Elbilforum.no

Bilmerker => Volkswagen VW => e-Golf => Emne startet av: nyogusikker på søndag 04. august 2019, klokken 22:29

Tittel: Golf 85kw - Hvor ofte lader dere
Skrevet av: nyogusikkersøndag 04. august 2019, klokken 22:29
En 85kw golf skal vel teoretisk gå 190 km +/-, hvor langt går deres ca og hvor ofte lader dere?

Kjører dere mye 80+ sone, by eller både og?

Lader dere når dere kommer til reservetanken, eller uansett hvor mye som er igjen?
Tittel: Sv: Golf 85kw - Hvor ofte lader dere
Skrevet av: jensjacobsøndag 04. august 2019, klokken 23:15
Jeg sætter som regel min til at lade (16A) når jeg kommer hjem. Uanset hvor meget eller lidt der er tilbage.

Jeg er glad hvis jeg kan køre 10 km / streg i batterimåleren. Dvs. 160 km ialt. Men jeg har endnu aldrig formået at køre 160 km på een opladning. Heller ikke selvom gennemsnitsforbruget er under 12 kW/100 km ifølge bilen selv. Hverken nu eller da bilen var helt ny.
Tittel: Sv: Golf 85kw - Hvor ofte lader dere
Skrevet av: geearmandag 05. august 2019, klokken 13:49
Sitat fra: nyogusikker på søndag 04. august 2019, klokken 22:29
En 85kw golf skal vel teoretisk gå 190 km +/-, hvor langt går deres ca og hvor ofte lader dere?

Kjører dere mye 80+ sone, by eller både og?

Lader dere når dere kommer til reservetanken, eller uansett hvor mye som er igjen?
Hvor lang er en pinne?

Med kortrekkeviddebil som e-Golf, så lad når du kan, ikke når du må. Det er så lite å gå på, og 190km kan du glemme for alt annet enn "hypermiling" enn fin sommerdag. På småkjøring vinterstid kan den bruke 2,5kWh/mil på grunn av oppvarming og opp og ned i fart med kaldt batteri, som altså samlet gir knapt 90km rekkevidde, og siste 10km (eller var det 20?) går bilen i Eco+ og lar deg ikke slå på varmeapparatet. Med litt distanse på turene får du hyggeligere forbruk, og enda bedre om du står parkert i "varm" garasje.
Tittel: Sv: Golf 85kw - Hvor ofte lader dere
Skrevet av: Eivind Sfredag 16. august 2019, klokken 09:39
Hver natt med tidsstyrt lading. Nå har vi FL utgaven av e-Golf med litt større batteri, men det spiller ingen rolle.

Etter det jeg vet har batteriene ikke så godt av å stå fulladet over tid og stå med veldig lite strøm over tid.
Dermed har vi satt øvre ladegrense til 90% og nedre ladegrense til 50%. Og med tidsstyring så lader den opp bilen rett før bilen tas i bruk (gitt at du bruker bilen på samme tidspunkt hver dag).
Etter det jeg vet vil dette gi lavest mulig slitasje av batteriet. Mulig det hadde vært enda bedre ved å sette øvre ladegrense til 80%.

Generelt bør du ikke kjøre bilen nesten tom å la den stå. Er det for lite strøm på hovedbatteriet, så sliter det unødvendig på batteriet. I tillegg vil den slutte å lade 12V batteriet. Blir 12V batteriet tomt, så er det bråstopp på alt. Da vil ingenting lade før du har fått liv i 12V batteriet.

Så "hvor lenge kan du vente med å lade" mener jeg er en overlevelse fra at du ikke kunne fylle hjemme. Det tar noen få sekunder å sette på lading hvis du har et fast ladeoppsett. Hvorfor skal man ikke da gjøre det hver dag?
Det sliter ikke mer på batteriet å klattlade LI-ion batteriet. Det er helt siden Ni-Cd at det var et problem. Det sliter mer på Li-Ion-batteriet å ha det lenge i ugunstig ladestatus.

Har man en plugin hybrid, så bør svaret være "etter hver eneste tur, selv flere ganger om dagen".