Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

TM3 Første bytte til vinterdekk, bilen er låg!

Startet av vifteovn, fredag 04. oktober 2019, klokken 08:48

« forrige - neste »

janhr

Syns hjulbolter sitter veldig fast på en ny Tesla 3.
Hva slags muttertrekker bruker dere? Hva er diameter på hjulboltene til Tesla 3?
Momentstav 1/2" 110 NM holder det til Tesla 3? Jula.no har også en på 135 NM
Hva med Ryobi Muttertrekker R18IW3-120S:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/batteridrevne-mutterstrammere/muttertrekker-005107/
TM3 SR+ HF

Handyman

Kjøp en lavtbyggende jekk med god løftehøyde så slipper du med en jekking pr side. ca 1000,- kr.
Løfter du høyt nok får du både forhjul og bakhjul i lufta samtidig. Går raskere.
En elektrisk muttertrekker til 400,- har du det du trenger.
I tillegg trenger du en jackpad. Kjøp en ishockeypuck, bor et hull ca 25mm og putt i en stubb av et kosteskaft i.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Randeboy

Sitat fra: janhr på søndag 03. november 2019, klokken 20:51
Syns hjulbolter sitter veldig fast på en ny Tesla 3.
Hva slags muttertrekker bruker dere? Hva er diameter på hjulboltene til Tesla 3?
Momentstav 1/2" 110 NM holder det til Tesla 3? Jula.no har også en på 135 NM
Hva med Ryobi Muttertrekker R18IW3-120S:
https://www.jula.no/catalog/bil-og-garasje/biltilbehor/dekkverktoy/batteridrevne-mutterstrammere/muttertrekker-005107/

Moment skal være 175 nm. Så de blir for liten. Biltema har en fin med 70-350nm.
Har samme muttertrekker, og den er mer enn god nok.  :+1:

jlan

#18
Momentstav og momentnøkkel  er ikke det samme (les bruksanvisninger nøye). Det kan fungere greit å trekke til med 110 Nm med muttertrekker og momentstav, deretter gå over med manuell momentnøkkel og trekke opp til 175Nm ( og sjekke på nytt etter 50 km).
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Dudex

Noen andre som har opplevd at vianor har rotet bort reservasjonen? Bestilte time til 815 men den var ikke der da jeg kom :(

Handyman

Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
De bruker muttertrekker med moment langt over spesifikasjonene.
Ulempen kan være at mutter/bolt sitter hardt når man skal ha dem av, så man trenger ikke overdrive.
Jeg har i mange år brukt Biltemas elektriske muttertrekker til 400,- og den er mer enn god nok. ca 400Nm.
Kan være litt svak når verksteder med lufttrekker har dratt til med mye høyere moment.
Har aldri kontrollert tiltrekking etter litt kjøring (shame on me), men har heller aldri opplevd bolter/muttere som har sittet løst ved hjulskift vår/høst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

cra

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Har aldri kontrollert tiltrekking etter litt kjøring (shame on me)

Anbefaler å ta en stikkprøve på en mutter eller to på hvert hjul. Jeg hadde heller aldri løse hjul før jeg ett år plutselig hadde det. Greit med hjulvinde i bagasjerummet da. Gjorde en ny sjekk senest i går, nesten 2k km kjørt siden hjulskift (har fått en rar lyd, men mistenker det er hjullager e.l).

Og en gang kjørte jeg bak ei ung dame som hadde fire løse hjul. Jeg kødder ikke; de blafra skikkelig! Jeg skulle egentlig et annet ærend, men turte ikke annet enn å følge etter henne og si at hun ikke måtte kjøre bilen så mye som en meter til før hun hadde fått jekka den opp og skrudd fast hjula. Hun var ganske skjelven når hun så hvor løst alt var (hun kjørte rundt med et spedbarn i bilen også!), og jeg tror nok kjæresten "var i hundehuset" minst ei uke etterpå.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

jlan

#22
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
Teslas vinterdekkleverandør Vianor går over med manuell momentnøkkel til slutt. Ihvertfall gjorde de det sist jeg byttet på Kokstad. Om de hadde momentkontroll eller momentstav på muttertrekkeren la jeg ikke merke til, men det anbefaler jeg hvis en bruker en kraftig trekker. Det er helt klart uheldig å overtrekke, det kan skade både felger og bolter.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

TøddiVedder

Å gå over med momentnøkkel etterpå hvis brukt en sterk muttertrekker? Hvis moment er for høyt, blir det klikk på riktig moment som er lavere etterpå.  ?

Handyman

Sitat fra: cra på mandag 04. november 2019, klokken 10:09
Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Har aldri kontrollert tiltrekking etter litt kjøring (shame on me)
....Og en gang kjørte jeg bak ei ung dame som hadde fire løse hjul. Jeg kødder ikke; de blafra skikkelig! Jeg skulle egentlig et annet ærend, men turte ikke annet enn å følge etter henne og si at hun ikke måtte kjøre bilen så mye som en meter til før hun hadde fått jekka den opp og skrudd fast hjula. Hun var ganske skjelven når hun så hvor løst alt var (hun kjørte rundt med et spedbarn i bilen også!), og jeg tror nok kjæresten "var i hundehuset" minst ei uke etterpå.
Jeg fatter ikke at folk kan kjøre så lenge at hjul faller av.
Det blir jo virkelig et rabalder inni bilen når boltene løsner, likevel fortsetter mange til hjul faller av! Helt utrolig.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

RuneW

#25
Sitat fra: TøddiVedder på mandag 04. november 2019, klokken 11:18
Hvis moment er for høyt, blir det klikk på riktig moment som er lavere etterpå.  ?

Jeg forstår ikke siste delen av setningen over, men du får klikket i en momentnøkkel om mutterene allerede er skrudd til med et moment høyere enn det du har stilt inn momentnøkkelen på (om det er det du spør om).

Problemet er selvsagt at du ikke vet hvor mye høyere moment du har skrudd til med, bare at det er høyere enn momentnøkkel-innstillingen.

Personlig er jeg veldig forsiktig med å skru på mutterene med muttertrekker (men så har jeg en rabiat Makita-trekker som kan finne på å dra av hele mutteren om man går inn for det). Jeg bruker muttertrekkeren, men i lavt turtall og gir meg når den har "slått" et par ganger. Da er det ca 1/4 omdreining til med momentnøkkelen som skal til.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

jlan

Sitat fra: TøddiVedder på mandag 04. november 2019, klokken 11:18
Å gå over med momentnøkkel etterpå hvis brukt en sterk muttertrekker? Hvis moment er for høyt, blir det klikk på riktig moment som er lavere etterpå.  ?
Det jeg sier er at hvis du bruker en sterk muttertrekker, så kan du bruke en momentstav som sikrer at du trekker med et moment lavere enn 175 Nm. Så tar du det siste for hånd med momentnøkkelen.

Om du vil sjekke om en mutter kan være overtrukket, så må den merkes med posisjonen den sto i, løsnes, trekkes til igjen med moment, og merkingen sjekkes.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Øyvind.h

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
De bruker muttertrekker med moment langt over spesifikasjonene.
Enig. De få gangene bilen min har fått lagt om hjul på dekkverksted har de dratt til så hinsides med muttertrekker at det bare så vidt med herjing er mulig å få dem av igjen med latmannsarm. Med gammeldags hjulkors måtte jeg antakelig hoppet på den for å klare å løsne mutrene.
Naboen knakk den første latmannsarmen min etter at hans bil hadde vært på dekkverksted.....

Momentnøkkel har jeg klart meg uten siste 6 år og føler det har vært litt opphauset, i hvert fall for de som har erfaring med dekkskifte.
Latmannsarm og passe tildragning med den har fungert bra på både Model S og X. Hvor momentet legger seg er jeg usikker på, men hjulene sitter slik de skal og mutrene løsnes med omtrent nøyaktig samme trykk når hjulene skal av som når jeg la dem på. Aldri hatt en eneste løs mutter og hjulskift går problemfritt.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

cra

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 11:32
Det blir jo virkelig et rabalder inni bilen når boltene løsner, likevel fortsetter mange til hjul faller av!

Ja, det var det som tipsa med den ene gangen. Og jeg har alltid hjulvinda med just in case.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

hemi

Sitat fra: Handyman på mandag 04. november 2019, klokken 09:27
Momentnøkkel klarer man seg fint uten. De færreste dekkomleggere bruker moment.
De bruker muttertrekker med moment langt over spesifikasjonene.
Ulempen kan være at mutter/bolt sitter hardt når man skal ha dem av, så man trenger ikke overdrive.

Ulempen er ødelagt felg og kon som låser.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA