Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Kona Krell stereosystem

Startet av Påsan, torsdag 08. august 2019, klokken 20:17

« forrige - neste »

Påsan

Hei

Som ny på forumet bør jeg vel si noe om min bil og meg. 2019 Hyundai Kona, kjøpt for 4mnd eller så siden. Jeg har gjort en del småtterier for å forbedre det jeg mener er dårlig eller kjedelig ved bilen, da den først og fremst var et "pragmatisk" bilkjøp som i utgangspunktet nok ikke vekket de store følelsene av "YES; ny bil!".

Men, den vokser på meg, sakte men sikkert.

P.t. har jeg byttet felger, sotet baklykter (kun blink/tåke/ryggelys), fjernet alle kjennemerker og lakkert de voldsomme kromfargede Hyundai-emblemene foran og bak i henholdsvis blank sort (bak) og satin sort (foran).

Jeg har også mercasolbehandlet understell, keramikkforseglet lakken og lydisolert i bilens bakre halvdel.

Summa summarum er det ikke så galt lengre, og foruten altfor myke fjærer er den ålreit å kjøre :)

MEN; bilen leveres med Krell stereo (påstått), som jeg ikke er voldsomt imponert over for å være diplomatisk. Skrur man opp volumet over 33 så er det ufint mye forvrengning. Spørsmålet er om noen har byttet høyttalere eller forsterker i denne modellen og vet litt mer om hva som passer/ikke passer og hva som kan være aktuelt?
Dette før jeg begynner å demontere for å finne ut selv.

Ellers bor jeg i Akershus og dette er min første koreanske bil. Som sagt var det ikke så lystig til å begynne med, men jeg har blitt glad i bilen min etterhvert som jeg har eid den en liten stund og lært den å kjenne :)

Ha en god dag videre!

-Petter-

Pirat

Sitat fra: Påsan på torsdag 08. august 2019, klokken 20:17
lakkert de voldsomme kromfargede Hyundai-emblemene foran og bak i henholdsvis blank sort (bak) og satin sort (foran).
Du har ikke et bilde av hvordan den ser ut med sorte emblemer?

(Jeg har også fjernet logosalaten fra hyundai, og skiltreklamen fra forhandler, synes den ble mye ryddigere).

Påsan

Har ikke noe bilde pr nå, men det kan jeg ordne :) Og ja, enig. Det blir voldsomt mye krom originalt. Ikke så glad i det med mindre bilen er eldre enn 40 år eller en premium toppmodell.

Påsan

Bilde vedlagt (om jeg har fått det til..)Du kan ikke vise dette vedlegget.Du kan ikke vise dette vedlegget.

ID4

Sitat fra: Påsan på torsdag 08. august 2019, klokken 20:17
J Skrur man opp volumet over 33 så er det ufint mye forvrengning. Spørsmålet er om noen har byttet høyttalere eller forsterker i denne modellen og vet litt mer om hva som passer/ikke passer og hva som kan være aktuelt?
Dette før jeg begynner å demontere for å finne ut selv.

Bra at det ikke forvrenges før volum er på 33. Aldri har hatt behov for å skru den høyere enn 25. Om 33 brukes vil også naboer be om støydemping for å holde lyden inne i bilen ;)

Påsan

Sitat fra: HelEl på mandag 12. august 2019, klokken 13:34
Sitat fra: Påsan på torsdag 08. august 2019, klokken 20:17
J Skrur man opp volumet over 33 så er det ufint mye forvrengning. Spørsmålet er om noen har byttet høyttalere eller forsterker i denne modellen og vet litt mer om hva som passer/ikke passer og hva som kan være aktuelt?
Dette før jeg begynner å demontere for å finne ut selv.

Bra at det ikke forvrenges før volum er på 33. Aldri har hatt behov for å skru den høyere enn 25. Om 33 brukes vil også naboer be om støydemping for å holde lyden inne i bilen ;)

Altså sånn for å gjøre ting litt mer tydelig; Det er MER forvrengning og øreskjærende lyd fra 33 og oppover. Før 33 er det levelig, men fortsatt langt unna det jeg vil karakterisere som god lyd, dessverre.
Jeg synes også det er rart at en premium HiFi-produsent som Krell vil ha navnet sitt på dette lydanlegget med hensyn til kvaliteten.
Da jeg tok ut inventaret baki bilen for å lyddempe så kunne jeg se både forsterker og subwooferelement, og det er fullt forståelig at ikke dette kan levere på forventet Krell-nivå. Forøvrig er Krell primært en forsterkerprodusent, og lager såvidt meg bekjent ikke høyttalere. Hvem som står for høyttalerne i bilen vet jeg ikke, men det er garantert OEM rebrand av en eller annen sort.

Men ja, dessverre er det såpass mye kupéstøy fortsatt at når jeg kjører på motorvei må volumet over 30 for at ikke musikken skal druknes i veistøy  :-\

stvjfp1

#6
Krell har behov for å tjene penger, i en tid hvor jeg tror stadig færre kjøper HIFI anlegg.

De har laget Krell Automotive, se https://www.krellautomotive.com/front/partnersDetail/3/24/EN

Hvem som produserer er jo en helt annen ting, det er jo heller ikke uvanlig.

Jeg har akseptert at jeg har kjøpt en bil til litt over 300 000, og det merkes på slike ting som eksempel støydemping. Mercedes ser ut til å gjort det riktig med sin kommende EQC i følge tester, men da snakker vi dobbel pris.

Påsan

stcjfp1; det er sett :) Synes fortsatt det er forunderlig.

Ser jo også når jeg leser det jeg skriver her at det nok kan oppfattes som veldig negativt, og fullstendig krise er det jo ikke. Men føler de kunne ryddet vekk de verste skarpe kantene i overgang mellomtone/diskant, hvor jeg opplever at problemet er verst.

Men jeg får forsøke å finne ut av det selv, får starte med et komponentsett med nye høyttalere og delefilter foran så kan det hende mye er gjort.


stvjfp1


Påsan

Will do. Har startet en dialog med Oslo bilstereo angående dette, så får vi se om det blir for kostbart å la dem slå seg løs, eller om de har noen fikse ideer jeg kan installere selv.

geear

Var litt irritert for at vi fikk JBL-anlegg i e-Niroen selv om den først ble vist frem med Krell. Mulig det ikke er noe å være misfornøyd med allikevel.

Forøvrig anbefales www.nzc.no om du virkelig er opptatt av lyd. :)

Påsan

@ gr; Det tror jeg ikke du skal se på som så negativt i denne forbindelse, Det de kaller forsterker i Kona er i praksis en lukket ren aluminium sak på ca 10x20 cm eller deromkring. I praksis bare en stor varmeveksler hele kabinettet (det er jo i og for seg greit men..) som ikke er voldsomt tillitvekkende på den størrelsen.

Blir spennende å se hva det ender på til slutt her, men jeg sitter med en følelse av at det blir enten 5 eller 50 tusen liksom. Det er ca 1400,- bare for at Oslo bilstereo skal ta inn og undersøke hva de kan få til å passe, og så blir det da evt deler+arbeid i tillegg der. Kan slå alle veier å få dette til å spille noenlunde.

Og ja, det er vel ingen hemmelighet at jeg er interessert i god lyd. Men ikke mega basskasse og 18 år/første bil typen akkurat. Har hatt noen stereoanlegg som nok nærmer seg prisen på bilen, og de spiller bare med en naturlighet og klang som man åpenbart ikke får i en bil. Men med det sagt; det skal tross alt ikke gjøre vondt i øra å spille litt musikk heller, selvom man ratter opp til volum 11.

Jaja, nok om dette for denne gang. Jeg skal titte litt på linken du sendte, takk for tips :)

-P- 

HerpDerp

Må innrømme at jeg er meget skuffet over lyd anlegget i bilen. Fikk 2020 modellen rett over jul. Både jeg og kona(den tobeinte) synes rett og slett det høres ut som om noe sitter og nyser i en blikkboks.

Kom fra en biltema radio med aux til 300-400 kroner og originale vw høytalere i en 15 år gammel polo så sammenligningsgrunnlaget er jo ikke akkurat hifi. Har forsøkt å justere litt på settingene men synes ikke det blir bedre. Har lest litt på nett og det ser jo ut som om mange er meget fornøyd med det.

Er det noen som har erfaring med media kilde hva som funker best.. mp3, flac, usb, bluetooth e.l?

Påsan

Jeg lydisolerte bagasje samt dører, og dette har hjulpet betydelig på blikkbokslyden. Også noe på dekkstøy, som er i overkant merkbar etter et tidligere liv med tyske biler.
Men det kan i allefall anbefales å smelle inn noe enkel lydisolering i bagasje (gulv, "vegger") samt dører.

Powerflux

Sitat fra: Påsan på lørdag 23. mai 2020, klokken 17:13
Jeg lydisolerte bagasje
Regner med at dette også gjaldt hjulbuer?
Hvilke produkter brukte du?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA