Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Tips for tilhengerfeste

Startet av brattbakke, lørdag 12. desember 2020, klokken 10:36

« forrige - neste »

brattbakke

Hentet min første Tesla (2021 model 3 lr) denne uka og er strålende fornøyd med bilen. Men akkurat dette hengerfeste er jeg ikke så veldig imponert over. For det første er lokket som dekker dette festet med sånne "dør klipps" og vil neppe tåle mange av og påmonteringer. I tillegg får jeg rett og slett ikke festet ledningen for lysene på hengeren. Mulig støpselet på min gaupen er for tykt så det tar i plasten rundt lokket.

Hva gjør dere som har hatt sånt hengerfeste en stund? Det mest fristende er jo å la selve festet stå på hele tiden men da regner jeg jo med det ruster og fast og kommer mye salt og dritt inn bak plastdekselet?

Lurte også på om noen har koblet en sånn "spiralledning" til kontakten og eventuelt stappet den inn bak platen når den ikke er i bruk og festet er montert. Topp i så fall med tips om produkt som dere vet passer til bilen uten å gå i plasten så man ikke får dreiet det rundt.

Alle gode råd tas imot med takk!

2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

felix

Jeg har det ute hele tiden. Genialt når du rygger, da har du en liten buffer. Men ha på en slik beskyttelse kopp oppå kula så du ikke blir skitten på buksa når du kommer borti kula.

z4rd

Jeg bruker hengerfestet kanskje 2-3 ganger ila ett år. Har det dermed demontert i mellomtiden. Opplevd med 1 henger at tilkoblingen var hard og ikke "skrudde" seg enkelt på, og at jeg måtte bruke litt makt og bare dytte den rett inn i koblingen, mens på de to andre hengerne jeg har brukt har det vært plug n play på en smidigere måte - så det er nok noe med adapteret/typen konnektor.
2020 Tesla Model 3 LR
2017 Tesla Model X75D

sjokomelk

Sitat fra: felix på lørdag 12. desember 2020, klokken 10:47
Jeg har det ute hele tiden. Genialt når du rygger, da har du en liten buffer. Men ha på en slik beskyttelse kopp oppå kula så du ikke blir skitten på buksa når du kommer borti kula.
Jeg ville anbefalt stikk motsatt. Ikke ha det påmontert for å bruke det som "buffer". Den dagen noen kjører i deg eller du er uheldig å rygger i noe, så får du skaden "innvendig" i bærende elementer bilen, og ikke bare en ødelagt støtfanger. Støtfangere er billigere å skifte enn å måtte til biloppretter for å rette ut metall.
Kjører 2017 Tesla Model X 100D - utlevert 1/12-17 - oppgradert til MCU2/HW3 og CCS
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual

jkirkebo

Sitat fra: brattbakke på lørdag 12. desember 2020, klokken 10:36
Hentet min første Tesla (2021 model 3 lr) denne uka og er strålende fornøyd med bilen. Men akkurat dette hengerfeste er jeg ikke så veldig imponert over. For det første er lokket som dekker dette festet med sånne "dør klipps" og vil neppe tåle mange av og påmonteringer. I tillegg får jeg rett og slett ikke festet ledningen for lysene på hengeren. Mulig støpselet på min gaupen er for tykt så det tar i plasten rundt lokket.

Hva gjør dere som har hatt sånt hengerfeste en stund? Det mest fristende er jo å la selve festet stå på hele tiden men da regner jeg jo med det ruster og fast og kommer mye salt og dritt inn bak plastdekselet?

Jeg har hatt mitt hengerfeste montert fast på X'en i snart 4 år nå uten demontering. Bak  plastdekselet er det gullende rent, luftstrømmen gjør tydeligvis at det ikke havner noe som helst inni der. Mulig det er annerledes på Model 3 selvfølgelig.

Jeg bruker hengerfestet støtt og stadig (i hvert fall ukentlig i snitt) og har ingen ønsker om å styre med demontering og montering hele tiden. Ville foretrukket fastmontert feste om det hadde vært å få.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: brattbakke på lørdag 12. desember 2020, klokken 10:36
Hentet min første Tesla (2021 model 3 lr) denne uka og er strålende fornøyd med bilen. Men akkurat dette hengerfeste er jeg ikke så veldig imponert over. For det første er lokket som dekker dette festet med sånne "dør klipps" og vil neppe tåle mange av og påmonteringer. I tillegg får jeg rett og slett ikke festet ledningen for lysene på hengeren. Mulig støpselet på min gaupen er for tykt så det tar i plasten rundt lokket.

Enig i at lokket virker spinkelt, men det ser ikke ut som om det utsettes for noe særlig belastning heller. Men når det gjelder støpselet, virker der egentlig veldig greit. Krever litt teknikk der der sitter, men kontakten på hengeren min (Gaupen A1330T) er der null problem å få på plass. Om du har 13-pins kontakt så setter du den plata som skal holde lokket åpent vent forover, og så vrir til venstre. Da smetter den rett på, iallefall hos meg.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

jlan

Sitat fra: Rolf Gjerdsjø på søndag 13. desember 2020, klokken 09:58
Om du har 13-pins kontakt så setter du den plata som skal holde lokket åpent vent forover, og så vrir til venstre. Da smetter den rett på, iallefall hos meg.
Det er stor variasjon på 13-pins støpselene, noen passer - noen er veldig trange.  I tillegg så er kontakten montert for nær kanten av luken. Det begrenser åpningen av lokket, slik at det blir trangt å få låseplaten vridd inn. Her kan det sikkert være litt variasjon mellom biler.
2016-2019: TMX 90D AP1
2019-2021: TM3 LR AWD HF
2021-2021: TMY LR
2021-        : TM3 LR 82kWh HF

Rolf Gjerdsjø

Sitat fra: jlan på søndag 13. desember 2020, klokken 10:15
Det er stor variasjon på 13-pins støpselene, noen passer - noen er veldig trange.  I tillegg så er kontakten montert for nær kanten av luken. Det begrenser åpningen av lokket, slik at det blir trangt å få låseplaten vridd inn. Her kan det sikkert være litt variasjon mellom biler.

Nå spesifiserer ikke trådstarter hvilen Gaupen-henger vedkommende har, men akkurat støpselet tipper jeg er fra samme produsent på alle modeller, ergo bør avvikene være små. Men det er spekulasjon fra min side.
Kan godt være variasjon i biler (muligens basert på når den er produsert), men på 2021'en min sitter den sånn at det er uproblematisk. Men den sitter nært kanten ja.
2020 Mercedes EQC
2021 Tesla Model 3 LR

x: 2019 Tesla Model 3 LR, 2020 Polestar 2, 2017 Tesla Model S 75D

brattbakke

Takk for alle de gode innspillene. Tenker jeg følger med hvor mye schmutz som samler seg og ut fra det vurderer om feste tas av eller ikke. Når det gjelder kontakten kan det jo være innmaten i min har vridd seg. Så jeg kjøper et ekstra støpsel og ser om det går smoothere.
2021 Tesla Model 3 LR, 2020 Nissan Leaf

Lapskaus

Biltema har to 7-13 pols adaptere, en med spiralkabel og en uten. Den uten kabel er nesten umulig å få koblet til, spiralkabelen gikk som en lek i forhold. Så stor variasjon der.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA