Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Model x raven bruker 40% mindre energi enn en etron på motorveien

Startet av Elninja1, lørdag 21. september 2019, klokken 11:31

« forrige - neste »

Maximus

Sitat fra: Elninja1 på lørdag 21. september 2019, klokken 11:31
Imponerende

Joda, sikkert. Men skulle det egentlig ha vært noe mer innhold i det innlegget? Link? Vedlegg? Fakta?

OhmPaPa

Jeg er ikke OP - men kanskje OP har sett siste video fra Bjørn Nyland?

Tesla Model X fikk sammenlignet forbruket med flere andre biler:

https://www.youtube.com/watch?v=Wu48rQ2vJms

Maximus

Kan jo sikkert stemme. Og da er det også klart hva de neste 10 minuttene på sofaen skal brukes til.

Takk.

geear

Jøsses. Det er utrolig imponerende tall. Og tallene i-Pace sammenlignes med er på 18", mens de tre andre var på 20". Og Leaf har samme forbruk i 120 km/t, på 17", som X på 20"!!

Counterpointer

Spørs om ikke Polestar har rett når de sier at på effektivitet er Tesla langt foran de andre

Tellus

177 i konstant 90 er absolutt bra, men forholdene var bedre enn under siste test med f.eks. I-Pace. Kjenner ikke forholdene da de to andre testene ble gjort, men mistenker at e-tron må ha vært testet under betydelig dårligere forhold.

Tipper at I-Pace S med 18 tommer ville ha logget et forbruk på 180-tallet under disse forholdene.

geear

Hver gang i-Pace kommer dårlig utav det har du alltid en forklaring, alltid noe galt med testen. Og e-Tron ble testet under _bedre_ forhold enn X raven.

jkirkebo

Sitat fra: Tellus på lørdag 21. september 2019, klokken 23:53
177 i konstant 90 er absolutt bra, men forholdene var bedre enn under siste test med f.eks. I-Pace. Kjenner ikke forholdene da de to andre testene ble gjort, men mistenker at e-tron må ha vært testet under betydelig dårligere forhold.

177 i 90 er bra, men det er ikke noe større problem å få samme tall på gammel type TMX med riktige dekk. Se bilde under fra en tur jeg gjorde forrige uke, 155km og 177Wh/km i snitt. Riktignok 161m ned, så reelt er det 186Wh/km korrigert for det. Men større deler av veien var motorvei med 110-grense (Oslo-Fredrikstad) så jeg lå i 110 over lengre strekninger mens køen gjennom Oslo dro snitthastigheten ned til 85km/t. 110km/t vil dra forbruket en god del opp (jeg ligger på ca. 210Wh/km i 110km/t).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Min gamle X75D på 19" gjør det sterkt også på småkjøring i bystrøk, se vedlagte info fra en rundtur i dag (samme start- og stoppsted da jeg kjørte tur/retur). 152Wh/km med 45km/t i snitt og maks på 69km/t.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

PF

Men ennå så brukte de akkurat like lang tid på 1000km.
Ok, Audien ble slått med tre minutter.
For de som ikke har fått dem med seg, Bjørn kjørte samme rute dagen etterpå med en e-tron.

Stig-Arne

Sitat fra: PF på mandag 23. september 2019, klokken 06:13
Men ennå så brukte de akkurat like lang tid på 1000km.
Ok, Audien ble slått med tre minutter.
For de som ikke har fått dem med seg, Bjørn kjørte samme rute dagen etterpå med en e-tron.

Vel, X`en startet vel med "kun" 92%. Hadde treg lading på flere plasser. Så her ligger det nok en del forbedringspotensial i bilen og laderene.

Men det hele viser at ladehastighet ikke er alt, da X`en ladet betydelig tregere enn hva E-tron gjorde. Tidsmessig var det dødt løp da 3 min på over 10 timer er småtteri

Tellus

Sitat fra: gr på søndag 22. september 2019, klokken 01:03
Hver gang i-Pace kommer dårlig utav det har du alltid en forklaring, alltid noe galt med testen. Og e-Tron ble testet under _bedre_ forhold enn X raven.

Nå kom vel ikke I-Pace spesielt dårlig ut av det. Spesielt ikke forholdene tatt i betraktning. Denne siste testen til TB ble tydligvis gjort i temperarturer melom 16 og 19 grader og under rolige vindforhold. TB sier jo selv at det det var kaldere under både testen av I-Pace og EQC. I tillegg vet vi at det blåste ganske kraftig under I-Pace testen. Hvor mye disse forskjellenen har å si kan man jo bare spekulere i. Jeg vet at personlig erfaring at jeg kan kjøre under 200 wh/km i konstant 90 med min I-Pace (fram og tilbake test) og jeg har sett dokumetert at andre har kjørt under 190 wh/km under gode forhold. Dette med varianter av I-Pace som langt fra er det mest energieffektive. At en I-Pace S med 18 tommer burde havne et sted på 180 tallet under de forholdene TB testen Model X under nå anser jeg som realistisk. Dvs ca 4-5% lavere forbruk.

Testene til TB der har han kjører 2 biler mot hverandre er derfor veldig mye mer interessante selv om ikke Tesla alltid kommer like godt ut der.

geear

Temperaturer står oppgitt i tabellen i videoen. Var det ikke bare 1 og 2 grader forskjell på i-Pace/EQC/X?

Sitat fra: PF på mandag 23. september 2019, klokken 06:13
Men ennå så brukte de akkurat like lang tid på 1000km.
Ok, Audien ble slått med tre minutter.
For de som ikke har fått dem med seg, Bjørn kjørte samme rute dagen etterpå med en e-tron.
Av en eller annen grunn så sverget han på å lade med adapter på CCS-ladere i stedet for å bruke superchargere, og den ene gangen han faktisk bruker supercharger, så lader han jo mye raskere enn på CCS. Fatter ikke helt hvorfor han fortsatte med CCS når det viste seg å være dårlig. Det kryr av superchargere i området han kjørte. Han lå på omtrent samme ladeeffekt som jeg får med X75, og under 10% så får jeg høyere ladeeffekt på supercharger enn han fikk med Long range på CCS. Årsaken kan en bare spekulere i, men løsningen med adapter er fortsatt ny, og det kan være endringer fra sw til sw.

Uansett imponerende av begge biler, og foreløpig er største ulempen for e-tron at det fortsatt er begrenset tilgang på raske ladere - og få på hvert sted.

daktari

Dette er imponerende resultater for begge biler. Nesten 100 km/t snitthastighet med lading OG mat!
Når det gjelder X kjørte han den som i gamle dager, dvs lading fra 10% og reise tidlig, altså "surfe på ladefartbølgen". Det kan se ut som han kunne spart noe ladetid, 5 min/lading(?) på å ankomme ved 20% istedet, men måtte kanskje ladet en ekstra gang da?
Tenk om Audi hadde laget kjerra 15% mer aerodynamisk...
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA