Elbilforum.no

Bilmerker => KIA => Kia Niro EV => Emne startet av: sveander på torsdag 05. september 2019, klokken 13:22

Tittel: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: sveandertorsdag 05. september 2019, klokken 13:22
Her gikk det jo en bil ja . Så det for sent

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=156858075

Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: Scroogetorsdag 05. september 2019, klokken 13:49
Hva er problemet her? Vil du at de som står først i køen skal tilbys å kjøpe en brukt Kia e-Niro?
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: navyelsentorsdag 05. september 2019, klokken 18:12
Er vel som forventet. Forhandlerne måtte visst sitte med demobiler i min 6 mnd før de kunne selges. siden de første bilene kom rundt januar, burde det etter hvert komme ca 100 demobrukte Niroer til salgs utover høsten.

Problemet er at bilene selges fra hver enkelt forhandler, mens listene administreres sentralt av BOS. Så bilselgeren har derfor ingen oversikt over hvem som er neste på lista. Og BOS kan ikke diktere hvem bilen skal selges til, siden den er overtatt og står i forhandlers eie.

Er det mange på lista som ønsker seg en overpriset bruktbil da?
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: lirekassatorsdag 05. september 2019, klokken 18:39
Når importøren flipper sine egne biler, da kan de ikke klage på oss andre i hvert fall  :D
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: sveanderfredag 06. september 2019, klokken 13:58
tja. Jeg håper jo de forhørte seg med folk i køen , men tviler.
Bare et hjertesukk

Ja jeg kjøper gjerne brukt, men er ikke klar enda. Må selge fosilbilen først
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: tromsølørdag 07. september 2019, klokken 16:16
Skulle gjerne kjøpt en brukt niro men ikke for mer enn en ny!

Ga nylig opp håpet om å få en niro til sommeren 2020  :( (har plass 46xx).
Bestilte i uka isteden en etron 50 til litt over 500 kNOK isteden.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: geearlørdag 07. september 2019, klokken 16:31
E-tron 50 kommer til å ha såvidt over halve rekkevidden av e-Niro 64kWh, og dårligere ladefart, e-Niro vil knuse den på langtur (i form av tid, ikke komfort). Til gjengjeld er e-tron større, flottere, stillere og trekker henger, så det er biler som vil oppfylle ganske forskjellig formål, og til forskjellige priser, ekstra stor forskjell blir det om e-tronen skal ha tilsvarende utstyr (omtrent en grei brukt e-Golf i forskjell).
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: tromsølørdag 07. september 2019, klokken 16:45
Sitat fra: gr på lørdag 07. september 2019, klokken 16:31
E-tron 50 kommer til å ha såvidt over halve rekkevidden av e-Niro 64kWh, og dårligere ladefart, e-Niro vil knuse den på langtur (i form av tid, ikke komfort). Til gjengjeld er e-tron større, flottere, stillere og trekker henger, så det er biler som vil oppfylle ganske forskjellig formål, og til forskjellige priser, ekstra stor forskjell blir det om e-tronen skal ha tilsvarende utstyr (omtrent en grei brukt e-Golf i forskjell).

Enig i at det er rimelig forskjellige type biler men begge ville fungere godt for oss, familie på 4.

Med bedre ladenettverk etter hvert er ikke WLTP på ca 320km et problem. Men visst er det mye lavere enn niros 455. Dog har du feil på ladefart,  niro har jo maks rundt 75kW og etron 50 maks 120kW (i tillegg lader den på 50kW ladere på 50kW helt til 100%, det gjør ikke niro, spesielt på vinteren).

Men ikke misforstå meg, hvis jeg kunde få kjøpt niro nå hadde jeg valgt den men det går jo ikke!
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: Bjorislørdag 07. september 2019, klokken 19:36
E-Tron 50 er mye kvalitet for pengene om ikke rekkevidde er det viktigste. Tror mange overvurderer behovet for rekkevidde, men ser det er kjekt å ha på langtur, til daglig har det ingen verdi for oss, mer enn at vi nå lader den til 60% og likevel har nok strøm til ikke planlagte langturer...

Grattis, mye bedre valg med ETron50 enn Finn ENiro til 450 syns jeg
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: geearlørdag 07. september 2019, klokken 21:17
Sitat fra: tromsø på lørdag 07. september 2019, klokken 16:45
Sitat fra: gr på lørdag 07. september 2019, klokken 16:31
E-tron 50 kommer til å ha såvidt over halve rekkevidden av e-Niro 64kWh, og dårligere ladefart, e-Niro vil knuse den på langtur (i form av tid, ikke komfort). Til gjengjeld er e-tron større, flottere, stillere og trekker henger, så det er biler som vil oppfylle ganske forskjellig formål, og til forskjellige priser, ekstra stor forskjell blir det om e-tronen skal ha tilsvarende utstyr (omtrent en grei brukt e-Golf i forskjell).

Enig i at det er rimelig forskjellige type biler men begge ville fungere godt for oss, familie på 4.

Med bedre ladenettverk etter hvert er ikke WLTP på ca 320km et problem. Men visst er det mye lavere enn niros 455. Dog har du feil på ladefart,  niro har jo maks rundt 75kW og etron 50 maks 120kW (i tillegg lader den på 50kW ladere på 50kW helt til 100%, det gjør ikke niro, spesielt på vinteren).

Men ikke misforstå meg, hvis jeg kunde få kjøpt niro nå hadde jeg valgt den men det går jo ikke!
E-tron er MYE mer bil, så ingen grunn til bekmyring om ikke rekkevidden eller prisen er et tema.

Men.. mtp ladefart så stemmer dessverre det jeg skrev. e-Niro peaker på 77 kW, og med forbruksforskjellen på e-Niro og e-tron så er det flere km/t enn e-tron 50 på 120 kW. Når det gjelder 50 kW lader så er det ingen forskjell der heller, e-Niroen vår ladet snitt på 47 kW i 38 minutter på 50 kW-lader etter å ha kjørt en time nedoverbakke fra hytta i påsken. Riktig nok var det ikke veldig kaldt, men uansett så må e-tron lade minst 80 kW (på 50 kW lader  :P) for å lade like mange km/t. Er ellers ganske sikker på at vinterrekkevidde på e-tron 50 fort er nede i 25 mil og mindre også med store hjul. e-Niro har forbausende realistisk rekkevidde både sommer og vinter. Det er egentlig en utrolig god bil, hadde de bare fått på hengerfeste og vært i stand til å levere kunne det blitt tidenes salg for Kia i norge.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: tromsøsøndag 08. september 2019, klokken 00:12
gr: dette er jo flisespikkeri.. du skrev ladefart og det var det jeg reagerte og som er feil. Ladefart refererer til antall kW. Du du skriver om nå er hvor mange km man lader per tidsenhet og der kan nok Niro vinne av og til.

Men igjen Niro er en fantastisk bil som ikke går å få kjøpt!
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: Trond.mmandag 09. september 2019, klokken 07:20
Det er en viktig presisering at det man som bruker opplever av ladefart er km rekkevidde pr. ladetime. Der er nok ioniq og bmw i3 blant de beste i klassen. Kjørte nylig en 92 mils tur på 36 timer med i3, og lading underveis var helt uproblematisk. Der hurtigladere var opptatt ladet jeg med 11 kW mens vi tok en matbit. Med et snittforbruk på 12.5 kwh/100 km så var den opplevde ladefarten i praksis det dobbelte i forhold til e-tron som kjørte samme tur (uten superladere). Men det er så få ganger i året at jeg kjører mer enn 25 mil på en dag, så da kan jeg unne meg å kjøre luksuriøst i e-tron  :)
e-Niro er en god og praktisk bruksbil, men på grunn av mye hjulstøy ville jeg heller kjøre en 90 mils tur med i3 (forutsatt stor nok plass).
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: geearmandag 09. september 2019, klokken 10:16
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 00:12
gr: dette er jo flisespikkeri.. du skrev ladefart og det var det jeg reagerte og som er feil. Ladefart refererer til antall kW. Du du skriver om nå er hvor mange km man lader per tidsenhet og der kan nok Niro vinne av og til.
Godt du har fasiten på hva jeg mente med det jeg skrev.  :P
Hvor står det at ladefart refererer til watt? Watt er en enhet som beskriver effekt, ikke fart.

PS: e-Niro vil ikke vinne bare av og til, på 50kW ladere vil e-Niro nesten ha halv ladetid kontra e-Tron, for samme distanse, mens forskjellen blir mindre der e-Tron kan makse på 120kW.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: tromsømandag 09. september 2019, klokken 10:50
Sitat fra: gr på mandag 09. september 2019, klokken 10:16
Sitat fra: tromsø på søndag 08. september 2019, klokken 00:12
gr: dette er jo flisespikkeri.. du skrev ladefart og det var det jeg reagerte og som er feil. Ladefart refererer til antall kW. Du du skriver om nå er hvor mange km man lader per tidsenhet og der kan nok Niro vinne av og til.
Godt du har fasiten på hva jeg mente med det jeg skrev.  :P
Hvor står det at ladefart refererer til watt? Watt er en enhet som beskriver effekt, ikke fart.

PS: e-Niro vil ikke vinne bare av og til, på 50kW ladere vil e-Niro nesten ha halv ladetid kontra e-Tron, for samme distanse, mens forskjellen blir mindre der e-Tron kan makse på 120kW.

Ladefart er i følge vår kjære elbilforening målt i kW :)
https://elbil.no/ladefart-og-kontakttyper-i-norge/
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: tornaldoonsdag 11. september 2019, klokken 00:31
Sitat fra: Scrooge på torsdag 05. september 2019, klokken 13:49
Hva er problemet her? Vil du at de som står først i køen skal tilbys å kjøpe en brukt Kia e-Niro?

Man mister jo litt respekten for en importør som kjører en stil som gir rom for å spekulere i om de kan finne på å levere ut færre nybiler av strategiske årsaker, siden de har større fortjeneste på bilen brukt. Det skal jo drive butikk, men det viser ikke en voldsom respekt eller forståelse for de TUSENVIS som venter på bil.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: sveanderonsdag 11. september 2019, klokken 09:28
Nettopp Tornado.

Noen som vet hva den bilen koster ny, den ble jo solgt for 410.000


Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: navyelsenonsdag 11. september 2019, klokken 10:53
Nypris var vel rundt det samme, altså 410.000 inkl metallic lakk og vinterdekk.
Vanlig praksis er at demobiler blir solgt til markedspris, og normalt vil dette si med noe tap. På en fossilbil kunne de nok neppe forventet mer enn 350k, da verditapet ofte er stort det første året

Men når markedet er villig til å betale nypris, eller til og med over dette, er jeg ikke overrasket over at forhandler selger unna. De driver tross alt butikk, ikke veldedighet.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: MikkeBoomBoomtirsdag 01. oktober 2019, klokken 08:34
Sitat fra: gr på lørdag 07. september 2019, klokken 21:17
. Er ellers ganske sikker på at vinterrekkevidde på e-tron 50 fort er nede i 25 mil og mindre også med store hjul. e-Niro har forbausende realistisk rekkevidde både sommer og vinter.

Kjapp OT kommentar: En kompis var på Geilo med e-Tron 55 og greide med fire voksne i bilen, snø på veien og et par blå 25 mil før lading. Så hvis man møter lignende parametere med e-Tron 50 vil jeg anta at rekkevidden vil være kortere, med mindre det kommer noen programvareoppdateringer som gjør noe magisk.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: telcontartorsdag 03. oktober 2019, klokken 12:39
https://www.dinside.no/motor/palegges-elbil-stopp/71665038
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: MikkeBoomBoomtorsdag 03. oktober 2019, klokken 13:47
Inspirert av BOS sine krumspring står jeg nå ovenfor en situasjon hvor jeg kanskje kan tjene et par kroner på å flippe en bil som jeg glemte at jeg stod i kø på, en eNiro for å være pinlig nøyaktig. Men dette blir vel å regne som en inntekt man må skatte av ettersom vi ikke kommer til å bruke bilen. Noen som veit?
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: arthurtorsdag 03. oktober 2019, klokken 14:06
Å selge en bruktbil med fortjeneste som privatperson utløser ikke skatt.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: MikkeBoomBoomtorsdag 03. oktober 2019, klokken 14:07
Sitat fra: arthur på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:06
Å selge en bruktbil med fortjeneste som privatperson utløser ikke skatt.

Takk for svar, men spørsmålet er hva er "brukt". Vil ikke en bil med 20km på klokka regnes som ny? Eller?
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: geeartorsdag 03. oktober 2019, klokken 16:40
Sitat fra: arthur på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:06
Å selge en bruktbil med fortjeneste som privatperson utløser ikke skatt.
I ditt tilfelle, der du hadde bestemt deg for å selge e-Niro før du fikk den, så tror jeg du skulle slite for å unngå skatteplikt.

Tar du den ut, uten planer om salg, bruker den, angrer deg og selger den, så kan den nok defineres som å ha vært brukt i husholdningen og saken stiller seg annerledes.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: arthurtorsdag 03. oktober 2019, klokken 17:45
Sitat fra: gr på torsdag 03. oktober 2019, klokken 16:40
Sitat fra: arthur på torsdag 03. oktober 2019, klokken 14:06
Å selge en bruktbil med fortjeneste som privatperson utløser ikke skatt.
I ditt tilfelle, der du hadde bestemt deg for å selge e-Niro før du fikk den, så tror jeg du skulle slite for å unngå skatteplikt.

Tar du den ut, uten planer om salg, bruker den, angrer deg og selger den, så kan den nok defineres som å ha vært brukt i husholdningen og saken stiller seg annerledes.

Nja, var vel et år tidligere at jeg satte meg på venteliste og betalte deositum så ikke akkurat noen avgjørelse som kom plutselig det å selge den.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: geeartorsdag 03. oktober 2019, klokken 18:16
Du jabbet nå om å selge den her inne lenge før du skrev kontrakt, så den må du lenger ut på landet med.  :P
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: arthurtorsdag 03. oktober 2019, klokken 18:36
Ja, men fortsatt mange måneder etter at jeg hadde satt meg på liste for kjøp og betalt depositum. I den perioden hvor du så sjarmerende omtaler mine innlegg som "jabbing" var det helt uavklart om bilen ville komme med mulighet for hengerfeste, eller ikke. "Noe" uklart har det vel også mht leveringstidspunkt etter hva jeg kan huske.Du må gjerne få alle relevante fakta i saken fra meg, bare send meg en pm med mailaddressen din, så kan du jo kose deg med å sette opp en tidssekvens og se hva du kommer frem til. Du må gjerne kontakte skatteetaten og rapportere meg også, har intet å skjule.

Venter da på en pm fra deg! :+1:
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: geeartirsdag 08. oktober 2019, klokken 12:49
Å inni svarteste for en historie du klarte å trylle frem der, ut fra den lille linja jeg skrev ovenfor.  :o

Du la ut både her og på Facebook om at du hadde avtalt med forhandler allerede før du fikk bilen, og at du valgte en annen konfigurasjon enn du opprinnelig hadde tenkt for å få bilen raskere. Det er din samvittighet.  :laugh:
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: arthurtirsdag 08. oktober 2019, klokken 14:17
Sitat fra: gr på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 12:49
Å inni svarteste for en historie du klarte å trylle frem der, ut fra den lille linja jeg skrev ovenfor.  :o

Du la ut både her og på Facebook om at du hadde avtalt med forhandler allerede før du fikk bilen, og at du valgte en annen konfigurasjon enn du opprinnelig hadde tenkt for å få bilen raskere. Det er din samvittighet.  :laugh:

Jeg valgte den konfigurasjon som var mest attraktiv for kjøper med utgangspunkt i hva som var tilgjengelig i gølge forhandler noe jeg ikke helt klarer å se var feil å gjøre. At du ikke synes at man skal kunne tjene penger på salg av en bil er notert, men bryr meg svært lite! Ja, avtalte med kjøper, skrev kontrakt før jeg hadde betalt/fått levert bilen og det hele ble gjort kun per mail da jeg befant meg i utlandet i den perioden. Flere problemer?
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: geeartirsdag 08. oktober 2019, klokken 17:22
Altså.. det er ingen som har sagt noe om problemer i det hele tatt, og du var ikke inne i bildet før du helt på egenhånd kom på banen da MikkeBoomBoom sa han trodde et slikt salg var skattepliktig, for sin egen del, og dermed var usikker på å gjøre et slikt krumspring. Det kan fremstå som at du kom på banen for å forsvare ditt eget valg om å gjøre det samme.. Ingen har sagt det er et problem, og ulovlig blir det først hvis du ikke rapporterer det neste år, i skattemeldingen for 2019.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: Cralonsdag 09. oktober 2019, klokken 07:45
Er uansett ikke mye bevegelse på de bilene som ligger på finn nå.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: hELgenenonsdag 09. oktober 2019, klokken 08:18
Sitat fra: Cral på onsdag 09. oktober 2019, klokken 07:45
Er uansett ikke mye bevegelse på de bilene som ligger på finn nå.

Det forventes vel et skikkelig slipp etter nyttår - forhandlere i Europa har vel blitt oppfordret til å ikke registrere nye biler før etter 31.12.2019 - Da kan det åpnes opp for parallellimport i stor stil.......Så å betale overpris i dag er det kanskje ikke mange som vil? Kia er ikke alene om å holde tilbake elbiler Q4 2019. Det som taler imot bedre tilbud etter 31.12.2019 er jo den norske kronen som detter som en stein
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: arthuronsdag 09. oktober 2019, klokken 09:20
Sitat fra: gr på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 17:22
Det kan fremstå som at du kom på banen for å forsvare ditt eget valg om å gjøre det samme.. Ingen har sagt det er et problem, og ulovlig blir det først hvis du ikke rapporterer det neste år, i skattemeldingen for 2019.

Hvorfor skulle jeg ha et behov for å komme på banen og forsvare egne handlinger, handlinger som ingen ville vite om med mindre jeg selv fortalte om det? Siden du jo synes å kjenne min identitet så er det bare å innrapportere meg til myndighetene for skatteunndragelse og du må gjerne ta med Kona'n jeg også solgte. Bare å sende meg en mail, eller melding på FB, så skal du da få de detaljer du måtte trenge for din innrapportering. :+1:
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: Limodriveronsdag 09. oktober 2019, klokken 16:26
Sitat fra: gr på tirsdag 08. oktober 2019, klokken 17:22
Ingen har sagt det er et problem, og ulovlig blir det først hvis du ikke rapporterer det neste år, i skattemeldingen for 2019.

Da jeg studerte var jeg på en forelesning i skatterett som ble holdt av en tidligere autoritet i norsk skatterett. Han beskrev ligningsansatt i to kategorier de som ligner etter lov og forskrift og lystlignere. Med utsagnene du har kommet med vedrørende skatteplikt for flipping av elbiler er jeg redd du fort kan havne kategorien som ikke ligner (nå heter det skattlegge) i henhold til lov og forskrift.

Jeg er interessert i å høre det konkrete rettslige grunnlaget du mener utløser skatteplikt for en slik gevinst eller tap. Husk at symmetri er et bærende prinsipp i norsk skatterett.
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: arthuronsdag 09. oktober 2019, klokken 18:17
Jeg regner faktisk med at siden gr hevder at hvis man selger en bil med fortjeneste så utløser dette skatt og da vil vel et salg med tap av en slik bil utløse et fradrag? Spent på videre utredning om dette fra gr og hvor/hvordan dette tapet skal føres! :+1:
Tittel: Sv: Når vi står i kø og BOS selger "bak vår rygg"
Skrevet av: Trond.mtorsdag 10. oktober 2019, klokken 16:45
At det er noen som fortsatt gidder å diskutere dette. Jeg solgte en e-Niro ubrukt før levering til en saksbehandler i skatteetaten. Han sa at det ikke var noe problem med skatteplikt med mindre aktiviteten var på et visst nivå...litt uklart hvor grensen går, men 2-3 biler skal ikke være et problem.