Elbilforum.no

Bilmerker => Mitsubishi i-Miev / Citroen C-Zero / Peugeot iOn => Emne startet av: ElDino på torsdag 02. februar 2012, klokken 09:58

Tittel: Eberspacher
Skrevet av: ElDinotorsdag 02. februar 2012, klokken 09:58
Da er varmekittet hentet :)

75EBER6050 - 15.000 + mva

Det jeg lurer på om jeg mister garanti hvis jeg instalerer den selv?
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: ElDinotorsdag 02. februar 2012, klokken 10:20
Hmmm..

Det viser seg at de bruker Hydronic II C D5S..
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: mosotorsdag 02. februar 2012, klokken 17:53
Det er jo en vannvarmer - de har tidligere sagt at de ikke kan brukes fordi vannmengden i bilens system er for liten til slike. Fulgte det med monteringsanvisning og/eller bruksanvisning?
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: elektroluxtorsdag 02. februar 2012, klokken 18:09
Her er en til 9500.- inkl moms: http://kcl.no/wsp/kcl/frontend.cgi?func=catalog.show&func_id=291382&table=PRODUCT
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: ElDinotorsdag 02. februar 2012, klokken 22:08
Er komplett med alt som skal til (godkjent CE merket tank, fester, slanger etc). Monteringsanvisning i Donald Duck stil er med.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: mosotorsdag 02. februar 2012, klokken 22:15
Kunne tenke meg å vite hvordan den monteres og integreres med bilens øvrige kontroller - og selvsagt om dette egentlig er en grei GDS jobb, og selvsagt i hvilken grad noen kan hevde at det går på garantiene løs. Kan monteringsanvisningen legges ut?
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: erik efredag 03. februar 2012, klokken 06:20
God morgen. Skal ut i "Fryseboksen" nå,-22 grader.Håper jeg får start. ;) Rapport kommer. :)
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: elektroluxfredag 03. februar 2012, klokken 08:25
Porschen ville såvidt starte i -20, så klarer I-miev dette er den god.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Go-carterfredag 03. februar 2012, klokken 08:33
Porscher starter alltid  ;D mye tull med 928'n, men starte - DET gjør den alltid.

Gleder meg selv til en liten tur ut med Thinken til fruen. Skal på sin første EU i dag :) Den ville tru det eller ei lade i dag tidlig, selv om den var litt morgengretten :P
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: ElDinofredag 03. februar 2012, klokken 10:44
Ringte Autoforum nå, de driver ikke med monteringen selv, men sender biler til Auto-Utrustning AS. De skal ha 25.000 for ferdig montert varmekitt. 30.000 med parkeringsvarmerfunksjon. 6.000 for kun monteringen.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: erik efredag 03. februar 2012, klokken 16:11
Det hadde nok gjort seg med eksta varme her oppe i Nittedal idag tidlig.Det blir som når jeg hadde min første bil i 1978.  ;) Jeg koser meg hver dag på vei til jobb,bil er gøy. Kona lurer på hvorfor jeg ikke tar "Luksus-bilen".  God helg
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: sven eriklørdag 04. februar 2012, klokken 01:42
dette er rå priser men er det at de varmer kunn vannet å man må bruke viften på bilen er det lureri en må  ha et system med varmen utenom bilens eget system  som jeg har på revan der  en ikke bruker noe av fremdrifts battriene ei heler noe sælig av 12 volten  å kann ha bilen siklig varm
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: ElDinolørdag 04. februar 2012, klokken 10:56
Skal nok monteres idag etter jobben.. Målte -29,7 da jeg skulle dra hjemmefra, men I-Miev klarte seg :) Men varm ble den ikke....
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: ElDinosøndag 05. februar 2012, klokken 18:21
Da er den ferdig montert med EasyStart T :)

Tok 10 timer det... kanskje 6 timer effektivarbeid..

Kjørte hjem i t-short igår med 22 grader inne og -14 ute :)
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: commiesoftsøndag 05. februar 2012, klokken 19:17
Herregud, 30k. Thinken min har ikkeno varmeapparat, så her går det i Hagløfs
dunjakke til 3.5k, etpar polvotter og bjørnef*tte på hue.

Mye mer miljøvennlig og ressursbesparende, og varmt og godt uansett minusgrader.  ;D
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: ElDinosøndag 05. februar 2012, klokken 20:04
Nå kom varmeren min på 17.905 inkl timer.

Må bare finne hvor skal tanklokket plasseres.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: erik esøndag 05. februar 2012, klokken 20:20
Grattis. Mye penger,men den beste løsningen.Varm luft i orginal dyser er jo selvfølgelig best. :)
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: gbzdocsøndag 05. februar 2012, klokken 20:29
Bedre rekkevidde blir det også. :-)

Kommer godt med på vinteren...
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: mososøndag 05. februar 2012, klokken 20:39
Hørtes ut som en komplisert montering - gir du et kort overblikk ElDino så vi kan finne ut av hvordan det virker?
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: ElDinoonsdag 08. februar 2012, klokken 07:50
Det viser seg at jeg har klart å koble av/på bryter feil. Koblet den som anbefalt for EasyStart T montering. Da funker den som en puls bryter og det er feil. Må nok gjøre det som anbefalt i I-Miev manualen.
Ellers funker den 110%  Fant ut at det er best å forvarme bil i ca 30 min. Da blir det fort 20 varmegrader inni 

Ellers har jeg scannet manualen : https://docs.google.com/viewer?a=v&pid=explorer&chrome=true&srcid=10X3YJPaGzybNg28PBl2svWbb39O3K6dod2n3R93-_PiGT6sRLtBNGcQPPv3m&hl=en_US

Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: ElDinoonsdag 08. februar 2012, klokken 07:53
Må i tillegg finne ut av hvor/hvordan skal jeg lage diesel påfyllingen. Lykte ikke det forslaget Mitsubishi kom med. Nå må jeg bøye med under bilen og pumpe diesel i tanken. Litt tungvint  ;D
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: mandresenfredag 24. februar 2012, klokken 08:52
Slik ble tanklokket på min montert

Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: testOtirsdag 13. mars 2012, klokken 17:13
Hvor kjøpte du varmekitet?
Ser det er mulig å kjøpe varmekit på ebay, men da må diesel tanken skaffes utenom. Noen som vet om kun tanken lar seg skaffe?
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: bruisepristineonsdag 02. januar 2013, klokken 15:58
Jeg vurderer eber til min mjau og har fått tilbud hos MF lillestrøm på 28.500,-
Hva har dere andre betalt?
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: foxylørdag 05. januar 2013, klokken 16:16
tror det er en ok pris - husk å få med mobilstyring fremfor vanlig fjernbetjening!
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: erik elørdag 05. januar 2013, klokken 17:24
OK pris ?  Ja, vi har alle våre lyster. ;) Jeg kjøper jo sykkeldeler for tusenvis av kroner,og de veier  ikke mye. ;)
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: highendsøndag 06. januar 2013, klokken 10:28
how about to use existing webasto from Berlingo Electrique? I have berlingo electrique for spare parts so I could use its Webasto to be installed in Peugeot iOn ? :) Any ideas?
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: foxysøndag 06. januar 2013, klokken 14:05
Sitat fra: erik e på lørdag 05. januar 2013, klokken 17:24
OK pris ?  Ja, vi har alle våre lyster. ;) Jeg kjøper jo sykkeldeler for tusenvis av kroner,og de veier  ikke mye. ;)

Det var bare en kommentar relatert til om det var en konkurransedyktig pris vs andre verksteder.

Eber er dyrt ja, men om den er verd pengene må enhver avgjør for seg selv... Jeg angrer i alle fall ikke.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Fox81onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:19
Bringer denne tråden til live. Er det HELT likt å montere på alle tre bilene? Finner ikke artikkelnummeret hos Eber så skal ringe de i morgen.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Mr.Zeroonsdag 09. oktober 2013, klokken 22:57
Sitat fra: Fox81 på onsdag 09. oktober 2013, klokken 22:19
Bringer denne tråden til live. Er det HELT likt å montere på alle tre bilene? Finner ikke artikkelnummeret hos Eber så skal ringe de i morgen.

Slå på tråden til Ødegården Auto på Sofiemyr. De har montert Mitsubishi-settet både på Peugeot og Citroen.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Fox81torsdag 10. oktober 2013, klokken 21:09
Eber selger ikke dette lengre siden tanken ikke er krasjtestet.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Liononsdag 06. november 2013, klokken 12:50
Jo det gjør de. Har akkurat fått montert i min Peugeot iOn.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Olemannonsdag 06. november 2013, klokken 15:26
Sitat fra: Lion på onsdag 06. november 2013, klokken 12:50
Jo det gjør de. Har akkurat fått montert i min Peugeot iOn.

Ble det montert av merkeverksted og hva er totalprisen for noe slikt?

Mvh Ole
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Elstrillørdag 23. november 2013, klokken 11:13
Er det noen som vet om det er mulig å montere Eber-kittet i en C-Zero?
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 23. november 2013, klokken 12:17
Sitat fra: Elstril på lørdag 23. november 2013, klokken 11:13
Er det noen som vet om det er mulig å montere Eber-kittet i en C-Zero?

De fleste C-Zero og iOn er teknisk identiske, så det er fullt mulig!
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Liononsdag 27. november 2013, klokken 11:14

Det ble montert på Ødegården Auto på Sofiemyr. De monterer Mitsubishi-settet både på Peugeot og Citroen.

Hele herligheten med GSM Easy start(Startes med App på telefonen) kom på kr 27.000,-

Fungere fantastisk bra.(Varm bil og nesten dobbelt rekkevidde på vinteren) Burde ha vært standard utstyr på disse bilene.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Olemannonsdag 27. november 2013, klokken 13:18
Sitat fra: Lion på onsdag 27. november 2013, klokken 11:14

Det ble montert på Ødegården Auto på Sofiemyr. De monterer Mitsubishi-settet både på Peugeot og Citroen.

Hele herligheten med GSM Easy start(Startes med App på telefonen) kom på kr 27.000,-

Fungere fantastisk bra.(Varm bil og nesten dobbelt rekkevidde på vinteren) Burde ha vært standard utstyr på disse bilene.

Takk for svar,

Ole
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Olsleafonsdag 27. november 2013, klokken 23:05
Har forhørt meg her i Trøndelag, og det viser seg at settet er stoppet av Mitsubishi på grunn av at tanken ikke er typegodkjent. Hvis Mekonomen Stjørdal får tak i brenneren og resten av utstyret, skulle de installere med slange bakover til bagasjerom og en liten bensinkanne der, men når settet er stoppet for salg så er det vel ikke mulig. 
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: svingentorsdag 28. november 2013, klokken 00:31
det er jo veldig mange billige elbiler som Reva,buddy osv som har det her i bilen,er det ikke mulig og ta ut av en slik en og sette i bilen?

utrolig synd det ikke er mulig og kjøpe "godkjent" lengre :(
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: TBfredag 29. november 2013, klokken 15:53
Sitat fra: svingen på torsdag 28. november 2013, klokken 00:31
det er jo veldig mange billige elbiler som Reva,buddy osv som har det her i bilen,er det ikke mulig og ta ut av en slik en og sette i bilen?

Vil vere mulig og montere ein alternativ variant, fordelen med "Mitsubishi-settet" var at det er tilpassa trillingene, slik at installasjonen er standardisert - og "godkjent". Dermed mindre feil og "tull" - i teorien..

Har t.d. lest at enkelte har montert varmer i Leaf. Her er det eigenkomponerte løysingar, ingen installasjon er lik. Dvs, ikkje hyllevare.

Brenner og dei andre deler i settet er (brenner er Hydronic II C D5S) er framleis i salg, berre tanken som mangler. Slik eg kan forstå vil det gi ein mindre kollisjons sikker løysing og montere tank, eller kanne inne i bilen, som er omtala i tråden. Og - uansett meir søl...

Men, så lenge som tanken manglar godkjenning vil den ikkje kunne bli omsatt slik eg forstår?

Oppsummert: Ved montering er det alternativ tank som må bli brukt - resten kan vere "orginalt".
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: svingentorsdag 12. desember 2013, klokken 07:44
sendt mail til  Ødegården Auto på Sofiemyr som "olemann" anbefalt og fikk svar :)
så det er bare og kjøpe får dem som vil,vurdere det selv men vil vente litt og se hvordan kjøringen går :)

Hei
Det stemmer – de har vi montert noen av..
Prisen er fra 25000,-
Og 27000,-  inkl fjernkontroll eller SMS/app styring
Det kommer ett nytt sett til bilene rett over nyttår,  med forbredret tank
Vil tro det er klart til montering i midten av januar.

spurte hva som var nytt om det var større tanke osv,fikk da til svar.

Det er samme str på tank, dvs ca 5 liter
tanken er flyttet lenger under bilen,  pga sikkerhet (i Tyskland blir de montert med Etanol E85)
Den gamle typen tank er ikke mulig å montere mer.

det her er jo veldig bra nyheter! da er det jo mulig og få takk i varmer hvis man trenger :)
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Sun69lørdag 25. januar 2014, klokken 13:16
Hei.

Jeg har også merket at det kan bli ganske kalt i en trilling.

Jeg har en iOn og har lest om løsningene som foresåles på denne linken. De passer ikke lommeboka mi. Jeg har søkt litt på nettet og fant en russisk produsent. Har fra tidligere erfart at russisk produserte biler har veldig bra varmeapperat og er seriøst flinke med varmeløsninger. Denne prodosenten har en diesel basert vann varmer som ligner på eber sin, men jeg ringte dem og de fortalte at den kun brant på en hastighet. Da jeg ønsker å kunne regulere varmen valgte derfor å gå for en varmluft varmer som heter planer 44D.
Jeg fikk den hjem for ca 5000Nok 8 dager etter at jeg bestilte varen. Hjem i posten kom et komplett sett med de deler man trenger. For å få varmen frem over i bilen kjøpte jeg et rør og et fleksi rør på maxbo ca 500 Nok.

Kjøpte her, men fant varen på e-bay http://autoterm.fi/ (Velg engelsk flag øverst i hjørne)

Bilen er nå varm, men det er lite varme på beina.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Mr.Zerolørdag 25. januar 2014, klokken 13:49
Opplever du mye dugg i bilen med denne løsningen..?
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Sun69søndag 26. januar 2014, klokken 14:02
Jeg har stilt vifta i varmeapperatet i bilen på det laveste mot frontruta uten varme. Hvis det ikke blir tilført noe ny luft inn i bilen vil det bli dugg. Dieselvarmeren blåser varmluft bakfra mot front ruta på passarsjersiden i min bil.  Når jeg har 4 i bilen dytter jeg på fleksirøret så den blåser i mitten. Jeg må da skru opp vifta i varmeapperatet noe. Kan virke som det er lurt å prøve å få lufta til å gå rundt i bilen.
Dessverre blir det lite varme på beina, men det er godt og varmt i bilen og lite dugg på rutene. Rekeviden på bilen er også bedre.

Denne varmeren er på 4 kW. Jeg har aldri behov for å kjøre den på mere enn 50%. Fordelen er at den går på lav hastighet og at det så og si ikke kommer noe støy fra dieselvarmeren. Det man hører at tikkingen fra dieselpumpa til varmeren. Ulempen er at dieselvarmeren er fysisk stor.

Opprinelig hadde jeg tenkt å montere både varmer og tank i motor rommet. Jeg hadde av bakskjermen og fant ut at jeg høyst synnligvis ville bryte garantien på bilen hvis jeg begynte å lage en masse ekstra braketter og innfestninger. (det kan jo ikke henge i løse lufta) Tanken måtte jeg eventuelt ha montert i bakskjermen, og varmeren forand motoren. Det er lite beskytelse mot vei skitt, og bak denne instelasjonen ville det nok ganske fort blidt mye. På innsuget til varmeren måtte jeg også montert et luftfiler for å beskytte mot veistøv. Gjennomføringene til kupen måtte bli mellom gulv og sete bak. Kan hende at det ville la seg gjøre å ha et rør fremover i kanalen fremover også. Å lage en ny tilkobling for påfylling ville også bli vannskelig å montere. Jeg er ikke noen tilhenger av løsninger som man ikke kan bruke vanlig bensinstasjons påfylling, men må bruke trakt og fikle det til. Forskriftene tilsier også at en slik tank ikke skal være  større enn 4L har jeg blitt fortalt. (Den som følger med er 7L).

Jeg bestemte meg derfor å lage en instelasjon som jeg festet i motorlokket. Det er bare plass i motorrumet til å gjøre det der jeg har instalert den. Både innsug og eksos kan da gå i rør nesten rett ned uten å komme i konflikt med andre ting under, og man kan løfte opp motorlokket uten og måtte demonter noe først. Jeg har lagt et ekstra beskyttelse av dieselslangen, da jeg syntes den kom for nærme eksos røret. Ser at tilsvarende varmere også har diesel intaket helt opptil eksosen.. Hadde man snudd varmeren 180g hadde problemet vært mindre. Men tanke på at jeg nå vet at det er viktig å få lufta til å rotere er det kansje riktig. (Har ikke målt om det går, men vi tro det går)

Tanken som følger med er av veldig bra kvalitet, og det følger med bøyler til å feste den bra. Jeg har plaser den slik at det er lett å fyle den uten noe søl.

Det følger med et komplett ledningesett til varmeren.
En til strøm, som jeg har valgt å koble til i sikringsboksen i dashboret. Denne var med sikringer og mer en lang nok. Jeg har valgt å legge den sammen med ledningene som går på førersiden av bilen. Måte ta av dørtersklene i plast, men tok ikke av midtstolpen.
En til diesel pumpa. Denne var også veldig lang. (Har lagt den under sete bak).
En til kontrol enheten. Av en eller annen grunn var denne kort. For å slippe å skjøte på denne har jeg plasert den mellom settene og montert den rett forand brekkspaken. Man må jo kunne stille varmeren når man kjører. Denne kunne nok vært 1-2 meter lengere.

Hadde jeg klart å funnet en dieselvarmer som var mye mindre ville jeg montert den forand på gulvet på passarsjer siden helt frame ved torpedoveggen. Lagd et hull i bunn av varmeapperatet og koblet den på der. Varmen ville da kommet inn etter selve vifta i varmeapperatet. Og man ville ikke behøvd å bruke vifta i varmeapperatet. Jeg tror en varmer på 2 kW ville vært nok. Jeg ville fremdeles valgt å ha tanken slik som jeg har plassert den. Jeg har sett at det finnes en kina varmer på finn som man kansje kunne har brukt til en slik instelasjon, men er usikker på kvaliteten av en slik varmer.

Jeg har valgt å ikke kjøpe noen fjernstyring av denne løsningen. Man kan få GSM styring. Jeg ønsket derimot en så rimlig løsning som mulig.



Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Ronnymandag 27. januar 2014, klokken 17:37
Jeg hadde en ganske lik, den fikk jeg akkurat plass til ved siden av hovedlykten på passasjersiden. Da trenger du bare et kort rør for å nå inn i varmeapparatet. Jeg laget hurtigkoblinger slik at jeg kunne fjerne den på få minutter.
Tittel: Sv: Eberspacher
Skrevet av: Sun69tirsdag 12. januar 2016, klokken 09:51
Har nå brukt løsningen to vintere.
Jeg vil anbefale å kjøpe en mindre varmer som får plass under dasjbordet på passarsjersiden. (2kw er nok). Det kan være mulig å koble den på luftinntaket som kommer inn mellom torpedo veggen. (Det er overaskende god plass under airbaggen).
På min brenner har jeg måtte bytte gløder to ganger. Vi derfor anbefale å plassere varmeren slik at man kan komme til den på en ikke alt for vanskelig måte. Ulempen med denne plasseringen er behov for å lage en gjennomføring for eksosen. Har ikke noe god løsning på hvordan det kan gjøres. Må være tett inn mot bilen og eksosen fra en slik brenner er veldig varm. Alternativet er å plassere varmeren under panseret, eller som ronny har gjort under skjermen.
Jeg savner å ikke ha varme på beina og vurderer å flytte varmeren som jeg har, selvom den er i overkant stor for å få plass under dasjen. Utover at det er kalt på gulvet blir bilen fort varm og jeg øker rekkeviden på bilen betraktelig.