Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien

Startet av Elninja1, lørdag 21. september 2019, klokken 11:31

« forrige - neste »

Thomas Parsli

#60
Sitat fra: Tellus på onsdag 25. september 2019, klokken 13:04
Nå er det neppe batteritemperaturen folk tenker på når temperaturforskjeller diskuteres. Derimot endres luftens tetthet som funksjon av trykk og temperatur. Luftmotstanden endres proposjonalt med luftens tetthet.

Jeg trodde forskjellen på noen få grader var neglisjerbar (i motsetning til motvind).
Hvor mye øker forbruket når temperaturen faller f.eks 5 grader?

(Jeg får samme forbruket ved 10 grader og 15 grader utetemperatur på https://abetterrouteplanner.com)
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Thomas Parsli

Sitat fra: Crown på onsdag 25. september 2019, klokken 13:13
Batteritemperaturen regner jeg med at begge bilene er så avanserte her at de har veldig god kontroll på det selv, det er jo ikke Leaf vi snakker om.

Hva mener du egentlig med den setningen?

Enten kjører man med et kaldt batteri, med høyere motstand og lavere virkningsgrad.
Som resulterer i kortere rekkevidde.

Eller så bruker bilen energi på å varme batteriet, noe som innlysende nok gir høyere forbruk.

2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tellus

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. september 2019, klokken 13:41

Jeg trodde forskjellen på noen få grader var neglisjerbar (i motsetning til motvind).
Hvor mye øker forbruket når temperaturen faller f.eks 5 grader?

(Jeg får samme forbruket ved 10 grader og 15 grader utetemperatur på https://abetterrouteplanner.com)

Vind er selvfølgelig av større betydning. Luftens tetthet øker med i underkant av 2% hvis temperaturen faller fra 15 til 10 grader under ellers like forhold.

Andre forhold som endrer seg med temperatur er (kan sikkert være flere):
  - Større behov for oppvarming av kupe ved lavere temperaturer (kan eliminerers ved å slå av AC)
  - Luftrykk i dekk faller med temperatur (høyere rullemotstand). Kan elimineres ved å regulere trykk før reisens start.
  - Avhengig av temperatur og BMS kan det gå med noe energi til oppvarming av batteri. Dette kan elimineres ved å starte med varme biler.

Men det aller enkleste er å kjøre testen samtidig  :)

geear

Crown, Jeg klippet bort resten for å svare på den delen av innlegget som var relevant for svaret. Du skrev det var kaldere søndag. Var det kaldere eller var det ikke?

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. september 2019, klokken 13:48
Hva mener du egentlig med den setningen?

Enten kjører man med et kaldt batteri, med høyere motstand og lavere virkningsgrad.
Som resulterer i kortere rekkevidde.

Eller så bruker bilen energi på å varme batteriet, noe som innlysende nok gir høyere forbruk.
Begge bilene ble ladet på hurtigladet rett før avgang, så de hadde garantert god temp i batteripakkene.

Thomas Parsli

Sitat fra: Tellus på onsdag 25. september 2019, klokken 14:13
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. september 2019, klokken 13:41

Jeg trodde forskjellen på noen få grader var neglisjerbar (i motsetning til motvind).
Hvor mye øker forbruket når temperaturen faller f.eks 5 grader?

(Jeg får samme forbruket ved 10 grader og 15 grader utetemperatur på https://abetterrouteplanner.com)

Vind er selvfølgelig av større betydning. Luftens tetthet øker med i underkant av 2% hvis temperaturen faller fra 15 til 10 grader under ellers like forhold.

Andre forhold som endrer seg med temperatur er (kan sikkert være flere):
  - Større behov for oppvarming av kupe ved lavere temperaturer (kan eliminerers ved å slå av AC)
  - Luftrykk i dekk faller med temperatur (høyere rullemotstand). Kan elimineres ved å regulere trykk før reisens start.
  - Avhengig av temperatur og BMS kan det gå med noe energi til oppvarming av batteri. Dette kan elimineres ved å starte med varme biler.

Men det aller enkleste er å kjøre testen samtidig  :)

Jeg stilte egentlig bare et spørsmål:

Hvor mye øker forbruket når temperaturen faller f.eks 5 grader?
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Tellus

Sitat fra: Thomas Parsli på torsdag 26. september 2019, klokken 13:21
Sitat fra: Tellus på onsdag 25. september 2019, klokken 14:13
Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 25. september 2019, klokken 13:41

Jeg trodde forskjellen på noen få grader var neglisjerbar (i motsetning til motvind).
Hvor mye øker forbruket når temperaturen faller f.eks 5 grader?

(Jeg får samme forbruket ved 10 grader og 15 grader utetemperatur på https://abetterrouteplanner.com)

Vind er selvfølgelig av større betydning. Luftens tetthet øker med i underkant av 2% hvis temperaturen faller fra 15 til 10 grader under ellers like forhold.

Andre forhold som endrer seg med temperatur er (kan sikkert være flere):
  - Større behov for oppvarming av kupe ved lavere temperaturer (kan eliminerers ved å slå av AC)
  - Luftrykk i dekk faller med temperatur (høyere rullemotstand). Kan elimineres ved å regulere trykk før reisens start.
  - Avhengig av temperatur og BMS kan det gå med noe energi til oppvarming av batteri. Dette kan elimineres ved å starte med varme biler.

Men det aller enkleste er å kjøre testen samtidig  :)

Jeg stilte egentlig bare et spørsmål:

Hvor mye øker forbruket når temperaturen faller f.eks 5 grader?

Det er jo nettopp det jeg svarer på. Hvis du ønsker et enkelere svar så kan jeg ikke hjelpe deg.
Hvis du ønsker å se bort fra alle andre påvirkninger enn luftens tetthet så øker forbruket opp till i underkant av maks 2% avhengig av hvor fort du kjører.

Du kan sikkert ønske deg et enklere svar, men slik er dessverre ikke verden skrudd sammen.

tyfon

Det er en del diskusjon rundt ladingen til Bjørn på da han testet bilen min på 1000 km challenge.
Det kom en software update rett før han fikk den, dvs den kom da jeg leverte bilen og han installerte den da han kom hjem, og den ser ut til å ha redusert ladekurven litt.

Jeg laget en liten video om dette (veldig uprofessjonelt), men den viser lading før og etter oppdateringen på Hokksund med samme rute til lader + navigate to supercharger.

Konklusjonen min var uansett at med den versjonen han brukte så kunne jeg replikere nesten nøyaktig ladekurven Bjørn hadde på ionity og eon med en supercharger og navigate to supercharger.

Nå installerer V10 så jeg skal teste når den er klar, muligens i morgen, for å se om det endrer seg.

Jeg kjørte forøvrig til Sverige i dag fra drammen og på E6 i 120 til sverige så lå jeg mellom 210 og 220 Wh/km stort sett hele veien. Det er omtrent samme som jeg får ut av min 2015 e-up i samme hastighet!

https://www.youtube.com/watch?v=r4Z1n_ksxLI

geear

Interessant video. Men legger merke til at du, tross høyere peak, bikker under 100 kW ved 44 % på den gamle kurven, og har 100 kW til 50 % på den nye. Ikke sikkert totalen er noe verre..

tyfon

Sitat fra: gr på søndag 29. september 2019, klokken 22:56
Interessant video. Men legger merke til at du, tross høyere peak, bikker under 100 kW ved 44 % på den gamle kurven, og har 100 kW til 50 % på den nye. Ikke sikkert totalen er noe verre..

Jepp. Som Bjørn også sier, 150 kW saken er kun marketing.

Jeg kjørte nettopp en test på V10 også og kurven ligner veldig på den med peak 130ish kW.
Redigerer video og legger ut i morgen tenker jeg.
Men uansett så tar jeg litt tregere lading over battery degradation any day. Superlading skjer for min del veldig sjelden siden jeg kommer nesten 500 km uten å lade :)

Ellers er det mye spennende med V10 men ingen enhanced summon :(

Edit: Uansett er det jo ganske åpenbart at begge disse bilene uten problemer kan brukes til langdistanseturer så lenge det er ladere tilgjengelig på riktige steder. Det var vel det som var formålet med hele testen.

Men som han snakker om i den nyeste ladevideoen så har jo tesla en fordel her med at de kan lade overalt, spesielt de nyere modellene med ccs/ccs adapter.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA