Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Model 3 må rustbeskyttes utvendig

Startet av trondhla, tirsdag 06. august 2019, klokken 15:12

« forrige - neste »

hELgenen

Sitat fra: olavxxx på fredag 30. august 2019, klokken 19:39
Min Model 3 har ikke skvettlapper. Fikk den i vinter som var og har kjørt i Bergen, Sogn og Fjordane, Danmark, på autobahn. Ingen lakk mangler.

Importerte du bilen selv?
Tror de fleste fikk bilene levert i mars og senere. Mao etter salthelvete ,men det er jo supert dersom bilen klarer en full vinter med salting uten tegn til rust eller lakkproblemer. Mulig denne finnen og disse i canada med flassing var superuheldig. Synes egentlig det gir null mening å  konkludere her før etter 2-3 år.

Samco

Blir interessant etter vinteren å se feedback fra eiere. Kjører mye i saltsuppa i Trondheim selv.

Ingeniøren

Sitat fra: olavxxx på fredag 30. august 2019, klokken 19:39
Min Model 3 har ikke skvettlapper. Fikk den i vinter som var og har kjørt i Bergen, Sogn og Fjordane, Danmark, på autobahn. Ingen lakk mangler.

En kollega av meg har en rød Tesla 3. Han har heller ikke skvettlapper og har bare kjørt på østlandet siden mars... Mye slitasje på lakk på kanal, bak bakhjul og foran bakhjul og enkelte steder har rødfargen aning av rosa da det hvite under skinner igjennom, så enten er det stor forskjeller eller så en enkelte mer fan enn andre... Tror han går for skvettlapper nå etter at jeg tipset ham om noen han ikke viste om og der man ikke trenger å bore i stål.

Når det gjelder understellsbehandlig så ville i alle fall ikke jeg ventet til rusta hadde satt seg - da er nesten løpet kjørt. Kan ikke forstå at Tesla kan reservere seg mht garanti om bilen behandles fornuftig, og noe skulle skades må verkstedet som har behandlet bilen orden opp om Tesla mener de er skyld i skaden. Ta det opp med de før man gjør jobben så ting er klarert på forhånd.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Snowjoggs

Min skal på dinitrolbehandling på tirsdag  :+1:

Kan melde tilbake her med resultatet  :)

Kårepåsporet

Sitat fra: Snowjoggs på lørdag 31. august 2019, klokken 09:57
Min skal på dinitrolbehandling på tirsdag  :+1:

Kan melde tilbake her med resultatet  :)

Hva er prisen? Og hvor?
Jeg har fått pris på Mercasol for fem år gammel eUp, kr 7000, har ikke fått endelig avklaring behandling av TM3 enda, hvis alt går etter planen skal den  behandles i slutten av september.

Snowjoggs


RuneW

Ca 6500,- for Mercasol-behandling i Sarpsborg. For 2000,- ekstra legger de på et støyisolerende lag under i tillegg. Er dog litt usikker på hvor lurt det er å ha noe på baksiden av Mercasolen...
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Kårepåsporet


trondhla

Vedrørende merke å bruke ved rustbehandling, på en ny bil som Model 3 ennå er der det hipp som happ, alle oljebaserte merker bruker i praksis samme type løsning, tynnflytende krypende olje i hulrom og slitesterk asfaltolje utvendig.
Forutsetningen for å kunne bruke oljebasert beskyttelse er at det IKKE påbegynt korrosjon, dersom så er tilfelle må man sandblåse understellet. Men ved bruk av Fluid-Film har noe rust ikke betydning. Fluid-Film vil krype såpass godt at det vil sperre for oksygen og vann slik at rustprosessen vil stoppe eller bremses til nesten full stopp.
Men her i Norge brukes det kun klassisk Fluid-Film som brukes. Dette er bra for hulrom men ikke der det slitasje fordi det vil slites bort i løpet ett eller to år og så må man beskytte på nytt. Det som burde brukes kan man se på siden her: http://fluid-film.dk/ Enten Multi Film eller Perma Film. Begge oljer er slitasjesterke og har krypeegenskaper som gjør det godt egnet for utvendig bruk. Og i tillegg vil disse oljene ikke lede strøm på noe vis som burde gjøre dem godt egnet på el.biler. De vil ikke skade kabler på noe vis som vil kunne påvirke garanti for TM3.


HCO

@Jærbuen kan du ordne sitatet i forrige post? Slik den står nå har du sitert meg på noe du selv har skrevet.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2022 Zero SR/F

Snowjoggs

Da var min ferdigbehandlet med dinitrol ved sandnes dinitrol. Tok 2 dager. Etter eha dling er anbefalt etter 3 år. De har sprøyteskjema på bilen fra dinitrol i Tyskland. Ingen problemer eller feilmeldinger ved henting.

Snakket litt med han på kontoret, han forstod at model3 eiere var i tvil. Når deres ledelse hadde hatt møte med Tesla så hadde de fått ok for behandling og at det ikke vil påvirke Tesla sin egen rust garanti, mens selgerene/verksted samt garantivilkår man finner på nett sier det motsatte. Uansett så er Teslas garanti lik de fleste andre bilselskaper basert på rust innenfra og ut som ikke er verdt så mye.

Folk får gjøre opp sin egen mening, jeg møter ihvertfall vinteren i Rogaland med bekymringsfrie tanker rundt min bil og rust  :)

ok67

Tesla Model 3 AWD-LR 2019
iMiev 2013 som jr. har overtatt

Snowjoggs

Sitat fra: ok67 på onsdag 04. september 2019, klokken 17:51
Kva kostar behandlinga?

Jeg gav 6650, hørte med litt forskjellige dinitrol behandlere i regionen og prisene spriker mye, den ene plassen skulle ha 8500 for samme behandling så lurt å ta en ringerunde. www.dinitrol.no

Kårepåsporet

Sitat fra: Snowjoggs på onsdag 04. september 2019, klokken 17:56
Sitat fra: ok67 på onsdag 04. september 2019, klokken 17:51
Kva kostar behandlinga?

Jeg gav 6650, hørte med litt forskjellige dinitrol behandlere i regionen og prisene spriker mye, den ene plassen skulle ha 8500 for samme behandling så lurt å ta en ringerunde. www.dinitrol.no
Får vurdere Dinitrol i Sandnes jeg også....er det på Forus i nærheten av IKEA?

Snowjoggs

Sitat fra: Kårepåsporet på onsdag 04. september 2019, klokken 18:40
Sitat fra: Snowjoggs på onsdag 04. september 2019, klokken 17:56
Sitat fra: ok67 på onsdag 04. september 2019, klokken 17:51
Kva kostar behandlinga?
Jeg gav 6650, hørte med litt forskjellige dinitrol behandlere i regionen og prisene spriker mye, den ene plassen skulle ha 8500 for samme behandling så lurt å ta en ringerunde. www.dinitrol.no
Får vurdere Dinitrol i Sandnes jeg også....er det på Forus i nærheten av IKEA?

Yes, rett nedfor IKEA på Forus. Bygget ved siden av der dolly var før, nå dominos pizza.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA