Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Eberspacher

Startet av ElDino, torsdag 02. februar 2012, klokken 09:58

« forrige - neste »

Fox81

Eber selger ikke dette lengre siden tanken ikke er krasjtestet.

Lion

Jo det gjør de. Har akkurat fått montert i min Peugeot iOn.
Peugeot ION 2012

Tidligere Buddy 2009  17500km

Olemann

Sitat fra: Lion på onsdag 06. november 2013, klokken 12:50
Jo det gjør de. Har akkurat fått montert i min Peugeot iOn.

Ble det montert av merkeverksted og hva er totalprisen for noe slikt?

Mvh Ole

Elstril

Er det noen som vet om det er mulig å montere Eber-kittet i en C-Zero?

Mr.Zero

Sitat fra: Elstril på lørdag 23. november 2013, klokken 11:13
Er det noen som vet om det er mulig å montere Eber-kittet i en C-Zero?

De fleste C-Zero og iOn er teknisk identiske, så det er fullt mulig!
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Lion


Det ble montert på Ødegården Auto på Sofiemyr. De monterer Mitsubishi-settet både på Peugeot og Citroen.

Hele herligheten med GSM Easy start(Startes med App på telefonen) kom på kr 27.000,-

Fungere fantastisk bra.(Varm bil og nesten dobbelt rekkevidde på vinteren) Burde ha vært standard utstyr på disse bilene.
Peugeot ION 2012

Tidligere Buddy 2009  17500km

Olemann

Sitat fra: Lion på onsdag 27. november 2013, klokken 11:14

Det ble montert på Ødegården Auto på Sofiemyr. De monterer Mitsubishi-settet både på Peugeot og Citroen.

Hele herligheten med GSM Easy start(Startes med App på telefonen) kom på kr 27.000,-

Fungere fantastisk bra.(Varm bil og nesten dobbelt rekkevidde på vinteren) Burde ha vært standard utstyr på disse bilene.

Takk for svar,

Ole

Olsleaf

Har forhørt meg her i Trøndelag, og det viser seg at settet er stoppet av Mitsubishi på grunn av at tanken ikke er typegodkjent. Hvis Mekonomen Stjørdal får tak i brenneren og resten av utstyret, skulle de installere med slange bakover til bagasjerom og en liten bensinkanne der, men når settet er stoppet for salg så er det vel ikke mulig. 
Nissan Leaf 2012 hvit



Tidligere; Think 2000 Classic, Think City 2009,Imiev 2011

Trondheim

De må gjerne kalle meg egoistisk, men jeg er med på å gjøre miljøet bedre for slike

svingen

det er jo veldig mange billige elbiler som Reva,buddy osv som har det her i bilen,er det ikke mulig og ta ut av en slik en og sette i bilen?

utrolig synd det ikke er mulig og kjøpe "godkjent" lengre :(
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

TB

Sitat fra: svingen på torsdag 28. november 2013, klokken 00:31
det er jo veldig mange billige elbiler som Reva,buddy osv som har det her i bilen,er det ikke mulig og ta ut av en slik en og sette i bilen?

Vil vere mulig og montere ein alternativ variant, fordelen med "Mitsubishi-settet" var at det er tilpassa trillingene, slik at installasjonen er standardisert - og "godkjent". Dermed mindre feil og "tull" - i teorien..

Har t.d. lest at enkelte har montert varmer i Leaf. Her er det eigenkomponerte løysingar, ingen installasjon er lik. Dvs, ikkje hyllevare.

Brenner og dei andre deler i settet er (brenner er Hydronic II C D5S) er framleis i salg, berre tanken som mangler. Slik eg kan forstå vil det gi ein mindre kollisjons sikker løysing og montere tank, eller kanne inne i bilen, som er omtala i tråden. Og - uansett meir søl...

Men, så lenge som tanken manglar godkjenning vil den ikkje kunne bli omsatt slik eg forstår?

Oppsummert: Ved montering er det alternativ tank som må bli brukt - resten kan vere "orginalt".
KONA Electric Long Range Premium 2024
Citroen C-Zero 2012 solgt
Hyundai KONA Electric 2019 solgt
Lørenskog

svingen

#40
sendt mail til  Ødegården Auto på Sofiemyr som "olemann" anbefalt og fikk svar :)
så det er bare og kjøpe får dem som vil,vurdere det selv men vil vente litt og se hvordan kjøringen går :)

Hei
Det stemmer – de har vi montert noen av..
Prisen er fra 25000,-
Og 27000,-  inkl fjernkontroll eller SMS/app styring
Det kommer ett nytt sett til bilene rett over nyttår,  med forbredret tank
Vil tro det er klart til montering i midten av januar.

spurte hva som var nytt om det var større tanke osv,fikk da til svar.

Det er samme str på tank, dvs ca 5 liter
tanken er flyttet lenger under bilen,  pga sikkerhet (i Tyskland blir de montert med Etanol E85)
Den gamle typen tank er ikke mulig å montere mer.

det her er jo veldig bra nyheter! da er det jo mulig og få takk i varmer hvis man trenger :)
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Sun69

#41
Hei.

Jeg har også merket at det kan bli ganske kalt i en trilling.

Jeg har en iOn og har lest om løsningene som foresåles på denne linken. De passer ikke lommeboka mi. Jeg har søkt litt på nettet og fant en russisk produsent. Har fra tidligere erfart at russisk produserte biler har veldig bra varmeapperat og er seriøst flinke med varmeløsninger. Denne prodosenten har en diesel basert vann varmer som ligner på eber sin, men jeg ringte dem og de fortalte at den kun brant på en hastighet. Da jeg ønsker å kunne regulere varmen valgte derfor å gå for en varmluft varmer som heter planer 44D.
Jeg fikk den hjem for ca 5000Nok 8 dager etter at jeg bestilte varen. Hjem i posten kom et komplett sett med de deler man trenger. For å få varmen frem over i bilen kjøpte jeg et rør og et fleksi rør på maxbo ca 500 Nok.

Kjøpte her, men fant varen på e-bay http://autoterm.fi/ (Velg engelsk flag øverst i hjørne)

Bilen er nå varm, men det er lite varme på beina.
Leaf 2013 160000km (Grå) . Har hatt denne siden 2017.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

Mr.Zero

Opplever du mye dugg i bilen med denne løsningen..?
Ski

Citroën C-Zero 2012, 63.000km - "motvillig" solgt - leveres 6/7-16
Honda Transalp 2001 - første batteriskift i 2012!
BMW i3 2017 Full Pakke Protonic blue
BMW i3 2021 Full Pakke Blue Ridge Mountain
www.rekkeviddeangst.com ..her blir det liv - trodde jeg, men så kom hurtigladerne...

Sun69

#43
Jeg har stilt vifta i varmeapperatet i bilen på det laveste mot frontruta uten varme. Hvis det ikke blir tilført noe ny luft inn i bilen vil det bli dugg. Dieselvarmeren blåser varmluft bakfra mot front ruta på passarsjersiden i min bil.  Når jeg har 4 i bilen dytter jeg på fleksirøret så den blåser i mitten. Jeg må da skru opp vifta i varmeapperatet noe. Kan virke som det er lurt å prøve å få lufta til å gå rundt i bilen.
Dessverre blir det lite varme på beina, men det er godt og varmt i bilen og lite dugg på rutene. Rekeviden på bilen er også bedre.

Denne varmeren er på 4 kW. Jeg har aldri behov for å kjøre den på mere enn 50%. Fordelen er at den går på lav hastighet og at det så og si ikke kommer noe støy fra dieselvarmeren. Det man hører at tikkingen fra dieselpumpa til varmeren. Ulempen er at dieselvarmeren er fysisk stor.

Opprinelig hadde jeg tenkt å montere både varmer og tank i motor rommet. Jeg hadde av bakskjermen og fant ut at jeg høyst synnligvis ville bryte garantien på bilen hvis jeg begynte å lage en masse ekstra braketter og innfestninger. (det kan jo ikke henge i løse lufta) Tanken måtte jeg eventuelt ha montert i bakskjermen, og varmeren forand motoren. Det er lite beskytelse mot vei skitt, og bak denne instelasjonen ville det nok ganske fort blidt mye. På innsuget til varmeren måtte jeg også montert et luftfiler for å beskytte mot veistøv. Gjennomføringene til kupen måtte bli mellom gulv og sete bak. Kan hende at det ville la seg gjøre å ha et rør fremover i kanalen fremover også. Å lage en ny tilkobling for påfylling ville også bli vannskelig å montere. Jeg er ikke noen tilhenger av løsninger som man ikke kan bruke vanlig bensinstasjons påfylling, men må bruke trakt og fikle det til. Forskriftene tilsier også at en slik tank ikke skal være  større enn 4L har jeg blitt fortalt. (Den som følger med er 7L).

Jeg bestemte meg derfor å lage en instelasjon som jeg festet i motorlokket. Det er bare plass i motorrumet til å gjøre det der jeg har instalert den. Både innsug og eksos kan da gå i rør nesten rett ned uten å komme i konflikt med andre ting under, og man kan løfte opp motorlokket uten og måtte demonter noe først. Jeg har lagt et ekstra beskyttelse av dieselslangen, da jeg syntes den kom for nærme eksos røret. Ser at tilsvarende varmere også har diesel intaket helt opptil eksosen.. Hadde man snudd varmeren 180g hadde problemet vært mindre. Men tanke på at jeg nå vet at det er viktig å få lufta til å rotere er det kansje riktig. (Har ikke målt om det går, men vi tro det går)

Tanken som følger med er av veldig bra kvalitet, og det følger med bøyler til å feste den bra. Jeg har plaser den slik at det er lett å fyle den uten noe søl.

Det følger med et komplett ledningesett til varmeren.
En til strøm, som jeg har valgt å koble til i sikringsboksen i dashboret. Denne var med sikringer og mer en lang nok. Jeg har valgt å legge den sammen med ledningene som går på førersiden av bilen. Måte ta av dørtersklene i plast, men tok ikke av midtstolpen.
En til diesel pumpa. Denne var også veldig lang. (Har lagt den under sete bak).
En til kontrol enheten. Av en eller annen grunn var denne kort. For å slippe å skjøte på denne har jeg plasert den mellom settene og montert den rett forand brekkspaken. Man må jo kunne stille varmeren når man kjører. Denne kunne nok vært 1-2 meter lengere.

Hadde jeg klart å funnet en dieselvarmer som var mye mindre ville jeg montert den forand på gulvet på passarsjer siden helt frame ved torpedoveggen. Lagd et hull i bunn av varmeapperatet og koblet den på der. Varmen ville da kommet inn etter selve vifta i varmeapperatet. Og man ville ikke behøvd å bruke vifta i varmeapperatet. Jeg tror en varmer på 2 kW ville vært nok. Jeg ville fremdeles valgt å ha tanken slik som jeg har plassert den. Jeg har sett at det finnes en kina varmer på finn som man kansje kunne har brukt til en slik instelasjon, men er usikker på kvaliteten av en slik varmer.

Jeg har valgt å ikke kjøpe noen fjernstyring av denne løsningen. Man kan få GSM styring. Jeg ønsket derimot en så rimlig løsning som mulig.



Leaf 2013 160000km (Grå) . Har hatt denne siden 2017.
iOn 2011 90000km (Rød)- Jeg har kjørt 70000 km siden 18/10-13:)

Ronny

Jeg hadde en ganske lik, den fikk jeg akkurat plass til ved siden av hovedlykten på passasjersiden. Da trenger du bare et kort rør for å nå inn i varmeapparatet. Jeg laget hurtigkoblinger slik at jeg kunne fjerne den på få minutter.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA