Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smart Summon

Startet av JorEl, mandag 02. september 2019, klokken 14:07

« forrige - neste »

geear

Må si jeg er skeptisk til at det blir godkjent i EU på en stund enda. En ting er at det foregår i lav fart, men her får vi i EU altså påtvunget nagging hvert 15. sekund når vi kjører på selvkjøring, for å virkelig forsikre seg om at vi er med og passer på. Når det gjelder smart summon, så er det liksom i en ny liga laaangt utenfor AP/selvstyring sitt område, det er ikke lenger en fører til stede som i det hele tatt kan gjøre en inngripen ved feil på systemet. Det er ekte selvkjøring, uten personer ombord, blant folk og fe, og ikke minst blant folk og fe av alle aldere, de (iallfall folkene) kan være på fylla, de kan være handicappet eller hva det måtte være. En feil på bilen kan fort få fatale konsekvenser. Klarer systemet fange opp en som kommer skliende på en sykkel eller et rullebrett i full fart og treffer inn under bilen? Har de tatt høyde for alle mulige scenarioer og er systemet raskt nok? Har det nok sensorer? Mennesker hører et dunk og stopper. Gjør Summon det? Dessuten, uventede feil på automasjonssystemer har skjedd mer enn en gang i historien, og jeg forstår egentlig ikke at det er lov i USA på dette nivået, det oppleves for meg som testing på åpen gate.

cra

Det er mye som er lov i USA. Jeg fårstår ikke at de tør å ha det der med tanke på hvir mye rart man kan saksøkes for der borte.  :o
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA