Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips og triks

Startet av AJ82, onsdag 25. september 2019, klokken 11:13

« forrige - neste »

AJ82

Tenkte å starte en tråd hvor folk kan legge inn tips og triks  :)

Fant selv ut noe nytt idag. Har trodd at du bare kan legge inn snarvei på ting hvor man det står spesifikt at det kan gjøres, i en undermeny f.eks. Man fant ut idag at ved å trykke og holde lenger på et symbol kommer det også opp. Var ute etter å legge inn snarvei til lademeny, både for å enkelt kunne justere ladenivå og sjekke prosent under kjøring.







A.J.
- 2022 Mercedes EQE 43 AMG
- 2022 Kia EV6
- 2024 Volvo EX90 (i bestilling)
x 2023 BMW I4 M50
x 2022 Audi E-Tron GT
X 2021 Polestar 2 LR AWD
x 2020 E-Tron 50 Sportback
x 2019 E-Tron 55 SUV
x 2019 E-Golf

Hårek

Det står forklart i brukermanualen (side 23).
Men det kan nok være vanskelig å finne, for i all sin visdom har Audi oversatt 'Shortcuts' med 'Tilkoblinger'.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

Orbit

#2
Ref snarveier, så har jeg selv også lagt til disse (helt til sist dvs skjerm nr 3, da det er mest til servicebehov, ikke under kjøring):

  • "Utvidete ladeinnstillinger": Har satt GPS-basert ladegrense på noen steder jeg normalt ikke ønsker 100%. Men ved å ha dette som snarvei, er det kjap å justere opp ved behov.
  • Viskere i servicestilling: Bruker dette under manuell bilvask for å kunne løfte dem av frontruten. Også kjekt for å komme ordentlig til ved vanlig vindusvask under ladestopp.
  • Luftfjæring i jekkemodus: Forhåpentligvis bare i bruk to ganger i året ved dekkbytte, men liker å ha det for hånden siden det ellers er ganske begravd ned i en undermeny jeg normalt aldri er innom.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Orbit

Dagens små oppdagelser ang låsing (eller RTFM.....)

  • Ved komfortlåsing, og en ikke fikk med seg om bilen blinket én (låsing) eller to (opplåsing) ganger, har en et par sekunder hvor en kan kjenne etter om døren er låst, uten at den låser opp bilen. Fra førerdør ser en uansett om det blinker i alarmen, men ved låsing av annen dør er det altså mulig å ta en fysisk sjekk (typisk før interiørlyset har dimmet ned).
  • Knappen for bakluke i førerdør trodde jeg bare kunne brukes for å åpne. Men den kan også brukes til å stoppe luken (trekk i knappen en gang til), eller til å lukke (trekk og hold i knappen fra stillestående åpen posisjon på bakluka).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ribers

#4
Artig 40min dokumentar om utvikling og produksjon av E-tron:

#Audi #etron #development
Audi e-tron making of – documentary on the electric SUV's development and production

https://youtu.be/7Fij8W6_wNw
2020 E-tron 50 siambeige, leveres januar 2020
2013 Volvo V70

elektro

Sitat fra: Orbit på mandag 28. oktober 2019, klokken 20:01
Dagens små oppdagelser ang låsing (eller RTFM.....)

  • Ved komfortlåsing, og en ikke fikk med seg om bilen blinket én (låsing) eller to (opplåsing) ganger, har en et par sekunder hvor en kan kjenne etter om døren er låst, uten at den låser opp bilen. Fra førerdør ser en uansett om det blinker i alarmen, men ved låsing av annen dør er det altså mulig å ta en fysisk sjekk (typisk før interiørlyset har dimmet ned).
  • Knappen for bakluke i førerdør trodde jeg bare kunne brukes for å åpne. Men den kan også brukes til å stoppe luken (trekk i knappen en gang til), eller til å lukke (trekk og hold i knappen fra stillestående åpen posisjon på bakluka).

Kjeke tips. Manualen er ikke SÅ godt skrevet (og oversatt) at jeg har leste den fra perm- til perm. :+1:

I og med at speilene ikke går ut før man starter bilen, hvis man har konvensjonelle, motoriserte speil, eller kameraspeil, kan det av og til være litt vanskelig å vite om bilen er låst. Selv om det er en stor fordel at de ikke går ut og inn i tide og utide, bare man skal hente noe i bilen.

Det blinker i alarmen også på min bil, som så vidt jeg vet ikke har alarm. :) Vil det bare si at startsperre osv. er aktivert, og simpelt hen at bilen er låst?
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

elektro

Bakluken kan også lukkes med knappen i førerdøren, men kun hvis bilen er på.

Er bilen av, kan man kun åpne luken og stoppe den ved å trekke en gang til i knappen. Men for å lukke den må man starte bilen, dra og holde knappen helt til luken er lukket. Muligens gammelt nytt for mange.. ;)
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Viskere i service/vinterposisjon. Dette kan gjøres fra menyen Bil/service, men i dag, etter å ha skrudd av, også ved å holde vindusvisker-hendel ned et lite sekund eller to. Det stod noe i displayet også. Sjekk om dere klarer dette.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

sjokomelk

Sitat fra: daktari på søndag 01. mars 2020, klokken 01:30
Viskere i service/vinterposisjon. Dette kan gjøres fra menyen Bil/service, men i dag, etter å ha skrudd av, også ved å holde vindusvisker-hendel ned et lite sekund eller to. Det stod noe i displayet også. Sjekk om dere klarer dette.
Standard funksjon på det meste av biler fra VAG de siste 20 (?) årene. Trykk ned på vindusviskerhendelen etter du har skrudd av tenningen, men ikke tatt ut nøkkelen (eller åpnet døra for de med keyless).
Har forøvrig sett samme funksjon hos PSA siden tidlig 2000-tall. Og er sikkert sånn hos mange andre merker også.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

Auto

Sitat fra: elektro på mandag 11. november 2019, klokken 11:02

Det blinker i alarmen også på min bil, som så vidt jeg vet ikke har alarm. :) Vil det bare si at startsperre osv. er aktivert, og simpelt hen at bilen er låst?

Det blinker i lyset i førerdør når bilen er låst selv på biler uten alarm!

Auto

Sitat fra: daktari på søndag 01. mars 2020, klokken 01:30
Viskere i service/vinterposisjon. Dette kan gjøres fra menyen Bil/service, men i dag, etter å ha skrudd av, også ved å holde vindusvisker-hendel ned et lite sekund eller to. Det stod noe i displayet også. Sjekk om dere klarer dette.

Takk for tips @Daktari! Sjekket i dag, og det fungerte. Har hatt flere Audi, men var ikke kjent med denne funksjonen. Brukt MMI til dette før.

Frode Nylund

Når bilen er i "DRIVE" og stopper i en liten motbakke triller den bakover å ryggekamera starter, muligt å få den til å stå i ro uten å bremse?
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

janbanan

Sitat fra: Frode Nylund på søndag 08. mars 2020, klokken 10:48
Når bilen er i "DRIVE" og stopper i en liten motbakke triller den bakover å ryggekamera starter, muligt å få den til å stå i ro uten å bremse?

Forsøk å holde inne bremsen litt, da skal du få en grønn P i displayet, da kan du slippe bremsen. Eller er det det at dette bare fungerer dersom bakken er bratt?
2022, Q4 50 SB
2020, e-tron e50 AS

Orbit

Du finner det i MMI under Bil -> Innstillinger og Service -> Hold assist.

Det vil vises i display foran rattet med at parkbremsen går på når du stopper helt opp. Det fungerer også på flatmark.

(Det kreves også at førerdøren er lukket)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Frode Nylund

Sitat fra: Orbit på søndag 08. mars 2020, klokken 11:00
Du finner det i MMI under Bil -> Innstillinger og Service -> Hold assist.

Det vil vises i display foran rattet med at parkbremsen går på når du stopper helt opp. Det fungerer også på flatmark.

(Det kreves også at førerdøren er lukket)
Var ute å sjekket, den var aktivert.
Funker isje heilt som jeg ønsker. 🤔
Audi E-tron AS 50 2020mod
Nr 2 Nissan Leaf 2017 Tekna

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA