Elbilforum.no

Bilmerker => Hyundai => Hyundai Ioniq => Emne startet av: Moffen på mandag 26. august 2019, klokken 10:32

Tittel: Ioniq 2020?
Skrevet av: Moffenmandag 26. august 2019, klokken 10:32
Alltid likt ioniq men vært litt bekymret for kort rekkevidde som alle som kun har eid fossil. Tenkte nye 2020 modellen hadde passet perfekt men leser nå bekymring for ladehastighet.. Skjønner det sånn at 0-80% skal ta 50+ minutter ved 100kw men sist jeg så virker Di fleste hurtigladere være 50kw.. Tar dette da opp mot 2 timer???? I såfall begynner gammle ioniq til 279000 å virke fristende igjen da jeg har skjønt at denne lader svært raskt!??
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Rosstophermandag 26. august 2019, klokken 11:01
Dersom bilen hadde ladet konstant 100 kW på en 100 kW lader, hadde det tatt dobbelt så lang tid på 50 kW. Det er imidlertid ikke slik hurtiglading fungerer. Maks effekt får man ved lav SOC og rett temperatur, så dabber det av etter hvert.

Dersom Ioniqen med 38 kWh batteri skal lade fra 0 % til 80 % på 50 minutter, lader den med 45 kW i gjennomsnitt. Dette forutsetter at det ikke er noen buffer hverken i bunn eller på topp. Reell gjennomsnittlig ladehastighet vil altså være lavere enn 45 kW.

Man vil nok tape litt tid på begynnelsen ved å bruke 50 kW lader, men total ladetid vil ikke være så veldig mye høyere. Nøyaktig ladetid er vanskelig å si noe om før noen tester dette og/eller publiserer en ladekurve.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: jornhdmandag 26. august 2019, klokken 13:01
Vil nok få samme ladehastighet på 50kW lader. Fant denne kurven: https://images.app.goo.gl/WgrdFaFvWJ322GGJ9
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Zimonmandag 26. august 2019, klokken 14:13
Nå har jeg "gamle" Ioniq og har ikke hatt noen tilfeller av rekkeviddeangst og det er kun en gang jeg har skulle virkelig ønsket at det var litt mer batterikapasitet. Den ene gangen var i tidlig våres, kaldt og det bøtta ned som fy og på natta var det mye lyn og torden. Den dagen startet jeg på Flateby med 100% lading, kjørte til Jobben i Nydalen i rush, så bar det til Jessheim i rush for å hente noen, så ned til Oslo Sentrum igjen. På sen kvelden så kjørte jeg personen tilbake til jessheim og så skulle jeg tilbake til Flateby igjen. Jeg kunne kanskje klart det, men tok ingen sjanse og tok å ladet 15-20ish min på Berger (rett nord for Skedsmokorset) og hvilte øynene i de minuttene litt også. Grunnen til at jeg ikke bare ladet 2-5 min og kom meg hjem er at jeg neste morgen skulle til jobben igjen og slapp da å plugge til lading hjemme med tanke på det lyn-helvete som var på himmelen den kvelden. Så om lynet slo ned hjemme eller strømmen gikk så var jeg reddet.

Forbruket gikk skyhøyt i forhold til normal kjøring pga kjølig vær og ekstreme mengder vann på veibanen.

Ellers så har jeg tatt tur i tidlig oktober med min far og svoger til Kragerø for å stenge hytta for vinteren. Kjørte da fra Flateby i Enebakk opp til Lillestrøm og plukket opp far + svoger + bitte litt bagasje. Vi kjørte så igjennom Oslo og stoppet på Fokserød ved Sandefjord og bilen hadde da 24% batteri igjen, plugget til hurtiglader og gikk inn på OBS'en der og handlet oss en middag, noe drikke og slikt og ut til bilen, ganske så "hit and run" med en tømme tanken på kundetoalettet der. Kom ut til bilen og den var på 88-89% eller noe allerede.

Hadde jeg sittet på gjerdet for ny bil så hadde jeg gått for gamle Ioniq en gang til fremfor den nye, de få km på en batteriladning man får er ikke verdt den tregere ladingen som de sier at nye Ioniq får. Så om dette stemmer så tror jeg Ioniq ikke selger så bra som forgjengeren, så håper selvsagt at Hyundai får rettet på ladehastighet før bilene begynner å komme ut på markedet.

elbil.no sier 160km vinter og 240km sommer og det stemmer ganske greit etter egne erfaringer, merk vinter rekkevidden er når det kryper godt ned på gradetstoppen og 240 sommer = da er det pust og pes smelte bort vær , så du vil ligge mellom disse. Vintererfaringen min tilsa ca 200km pluss/minus avhengig av temp og kjøreforhold.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Rosstophermandag 26. august 2019, klokken 15:04
Sitat fra: jornhd på mandag 26. august 2019, klokken 13:01
Vil nok få samme ladehastighet på 50kW lader. Fant denne kurven: https://images.app.goo.gl/WgrdFaFvWJ322GGJ9

Oi! Hele 1 kW mer opp til 35 %? Hva er da vitsen med å ha støtte for mer enn 50 kW? Håper de får fikset dette før/etter lansering.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Cougarmandag 26. august 2019, klokken 22:20
Den kurven var ikke mye imponerende (om den er riktig), når man ser på kurven for dagens modell (fra sidene til Fastned i Nederland, som forresten har kurver for de fleste elbiler, interessant å se)

https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360029243414/Fastned_ChargeCurve_Ioniq_.png (https://support.fastned.nl/hc/article_attachments/360029243414/Fastned_ChargeCurve_Ioniq_.png)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Zimontirsdag 27. august 2019, klokken 08:34
Den kurven til Fastned er ganske riktig. Ioniq 28kW støtter opp til 70kW og den dabber av på 77%, stopper hurtiglading helt på 94%. Dette garantert for å beskytte batterier, men "saktelading" så kan man lade til 100% uten problemer. Etter alt jeg har lest på nettet om Ioniq 28kW så er batteriet en "tanks" og tåler veldig mye. Blir spennende å se på Ioniq 2.0 med helt annen battery type om hva den tåler over tid.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Kjetil1986torsdag 29. august 2019, klokken 13:23
https://www.motor.no/artikler/elbil-hyundai-oker-pris-og-rekkevidde-pa-populare-ioniq/
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Daniel_0007fredag 30. august 2019, klokken 12:24
Bare jeg som syns den er litt overpriset?
Aner ikke hvor mye utstyr det er i standard men selv teknikk er bare rundt 70 000 billigere en model 3 sr+ hvor man får lengre rekkevidde og kjappere lading.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatofredag 30. august 2019, klokken 12:29
Prisøkningen i Tyskland var 1600 euro, så ha de har tatt ett godt påslag i Norge :-/. - hadde håpet de priset ioniq med teknikk til under 300'.

Derimot påstanden "bare rundt 70000" er jo relativ i forhold til bilens pris. I praksis er en ribbet TM3 hele 23% dyrere enn Ioniq med teknikkpakke.
Men forstår hva du mener.  Hadde serviceapparatet rundt Tesla vært bedre hadde det vært en rèell vurdering, men må innrømme at jeg er glad jeg ble kvitt den stressfaktoren i livet mitt. Tviler på at jeg hadde valgt TM3 selv om prisen var lik.

Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Daniel_0007fredag 30. august 2019, klokken 14:08
Sitat fra: RazAquato på fredag 30. august 2019, klokken 12:29
Prisøkningen i Tyskland var 1600 euro, så ha de har tatt ett godt påslag i Norge :-/. - hadde håpet de priset ioniq med teknikk til under 300'.

Derimot påstanden "bare rundt 70000" er jo relativ i forhold til bilens pris. I praksis er en ribbet TM3 hele 23% dyrere enn Ioniq med teknikkpakke.
Men forstår hva du mener.  Hadde serviceapparatet rundt Tesla vært bedre hadde det vært en rèell vurdering, men må innrømme at jeg er glad jeg ble kvitt den stressfaktoren i livet mitt. Tviler på at jeg hadde valgt TM3 selv om prisen var lik.

Nå er jo en ribbet model 3 godt utstyrt uansett på høyde med teknikk pakka til ioniq og service apparatet har jeg ikke hatt problem med, bor i oslo, tar rundt 3 uker for å få time, er ikke så ille vil jeg si men er enig at kvaliteten på tesla er ganske dårlig ihvertfall min erfaring etter å hatt en model 3 i måneds tid nå, nesten sammenlignbart med british leyland på 70 tallet som leverte ut biler med mye rare feil.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatofredag 30. august 2019, klokken 14:32
Da har de blitt langt bedre, men synes de har en lang vei å gå allikevel.
Kjøpte ny TMS i november i fjor.  Ny bil for å - slippe- verksted men hadde den inne 9 ganger på 6mnd. Da jeg solgte den var ventetiden økt jevnt og trutt og sist jeg hørte var opptil 6mnd i ventetid på lavtprioriterte feil. Tror største problemet da var at de ikke fikk tak i deler.

Anyway dette er ikke en tesla tråd, så skal slutte å klage 😎
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: versus13fredag 30. august 2019, klokken 19:25
Er det mange som vurderer den nye tro?
Man får egentlig ikke så veldig mye mer enn hvis man har den gamle.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatofredag 30. august 2019, klokken 21:21
Jeg har allerede forhåndsbestilt (liker dog ikke prisen de kom ut med)
Viktigste for meg er å klare 27mil sommerstid uten ladestopp, så sånn sett er det en no-brainer

Videre er app funksjonalitet for å fjernstarte oppvarming av bilen før jeg drar fra jobb midtvinters høyt opp på listen :-)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatolørdag 31. august 2019, klokken 21:38
Jeg gjetter på at vi får samme blue link som de har over dammen, og da er svaret ja. Men om jeg forstår rett så må man velge en tidsperiode, eks "10 minutter"





(https://lh3.googleusercontent.com/x-JuwYbdy31Xb0Y71sKO_dHFYYwS7I0P7mGbFw1DEV-1xKpCaseNUJzVXx6h4_0xSgM=w720-h440-rw)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Elmosøndag 01. september 2019, klokken 09:30
Veldig positiv test av Motor
https://www.motor.no/artikler/elbil-provekjort-ny-hyundai-ioniq/?fbclid=IwAR2IbFEazgordC8OvnC_--s85kjq9CtCKtWVBu5-WQnpeFVq9SP-YELAlEM
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatosøndag 01. september 2019, klokken 10:33
Og da kom aaby auto ut med kampanje på 2019-modellene til 289.900 ink. teknikkpakke, met.lakk og vinterhjul.

Da blir plutselig prisdifferansen på 45.400kr for 2020-mod m/tils tilbehør og da også straks vanskeligere å svelge 😕
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Elmosøndag 01. september 2019, klokken 11:22
Denne pressemeldingen er fra mai, men jeg tror ikke den har vært linket til her før
http://hyundai-motor-norway-as.mynewsdesk.com/pressreleases/verdensnyhet-dette-er-nye-hyundai-ioniq-electric-2866866
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Kjetil1986søndag 01. september 2019, klokken 12:33
Synd de ikke fikk testet hurtiglading. Er nok der bilen kommer til å skuffe mest....
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: ID4torsdag 05. september 2019, klokken 14:56
Sitat fra: Kjetil1986 på søndag 01. september 2019, klokken 12:33
Synd de ikke fikk testet hurtiglading. Er nok der bilen kommer til å skuffe mest....

Teslabjørn testet det i dag. Og det ble vel ikke så bra.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Kjetil1986torsdag 05. september 2019, klokken 15:29
Har Bjørn testa den nye ioniqen i dag?
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Håvartorsdag 05. september 2019, klokken 15:29
Han testet vel bare den gamle? En som har gått noen og 90k 92 000 kilometer
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: ID4fredag 06. september 2019, klokken 10:53
Sitat fra: Håvar på torsdag 05. september 2019, klokken 15:29
Han testet vel bare den gamle? En som har gått noen og 90k 92 000 kilometer

Han har fått prøve den nye. Sjekk siden hans på facebook og youtube kanal.

https://www.youtube.com/watch?v=v9dJiT8Xojw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2lCQH0z39LwCPCp0uwOyEu0dDPDD_ywL9uGyTUuAIqR7naPLXtKj-JlTE

Sitat etter å ha hurtigladet: "Even a Zoe is faster than Ioniq now."
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Amossfredag 06. september 2019, klokken 12:45
Sitat fra: HelEl på fredag 06. september 2019, klokken 10:53
Sitat fra: Håvar på torsdag 05. september 2019, klokken 15:29
Han testet vel bare den gamle? En som har gått noen og 90k 92 000 kilometer
Han har fått prøve den nye. Sjekk siden hans på facebook og youtube kanal.

https://www.youtube.com/watch?v=v9dJiT8Xojw&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2lCQH0z39LwCPCp0uwOyEu0dDPDD_ywL9uGyTUuAIqR7naPLXtKj-JlTE

Sitat etter å ha hurtigladet: "Even a Zoe is faster than Ioniq now."

I denne videoen ladet han ikke, og etter å ha søkt på youtubekanalen hans så finner jeg kun 3 videoer om den nye Ioniq'en:  Denne og selve presentasjonen, og en rapport om at bilen var blitt annonsert for noen måneder siden. Ingen med hverken kjøring eller lading i praksis. Men ser han testet noen godt brukte 28kWh utgaver nå i det siste...

Om du har sett dette du henviser til/siterer, så vær vennlig å legg ut en korrekt link.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Amossfredag 06. september 2019, klokken 17:22
Sitat fra: snakkesalig på fredag 06. september 2019, klokken 16:42
Det var ikke på youtube men på facebook. Han har lovet video snart.

Ok, takk for informasjonen, det fremkom ikke av innlegget jeg svarte på.
Gidder ikke prøve å søke frem noe på FB, så da venter jeg pent på videoen :)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Amossfredag 06. september 2019, klokken 21:25
Sitat fra: snakkesalig på fredag 06. september 2019, klokken 18:04
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=1131243053735488&id=201134723412997&anchor_composer=false

Takk :)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Håvarlørdag 07. september 2019, klokken 14:05
TeslaBjørn la ut en video i dag. Over en time på å lade 10-90%  :-1:
(rekkeviddetest kommer senere)

https://youtu.be/gh9n5Vq7mjw
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Radiobil1lørdag 07. september 2019, klokken 20:11
Synd, men det var det jeg håpet på når vi kjøpte 2019 Ioniq, at forskjellen til 20 modellen ikke ville bli så stor. Eneste jeg vil ha her er Bluelink. Satser på at man kanskje kan ettermontere kommunikasjonsdelen og få det på Gen1 bilen.



Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: olhelsøndag 08. september 2019, klokken 09:59
Han har lagt ut en egen hurtigladevideo også nå, ganske nedslående...

https://youtu.be/GsWq_YrbDhs

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk

Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Håvarsøndag 08. september 2019, klokken 10:08
Ja selv om dette riktignok kun er en test fra én ladeseanse med én bil frykter jeg dette er representativt. På 50 kW-ladere vil man se enda lavere effekt siden spenningen i batteripakken er så lav.
Laget en veldig enkel ladekurve basert på videoen over:

Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Cougarsøndag 08. september 2019, klokken 12:07
Ser ikke ut til at det er noen fare for at bruktverdien på Ioniq 28 raser pga den nye i alle fall  :)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Zimonsøndag 08. september 2019, klokken 22:14
Dette er faktisk verre enn hva min magefølelse sa meg når nye Ioniq ble annonser to Hyundai sa om ladehastighet. Hyundai har skutt seg selv i leggen her mener jeg, ikke bare en, men begge leggene samtidig! Bilen er garantert kjempebra på alle andre ting og det er som TeslaBjørn sier i videoen mot slutten at det er de som pendler og kun hjemmelader og klarer å komme seg fra A til B på 1 lading som kommer til å gå for denne. Eller de som ikke vet om "problemet" pga at de ikke har lest seg opp og sjekket, de blir nok skuffet.

Versjon 1.0 kommer til å holde seg i pris på bruktmarkedet uten tvil.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatoonsdag 11. september 2019, klokken 07:10
Tror det mange (meg selv inkludert) ikke tenker på når man sammenligner ladehastighet på dagens ioniq mot 'ioniq 2020' , er det faktum at 2020mod. har større batteri.

Hvor lang tid det tar å topplade batteriet på 2020mod er således irrelevant. Det interessante er hvor lang tid 2020modellen bruker på å lade opp 28kw.

Basert på tallene fra den posten her (https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-38kwh.33300/post-409287) så er det 39minutter.

Med andre ord, om man ankommer ladestasjon med 15% gjenværende batteritid og lader en halvtimes tid, så har man ladet tilsvarende 93% av dagens ioniq (forutsatt at grafen stemmer)

Fortsatt tregere enn dagens modell, men jeg er mer beroliget, da det ikke tar stygglang tid å lade opp 2020modell til rundt 20mils kjøring. (og i motsetning til dagens modell har man da i tillegg mulighet til å "fylle tanken" ytterligere 10mil dersom man har god tid)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: moby666torsdag 12. september 2019, klokken 06:20
Ladingen burde ha vært raskere, men er tross alt ikke dårligere enn det bmw, vw, nissan leverer....
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: turfsurftorsdag 12. september 2019, klokken 06:35
Sitat fra: moby666 på torsdag 12. september 2019, klokken 06:20
Ladingen burde ha vært raskere, men er tross alt ikke dårligere enn det bmw, vw, nissan leverer....
Hvis den dropper under 45kW ved 50% så er det vesentlig dårligere enn f.eks i3.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatotorsdag 12. september 2019, klokken 07:11
(https://cdn.motor1.com/images/mgl/LqmqL/s2/33-kwh-bmw-i3-vs-30-kwh-nissan-leaf-fast-charging-comparison.jpg)

Ser ut til at både i3, leaf og ioniq2020 har en relativt lik ladehastighet på rundt 45kwh.
Deretter faller ioniq kraftig etter 63% lading, mens i3 og leaf holder ~45kwh frem til rundt 80%.

I praksis betyr det at om man lader ~19mil kjørelengde så bruker de omtrent samme tid, men deretter er ioniq - treg- I forhold til konkurrentene.

Jeg tror ioniq2020 passer bra for hvermansen som sjelden har behov for topplading (heller utføre 15-20min ladestopp I blant på langkjøring) men at de som er vant med eldre ioniq og 70kwh hurtiglading vil bli skuffet.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Konaentorsdag 12. september 2019, klokken 14:28
Fått melding om at Gen. 1 av IONIQ og KONA ikke vil få mulighet til å ettermontere app.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatomandag 16. september 2019, klokken 11:14
Da ligger det litt mer info på hyundai.no sine sider. (teknisk informasjon)

Ser de går fra 205/55R16 til 205/60R16 dekk
Bilen har blitt tyngre
Bagasjerommet er bittebittelitt større
Litt bedre bakkeklaring
Økt forbruk på ca 0,2kwt/mil

Bluelink abonnementet: gratis i 5år.
Kostnad etter dette er vel ikke på plass i Europa, men i USA koster de mellom 79-169usd/år (ut i fra forskjellige valgmuligheter)

Og det var vel det.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Crownmandag 16. september 2019, klokken 18:19
Økt forbruk, økt vekt, tregere lading. De har gjort akkurat det jeg var redd for de kom til å gjøre, ødelagt Ioniq-konseptet.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatoonsdag 18. september 2019, klokken 09:24
Sitat fra: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=116&t=35721&start=1480
Some first experiences with the 2020 Ioniq EV in the Netherlands, delivered last week Wednesday:

Fr 13 Sep 2019, 18:18
First impressions: compared to the old model, much less rolling noise in the interior
Generally much quieter.
Steering a bit easier and more direct. In general, the vehicle feels better.
He does everything the same as the old one, but everything is a bit better.

Collected with a full battery. Driven 200 km, the first half highway between 100 and 120 km/h and the second half highway with 80 to 100 km/h. Outside temperature 20 to 22° C. Inside at 22°.
Display remaining range 146 km. Consumption 11kWh/100km.

I currently charge with 20 amps, the duration indicated by Bluelink is 5 hours.
The charging cable fits perfectly in the lower part of the trunk.

Mon 16 Sep 2019, 15:47
It is indeed the case that the right-hand lane is fully lit and always on.
If all criteria for the automatic system are met, the left light cone is switched on.
This is much more pleasant compared to its predecessor. There are no more brightness differences.

Just charged to100% and the range with climate displayed via Bluelink is 306 km.
A gimmick is when a predecessor stands still and starts driving again, there is a warning sound and a sign in the display.

Mon 16 Sep 2019, 17:31
If the automatic cruise control is activated, it will now start driving automatically.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 18. september 2019, klokken 09:35
Alt det er vel og bra, men utfordringen er ikke på korte turer hvor hurtiglading ikke er nødvendig. Har man bare bruk for en bil som aldri skal lengre enn 30 mil er denne helt super.
Utfordringen er på langtur. De har ødelagt konseptet som Ioniq var så kjent for. Enormt effektiv og ladet raskt, noe som gjorde den bra på langtur, ja så bra at den fungerer bedre enn mange andre biler med over dobbelt så stort batteri!
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatoonsdag 18. september 2019, klokken 11:17
Det kommer vel an på definisjonen av "langtur".

Frem til 50% SoC så lader den nye Ioniq på rundt 42kwt i snitt, deretter 36kwt frem til 68% (https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-38kwh.33300/post-409287), noe som strengt talt ikke er halvgalt. (Ja, det er langt tregere enn 70kwt på eksisterende modell, men den har til gjengjeld større batteri)

Jeg ville heller sett på det på denne måten:
innenfor samme rekkevidde så tar det ca 10min lenger tid å lade ny ioniq vs gammel ioniq (altså at du lader ny Ioniq opp til 63% SoC  vs 93% SoC på gammel modell)

I praksis bruker du altså 30min istedenfor 20minutter for å lade ~20mil.

men du kan starte med en lengre rekkevidde, så dersom du eksempelvis skal kjøre ~70-mil, så holder det med 2 ladestopp (à 30min), mot 3 ladestopp (à 20min) på gammel Ioniq.
Tidsmessig vil jo dette bli likt.

Det er med andre ord kun på turer på over 70mil at du vil merke noe særlig til økt ladetid.

Realistisk sett vil vel de færreste kjøre lenger 90 mil på en dag.  -  så om man på en 9-10+ timers biltur er nødt til å vente 10minutter ekstra? Jeg ser strengt talt ikke problemet  :)

Jeg tenker heller positivt på at man i tillegg kan lade lenger om man ønsker dette.
-Og om man eksempelvis tar en middagspause etter å ha kjørt 70mil (noe som ikke er usannsynlig), hvor man i mellomtiden topplader batteriet, så har man jo nye 70mil hvor ladetid vil være tilnærmet likt på gammel vs ny ioniq.

Jeg var opprinnelig svært skeptisk når jeg hørte det tok en time å topplade på hurtiglader, men etter å ha sett på ladetidene og at det tar ca. 30min å lade 20mil, så er jeg utelukkende positiv til den nye modellen  :+1:


--edit-
vedr. effektivitet, så sier teniske spesifikasjoner at den nye Ioniq bruker 0,2kwt mer enn gammel ioniq, men praksis viser at denne også ligger på 0,11/km; så det er ikke usannsynlig at man kan kjøre nærmere 35mil pr. lading.  bilen er fortsatt enormt effektiv, det eneste som er endret er tregere hurtiglading.
/edit
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 18. september 2019, klokken 16:53
Jeg er uenig. Fordelen med Ioniq i dag er at den kan lades med høy hastighet nesten til 100 prosent. Jeg brukte 28 min fra 15 til 94 prosent. Og kan da kjøre lykkelig avgårde til neste ionity lader som kommer etter 20 mil.

Det er stor forskjell å kunne utnytte en 100 KW lader  enn å måtte lade på en 50 KW lader! Selv om Ioniq i dag trekker 70 KW på maks.

Videre kommer utfordring med ladenettverk. Den nye Ioniq bruker CCS, men siden den ikke kan utnytte ladehastigheten på Ionity ladere, så vil den være til irritasjon om den opptar plasser der, for å lade sakte. Da må det lades på Fortum eller Grønn Kontakt, men disse er nå ofte opptatt av andre elbiler som ikke har CCS. Ergo, det tar lengre tid å lade, pluss man er mer i veien for andre som FAKTISK kan utnytte ladere over 50KW!
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatoonsdag 18. september 2019, klokken 17:54
du skriver mye om prosent, men ikke prosent av hva. hvorvidt du lader til 94% elller 63% spiller da ingen rolle så lenge du kommer like langt (20 mil). Forskjellen er at Ioniq 2020 kan fortsette å lade ut over 20mil dersom man ønsker dette.

Du sier at du bruker 28 minutter å lade fra 4,2kw gjenstående kapsitet til 26,32kwt, og så kan du lykkelig kjøre i 20 mil til.
Med ioniq 2020 tar tilsvarende rekkevidde snaue 4 minutter lenger å lade.  Ja det er tregere, men mener du virkelig at det er krise?

Ellers er det paradoksalt at du i èn setning skriver at "man er mer i veien for andre som FAKTISK kan utnytte ladere over 50KW!", og i neste setning skriver at du selv opptar en 100KW lader uten at du klarer å trekke mer enn 70.....da er jo du like mye i veien for de som klarer å trekke mer. (men jeg skjønner, med snaue 28kwt batteri så står du jo ikke lenger enn 30minutter.....   nesten akkurat samme tid som en person med 2020modell ville gjort for samme rekkevidde...hrmmm.... ::)

Helt greit å være uenig, men det virker for meg som at du i større grad forsøker å rettferdiggjøre den bilen du har fremfor å innse at 2020 modellen faktisk ikke er så ille som du tror.
Tror jeg legger ballen død.  Du er fornøyd med <2020 modell, det er jo kjempebra.
akkurat som at jeg vet jeg vil bli fornøyd når jeg får min bil om en snau måned. noe som også er kjempebra ;-)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 18. september 2019, klokken 20:13
Jeg har ikke Ioniq overhodet. Har en Leaf 30 kWt.

Poenget mitt var som følger.

Det er mye kø på ladere i dag. Med dagens Ioniq kan man lade på Ionity, bruker da i underkant av 30 mln på å lade til 94 prosent , selv fra lavt batterinivå. På ionity er det pr. i dag omtrent ikke kø.

Med nye Ioniq vil en stå mye lengre å oppta tid på disse laderne, da den lader tregt!
Med andre ord bør en holde seg til 50 KW ladere, som det dertil da er lang kø på.

Hyundai har gått baklengs med den nye Ioniqen. Er ikke i tvil om hvilken bile jeg hadde valgt på langtur.

Den nye hadde kommet et godt stykke bak den gamle på 1000 km testen til Teslabjørn.
Så jeg er helt enig med han, og tar hånden til pannen!

Personlig ville jeg heller kjøpt utgående Ioniq enn nye. Sparer en god del penger på det også.

Men smak er subjektivt .
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatoonsdag 18. september 2019, klokken 22:42
SitatJeg har ikke Ioniq overhode,

SitatJeg brukte 28 min fra 15 til 94 prosent. Og kan da kjøre lykkelig avgårde til neste ionity lader som kommer etter 20 mil.

Basert på overnevnte utsagn trodde jeg du hadde ioniq.

Ja, med 2020mod så kan man stå lenge å lade dersom man ønsker å fylle batteriet helt opp. Men man kan også velge å stå circa like lenge som dagens ioniq og komme seg circa like langt.. Så jeg gjetter da på at de færreste kommer til å topplade når de stopper, men heller lade ~20mil og deretter kjøre videre.

..men det vil tiden vise :)

For å sitere Jan Treur:
SitatFor some this car will fit, for some, like you apparently, it will not.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 18. september 2019, klokken 22:53
Lånte en Ioniq i sommer, kjørte vel nærmere 200 mil med den. Så fikk dannet meg et greit inntrykk av bilen, og av ionity sine ladere.
Likte bilen meget godt, da spes. ladehastighet og hvor godt den fungerte bil på langtur.

Kan bare glemme å kjøre like langt og effektivt med min Leaf 30.
Men da var også målet å komme seg raskest mulig fra A-B, fra der jeg bor, til svigers. Kjører den strekningen 3-4 ganger i året. Leier normalt en fossilbil, da det er langt, men Ioniqen fungerte bra, og laderne fra Ionity lå akkurat passe langt fra hverandre.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: jornhdonsdag 18. september 2019, klokken 23:09
Litt enig med begge her. Det vil nok i praksis ikke ha stort å si for de fleste nye Ioniq eiere. Det blir kanskje bare noen få minutter lenger å lade, noen få ganger i året.
Men likevel mener jeg Hyundai har gjort en kjempebrøler. En ny modell bør være bedre på viktige punkter, og for en elbil er ladehastighet et vesentlig punkt. Alle som bruker hurtigladere er tjent med at bilene blir ferdig med ladingen raskest mulig. 10 minutter ekstra betyr "bare" 10 minutter for deg, men 30 minutter for han som står som nr. 3 i ladekøen. Uansett om den tregere hastigheten betyr noe for den enkelte eller ikke, er det et faktum at dette gjør Ioniq til en mindre fleksibel bil enn den har vært.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 18. september 2019, klokken 23:41
Sitat fra: jornhd på onsdag 18. september 2019, klokken 23:09
Litt enig med begge her. Det vil nok i praksis ikke ha stort å si for de fleste nye Ioniq eiere. Det blir kanskje bare noen få minutter lenger å lade, noen få ganger i året.
Men likevel mener jeg Hyundai har gjort en kjempebrøler. En ny modell bør være bedre på viktige punkter, og for en elbil er ladehastighet et vesentlig punkt. Alle som bruker hurtigladere er tjent med at bilene blir ferdig med ladingen raskest mulig. 10 minutter ekstra betyr "bare" 10 minutter for deg, men 30 minutter for han som står som nr. 3 i ladekøen. Uansett om den tregere hastigheten betyr noe for den enkelte eller ikke, er det et faktum at dette gjør Ioniq til en mindre fleksibel bil enn den har vært.

Bra innlegg!
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Zimontorsdag 19. september 2019, klokken 08:27
Ganske så enig med jornhd her. Hadde nye Ioniq i det minste holdt jevnt med 50kW ca hele veien opp til si 75% for så å dabbe av så hadde det vært greit, men ser man på ladegrafene som er som Håvar la ut så ser man at den ikke topper opp på 50kW en gang, allerede på 50% så detter den ned til 35kW! Og til og med før 70% så detter den ned til litt over 20kW! Det er her Hyundai har "tabbet" seg ut, hadde de heller brukt gamle Ioniq sitt batteri, men klart å øke det til si 33kWh, oppgradert bilen ellers med utstyr og så bare økt motoren med litt ekstra krefter, halvparten av hva den ny har nå i forhold til den gamle f.eks, så tror jeg de hadde klart å beholde forbruket, ladehastighet og samtidig fått facelift og ustyr. Da hadde de hatt en fortsatt vinner.

Nå mistenker jeg at den nye kommer til å selge ok, men ikke så bra som gamle har gjort. Det kommer andre biler som jeg tror vil ta Ioniq sine markedsandeler.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatotorsdag 19. september 2019, klokken 16:06
Er veldig enig med begge forrigegående innlegg.

Nå velger jeg å tro at hyundai har valgt så god batteri/ladeløsning som mulig innenfor de fysiske begrensningene som er på ioniq uten å måtte foreta en markant prisøkning.. - jeg tviler på at de hadde cappet ladehastighet hvis de ikke måtte ift batterivalg.

Når det er sagt, synes jeg samtidig at de har bæsjet på leggen ved å skryte av "bare 54min ladetid" fremfor å heller komme i forkjøpet og si "hør her: denne bilen lader saktere, og dette er årsaken:....."

Ellers er jeg også småirritert på at Europa øker baseprice med ca 16.000kr, mens norsk importør velger å ta hele 28.000kr ekstra 😒

Satser uansett på at det blir en god bil, men den skal definitivt få konkurranse av alle de andre som kommer på markedet nå ja.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Crowntorsdag 19. september 2019, klokken 16:50
Synes det hadde vært bedre om de hadde rendyrket konseptet, istedet for å gjøre den mer lik Leaf. Gjerne beholdt batteriet, gjort den enda lettere og enda mer effektiv, puttet på app og større skjerm og bedre lys. Bingo, den hadde fortsatt skilt seg ut i mengden.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Jan Treurfredag 20. september 2019, klokken 08:06
I made a Google Sheet where everybody can include experiences with range and efficiency for the Ioniq 2020 EV 38.3 kWh; see here: https://docs.google.com/spreadsheets/d/1C-yeo9R42fCysHY2BknJ0dZxsB6yOJilMot3cMsmJMM/edit#gid=1350805737 (https://docs.google.com/spreadsheets/d/1C-yeo9R42fCysHY2BknJ0dZxsB6yOJilMot3cMsmJMM/edit#gid=1350805737).
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatofredag 20. september 2019, klokken 23:50
sakset fra tysk forum (m/google translate) :
Sitat fra: https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=116&t=35721&sid=655e036fa4ed6844945375a662ec548a&start=1550#p1086975The first 400 km in one day in the new ioniq

Departure in Workum at 12 ° and full battery Heating to 22 °
The recharge in Aurich near Enercon at the EEC center was planned on one of the 350 kw superchargers.
After 197 km with 110 km / h and an average of 80 km / h reached the charging stations.
To drive: Much quieter than the old ioniq, also the rolling noise is much less.
The lane assistant keeps the vehicle very clean in the middle of the lane.
He always steers a bit. But you only feel it at the wheel.
As a result, he recognizes the hand (hands) and the eternal warning signal of the predecessor is past. Without hands, a message without signal appears in the display.
It drives so much quieter. Also to the automatic adjustment of Rekuparation you got used quickly.
Now to the charging station:
A sticker indicates the note to the store at the reception.
So go to the reception. All two columns are defective. Sorry.
We would have had a problem with the old ioniq. Now we have still 100km remaining range in the ad.
So the next 50 kw fast loader to Leer.
Another 36 km. In the event of a fault, it will be enough to reach the loader in Papenburg.
Arriving in Leer with 17%
At the column, the display is broken and I can not see anything.
After just three blind tests with the Maingau card, the pillar shines blue.
The car says 53 minutes to 80%.
Time to drink coffee. Over Blue link I can follow the load in the café and we still have some time for a little stroll through the city. Here we can spend the money saved over refueling with a combustor.
Back to the car 80% loaded range 260 km.
On the way back stopped in Bunde to do some shopping.
Then with Max 120 km / h and Average 86 km / h (these data are recorded in the course with Blue link) back to Workum. Arrival after 166 km and a remaining range indication of 110 km temperature was 17 ° and heating and air conditioning off. Battery still 30%.

Det virker altså som en overlegen bil på alle mulige måter, med unntak av vannvittig treg ladetid så snart man bikker 67-68%SoC  😒
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatotirsdag 24. september 2019, klokken 10:15
Da har Jan T. lagt inn en del sammenligningsturer (https://www.ioniqforum.com/threads/ioniq-38kwh.33300/post-409992) i abetterrouteplanner (https://abetterrouteplanner.com/) mellom gammel og ny Ioniq; og laget grafer som viser at snittforskjell i ladetid er ikke mer enn ca 3.3%; og det er først etter 40+mil at man merker denne differansen.

(https://www.ioniqforum.com/attachments/graphsabetterrouteplanner-jpg.30764/)

konkluderer da med at dersom man planlegger turene litt, og passer på å ikke fullade batteriet på hvert ladestopp, så kommer dette til å fungere helt greit :)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 24. september 2019, klokken 11:14
Vi får se et mer realistisk resultat den dagen TeslaBjørn tar nye Ioniq ut på sin 1000 km test. Da får vi se hvor lite eller mye lengre tid det går med nye Ioniq.

For de som stort sett aldri trenger å hurtiglade, er den nye bra den.
For de som bruker den som eneste bil, og da også på ferier og langtur, virker det som Hyundai har skutt seg selv i foten, og laget en bil som fungerer mye dårligere enn utgående model.

Det verste på lange turer å stå i ladekø, for så å bruke lang tid på å lade selv. Og jo lengre tid denne bilen bruker på å lade, jo større blir ladekøen.

Nye leaf og nye Ioniq blir de to store ladesynderne, som ingen vil ha foran seg i ladekøen!
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatotirsdag 24. september 2019, klokken 12:03
Nå vet ikke jeg hva kriterie til Bjørn er ved 1000km test. Dersom. Han kjører ned til 10% og lader til 80% uavhengig av batteri størrelse, så vil det gå betydelig tregere med nye ioniq. Men om han lader "20 mil" pr stopp, så blir det nok vesentlig jevnere.

Er vant med tesla fra tidligere, så hele konseptet med "ladekø" er for meg ukjent, men jeg testet autoroute planner på å skulle kjøre en strekning jeg pleier og fikk beskjed om ètt ladestopp (på 7minutter) med nye ioniq. Med med gamle var det beregnet  2 stopp.  - så da har man jo i praksis dobbelt så stor sjanse for å havne i en ladekø 😕
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: stikksagatirsdag 24. september 2019, klokken 12:11
Ja, konklusjonen min er også at dette kommer helt an på hvilken bruk man har. Jeg tror jeg hadde verdsatt de ekstra milene potensielt enn å ha ladet 10 min raskere til 20 mil. Så 2020 Ioniq hadde nok passet mye bedre for meg enn den gamle. Er litt i tenkeboksen enda, så jeg ser på flere merker.

(Men dette var et supert forum  :+1:)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Håvartirsdag 24. september 2019, klokken 13:28
Sitat fra: RazAquato på tirsdag 24. september 2019, klokken 12:03
Nå vet ikke jeg hva kriterie til Bjørn er ved 1000km test. Dersom. Han kjører ned til 10% og lader til 80% uavhengig av batteri størrelse, så vil det gå betydelig tregere med nye ioniq. Men om han lader "20 mil" pr stopp, så blir det nok vesentlig jevnere.

Er vant med tesla fra tidligere, så hele konseptet med "ladekø" er for meg ukjent, men jeg testet autoroute planner på å skulle kjøre en strekning jeg pleier og fikk beskjed om ètt ladestopp (på 7minutter) med nye ioniq. Med med gamle var det beregnet  2 stopp.  - så da har man jo i praksis dobbelt så stor sjanse for å havne i en ladekø 😕

TeslaBjørn lader der det er mest hensiktsmessig for å oppnå høyest mulig snittfart, så han holder seg nok (hvis gjennomførbart) i det mest gunstige intervallet for Ioniq.
Ellers synes jeg har du et veldig godt poeng ang. 1 ladestopp kontra 2 stopp i forhold til ladekø.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: stikksagatirsdag 24. september 2019, klokken 20:24
Ja, godt poeng med 1 ladestopp vs 2.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatotorsdag 26. september 2019, klokken 11:41
Enda en ladegraf (https://www.goingelectric.de/forum/viewtopic.php?f=116&t=35721&start=1610#p1090522) mellom Ioniq28 (I28) vs Ioniq 38 (I38), SoC 10-89% på begge.
(https://www.goingelectric.de/forum/download/file.php?id=76126&mode=view)


Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 26. september 2019, klokken 13:40
Sitat fra: RazAquato på torsdag 26. september 2019, klokken 11:41
Enda en ladegraf mellom Ioniq28 (I28) vs Ioniq 38 (I38), SoC 10-89% på begge.
(https://www.goingelectric.de/forum/download/file.php?id=76126&mode=view)


  • Frem til ca 16-minutters lading ligger de relativt likt
    • forskjell på opptil 2kWh / 2 minutters ladetidsdifferanse
  • 9-16 minutters lading: I28 er noe raskere
    • lader i snitt ~3kWh mer
    • ca 3-4 minutter ekstra ladetid på I38 for å nå samme kWh
  • 16-22 minutters lading: Her ser vi Ioniq28 drar markant i fra Ioniq38
    • med en topp forskjell på ~7kWh
    • ca 9-10minutters ekstra ladetid på I38
  • 22-28 minutters lading: I28 dabber av, det jevner det seg ut igjen
    • tilbake til ca 3kWh forskjell
  • 35 minutters lading (altså 6min etter I28 er ladet til 89%) så har I38 ladet like mye (og kan fortsette)


Hva var  ladeeffekt fra hurtiglader? Ble det brukt 50 KW lader på begge bilene?

Min egen erfaring når jeg brukte Ioniq på langtur var at jeg ladet fra 10 prosent opp til 94 prosent ( da stopper bilen lading selv) på 28/29 min. Dette var på ionity sine lynladere. Maks effekt jeg da klarte å lade var rett rundt 70 KW.

Vet som sagt ikke hvilke ladere det er brukt i den sammenligningen, men tenker at det må brukes 100KW ladere, slik at Ioniq28 kan utnytte full ladehastighet.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 26. september 2019, klokken 13:53
Og, etter 35 min har nye Ioniq ladet 25 kWh samme som Ioniq 28 har gjort etter ca 29 min. Da er Ioniq 28 på 89 prosent, mens nye Ioniq er vel kanskje på rundt 60 prosent.
Med andre ord har en betalt en del ekstra for en bil som bruker 6 min lengre tid  på å lade 25 kWh, og med det ikke kommer lengre enn sin eldre bror før den må lade. Skulle en mot formodning ønske å lade bilen fullere enn 60 prosent, bruker en jo over 30 minutter ekstra, for å lade opp mot 90 prosent på batteriet. Da har en fått utnyttet det faktum at bilen går lengre enn Ioniq 28 på neste etappe, men har jo laget lang ladekø bak seg og brukt mye tid som Ioniq  28 har brukt på å komme seg videre mot endestasjonen.

Nei, på langtur ville jeg heller valgt Ioniq 28, uten tvil.
Hva er poenget med å betale mange titusener ekstra for å ha en bil som man bare kan lade opp til 60 prosent på langtur for nesten å holde følge med en utgående model?
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatotorsdag 26. september 2019, klokken 13:54
beklager, glemte å linke til forumet grafen kom fra.  - min post er redigert.
dette er så vidt jeg forstår basert på Bjørn Nyland sine ladevideoer, så det er vel som du sier SoC på 94% og ikke 89% ?

Så: hvorfor betale mer?
Først og fremst kan man starte med vesentlig lengre rekkevidde og derav slippe ett ladestopp (=mindre ladekø) på en gjennomsnittlig lang reise.  (om man eksempelvis kjører på harryhandel fra oslo til sverige, så slipper man jo nå å lade i det heletatt)

Dessuten har man app-styring slik at man kan starte fjernoppvarming/nedkjøling før man drar fra jobb
og bilen er tilsynelatende mer stillegående, har bedre filholderassistent etc etc.
Det er med andre ord en helt kurrant bil for 95+% av all ferdsel, og det er så vidt jeg ser kun på langtur at den faller til kort i forhold til I28. (Og her er det igjen snakk om ~6minutters forskjell i pr. ladestopp for å komme like langt.)

For å oppsummere har vi to svært forskjellige syn på hva en elbil bør ha.
Du anser langturskjøring til å ha en særdeles høy score-faktor, hvor det tydeligvis er viktigst å komme seg raskest mulig fra A til B, og kanskje du kjører sannsynligvis langturer over gjennomsnittlig ofte. (så i ditt tilfelle ville jeg heller valgt en TM3 som gruser I28 i ladehastighet)

Min vektlegging er mer balansert på økt komfort, mindre støy, muligheten til å lade sjeldnere på hurtigladere, online connectivity etc.  - og dersom jeg skal på en tur som er mer enn 50-60 mil (altså at jeg kanskje må lade 2 ganger istedenfor bare 1) og bruker 6min lengre tid på denne ene ladestoppen så anser jeg overhodet ikke det som noen krise. Da takker jeg heller for muligheten til å lade 40% mer enn I28 slik at jeg kanskje gjør dette mens man har middagspause e.l. på langtur.

Mange som har splittet syn på denne bilen, og den skaper uten tvil debatt i forskjellige fora.. men simply put: for mange (myself included) så har I38 "det lille ekstra" som I28 ikke hadde ift. rekkevidde og comfort, som gjør til at jeg denne gangen kjøper en Ioniq fremfor konkurrerende merke. (I28 hadde akkurat for snever rekkevidde til hverdagsbruk og var således ikke aktuell)

for andre så vil bruktverdien opprettholdes på eksisterende modell, da de verdsetter ladehastighet over annet. altså er dette en win-win situasjon for sluttbrukere da man i praksis har 2 "forskjellige" biler å velge mellom innenfor samme segment  8)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWtorsdag 26. september 2019, klokken 14:06
https://youtu.be/CMgXgS948sU

Sammenligner her med nye Zoe. Ser tydelig hvor sent det går.
En kan stoppe på rundt 65 prosent, for da lader den etterhvert enormt sakte, men da har den heller ikke lengre rekkevidde enn Ioniq 28 til neste lader. Og den lader fort.

Så hele poenget med større batteri på langtur går går rett i vasken.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatotorsdag 26. september 2019, klokken 14:21
SitatSå hele poenget med større batteri på langtur går går rett i vasken.
men poenget med større batteri i hverdagen for å slippe ladestopp er ett langt større poeng for hvermansen ;-)

Hvis jeg hadde anskaffet en I28 måtte jeg ladet på hurtiglader ca 2-3 ganger pr. uke (med andre ord en ekstra bil til "ladekøen")

ved å skaffe en I38 så slipper jeg dette ladestoppet og lader kun hjemme isteden.  Det er med andre ord besparende for alle, da det blir en bil mindre i ladekøen😉
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Amosstorsdag 26. september 2019, klokken 14:35
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 26. september 2019, klokken 14:06
Så hele poenget med større batteri på langtur går går rett i vasken.

DET kommer helt an på hvor lang denne langturen er. For en del turer der Ioniq-28 må hurtiglade for å komme frem kan Ioniq-38 slippe hele hurtigladingen. For turer der også Ioniq-38 må hurtiglade må Ioniq-28 ofte hurtiglade en gang mer.

Så for de virkelig lange langturene så har du nok rett, for de mer moderate langturene (typisk til-fra hytta) så er det ikke like selvklart.

For egen del er det ikke langturene som er de viktige, men hvordan den er i daglig bruk. Ioniq-28 ville gjort at jeg måtte hurtiglade på "hverdagsturene" mine - i det minste ett par ganger i uka. Mens Ioniq-38 vil la meg ta all lading hjemme i hverdagen. Så kan jeg heller leve med at det kan ta litt lengre tid på ladingen de få gangene jeg faktisk er på langtur. Hverdagen trumfer langturer :P

... men med det sagt så er jeg enig i at dette var en bommert fra Hyundai. De burde klart å bygge ett batteri som klarte samme eller bedre ladehastighet som den gamle. Det bare hefter ikke så mye for mitt bruk.


Add: Ser at RazAquato har vært inne på de samme poengene mens jeg skrev :p
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: haraldjotorsdag 26. september 2019, klokken 17:27
Selv om Ionic 2020 ikke passer for alle er den et alternativ for vårt behov. Til hverdagsbruk på hjemmebane er den selvfølgelig fin, sjelden mer enn 12-15 mil t/r. I sommer halvåret her vi 12-15 «langturer» på 20 mil hver vei til et sommersted, over halvparten er på 110 vei. På destinasjonen kan vi ikke lade på parkeringen vår, men det er mange ladere og hurtigladere i nærheten, noen av dem er foreløpig gratis. Reiser på 40+ mil er så sjelden at de ikke teller med. Har forhåndsreservert ID.3 og vurderer Tesla M3 std+, men Ionic er kanskje ikke så dumt.
Utviklingen går fort på elbiler, så verditap vil nok være betydelig, men har tenkt å ha bilen lenge??
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatolørdag 28. september 2019, klokken 00:03
interior/exterior video ioniq 2020 (https://youtu.be/jypvUAsKjek)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: stikksagamandag 30. september 2019, klokken 13:56
Sitat fra: Øyst1 på torsdag 26. september 2019, klokken 14:06
Så hele poenget med større batteri på langtur går går rett i vasken.

Hehe  :) Rett i vasken var vel en påstand basert på et bestemt bruksmønster (kjøre langturer som går opp i hver 20. mil :) ) Jeg for min del vil ha bruk for å kjøre på Harry-handel UTEN å lade på turen, derfor er 28KW Ioniq utelukket.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Sigurd2lørdag 05. oktober 2019, klokken 11:55
Var hos mobile på Ensjø i går, og selgeren sa at de ikke ville ta inn nye Ioniq uten teknikkpakken. Jeg spurte da hvorfor det sto pris fra 284000 på nettsiden deres, men det hadde han ikke noe godt svar på. Han sa også at ingen andre forhandlere ville selge uten teknikkpakken. Stemmer dette, eller er det bare salgstriks?
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatomandag 07. oktober 2019, klokken 12:09
Hei.
Jeg stilte spørsmålet til Hyundai Norge, og de svarer følgende:
SitatHvis det gjelder utgående modell har vi kun igjen biler med Teknikkpakken på lager.

Fraprisen gjelder den nye modellen, og man kan bestille Standard.

Har bedt Hyundai Norge om å rydde opp med Mobile på ensjø som i så tilfelle sprer misvisende informasjon.
....Anbefaler heller at du ringer Aaby auto (http://www.aabyauto.no)..  de holder vel til snaue 2 mil fra mobile ensjø, og de selger den litt billigere (282.900).
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Sigurd2mandag 07. oktober 2019, klokken 12:13
Takk for det Raz! Eneste jeg tenker er greit å ha med teknikkpakken er varmepumpe, men med såpass rekkevidde er det kanskje ikke et must? Hva tenker dere om det? Hvis prisen bikker 300' blir liksom TM3 for fristende ..
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatomandag 07. oktober 2019, klokken 13:40
Det er nok veldig individuelt, men personlig vet jeg at noe jeg savner mest fra da jeg hadde TMS var muligheten til å kjøle ned/varme opp bilen før jeg dro fra jobb via telefonen; en funksjonalitet som kommer med teknikkpakken på Ioniq.

For å si det på en annen måte: Det å komme ut til en bil som ikke er ISKALD å sette seg inn i, og bare kunne kjøre av gårde; mens arbeidskolleger blåser frostrøyk mens de bruker ekstra tid i kulda fordi de må skrape is fra frontruta?  er helt fantastisk.
for meg er dette alene i stor grad er verdt noen tusinger.

Videre må du ta med deg i regnestykket avhendingsverdi: teknikkpakken koster deg 25.000kr ekstra om du kjøper nå, men tapet blir nok noen tusen mindre ved videresalg enn om du kjøper en bil uten teknikk.  - Det er nok svært få som i fremtiden vil kjøpe en brukt Ioniq2020 som ikke har de egenskapene som teknikkpakken gir (da særlig når man innen den tid har enda tøffere konkurranse på markedet)

Ellers er vel listen som følger av nevneverdig utstyr i teknikkpakken, i tillegg til varmepumpe (men det vet du jo fra før):

Full LED
Elekrisk innfellbare speil
Varme i bakseter
Trådløs lader til mobiltelefon
Bedre lydanlegg
Blindsonevarsler og ryggeradar
Smart skiltleser
Aktiv filholder

Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: jornhdonsdag 09. oktober 2019, klokken 11:43
Du nevnte ikke det viktigste (for meg) i teknikkpakken:
10-veis elektrisk setejustering med minnefunksjon

Det er utrolig deilig å bare kunne trykke på en knapp for å justere sete tilbake etter at kona har brukt bilen, og samme for henne selvsagt. I tidligere biler brukte vi lang tid på å justere hver gang.

Ryggeradaren er gull verdt. Denne har spart inn de 25000 ekstra for meg flere ganger allerede.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatoonsdag 09. oktober 2019, klokken 11:52
godt poeng. begge deler er viktige.
Fikk akkurat telefon fra forhandler som sa at bilen ankommer om 6 dager.. så den blir leveringsklar 17-20.okt  :D

Skal sende den rett til foliering (3M Deep Space (https://www.google.com/search?&q=3m+deep+space)), som sikkert tar noen dager, men da har jeg forhåpentligvis bilen klar til 1.november  8)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Sigurd2onsdag 09. oktober 2019, klokken 12:33
Takk for gode råd, og gratulerer med ny bil. Hva kom det på
totalt?
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatoonsdag 09. oktober 2019, klokken 12:40
Aaby Auto (https://aabyauto.no/): Ioniq 2020 EV (Teknikk, skinnseter og svart lakk) 322.800kr
Dekkhallen (https://www.dekkhallen.no/): vinterhjul med svarte felger og lilla alloygators (https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A%2F%2Falekstian.pl%2Fuserdata%2Fgfx%2F7b9bd362dc743c98899e43bc6101527e.jpg&imgrefurl=http%3A%2F%2Falekstian.pl%2Fen_US%2Fp%2FComplete-set-Alloygator-Purple-13-21%2F47&docid=wX3OWblckF4nJM&tbnid=35qGAkGymTuAEM%3A&vet=10ahUKEwjvpu2KiY_lAhUsi8MKHdNwAsAQMwg_KAIwAg..i&w=480&h=480&client=firefox-b-ab&bih=1007&biw=1043&q=%22purple%22%20alloygator&ved=0ahUKEwjvpu2KiY_lAhUsi8MKHdNwAsAQMwg_KAIwAg&iact=mrc&uact=8): 9.900kr
Scandinano (https://www.scandinano.no/): vinylwrap deep space (https://www.google.com/search?&q=3m+deep+space): 30.000kr

Totalt: 362.700kr

Nb. det går fint an å finne langt billigere utfører av vinylwrapping, men av det jeg har lest på forum er Scandinano blandt de beste, og en av svært få som faktisk tilbyr lakkgaranti når wrappen en gang skal av.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 09. oktober 2019, klokken 16:25
Hvorfor betale 30 000! På vinylwrap?

Greit at det beskytter lakk, men du får ikke 30 000 mer for din bil når den selges brukt.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatoonsdag 09. oktober 2019, klokken 16:58
Det sier seg selv at man tenker på utseende fremfor lakkbeskyttelde om man kjøper en wrap til over 400kr/m2. Trodde det var innlysende?

Personlig synes jeg Deep Space wrappen ser utrolig stilig ut. (skifter farge ut i fra lysvinkel), og har ingen betenkninger med å koste på litt ekstra for noe jeg synes er pent 🙂


Eksempelvideo:
eksempelvideo (https://youtu.be/kk7Aq9DVXto))
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWonsdag 09. oktober 2019, klokken 18:50
Hehe, for all del. Hver sin smak. Personlig hadde jeg ikke brukt så mye penger på å foliere en Hyundai, men viktigste er at du selv er fornøyd
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatoonsdag 09. oktober 2019, klokken 23:24
Hvorvidt 30lapper er mye eller lite penger kommer vel helt an på personlig økonomi...  Men ja, jeg er faktisk helt enig i at å betale ~10% av bilens verdi for utseende skyld er alt for mye.

(.......... derimot om man regner inn i kostnaden at kona blir fornøyd, stiller saken seg i ett helt annet lys ;))
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatomandag 14. oktober 2019, klokken 17:34
Wohoo.. Da blir bilen utlevert på torsdag  8)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Electric cars in Norwaymandag 14. oktober 2019, klokken 18:12
RazAquato Herlig :+1: og lykke til med en flott bil.
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Zimontirsdag 15. oktober 2019, klokken 08:37
@RazAquato - hold oss oppdatert om inntrykk, kvalitet, funksjoner, appen og ikke minst hvordan hurtilading virker over tid for deg. Forhåpentligvis så klarer Hyundai å kjøre noe firmware/software oppdateringer til bilen som effektiviserer hurtigladning noe.

Men gratulere med ny bil, alltid en deilig følelse å hente ut splitter ny!
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatotirsdag 15. oktober 2019, klokken 08:49
Jeg kommer kanskje til å hurtiglade 1-2 ganger i året, så får nok ikke gitt store tilbakemeldinger på det punktet.
bilen sendes direkte til foliering på mandag, og kommer vel til å stå i garasjen frem til da; så mine inntrykk kommer fra 29.september og utover tenker jeg, men ja. skal holde dere oppdatert   :+1:
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Zimontirsdag 15. oktober 2019, klokken 11:18
Om du kommer til å hurtiglade såpass sjeldent så blir nok bilen helt knall så lenge den dekker plass, rekkevidde på hjemmelading til og fra destinasjon etc. :)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: RazAquatotirsdag 29. oktober 2019, klokken 08:51
Da var bilen mottatt og ferdig foliert.
Bildene gir egentlig bare en indikasjon på utseende, da bilen endrer farge ut i fra hvor du står og hvordan sollyset treffer bilen.
Primært en dyp lilla-farge, men skifter til grønt, blått, gull og oransje.
(videoen jeg linket til her (https://elbilforum.no/index.php?topic=47968.msg844848#msg844848) viser fargespillet mye bedre enn stillbilder)
Meget fornøyd både med bil og utseende. :D

Ikke kjørt den mye, men hadde en tur på 29mil (stort sett E6), og hadde fortsatt 5 mil igjen 'på tanken' da jeg kom hjem, så bilen holder definitvt det den lover ift. rekkevidde :)

(https://www.ioniqforum.com/attachments/dsc_1521-png.30942)
(https://www.ioniqforum.com/attachments/dsc_1518-png.30943/)
(https://www.ioniqforum.com/attachments/dsc_1517-png.30941/)
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: EV-FTWtirsdag 29. oktober 2019, klokken 09:31
Gratulerer med ny bil, og godt å høre den holder hva den lover.
Selv om folieringen ikke er etter min smak, er det flott å se at ikke alle har samme smak, og våger å skille seg ut!

Kos deg med ny bil👍🏻
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Roy Aasentirsdag 29. oktober 2019, klokken 10:02
Gratulerer.
Grisefin farge👍
Tittel: Sv: Ioniq 2020?
Skrevet av: Zimononsdag 30. oktober 2019, klokken 08:23
Gratulerer! :)  :+1: