Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"

Startet av sveander, torsdag 05. september 2019, klokken 13:22

« forrige - neste »

sveander

Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

Scrooge

Hva er problemet her? Vil du at de som står først i køen skal tilbys å kjøpe en brukt Kia e-Niro?

navyelsen

Er vel som forventet. Forhandlerne måtte visst sitte med demobiler i min 6 mnd før de kunne selges. siden de første bilene kom rundt januar, burde det etter hvert komme ca 100 demobrukte Niroer til salgs utover høsten.

Problemet er at bilene selges fra hver enkelt forhandler, mens listene administreres sentralt av BOS. Så bilselgeren har derfor ingen oversikt over hvem som er neste på lista. Og BOS kan ikke diktere hvem bilen skal selges til, siden den er overtatt og står i forhandlers eie.

Er det mange på lista som ønsker seg en overpriset bruktbil da?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

Når importøren flipper sine egne biler, da kan de ikke klage på oss andre i hvert fall  :D

sveander

tja. Jeg håper jo de forhørte seg med folk i køen , men tviler.
Bare et hjertesukk

Ja jeg kjøper gjerne brukt, men er ikke klar enda. Må selge fosilbilen først
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

tromsø

Skulle gjerne kjøpt en brukt niro men ikke for mer enn en ny!

Ga nylig opp håpet om å få en niro til sommeren 2020  :( (har plass 46xx).
Bestilte i uka isteden en etron 50 til litt over 500 kNOK isteden.
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

geear

#6
E-tron 50 kommer til å ha såvidt over halve rekkevidden av e-Niro 64kWh, og dårligere ladefart, e-Niro vil knuse den på langtur (i form av tid, ikke komfort). Til gjengjeld er e-tron større, flottere, stillere og trekker henger, så det er biler som vil oppfylle ganske forskjellig formål, og til forskjellige priser, ekstra stor forskjell blir det om e-tronen skal ha tilsvarende utstyr (omtrent en grei brukt e-Golf i forskjell).

tromsø

#7
Sitat fra: gr på lørdag 07. september 2019, klokken 16:31
E-tron 50 kommer til å ha såvidt over halve rekkevidden av e-Niro 64kWh, og dårligere ladefart, e-Niro vil knuse den på langtur (i form av tid, ikke komfort). Til gjengjeld er e-tron større, flottere, stillere og trekker henger, så det er biler som vil oppfylle ganske forskjellig formål, og til forskjellige priser, ekstra stor forskjell blir det om e-tronen skal ha tilsvarende utstyr (omtrent en grei brukt e-Golf i forskjell).

Enig i at det er rimelig forskjellige type biler men begge ville fungere godt for oss, familie på 4.

Med bedre ladenettverk etter hvert er ikke WLTP på ca 320km et problem. Men visst er det mye lavere enn niros 455. Dog har du feil på ladefart,  niro har jo maks rundt 75kW og etron 50 maks 120kW (i tillegg lader den på 50kW ladere på 50kW helt til 100%, det gjør ikke niro, spesielt på vinteren).

Men ikke misforstå meg, hvis jeg kunde få kjøpt niro nå hadde jeg valgt den men det går jo ikke!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Bjoris

E-Tron 50 er mye kvalitet for pengene om ikke rekkevidde er det viktigste. Tror mange overvurderer behovet for rekkevidde, men ser det er kjekt å ha på langtur, til daglig har det ingen verdi for oss, mer enn at vi nå lader den til 60% og likevel har nok strøm til ikke planlagte langturer...

Grattis, mye bedre valg med ETron50 enn Finn ENiro til 450 syns jeg

geear

Sitat fra: tromsø på lørdag 07. september 2019, klokken 16:45
Sitat fra: gr på lørdag 07. september 2019, klokken 16:31
E-tron 50 kommer til å ha såvidt over halve rekkevidden av e-Niro 64kWh, og dårligere ladefart, e-Niro vil knuse den på langtur (i form av tid, ikke komfort). Til gjengjeld er e-tron større, flottere, stillere og trekker henger, så det er biler som vil oppfylle ganske forskjellig formål, og til forskjellige priser, ekstra stor forskjell blir det om e-tronen skal ha tilsvarende utstyr (omtrent en grei brukt e-Golf i forskjell).

Enig i at det er rimelig forskjellige type biler men begge ville fungere godt for oss, familie på 4.

Med bedre ladenettverk etter hvert er ikke WLTP på ca 320km et problem. Men visst er det mye lavere enn niros 455. Dog har du feil på ladefart,  niro har jo maks rundt 75kW og etron 50 maks 120kW (i tillegg lader den på 50kW ladere på 50kW helt til 100%, det gjør ikke niro, spesielt på vinteren).

Men ikke misforstå meg, hvis jeg kunde få kjøpt niro nå hadde jeg valgt den men det går jo ikke!
E-tron er MYE mer bil, så ingen grunn til bekmyring om ikke rekkevidden eller prisen er et tema.

Men.. mtp ladefart så stemmer dessverre det jeg skrev. e-Niro peaker på 77 kW, og med forbruksforskjellen på e-Niro og e-tron så er det flere km/t enn e-tron 50 på 120 kW. Når det gjelder 50 kW lader så er det ingen forskjell der heller, e-Niroen vår ladet snitt på 47 kW i 38 minutter på 50 kW-lader etter å ha kjørt en time nedoverbakke fra hytta i påsken. Riktig nok var det ikke veldig kaldt, men uansett så må e-tron lade minst 80 kW (på 50 kW lader  :P) for å lade like mange km/t. Er ellers ganske sikker på at vinterrekkevidde på e-tron 50 fort er nede i 25 mil og mindre også med store hjul. e-Niro har forbausende realistisk rekkevidde både sommer og vinter. Det er egentlig en utrolig god bil, hadde de bare fått på hengerfeste og vært i stand til å levere kunne det blitt tidenes salg for Kia i norge.

tromsø

gr: dette er jo flisespikkeri.. du skrev ladefart og det var det jeg reagerte og som er feil. Ladefart refererer til antall kW. Du du skriver om nå er hvor mange km man lader per tidsenhet og der kan nok Niro vinne av og til.

Men igjen Niro er en fantastisk bil som ikke går å få kjøpt!
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

Trond.m

Det er en viktig presisering at det man som bruker opplever av ladefart er km rekkevidde pr. ladetime. Der er nok ioniq og bmw i3 blant de beste i klassen. Kjørte nylig en 92 mils tur på 36 timer med i3, og lading underveis var helt uproblematisk. Der hurtigladere var opptatt ladet jeg med 11 kW mens vi tok en matbit. Med et snittforbruk på 12.5 kwh/100 km så var den opplevde ladefarten i praksis det dobbelte i forhold til e-tron som kjørte samme tur (uten superladere). Men det er så få ganger i året at jeg kjører mer enn 25 mil på en dag, så da kan jeg unne meg å kjøre luksuriøst i e-tron  :)
e-Niro er en god og praktisk bruksbil, men på grunn av mye hjulstøy ville jeg heller kjøre en 90 mils tur med i3 (forutsatt stor nok plass).

geear

#12
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 00:12
gr: dette er jo flisespikkeri.. du skrev ladefart og det var det jeg reagerte og som er feil. Ladefart refererer til antall kW. Du du skriver om nå er hvor mange km man lader per tidsenhet og der kan nok Niro vinne av og til.
Godt du har fasiten på hva jeg mente med det jeg skrev.  :P
Hvor står det at ladefart refererer til watt? Watt er en enhet som beskriver effekt, ikke fart.

PS: e-Niro vil ikke vinne bare av og til, på 50kW ladere vil e-Niro nesten ha halv ladetid kontra e-Tron, for samme distanse, mens forskjellen blir mindre der e-Tron kan makse på 120kW.

tromsø

Sitat fra: gr på mandag 09. september 2019, klokken 10:16
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 00:12
gr: dette er jo flisespikkeri.. du skrev ladefart og det var det jeg reagerte og som er feil. Ladefart refererer til antall kW. Du du skriver om nå er hvor mange km man lader per tidsenhet og der kan nok Niro vinne av og til.
Godt du har fasiten på hva jeg mente med det jeg skrev.  :P
Hvor står det at ladefart refererer til watt? Watt er en enhet som beskriver effekt, ikke fart.

PS: e-Niro vil ikke vinne bare av og til, på 50kW ladere vil e-Niro nesten ha halv ladetid kontra e-Tron, for samme distanse, mens forskjellen blir mindre der e-Tron kan makse på 120kW.

Ladefart er i følge vår kjære elbilforening målt i kW :)
https://elbil.no/ladefart-og-kontakttyper-i-norge/
2014 Leaf - solgt
2020 e-tron 50

tornaldo

Sitat fra: Scrooge på torsdag 05. september 2019, klokken 13:49
Hva er problemet her? Vil du at de som står først i køen skal tilbys å kjøpe en brukt Kia e-Niro?

Man mister jo litt respekten for en importør som kjører en stil som gir rom for å spekulere i om de kan finne på å levere ut færre nybiler av strategiske årsaker, siden de har større fortjeneste på bilen brukt. Det skal jo drive butikk, men det viser ikke en voldsom respekt eller forståelse for de TUSENVIS som venter på bil.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA