca 25mm og putt i en stubb av et kosteskaft i.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Randeboysøndag 03. november 2019, klokken 22:46
Sitat fra: janhr på søndag 03. november 2019, klokken 20:51
Syns hjulbolter sitter veldig fast på en ny Tesla 3.
Hva slags muttertrekker bruker dere? Hva er diameter på hjulboltene til Tesla 3?
Momentstav 1/2" 110 NM holder det til Tesla 3? Jula.no har også en på 135 NM
Hva med Ryobi Muttertrekker R18IW3-120S:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/batteridrevne-mutterstrammere/muttertrekker-005107/

Moment skal være 175 nm. Så de blir for liten. Biltema har en fin med 70-350nm.
Har samme muttertrekker, og den er mer enn god nok.  :+1:
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: jlansøndag 03. november 2019, klokken 23:06
Momentstav og momentnøkkel  er ikke det samme (les bruksanvisninger nøye). Det kan fungere greit å trekke til med 110 Nm med muttertrekker og momentstav, deretter gå over med manuell momentnøkkel og trekke opp til 175Nm ( og sjekke på nytt etter 50 km).
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Dudexmandag 04. november 2019, klokken 09:02
Noen andre som har opplevd at vianor har rotet bort reservasjonen? Bestilte time til 815 men den var ikke der da jeg kom :(
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Handymanmandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
De bruker muttertrekker med moment langt over spesifikasjonene.
Ulempen kan være at mutter/bolt sitter hardt når man skal ha dem av, så man trenger ikke overdrive.
Jeg har i mange år brukt Biltemas elektriske muttertrekker til 400,- og den er mer enn god nok. ca 400Nm.
Kan være litt svak når verksteder med lufttrekker har dratt til med mye høyere moment.
Har aldri kontrollert tiltrekking etter litt kjøring (shame on me), men har heller aldri opplevd bolter/muttere som har sittet løst ved hjulskift vår/høst.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: cramandag 04. november 2019, klokken 10:09
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Har aldri kontrollert tiltrekking etter litt kjøring (shame on me)

Anbefaler å ta en stikkprøve på en mutter eller to på hvert hjul. Jeg hadde heller aldri løse hjul før jeg ett år plutselig hadde det. Greit med hjulvinde i bagasjerummet da. Gjorde en ny sjekk senest i går, nesten 2k km kjørt siden hjulskift (har fått en rar lyd, men mistenker det er hjullager e.l).

Og en gang kjørte jeg bak ei ung dame som hadde fire løse hjul. Jeg kødder ikke; de blafra skikkelig! Jeg skulle egentlig et annet ærend, men turte ikke annet enn å følge etter henne og si at hun ikke måtte kjøre bilen så mye som en meter til før hun hadde fått jekka den opp og skrudd fast hjula. Hun var ganske skjelven når hun så hvor løst alt var (hun kjørte rundt med et spedbarn i bilen også!), og jeg tror nok kjæresten "var i hundehuset" minst ei uke etterpå.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: jlanmandag 04. november 2019, klokken 10:29
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
Teslas vinterdekkleverandør Vianor går over med manuell momentnøkkel til slutt. Ihvertfall gjorde de det sist jeg byttet på Kokstad. Om de hadde momentkontroll eller momentstav på muttertrekkeren la jeg ikke merke til, men det anbefaler jeg hvis en bruker en kraftig trekker. Det er helt klart uheldig å overtrekke, det kan skade både felger og bolter.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: TøddiVeddermandag 04. november 2019, klokken 11:18
Å gå over med momentnøkkel etterpå hvis brukt en sterk muttertrekker? Hvis moment er for høyt, blir det klikk på riktig moment som er lavere etterpå.  ?
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Handymanmandag 04. november 2019, klokken 11:32
Sitat fra: cra på mandag 04. november 2019, klokken 10:09
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Har aldri kontrollert tiltrekking etter litt kjøring (shame on me)
....Og en gang kjørte jeg bak ei ung dame som hadde fire løse hjul. Jeg kødder ikke; de blafra skikkelig! Jeg skulle egentlig et annet ærend, men turte ikke annet enn å følge etter henne og si at hun ikke måtte kjøre bilen så mye som en meter til før hun hadde fått jekka den opp og skrudd fast hjula. Hun var ganske skjelven når hun så hvor løst alt var (hun kjørte rundt med et spedbarn i bilen også!), og jeg tror nok kjæresten "var i hundehuset" minst ei uke etterpå.
Jeg fatter ikke at folk kan kjøre så lenge at hjul faller av.
Det blir jo virkelig et rabalder inni bilen når boltene løsner, likevel fortsetter mange til hjul faller av! Helt utrolig.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: RuneWmandag 04. november 2019, klokken 11:37
Sitat fra: TøddiVedder på mandag 04. november 2019, klokken 11:18
Hvis moment er for høyt, blir det klikk på riktig moment som er lavere etterpå.  ?

Jeg forstår ikke siste delen av setningen over, men du får klikket i en momentnøkkel om mutterene allerede er skrudd til med et moment høyere enn det du har stilt inn momentnøkkelen på (om det er det du spør om).

Problemet er selvsagt at du ikke vet hvor mye høyere moment du har skrudd til med, bare at det er høyere enn momentnøkkel-innstillingen.

Personlig er jeg veldig forsiktig med å skru på mutterene med muttertrekker (men så har jeg en rabiat Makita-trekker som kan finne på å dra av hele mutteren om man går inn for det). Jeg bruker muttertrekkeren, men i lavt turtall og gir meg når den har "slått" et par ganger. Da er det ca 1/4 omdreining til med momentnøkkelen som skal til.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: jlanmandag 04. november 2019, klokken 11:45
Sitat fra: TøddiVedder på mandag 04. november 2019, klokken 11:18
Å gå over med momentnøkkel etterpå hvis brukt en sterk muttertrekker? Hvis moment er for høyt, blir det klikk på riktig moment som er lavere etterpå.  ?
Det jeg sier er at hvis du bruker en sterk muttertrekker, så kan du bruke en momentstav som sikrer at du trekker med et moment lavere enn 175 Nm. Så tar du det siste for hånd med momentnøkkelen.

Om du vil sjekke om en mutter kan være overtrukket, så må den merkes med posisjonen den sto i, løsnes, trekkes til igjen med moment, og merkingen sjekkes.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Øyvind.hmandag 04. november 2019, klokken 12:22
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
De bruker muttertrekker med moment langt over spesifikasjonene.
Enig. De få gangene bilen min har fått lagt om hjul på dekkverksted har de dratt til så hinsides med muttertrekker at det bare så vidt med herjing er mulig å få dem av igjen med latmannsarm. Med gammeldags hjulkors måtte jeg antakelig hoppet på den for å klare å løsne mutrene.
Naboen knakk den første latmannsarmen min etter at hans bil hadde vært på dekkverksted.....

Momentnøkkel har jeg klart meg uten siste 6 år og føler det har vært litt opphauset, i hvert fall for de som har erfaring med dekkskifte.
Latmannsarm og passe tildragning med den har fungert bra på både Model S og X. Hvor momentet legger seg er jeg usikker på, men hjulene sitter slik de skal og mutrene løsnes med omtrent nøyaktig samme trykk når hjulene skal av som når jeg la dem på. Aldri hatt en eneste løs mutter og hjulskift går problemfritt.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: cramandag 04. november 2019, klokken 12:24
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 11:32
Det blir jo virkelig et rabalder inni bilen når boltene løsner, likevel fortsetter mange til hjul faller av!

Ja, det var det som tipsa med den ene gangen. Og jeg har alltid hjulvinda med just in case.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: hemimandag 04. november 2019, klokken 12:28
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
De bruker muttertrekker med moment langt over spesifikasjonene.
Ulempen kan være at mutter/bolt sitter hardt når man skal ha dem av, så man trenger ikke overdrive.

Ulempen er ødelagt felg og kon som låser.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Handymanmandag 04. november 2019, klokken 12:30
Sitat fra: hemi på mandag 04. november 2019, klokken 12:28
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
De bruker muttertrekker med moment langt over spesifikasjonene.
Ulempen kan være at mutter/bolt sitter hardt når man skal ha dem av, så man trenger ikke overdrive.

Ulempen er ødelagt felg og kon som låser.
Ja, og derfor skal man ikke overdrive.
Det klarer man ikke med en muttertrekker til 400kr og ca 400Nm.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Randeboymandag 04. november 2019, klokken 16:17
Sitat fra: hemi på mandag 04. november 2019, klokken 12:28
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
De bruker muttertrekker med moment langt over spesifikasjonene.
Ulempen kan være at mutter/bolt sitter hardt når man skal ha dem av, så man trenger ikke overdrive.

Ulempen er ødelagt felg og kon som låser.

Som mekaniker selv, er jeg helt uenig. Du skal bruke flere hundre NM før du klarer å ødelegge felg og kon med for høyt moment.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Ekornskurkenmandag 04. november 2019, klokken 17:31
Er denne for «lett» for å kjøre hjulbytter hjemme?
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/batteridrevne-mutterstrammere/muttertrekker-007371/
Jeg har nemlig batterier og lader til denne. Så det hadde jo vært praktisk å benytte samme «system».
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Lynkjappmandag 04. november 2019, klokken 17:48
Jeg bruker Biltemas hjulmutternøkkel. Den er teleskopisk så når jeg strammer så har jeg den kort og når jeg skal løsne så trekker jeg den ut. Funker som bare det.

Vedrørende det med å etterstramme så må man huske at Model 3 har koniske muttere. Det betyr at hvis man selv eller dekkverkstedet har gjort en litt for kjapp jobb så kan mutteren ha blitt strammet uten å være i senter. Når man så begynner å kjøre så vil hjulskruene sentrere seg og da er plutselig én eller flere muttere løse. Med flate skruer/muttere vil man ikke ha dette problemet. Så de som er vant til at de ikke trenger å etterstramme på tidligere biler burde ikke ta med seg den lærdommen over til sin Model 3.

Hvordan jeg har blitt ekspert på dette med koniske skruer/muttere? Fordi jeg mistet et hjul en gang fordi dekkverkstedet bare hadde klart å sentrere den ene skruen. Resten satt skeivt og skrudde seg ut underveis og mye raskere enn man skulle tro. Det siste skruehodet spiste seg så gjennom hullet i stålfelgen og så hadde jeg en trehjuling.

Og ja, det bråker, men når man skifter til vinterhjul som har stått bak en låve i 20 år så tenker man at det nok bare er dekkene som trenger å gå seg til litt... :)

(https://productimages.biltema.com/v1/image/imagebyfilename/10-2606_xl_1.jpg)
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Handymanmandag 04. november 2019, klokken 18:38
Sitat fra: Ekornskurken på mandag 04. november 2019, klokken 17:31
Er denne for «lett» for å kjøre hjulbytter hjemme?
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/batteridrevne-mutterstrammere/muttertrekker-007371/
Jeg har nemlig batterier og lader til denne. Så det hadde jo vært praktisk å benytte samme «system».
Hvis målet ikke er å bli kvitt mest mulig penger så ville jeg absolutt gått for denne:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/elektriske-mutterstrammere/muttertrekker-009120/
Dobbelt så kraftig og til en sjettedel av prisen.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: jlanmandag 04. november 2019, klokken 18:43
Men jeg ville lagt til disse, av grunner som er nevnt lenger oppe:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/momentstaver/momentstav-1-2-170027/#tab02
https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/handverktoy/pipeverktoy-og-piper/momentnokler/momentnokkelsett-033995/#tab01
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Handymanmandag 04. november 2019, klokken 18:46
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 04. november 2019, klokken 17:48
Jeg bruker Biltemas hjulmutternøkkel. Den er teleskopisk så når jeg strammer så har jeg den kort og når jeg skal løsne så trekker jeg den ut. Funker som bare det.

Vedrørende det med å etterstramme så må man huske at Model 3 har koniske muttere. Det betyr at hvis man selv eller dekkverkstedet har gjort en litt for kjapp jobb så kan mutteren ha blitt strammet uten å være i senter. Når man så begynner å kjøre så vil hjulskruene sentrere seg og da er plutselig én eller flere muttere løse. Med flate skruer/muttere vil man ikke ha dette problemet. Så de som er vant til at de ikke trenger å etterstramme på tidligere biler burde ikke ta med seg den lærdommen over til sin Model 3.

Hvordan jeg har blitt ekspert på dette med koniske skruer/muttere? Fordi jeg mistet et hjul en gang fordi dekkverkstedet bare hadde klart å sentrere den ene skruen. Resten satt skeivt og skrudde seg ut underveis og mye raskere enn man skulle tro. Det siste skruehodet spiste seg så gjennom hullet i stålfelgen og så hadde jeg en trehjuling.

Og ja, det bråker, men når man skifter til vinterhjul som har stått bak en låve i 20 år så tenker man at det nok bare er dekkene som trenger å gå seg til litt... :)
Er det noen biler som har flate muttere nå? Har skiftet hjul selv på alle mine biler siden 1989 og har ikke hatt en bil med flate muttere.
For å unngå feilen du referer til så må man stramme alle muttere/bolter forsiktig slik at felgen får rettet seg inn, deretter krysstrammer man. Jeg har aldri etterstrammet (ikke en anbefaling), men har heller aldri opplevd at noe har løsnet.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Autowindermandag 04. november 2019, klokken 19:07
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 04. november 2019, klokken 17:48
Vedrørende det med å etterstramme så må man huske at Model 3 har koniske muttere.
Jeg har tilgode å se biler som ikke har koniske eller runde bolter eller muttere, selv en 1958 VW 1200 jeg hadde sent på 70-tallet var utstyrt originalt med det. Poenget er jo nettopp at det skal bli i større grad selvsentrerende. Tror største feilen som gjøres er å ikke krysstrekke; Mutter nr. 1,3,5,2 og så nr 4.
Først alle inntil, så alle trekkes til og så 175nm med momentnøkkel, alle ganger i den rekkefølgen. Har aldri ettertrukket på 15 biler jeg har hatt, én gang var det slark i et hjul som hørtes, og årsaken var at det ene hjulet var glemt trukket til etter at bilen var senket ned. Momentnøkkel er ikke must, og jeg bruker samme teleskop som deg, men en skal legge MYE tyngde på for å nå 175nm, så jeg investerte 400kr i en.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Handymanmandag 04. november 2019, klokken 19:17
175Nm er 17,8 kg på en 1-meters arm.
På en 50cm lang hjulmutternøkkel blir det 35,7kg helt i enden av armen.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: Lynkjappmandag 04. november 2019, klokken 19:32
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 18:46Er det noen biler som har flate muttere nå? Har skiftet hjul selv på alle mine biler siden 1989 og har ikke hatt en bil med flate muttere.

Min forrige bil, en 2005-modell, hadde det. Så helt fjernt er det ikke.

SitatFor å unngå feilen du referer til så må man stramme alle muttere/bolter forsiktig slik at felgen får rettet seg inn, deretter krysstrammer man. Jeg har aldri etterstrammet (ikke en anbefaling), men har heller aldri opplevd at noe har løsnet.

Helt riktig. Jeg pleier å stramme med fingrene, røske i hjulet, stramme litt til osv til jeg kjenner at uansett hvor mye jeg røsker så er det ingen muttere som lar seg stramme lengre med fingerkraft. Da er det over til å bruke hjulmutternøkkelen og pentagramstramme. :)

En annen ting. Hvordan får man forhjulene til ikke å rotere når man har de løftet opp? Tydeligvis tar parkeringsbremsen på Model 3 (holde inne park til parkbremssymbolet lyser) kun på bakhjulene og forhjulene blir ikke bremset av den fremre motoren. Eller var det noen innstilling jeg burde ha brukt?
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: jlanmandag 04. november 2019, klokken 19:46
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 04. november 2019, klokken 19:32
En annen ting. Hvordan får man forhjulene til ikke å rotere når man har de løftet opp? Tydeligvis tar parkeringsbremsen på Model 3 (holde inne park til parkbremssymbolet lyser) kun på bakhjulene og forhjulene blir ikke bremset av den fremre motoren. Eller var det noen innstilling jeg burde ha brukt?
De fleste strammer vel det de klarer, og slipper så bilen ned, ihvertfall så langt at hjulet holdes igjen.  Det er vel mulig å bruke "hill hold", men da må noen (eller noe)  befinne seg i førersetet.  Dette er det også greit å vite om hvis man har tenkt å gå ut av bilen i en bratt og glatt bakke. I det man forlater førersetet kan bilen gå fra "hill hold" med bremsene satt på alle hjul, til "park brake" bare på bakhjulene.
Tittel: Sv: TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!
Skrevet av: ladovtirsdag 05. november 2019, klokken 04:59
Sitat fra: Lynkjapp på mandag 04. november 2019, klokken 19:32
SitatFor å unngå feilen du referer til så må man stramme alle muttere/bolter forsiktig slik at felgen får rettet seg inn, deretter krysstrammer man. Jeg har aldri etterstrammet (ikke en anbefaling), men har heller aldri opplevd at noe har løsnet.

Helt riktig. Jeg pleier å stramme med fingrene, røske i hjulet, stramme litt til osv til jeg kjenner at uansett hvor mye jeg røsker så er det ingen muttere som lar seg stramme lengre med fingerkraft. Da er det over til å bruke hjulmutternøkkelen og pentagramstramme. :)

En annen ting. Hvordan får man forhjulene til ikke å rotere når man har de løftet opp? Tydeligvis tar parkeringsbremsen på Model 3 (holde inne park til parkbremssymbolet lyser) kun på bakhjulene og forhjulene blir ikke bremset av den fremre motoren. Eller var det noen innstilling jeg burde ha brukt?

Lurer også på om det er mulig å låse forhjulene. For øvrig bruker jeg samme teknikk som deg, røsker bare litt ekstra når jeg fingerstrammer forhjulene for å sentrere boltene så mye som mulig før jeg senker bilen nok til at hjulene får grep mot underlaget før jeg går på med hjulvinne og momentnøkkel (strammer til 150nm, kjører en liten tur og etterstrammer til 175nm)