Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Smart Summon

Startet av JorEl, mandag 02. september 2019, klokken 14:07

« forrige - neste »

Øyvind.h

Ja det varierer mellom 3, M3, TM3 og Model 3. Lett å forstå så lenge man ikke legger vrangviljen til :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Counterpointer

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 06. september 2019, klokken 17:45
Ja det varierer mellom 3, M3, TM3 og Model 3. Lett å forstå så lenge man ikke legger vrangviljen til :)
M3 lugger hos meg, og det er ikke vrangvilje men at det er en innarbeidet merkevare.

Hvis noen nå for korthet sin skyld begynner å kalle nye Taycan Turbo for Model T, eller nye Zoe for Boble så får du det samme problemet.

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

JorEl

Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Øggen

P85, pearl white,  Solgt
S85D Mid.grå, Grå Next gen, Alle ekstra...Avgått med døden
S85D  Titanium, Grå Next gen foran og bak, matt obeche,+++  Solgt
X75D Med alt......
Model YP quicksilver/hvit, FSD
CyberTruck TriMotor/FSD reservert.

turfsurf

Sitat fra: Øggen på søndag 29. september 2019, klokken 01:47
Første uhell med smart summon. Litt usikker på ken så skal betale :o
Den som rygger har vel alt ansvar.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

hELgenen

#36
Sitat fra: turfsurf på søndag 29. september 2019, klokken 08:19
Sitat fra: Øggen på søndag 29. september 2019, klokken 01:47
Første uhell med smart summon. Litt usikker på ken så skal betale :o
Den som rygger har vel alt ansvar.

Personlig sliter er meg med å tolke hvem som har ansvaret i denne situasjonen - med sjåfør er det jo ingen tvil, men uten sjåfør så synes jeg det hele blir mer komplisert. La oss anta at personen som rygger har sett at den andre bilen står stille - han følger overvåkent med på bilen HELE tiden og ser at ingen setter seg inn i bilen. Kanskje han til og med har sett INN i bilen rett før han setter seg inn i sin egen bil og VET at det ikke er noen i bilen. Og så rygger han bakover og plutselig er bilen uten sjåfør der ut av det blå. 

Rent moralsk sliter jeg med dette scenarioet ettersom jeg føler at føreren blir bondefanget av teknologien. Man kan jo hevde at slikt skjer jo hele tiden - folk er uoppmerksomme og akkurat det samme kunne jo skjedd om det var førere av begge bilene.
MEN - teknologien gjør at mange menneskelige sanser settes ut av spill - og reglene som er der i dag er laget
med utgangspunkt at det er mennesker som fører bilen. 

Så finnes det sikkert scenarioer som er helt umulig med 2 førere, men som er mulig med 1 fører og en fjernstyrt/selvkjørende bil. Da synes jeg det plutselig blir moralsk galt at teknologien bondefanger...

Ofte i slike situasjoner så stopper den ene sjåføren opp for å slippe frem den som rygger ut - her oppfører jo teknologien seg
kanskje litt uvanlig sett opp mot menneskelig adferd.

Jeg tror problemstillingen/utfordringene er lettere å belyse om en setter seg inn i føreren av bilen som rygger og tenker at som så at  du er 100% oppmerksom hele tiden - du kan til og med leke med tanken om at du blir forberedt på forhånd ved at du får vite at noen vil prøve å kollidere med deg i løpet av de neste 10 minuttene. ...Du gjør alt hva som kan forventes av deg som menneske, men du kan jo f.eks ikke se SAMTIDIG på venstre og høyre side. Et menneske som ser den ene bilen rygge ut skjønner det og bremser opp - en datamaskin kanskje bare "hevder sin rett" og kjører på...

Nei - synes ikke dette er rett frem - et lovverk er strengt tatt skrevet av mennesker for mennesker og ikke av mennesker for tolkning/håndhevelse av maskiner........

mthoring

Summon stoppet bilen før sammenstøtet med den ryggende bilen. Så skyldfordelingen er i utgangspunktet opplagt. MEN det er vel liten tvil om at en normalt oppegående sjåfør i Teslaen ville forutsett muligheten for sammenstøt og avventet med å passere bak den til den ryggende bilen stoppet.
S75D MCU2/HW3 - prod 27/8/17
Mii Electric - utlevert 08/20

geear

Og gitt et tut. Det har jeg gjort mange ganger.

Håvar

Jeg er litt overrasket over at ikke Summon stoppet bilen umiddelbart da den andre begynte å rygge. I flere sekunder ser man jo at her blir det problemer, men Teslaen stopper bare tideler før sammenstøtet.
Et støt med hornet kunne hjulpet mye óg.
2023 TMY LR Midnight Cherry Red (levert mai 23)
2015 e-Golf

Handyman

Basert på norsk praksis så er det slik jeg ser det veldig enkelt:
Den som rygger har vikeplikt, uansett om fører i det andre kjøretøyet sitter i bilen eller står på utsiden.
Det er kjøretøyet man har vikeplikt for og ikke sjåføren.

Min kjepphest (ja det er en liten avsporing):
Det er ikke uten grunn at: "man skal rygge når man parkerer, og ikke når man drar".
Rygge må man sannsynligvis uansett, så hvorfor ikke gjøre det når det er tryggest og man har best oversikt? Altså når man parkerer!
Om alle praktiserte dette ville det bli svært få uhell på parkeringsplassene.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

turfsurf

Sitat fra: Handyman på søndag 29. september 2019, klokken 13:03

Min kjepphest (ja det er en liten avsporing):
Det er ikke uten grunn at: "man skal rygge når man parkerer, og ikke når man drar".
Rygge må man sannsynligvis uansett, så hvorfor ikke gjøre det når det er tryggest og man har best oversikt? Altså når man parkerer!
Om alle praktiserte dette ville det bli svært få uhell på parkeringsplassene.
Dette er en av mine kjepphester og. I tillegg: se den veien bilen skal, før du setter den i bevegelse. Alt for mange setter bilen i gir, starter å rygge for så å snu på hodet. Basert på at de ikke hadde noen biler bak seg før de satte seg inn.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 29. september 2019, klokken 10:36
La oss anta at personen som rygger har sett at den andre bilen står stille - han følger overvåkent med på bilen HELE tiden og ser at ingen setter seg inn i bilen. Kanskje han til og med har sett INN i bilen rett før han setter seg inn i sin egen bil og VET at det ikke er noen i bilen. Og så rygger han bakover og plutselig er bilen uten sjåfør der ut av det blå. 
Det du snakker om her er å rygge basert på antagelser om at det ikke er noen bak deg. Basere handlinger på antagelser kommer alltid til å feile før eller senere. Dette ville ikke skjedd hadde føreren sett bakover før ryggingen startet.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

geear

I dette tilfellet trodde føreren som krasjet at Tesla-eieren satt i bilen..

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 29. september 2019, klokken 14:04
Sitat fra: hELgenen på søndag 29. september 2019, klokken 10:36
La oss anta at personen som rygger har sett at den andre bilen står stille - han følger overvåkent med på bilen HELE tiden og ser at ingen setter seg inn i bilen. Kanskje han til og med har sett INN i bilen rett før han setter seg inn i sin egen bil og VET at det ikke er noen i bilen. Og så rygger han bakover og plutselig er bilen uten sjåfør der ut av det blå. 
Det du snakker om her er å rygge basert på antagelser om at det ikke er noen bak deg. Basere handlinger på antagelser kommer alltid til å feile før eller senere. Dette ville ikke skjedd hadde føreren sett bakover før ryggingen startet.

Alle mennesker kjører bil på antagelser,hele tiden. Vi ser ikke 360 grader rundt bilen hele tiden,men skifter blikket for å danne oss et bildet av situasjonen. Vi er ikke i stand til å se alt samtidig. Det er når noen oppførerer seg veldig annerledes enn vi er trent opp til å håndtere uhell oppstår. Her kan f.eks sjåføren ha oppfattet st Tesla bilen stod ,event bremset ned for å slippe han frem. Det KAN nemlig være noe med kjøremønsteret til autopiloten som gjør at det et menneske er trent til å håndtere,plutselig ikke fungerer.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA