Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien

Startet av Elninja1, lørdag 21. september 2019, klokken 11:31

« forrige - neste »

Tellus


OhmPaPa

Har ikke rukket å se videoen enda. Men vet Bjørn er glad i utregninger. Satte han opp sammenligning av kostnaden på turene?

Ja jeg vet at har du råd til en e-Tron har du råd til å betale for mere strøm. Men jeg prøver å gi råd til gamle foreldre som vil fortsette med Audi. Og selv om de har råd til den så er også månedlige utgfter viktige når man lever på alderspensjon.


Et interessant men i praksis umulig eksperiment hadde vært å bytte chassis på en Tesla Model X og en Audi e-Tron for å se hva forskjellen i strømforbruk ble da.

Thomas Parsli

Sitat fra: gr på mandag 23. september 2019, klokken 09:54
Av en eller annen grunn så sverget han på å lade med adapter på CCS-ladere i stedet for å bruke superchargere, og den ene gangen han faktisk bruker supercharger, så lader han jo mye raskere enn på CCS.

Jeg synes også det er litt rart, for å si det diplomatisk :(

Det var også litt rart at han ikke kunne vente til bilen var fulladet -og at han ikke viste at lading ved <10% SOC ofte er treigt.

Når han i tillegg kjørte Leaf (som ikke har batterikjøling) på den varmeste dagen blir det litt for tullete.

På tide med "1000km EV race" hvor flere biler kjører samme strekning samtidig?


2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

el-sprell

Sitat fra: Stig-Arne på mandag 23. september 2019, klokken 08:24
Sitat fra: PF på mandag 23. september 2019, klokken 06:13
Men ennå så brukte de akkurat like lang tid på 1000km.
Ok, Audien ble slått med tre minutter.
For de som ikke har fått dem med seg, Bjørn kjørte samme rute dagen etterpå med en e-tron.

Vel, X`en startet vel med "kun" 92%. Hadde treg lading på flere plasser. Så her ligger det nok en del forbedringspotensial i bilen og laderene.

Men det hele viser at ladehastighet ikke er alt, da X`en ladet betydelig tregere enn hva E-tron gjorde. Tidsmessig var det dødt løp da 3 min på over 10 timer er småtteri

Kan like så godt si at lavt forbruk ikke er alt heller :)
To forskjellige måter "å løse det på". Det optimale er selvfølgelig lavt forbruk og høy ladehastighet, som Model 3 har bevist :+1:
X - Audi E-tron 55 Exclusive (2019)
X - Tesla Model 3 SR+ (2020)
X - Tesla Model 3 Performance (2021)
X - Tesla Model Y Performance (2022)
Porsche Taycan GTS Sport Turismo (2022)
Tesla Model S Plaid (2023)
Tesla Model X Plaid (2023)

o.b.lix

Sitat fra: Thomas Parsli på mandag 23. september 2019, klokken 12:09
Sitat fra: gr på mandag 23. september 2019, klokken 09:54
Av en eller annen grunn så sverget han på å lade med adapter på CCS-ladere i stedet for å bruke superchargere, og den ene gangen han faktisk bruker supercharger, så lader han jo mye raskere enn på CCS.

Jeg synes også det er litt rart, for å si det diplomatisk :(


Han er jo sponset av elbillader-leverandør fortsatt vel?
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

OhmPaPa

Nå har jeg sett videoen. Syns det var mye rot og slurv med ladingen av den Teslaen. Trodde Bjørn var på hugget og kjente ladekurvene til fingerspissene. Men tydeligvis ikke.

Hadde jeg hatt en Raven skulle han fått lånt den en ny tur.  :-X

Crown

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 23. september 2019, klokken 16:48
Nå har jeg sett videoen. Syns det var mye rot og slurv med ladingen av den Teslaen. Trodde Bjørn var på hugget og kjente ladekurvene til fingerspissene. Men tydeligvis ikke.

Hadde jeg hatt en Raven skulle han fått lånt den en ny tur.  :-X

Det er jo ikke spesielt bra at ladehastigheten er avhengig av hvis og om og forberedelser og detaljkunnskap om batterikjemien og forhold rundt det. Med e-tron er det bare plugge inn når som helst, den mottar minst 140kW fra 0% og det holder seg til 80% når det synker litt. Så slipper man å ha doktorgrad i batterilading for å få fullt utbytte av tilbudt ladehastighet.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Øyvind.h

#22
Bare passe på å ikke ha kaldt batteri, ikke lade helt fullt og styre unna ladere som leverer 50kW. Ja og riktig brikke eller app da. Og fungerende lader uten kø.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Crown

Sitat fra: OhmPaPa på mandag 23. september 2019, klokken 11:53
Har ikke rukket å se videoen enda. Men vet Bjørn er glad i utregninger. Satte han opp sammenligning av kostnaden på turene?

Ja jeg vet at har du råd til en e-Tron har du råd til å betale for mere strøm. Men jeg prøver å gi råd til gamle foreldre som vil fortsette med Audi. Og selv om de har råd til den så er også månedlige utgfter viktige når man lever på alderspensjon.

Et interessant men i praksis umulig eksperiment hadde vært å bytte chassis på en Tesla Model X og en Audi e-Tron for å se hva forskjellen i strømforbruk ble da.

Pr nå kostet turen hans "ingenting" pga fastpris på 80 kroner på Ionity, og i tillegg var ene laderen de ladet på i Sverige gratis. Så det kostet vel 240 kroner for 1000 km. En så stor dieselbil hadde nok minst brukt 60 liter diesel på turen, dvs 1000 kroner. Uansett er jo hurtiglading noe de fleste gjør unntaksvis, som regel lader man jo hjemme. Hvis man på en ferietur må betale like mye i drivstoff som man gjorde med den gamle dieselbilen så spiller det ingen rolle ettersom brorparten av bilens drivstoff resten av året koster en brøkdel av hva det gjorde før og man sparer uansett store penger.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

Jon65

Sitat fra: Crown på mandag 23. september 2019, klokken 20:04
Sitat fra: OhmPaPa på mandag 23. september 2019, klokken 11:53
Har ikke rukket å se videoen enda. Men vet Bjørn er glad i utregninger. Satte han opp sammenligning av kostnaden på turene?

Ja jeg vet at har du råd til en e-Tron har du råd til å betale for mere strøm. Men jeg prøver å gi råd til gamle foreldre som vil fortsette med Audi. Og selv om de har råd til den så er også månedlige utgfter viktige når man lever på alderspensjon.

Et interessant men i praksis umulig eksperiment hadde vært å bytte chassis på en Tesla Model X og en Audi e-Tron for å se hva forskjellen i strømforbruk ble da.

Pr nå kostet turen hans "ingenting" pga fastpris på 80 kroner på Ionity, og i tillegg var ene laderen de ladet på i Sverige gratis. Så det kostet vel 240 kroner for 1000 km. En så stor dieselbil hadde nok minst brukt 60 liter diesel på turen, dvs 1000 kroner. Uansett er jo hurtiglading noe de fleste gjør unntaksvis, som regel lader man jo hjemme. Hvis man på en ferietur må betale like mye i drivstoff som man gjorde med den gamle dieselbilen så spiller det ingen rolle ettersom brorparten av bilens drivstoff resten av året koster en brøkdel av hva det gjorde før og man sparer uansett store penger.

Hva drivstoff (diesel/bensin/strøm) koster betyr vel uansett egentlig lite i forhold til avskrivningene hvis man kjøper bil til 800k. Det blir uansett vekslepenger i forhold. (iallefall hvis man har "normale" kjørelengder per år)

Crown

Sitat fra: Jon65 på mandag 23. september 2019, klokken 20:18
Hva drivstoff (diesel/bensin/strøm) koster betyr vel uansett egentlig lite i forhold til avskrivningene hvis man kjøper bil til 800k. Det blir uansett vekslepenger i forhold. (iallefall hvis man har "normale" kjørelengder per år)
Selvsagt. Liten grunn til å velge en ny elbil med strømutgiftene som viktigste kriterium. Men det kan jo være greit å ha et forhold til hva man kan forvente pr mnd.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

geear

Jepp. Men hvordan kan det ha seg at Kona og e-Niro er så enormt effektive, tross et utseende som iallfall ikke gir voldsomt preg av aerodynamikk? E-tron ser ikke noe mindre aero ut. Selvfølgelig større bil, men den har også vanvittig mye høyere forbruk.

Counterpointer

Sitat fra: Crown på mandag 23. september 2019, klokken 19:13
Det er jo ikke spesielt bra at ladehastigheten er avhengig av hvis og om og forberedelser og detaljkunnskap om batterikjemien og forhold rundt det.
Helt enig i dette. Plugg and play er det beste prinsippet.

Jevnt høy ladekurve er virkelig en meget bra ting Audi har fått til på E-tron. Denne testen (selv med litt rusk i oppsettet) viser det helt tydelig. Mener å huske at Bjørn sa at med start på 100% på X pluss litt annet så ville det gitt 5-7 minutter til. Om du da har 10 minutter forskjell er dette helt uinteressant når en snakker om 1000 km og 10 timer tur.



geear

Ja, men hva hvis han hadde fått lada X-en slik den skal lades? På SuC med normal fart? Skjønner ikke at det blir lagt så lite vekt på det, som sagt, han hadde jo X75 ladefart... :o

OhmPaPa

Sitat fra: gr på mandag 23. september 2019, klokken 21:00
Ja, men hva hvis han hadde fått lada X-en slik den skal lades? På SuC med normal fart? Skjønner ikke at det blir lagt så lite vekt på det, som sagt, han hadde jo X75 ladefart... :o

Ja jeg trodde Raven-biler skulle lade ganske bra. Men jeg lader jo like bra med mitt gamle slitte 90-batteri. Hvis Raven virkelig ikke lagrer bedre enn min bil er vel det en større nyhet enn at den bruker lite strøm på mila?

Må ta forbehold om ladefart da jeg ikke har sammenlignet i detalj. Men ble ikke imponert av den nye flotte bilen.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA