Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Golf 85kw - Hvor ofte lader dere

Startet av nyogusikker, søndag 04. august 2019, klokken 22:29

« forrige - neste »

nyogusikker

En 85kw golf skal vel teoretisk gå 190 km +/-, hvor langt går deres ca og hvor ofte lader dere?

Kjører dere mye 80+ sone, by eller både og?

Lader dere når dere kommer til reservetanken, eller uansett hvor mye som er igjen?

jensjacob

Jeg sætter som regel min til at lade (16A) når jeg kommer hjem. Uanset hvor meget eller lidt der er tilbage.

Jeg er glad hvis jeg kan køre 10 km / streg i batterimåleren. Dvs. 160 km ialt. Men jeg har endnu aldrig formået at køre 160 km på een opladning. Heller ikke selvom gennemsnitsforbruget er under 12 kW/100 km ifølge bilen selv. Hverken nu eller da bilen var helt ny.
Fik jeg sagt at jeg er fundamentalt imod syntetisk støj >:( , assistentsystemer der involverer bremse og styretøj samt selvkørende biler på offentlig vej :'( ?

NightBlue e-Golf leveret d.11/9 2015 :) :)

geear

Sitat fra: nyogusikker på søndag 04. august 2019, klokken 22:29
En 85kw golf skal vel teoretisk gå 190 km +/-, hvor langt går deres ca og hvor ofte lader dere?

Kjører dere mye 80+ sone, by eller både og?

Lader dere når dere kommer til reservetanken, eller uansett hvor mye som er igjen?
Hvor lang er en pinne?

Med kortrekkeviddebil som e-Golf, så lad når du kan, ikke når du må. Det er så lite å gå på, og 190km kan du glemme for alt annet enn "hypermiling" enn fin sommerdag. På småkjøring vinterstid kan den bruke 2,5kWh/mil på grunn av oppvarming og opp og ned i fart med kaldt batteri, som altså samlet gir knapt 90km rekkevidde, og siste 10km (eller var det 20?) går bilen i Eco+ og lar deg ikke slå på varmeapparatet. Med litt distanse på turene får du hyggeligere forbruk, og enda bedre om du står parkert i "varm" garasje.

Eivind S

Hver natt med tidsstyrt lading. Nå har vi FL utgaven av e-Golf med litt større batteri, men det spiller ingen rolle.

Etter det jeg vet har batteriene ikke så godt av å stå fulladet over tid og stå med veldig lite strøm over tid.
Dermed har vi satt øvre ladegrense til 90% og nedre ladegrense til 50%. Og med tidsstyring så lader den opp bilen rett før bilen tas i bruk (gitt at du bruker bilen på samme tidspunkt hver dag).
Etter det jeg vet vil dette gi lavest mulig slitasje av batteriet. Mulig det hadde vært enda bedre ved å sette øvre ladegrense til 80%.

Generelt bør du ikke kjøre bilen nesten tom å la den stå. Er det for lite strøm på hovedbatteriet, så sliter det unødvendig på batteriet. I tillegg vil den slutte å lade 12V batteriet. Blir 12V batteriet tomt, så er det bråstopp på alt. Da vil ingenting lade før du har fått liv i 12V batteriet.

Så "hvor lenge kan du vente med å lade" mener jeg er en overlevelse fra at du ikke kunne fylle hjemme. Det tar noen få sekunder å sette på lading hvis du har et fast ladeoppsett. Hvorfor skal man ikke da gjøre det hver dag?
Det sliter ikke mer på batteriet å klattlade LI-ion batteriet. Det er helt siden Ni-Cd at det var et problem. Det sliter mer på Li-Ion-batteriet å ha det lenge i ugunstig ladestatus.

Har man en plugin hybrid, så bør svaret være "etter hver eneste tur, selv flere ganger om dagen".
2017 VW e-Golf FL
2020 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA