Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ioniq 2020?

Startet av Moffen, mandag 26. august 2019, klokken 10:32

« forrige - neste »

Cougar

Ser ikke ut til at det er noen fare for at bruktverdien på Ioniq 28 raser pga den nye i alle fall  :)
2019 Ioniq El + mange andre biler

Zimon

Dette er faktisk verre enn hva min magefølelse sa meg når nye Ioniq ble annonser to Hyundai sa om ladehastighet. Hyundai har skutt seg selv i leggen her mener jeg, ikke bare en, men begge leggene samtidig! Bilen er garantert kjempebra på alle andre ting og det er som TeslaBjørn sier i videoen mot slutten at det er de som pendler og kun hjemmelader og klarer å komme seg fra A til B på 1 lading som kommer til å gå for denne. Eller de som ikke vet om "problemet" pga at de ikke har lest seg opp og sjekket, de blir nok skuffet.

Versjon 1.0 kommer til å holde seg i pris på bruktmarkedet uten tvil.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

RazAquato

#32
Tror det mange (meg selv inkludert) ikke tenker på når man sammenligner ladehastighet på dagens ioniq mot 'ioniq 2020' , er det faktum at 2020mod. har større batteri.

Hvor lang tid det tar å topplade batteriet på 2020mod er således irrelevant. Det interessante er hvor lang tid 2020modellen bruker på å lade opp 28kw.

Basert på tallene fra den posten her så er det 39minutter.

Med andre ord, om man ankommer ladestasjon med 15% gjenværende batteritid og lader en halvtimes tid, så har man ladet tilsvarende 93% av dagens ioniq (forutsatt at grafen stemmer)

Fortsatt tregere enn dagens modell, men jeg er mer beroliget, da det ikke tar stygglang tid å lade opp 2020modell til rundt 20mils kjøring. (og i motsetning til dagens modell har man da i tillegg mulighet til å "fylle tanken" ytterligere 10mil dersom man har god tid)

moby666

Ladingen burde ha vært raskere, men er tross alt ikke dårligere enn det bmw, vw, nissan leverer....

turfsurf

Sitat fra: moby666 på torsdag 12. september 2019, klokken 06:20
Ladingen burde ha vært raskere, men er tross alt ikke dårligere enn det bmw, vw, nissan leverer....
Hvis den dropper under 45kW ved 50% så er det vesentlig dårligere enn f.eks i3.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

RazAquato



Ser ut til at både i3, leaf og ioniq2020 har en relativt lik ladehastighet på rundt 45kwh.
Deretter faller ioniq kraftig etter 63% lading, mens i3 og leaf holder ~45kwh frem til rundt 80%.

I praksis betyr det at om man lader ~19mil kjørelengde så bruker de omtrent samme tid, men deretter er ioniq - treg- I forhold til konkurrentene.

Jeg tror ioniq2020 passer bra for hvermansen som sjelden har behov for topplading (heller utføre 15-20min ladestopp I blant på langkjøring) men at de som er vant med eldre ioniq og 70kwh hurtiglading vil bli skuffet.

Konaen

Fått melding om at Gen. 1 av IONIQ og KONA ikke vil få mulighet til å ettermontere app.

RazAquato

Da ligger det litt mer info på hyundai.no sine sider. (teknisk informasjon)

Ser de går fra 205/55R16 til 205/60R16 dekk
Bilen har blitt tyngre
Bagasjerommet er bittebittelitt større
Litt bedre bakkeklaring
Økt forbruk på ca 0,2kwt/mil

Bluelink abonnementet: gratis i 5år.
Kostnad etter dette er vel ikke på plass i Europa, men i USA koster de mellom 79-169usd/år (ut i fra forskjellige valgmuligheter)

Og det var vel det.

Crown

Økt forbruk, økt vekt, tregere lading. De har gjort akkurat det jeg var redd for de kom til å gjøre, ødelagt Ioniq-konseptet.
x 2016 Leaf 30kW
2017 Hyundai Ioniq electric, Aurora Silver, teknikk og skinn.
x 2019 Audi e-tron Exclusive++, galaxy blue/sort optikk
2022 Hyundai Ioniq 5 P45, Digital Teal green
Straks: 2022 Tesla model Y performance

RazAquato

Sitat fra: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=116&t=35721&start=1480
Some first experiences with the 2020 Ioniq EV in the Netherlands, delivered last week Wednesday:

Fr 13 Sep 2019, 18:18
First impressions: compared to the old model, much less rolling noise in the interior
Generally much quieter.
Steering a bit easier and more direct. In general, the vehicle feels better.
He does everything the same as the old one, but everything is a bit better.

Collected with a full battery. Driven 200 km, the first half highway between 100 and 120 km/h and the second half highway with 80 to 100 km/h. Outside temperature 20 to 22° C. Inside at 22°.
Display remaining range 146 km. Consumption 11kWh/100km.

I currently charge with 20 amps, the duration indicated by Bluelink is 5 hours.
The charging cable fits perfectly in the lower part of the trunk.

Mon 16 Sep 2019, 15:47
It is indeed the case that the right-hand lane is fully lit and always on.
If all criteria for the automatic system are met, the left light cone is switched on.
This is much more pleasant compared to its predecessor. There are no more brightness differences.

Just charged to100% and the range with climate displayed via Bluelink is 306 km.
A gimmick is when a predecessor stands still and starts driving again, there is a warning sound and a sign in the display.

Mon 16 Sep 2019, 17:31
If the automatic cruise control is activated, it will now start driving automatically.

EV-FTW

Alt det er vel og bra, men utfordringen er ikke på korte turer hvor hurtiglading ikke er nødvendig. Har man bare bruk for en bil som aldri skal lengre enn 30 mil er denne helt super.
Utfordringen er på langtur. De har ødelagt konseptet som Ioniq var så kjent for. Enormt effektiv og ladet raskt, noe som gjorde den bra på langtur, ja så bra at den fungerer bedre enn mange andre biler med over dobbelt så stort batteri!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

RazAquato

#41
Det kommer vel an på definisjonen av "langtur".

Frem til 50% SoC så lader den nye Ioniq på rundt 42kwt i snitt, deretter 36kwt frem til 68%, noe som strengt talt ikke er halvgalt. (Ja, det er langt tregere enn 70kwt på eksisterende modell, men den har til gjengjeld større batteri)

Jeg ville heller sett på det på denne måten:
innenfor samme rekkevidde så tar det ca 10min lenger tid å lade ny ioniq vs gammel ioniq (altså at du lader ny Ioniq opp til 63% SoC  vs 93% SoC på gammel modell)

I praksis bruker du altså 30min istedenfor 20minutter for å lade ~20mil.

men du kan starte med en lengre rekkevidde, så dersom du eksempelvis skal kjøre ~70-mil, så holder det med 2 ladestopp (à 30min), mot 3 ladestopp (à 20min) på gammel Ioniq.
Tidsmessig vil jo dette bli likt.

Det er med andre ord kun på turer på over 70mil at du vil merke noe særlig til økt ladetid.

Realistisk sett vil vel de færreste kjøre lenger 90 mil på en dag.  -  så om man på en 9-10+ timers biltur er nødt til å vente 10minutter ekstra? Jeg ser strengt talt ikke problemet  :)

Jeg tenker heller positivt på at man i tillegg kan lade lenger om man ønsker dette.
-Og om man eksempelvis tar en middagspause etter å ha kjørt 70mil (noe som ikke er usannsynlig), hvor man i mellomtiden topplader batteriet, så har man jo nye 70mil hvor ladetid vil være tilnærmet likt på gammel vs ny ioniq.

Jeg var opprinnelig svært skeptisk når jeg hørte det tok en time å topplade på hurtiglader, men etter å ha sett på ladetidene og at det tar ca. 30min å lade 20mil, så er jeg utelukkende positiv til den nye modellen  :+1:


--edit-
vedr. effektivitet, så sier teniske spesifikasjoner at den nye Ioniq bruker 0,2kwt mer enn gammel ioniq, men praksis viser at denne også ligger på 0,11/km; så det er ikke usannsynlig at man kan kjøre nærmere 35mil pr. lading.  bilen er fortsatt enormt effektiv, det eneste som er endret er tregere hurtiglading.
/edit

EV-FTW

Jeg er uenig. Fordelen med Ioniq i dag er at den kan lades med høy hastighet nesten til 100 prosent. Jeg brukte 28 min fra 15 til 94 prosent. Og kan da kjøre lykkelig avgårde til neste ionity lader som kommer etter 20 mil.

Det er stor forskjell å kunne utnytte en 100 KW lader  enn å måtte lade på en 50 KW lader! Selv om Ioniq i dag trekker 70 KW på maks.

Videre kommer utfordring med ladenettverk. Den nye Ioniq bruker CCS, men siden den ikke kan utnytte ladehastigheten på Ionity ladere, så vil den være til irritasjon om den opptar plasser der, for å lade sakte. Da må det lades på Fortum eller Grønn Kontakt, men disse er nå ofte opptatt av andre elbiler som ikke har CCS. Ergo, det tar lengre tid å lade, pluss man er mer i veien for andre som FAKTISK kan utnytte ladere over 50KW!
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

RazAquato

#43
du skriver mye om prosent, men ikke prosent av hva. hvorvidt du lader til 94% elller 63% spiller da ingen rolle så lenge du kommer like langt (20 mil). Forskjellen er at Ioniq 2020 kan fortsette å lade ut over 20mil dersom man ønsker dette.

Du sier at du bruker 28 minutter å lade fra 4,2kw gjenstående kapsitet til 26,32kwt, og så kan du lykkelig kjøre i 20 mil til.
Med ioniq 2020 tar tilsvarende rekkevidde snaue 4 minutter lenger å lade.  Ja det er tregere, men mener du virkelig at det er krise?

Ellers er det paradoksalt at du i èn setning skriver at "man er mer i veien for andre som FAKTISK kan utnytte ladere over 50KW!", og i neste setning skriver at du selv opptar en 100KW lader uten at du klarer å trekke mer enn 70.....da er jo du like mye i veien for de som klarer å trekke mer. (men jeg skjønner, med snaue 28kwt batteri så står du jo ikke lenger enn 30minutter.....   nesten akkurat samme tid som en person med 2020modell ville gjort for samme rekkevidde...hrmmm.... ::)

Helt greit å være uenig, men det virker for meg som at du i større grad forsøker å rettferdiggjøre den bilen du har fremfor å innse at 2020 modellen faktisk ikke er så ille som du tror.
Tror jeg legger ballen død.  Du er fornøyd med <2020 modell, det er jo kjempebra.
akkurat som at jeg vet jeg vil bli fornøyd når jeg får min bil om en snau måned. noe som også er kjempebra ;-)

EV-FTW

Jeg har ikke Ioniq overhodet. Har en Leaf 30 kWt.

Poenget mitt var som følger.

Det er mye kø på ladere i dag. Med dagens Ioniq kan man lade på Ionity, bruker da i underkant av 30 mln på å lade til 94 prosent , selv fra lavt batterinivå. På ionity er det pr. i dag omtrent ikke kø.

Med nye Ioniq vil en stå mye lengre å oppta tid på disse laderne, da den lader tregt!
Med andre ord bør en holde seg til 50 KW ladere, som det dertil da er lang kø på.

Hyundai har gått baklengs med den nye Ioniqen. Er ikke i tvil om hvilken bile jeg hadde valgt på langtur.

Den nye hadde kommet et godt stykke bak den gamle på 1000 km testen til Teslabjørn.
Så jeg er helt enig med han, og tar hånden til pannen!

Personlig ville jeg heller kjøpt utgående Ioniq enn nye. Sparer en god del penger på det også.

Men smak er subjektivt .
Huyndai Ioniq 2019
Hyundai Ioniq 2020

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA