Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Nytt lade-system fra sameiet - tvist

Startet av Henrik900, torsdag 01. august 2019, klokken 12:08

« forrige - neste »

Henrik900

Hei,

Jeg har en diskusjon med styret mitt om dagen, kanskje dere har noen gode råd. Jeg oppsummerer kort: 

Selveierleiligheter 70 stk, alle med fast plass i garasje, bygd 2005.

2018, feb: Jeg sender søknad til styre om å montere elbillader på min garasjeplass, jeg får godkjenning og monterer en lader samt egen sikring for dette. Total kostnad ca 23 000.

2018, juli: Styret foreslår å oppgradere det elektriske(nytt tavlefelt med effektbrytere og en ny effektbryter for hele sameiet, strømskinner i taket + kommunikasjons-kabel for styring av anlegget(gjelder alle plasser). Pris ca 400 000. Videre foreslo de at kun de som faktisk har en elbillader(som i dag kun er meg) skal nedbetale lånet på 400 000. For å gjøre dette ble følgende bestemt: Ett etableringsgebyr på 8000kr skal betales for nye ladestasjoner, samt et påslag på 50-75 øre kwh som skal gå til nedbetaling av denne gjelden. Dette ble godkjent av sameiet.

MERK: Jeg mener at denne engangsavgiften, samt påslaget på 50-70 øre, er ulovlig da alle i sameiet har fått en verdiøkning, selv om de ikke har en lader på sin egen plass. Det står selv i styrenotatet, samt brukt som argument for å stemme for at dette vil være en verdiøkning for alle og et salgsargument i fremtiden. Dette mener jeg bør gå under fellesbrøken.

2019, mai: Jeg varsler styret om at det muligens er ulovlig, og brudd på sameieloven å avkreve de med lader for etableringsgebyr samt påslag per kwh for å nedbetale gjeld på et felles el-anlegg. Jeg fikk til svar at dette skulle bli tatt opp ved neste styremøte, i slutten av august.

2019, 31 juli Får jeg en mail om at det nye ladesystemet er på plass og at jeg er nødt til å bruke dette, samt at styret nå eier mitt gamle system og vil selge dette(uten at jeg før har blitt varslet om dette). Merk: jeg har fått ny ladeboks "gratis" ettersom jeg hadde det fra før av.   

Jeg sitter nå i en tvist, da jeg ikke ønsker å ta ned mitt anlegg før vi har fått avklart dette med påslag og nedbetaling av lån. Jeg har fått beskjed om at min ladeboks må tas ned asap.

Har dere noen mening om dette, eller vært borte i liknende problemstilling? Påslagene til styre 50-75øre + grønn kontakt (laste balansering) ca 20-30øre + strøm/nettleie begynner å bli dyrt..

H

Dyreborg

Høres ikke så veldig bra ut.

Først og fremst, så kan de ikke selge noe, som du eier.

Om de kan "tvinge" deg på en felles løsning beror på hva, som er avtalt ved oppsetting og om du er koblet på felles strøminntak eller dit eget strøminntak.

Hvis ikke det ligger noen avtale om hva som skal skje i din situasjon så er det ikke umulig å tvinge dig på et fellesanlegget, men kanskje unødig konfliktopptrappende.

Hvis du er koblet på fellesanlegget kan de klippe ledningen og ta betalt for å flytte dig over.

Hvis du har opkobling på egen sikring kan man ikke bare fjerne den, da det svarer til man fjerner en ovn eller lampe i dit hus.

Kostnad er som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet er felleskostnader jf. Paragraf 29 i eierseksjonsloven. Derfor må opgradering en av fellesinntak og trekking av kabler betales felles av alle. Den enkeltes boks må man selv betale. Dette er vist også den mest normale model.

svingen

Her var det litt rot ja.
Nedbetaling på det lånet på 400k blir jo minimalt med kun 1 person.

Burde tatt 400k/70 og sendt faktura på ca 5k til hver. (Som du sier alle tjener på det her)
Avtalen med grønnkontakt er vel "ok" styre vil ikke ha noe med fakturering og de tar sikkert 10-20% av omsetningen får den jobben.
Gjorde samme selv 60k får infrastrukturen på 15 garasjer alle ville ha mulighet til og lade og kjekt hvis man skal selge (kun 6 som har lader,)og 20k per lader men sender faktura 1 gang i året selv så blir kostpris på strøm. Zaptech.
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

Henrik900

#3
Sitat fra: Dyreborg på torsdag 01. august 2019, klokken 12:42
Høres ikke så veldig bra ut.

Først og fremst, så kan de ikke selge noe, som du eier.

Om de kan "tvinge" deg på en felles løsning beror på hva, som er avtalt ved oppsetting og om du er koblet på felles strøminntak eller dit eget strøminntak.

Hvis ikke det ligger noen avtale om hva som skal skje i din situasjon så er det ikke umulig å tvinge dig på et fellesanlegget, men kanskje unødig konfliktopptrappende.

Hvis du er koblet på fellesanlegget kan de klippe ledningen og ta betalt for å flytte dig over.

Hvis du har opkobling på egen sikring kan man ikke bare fjerne den, da det svarer til man fjerner en ovn eller lampe i dit hus.

Kostnad er som ikke knytter seg til den enkelte bruksenhet er felleskostnader jf. Paragraf 29 i eierseksjonsloven. Derfor må opgradering en av fellesinntak og trekking av kabler betales felles av alle. Den enkeltes boks må man selv betale. Dette er vist også den mest normale model.

Takk for svar! Jeg er helt enig med deg. Jeg har satt inn en egen sikring i mitt eget skap og trukket kabel 60 meter til min plass, således synes jeg ikke at de kan kreve at jeg går over på det nye systemet. I styrevedtaket ble det besluttet, uten å ha rådført seg med meg følgende: "De som allerede har ladepunkt(altså kun meg), vil bli tvunget over på det nye systemet." Det toppet seg denne uka da de sa at anlegget mitt nå tilhører sameiet..

Jeg er egentlig positiv til ett nytt system, jeg mener bare fremgangsmåten blir helt feil samt at dette skal dekkes av fellesutgiften, ikke kun de med en lader på plassen sin.

H


Dyreborg

Hvis du har eget kabel fra egen boks til en plass som i praksis er med eksklusiv bruksrett, så kan de ikke kreve at du skal koble om, for det blir som å kreve at du skal koble om din ovn (og samtidig kan de selge din gamle).

Vil mene at
- de kan ikke tvinge deg over da ledninger fra sikringsskap til uttak tilhører seksjonen og ikke felles og hvordan du bruker den mengde strøm du har til sin enhet styrer du selv
- utgiftene for felles anlegg skal deles på alle (her kommer du ikke utenom selvom du ikke bruker det) jf paragraf 29
- de kan ikke overta eierskapet til en boks du eier og har kjøpt. Bare staten som kan ekspropiere

Hadde nektet blankt og bedt dem skriftlig underbygge med relevante henvisninger i loven til hvor de mener at de kan gjøre som de sier.

Amatøren

Frykter at styret er så steile (ut fra det som skrives) at dette kan bli 'advokat mat'.

Er du NAF medlem? De har advokatbistand som kan gi forhåndsråd om saker. Så ser du om det er formålstjenlig å kjøre på med advokat videre.

Selvfølgelig så er det ikke så diplomatisk, men når styret virker så steile/sta så er det kanskje bare det språket de forstår.

Når du har lader forskriftsmessig montert og i tillegg over ditt eget inntaksvern til din egen leilighet så føler jeg at du har en sterk sak, men jeg er IKKE advokat! Å selge din private lader er ikke annet enn frekt tyveri. Noe annet hvis du får ny KOSTNADSFRITT.

Ved felles ladeløsning kan du risikere å få ladet bilen saktere hvis mange skaffer seg elbil senere og tilgjengelig kraft skal fordeles.

Med nåværende løsning så begrenses ladeeffekten/ladetidspunkt til/av bilen av hva du bruker i leiligheten.

At man velger ekstern leverandør av fakturering, påslag for finansiering er vel saker som skal avgjøres på generalforsamlingen.

Du skriver "2018, juli: Styret foreslår å oppgradere det elektriske(nytt tavlefelt med effektbrytere og en ny effektbryter for hele sameiet, strømskinner i taket + kommunikasjons-kabel for styring av anlegget(gjelder alle plasser). Pris ca 400 000. Videre foreslo de at kun de som faktisk har en elbillader(som i dag kun er meg) skal nedbetale lånet på 400 000. For å gjøre dette ble følgende bestemt: Ett etableringsgebyr på 8000kr skal betales for nye ladestasjoner, samt et påslag på 50-75 øre kwh som skal gå til nedbetaling av denne gjelden. Dette ble godkjent av sameiet. ".

Var det på generalforsamling?
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

Nordlands

#6
Sitat fra: Henrik900 på torsdag 01. august 2019, klokken 12:08
Videre foreslo de at kun de som faktisk har en elbillader(som i dag kun er meg) skal nedbetale lånet på 400 000. For å gjøre dette ble følgende bestemt: Ett etableringsgebyr på 8000kr skal betales for nye ladestasjoner, samt et påslag på 50-75 øre kwh som skal gå til nedbetaling av denne gjelden. Dette ble godkjent av sameiet.
Så lenge det ikke betyr at du skal betale 400k alene nå, men bare 8k så virker dette ganske rimelig for meg. Da fremstår det som anleggskostnaden er delt på et engangsbeløp og et påslag (som jeg antar også vil dekke driftskostnader), så lenge "etableringsgebyret" ikke faller bort blir det jo med unntak av renter på lånet ingen egentlig forskjell om alle betaler en engangssum nå eller når de vil ta i bruk løsningen. Det er da ganske rimelig at de som får størst nytte, dvs. tar i bruk anlegget nå, betaler litt mer enn de som tar det i bruk om 5-10-15 år. Om fellesbrøk skulle utgjøre en forskjell, har du en mindre leilighet enn snittet og mener du skulle betalt en mindre andel? Jeg tror de fleste deler slike investeringer etter nytte, dvs. per parkeringsplass. Eierseksjonsloven §29 åpner for deling etter nytte eller etter forbruk, om ikke vedtektene sier noe annet om akkurat dette kan nok flertall på årsmøte lovlig bestemme dette.

Du skriver ikke noe om type system, maks. ladeeffekt etc., så jeg antar det er tilsvarende eller bedre enn det du hadde fra før. At de da selger din gamle ladestasjon som bare er verdt 5k, ev. 10k om det er en Zapcharger, mot at du slipper å betale 10-20k for ny ladestasjon som er kompatibel med systemet som er valgt er da vel en god deal?

Jeg har lest om mange andre sameier som har hatt 10-15k i engangsbeløp fra alle andeler, og så 15-20k for oppsetting av ladestasjon ved valgfritt tidspunkt + 20 % påslag på strøm for drift. Andre igjen tar 2-3 kr per kWh for å dekke alt.

Edit: Angående eksisterende lader koblet via ditt sikringsskap, får du strøm via en fordelertavle som er felles? Om du i stedet får strøm "direkte" fra kraftleverandør tror jeg du har en sikker sak om du vil kreve å beholde din eksisterende lader. Om det er via en underfordeling tror jeg sameiet har mer rett til å stille krav, men du kan kanskje få medhold i en større kompensasjon, spesielt siden det var så kort tid fra din investering til etablering av felles system.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Nordlands

Sitat fra: Amatøren på torsdag 01. august 2019, klokken 19:12
Du skriver "2018, juli: Styret foreslår å oppgradere det elektriske(nytt tavlefelt med effektbrytere og en ny effektbryter for hele sameiet, strømskinner i taket + kommunikasjons-kabel for styring av anlegget(gjelder alle plasser). Pris ca 400 000. Videre foreslo de at kun de som faktisk har en elbillader(som i dag kun er meg) skal nedbetale lånet på 400 000. For å gjøre dette ble følgende bestemt: Ett etableringsgebyr på 8000kr skal betales for nye ladestasjoner, samt et påslag på 50-75 øre kwh som skal gå til nedbetaling av denne gjelden. Dette ble godkjent av sameiet. ".

Var det på generalforsamling?
Det er borettslag som har generalforsamling, sameier har årsmøter som ofte kalles sameiemøte. Siden han skriver sameiet og ikke styret antar jeg at det er vedtatt på ordinært eller ekstraordinært årsmøte.
I-Pace HSE launch edition - Prod 30.08.18 - Levert 02.11.18

Henrik900

#8
Hei,

Takk for gode innspill!

Jeg legger til litt informasjon da jeg ser jeg var noe uklar i første innlegg. 

Min løsning, som styret har godkjent; Sikring på felles tavle, koblet opp mot min strømmåler - 60m PFXP-kabel frem til min parkeringsplass.(Jeg er ingen ekspert, men alle sikrings-skapene er i et skap, der jeg har satt inn en sikring rett under mitt sikringsskap). 

Dette er et sameiet. Styret kalte inn til ekstraordinær generalforsamling angående lading av elbiler. Forslaget var å utvide tavlefelt med effektbrytere for ladeanlegg, samt en ny effektbryter for hele sameiet. Det er også laget skinner til alle garasjeplasser, så alt man må montere er en ladeboks. Ladeboksen som var valgt var EVlink Smart Wallbox. Det er også lagt stor vekt på at det kun er brukerne av anlegget, altså de med hybrid/elbil som skal være med på å nedbetale dette lånet.  Flertallet stemte for denne løsningen(De som ikke har elbil, og som heller ikke skal ha elbil).

Arbeidet startet med en gang og stod klart en gang i mai.

I utgangspunktet så har jeg vært positivt til dette, så lenge det gjøres rett. Hele poenget mitt er at dette tiltaket vil utgjøre en generell verdiøkning av alle seksjonene og kostnadene bør fordeles deretter. Etter arbeidet har det blitt solgt to leiligheter i sameiet som har brukt dette som et salgsargument(garasjeplass som er klargjort for elbil-lading.

At de har valgt en ekstern leverandør som fakturer er helt ok, men jeg mener at et påslag på 8000 + ladeboks(23 000) samt et påslag pr kwh 0,75 for å nedbetale en oppgradering av el-anlegg for samtlige leiligheter blir for dumt. Sistnevnte påslag på 0,75 er altså kun ment for å nedbetale lån, ikke driftskostnader, dette kommer i tillegg.   

H

pudderjagar

Korleis er da for dei som kobblar seg på i ettertid?

Må dei betale etablering på 8000kr på lik lingje som deg eller kan dei bare koble seg på utan etablering?

Kven er da som tek finansierinskostnadane for dei leilighetene som ikkje koblar seg på? Hvis du betaler 8000kr no og anlegget kostar 400 000kr så må jo nokon betale dei reserende 392 000kr. Kven gjer da?

Det siste eg lurer litt på er: 400 000kr / 70 leiligheter = 5 715kr. Kvifor betaler du då 8 000kr i etablering?

At du får bytte inn din eksisterande ladestasjon mot ein "gratis" i fellessystemet synest ikkje eg er så galt. At dei ikkje har informert deg litt betre er litt dumt.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Henrik900

Sitat fra: pudderjagar på fredag 02. august 2019, klokken 10:52
Korleis er da for dei som kobblar seg på i ettertid?

Må dei betale etablering på 8000kr på lik lingje som deg eller kan dei bare koble seg på utan etablering?

Kven er da som tek finansierinskostnadane for dei leilighetene som ikkje koblar seg på? Hvis du betaler 8000kr no og anlegget kostar 400 000kr så må jo nokon betale dei reserende 392 000kr. Kven gjer da?

Det siste eg lurer litt på er: 400 000kr / 70 leiligheter = 5 715kr. Kvifor betaler du då 8 000kr i etablering?

At du får bytte inn din eksisterande ladestasjon mot ein "gratis" i fellessystemet synest ikkje eg er så galt. At dei ikkje har informert deg litt betre er litt dumt.

Alle som ønsker å ha lader må betale 8000 + 23 000 for ladeboks. Dette er kalt et "selvfinansierende prosjekt", de regner med at det er såpass stor pågang på lademarkedet fremover at dette skal dekkes innen 5 år. Summen på 8000, eller påslaget på 0,5-0,75 er ikke forklart noen sted. Jeg synes også det er ok å bytte gammelt mot nytt, men det skal fortsatt gjøres på en ok måte.

H

geear

Greit nok at ditt tidligere utlegg på 23000,- og ny ladeboks vil gå opp i opp (tilfeldigheter?), men hadde dette vært meg hadde jeg gjort det jeg kunne for å verne om eksisterende ladeboks, som at det allerede er din eiendom og en del av din leilighet/seksjon. Det er åpenbart valgfritt å koble seg på ladesystemet, og må være det for deg like fullt som for alle de andre. Hva hjemler de eksproprieringen i?

Innboforsikringen din dekker sannsynligvis advokathjelp relatert til fast eiendom, iallfall mot en egenandel.

pudderjagar

Sitat fra: Henrik900 på fredag 02. august 2019, klokken 11:16
Sitat fra: pudderjagar på fredag 02. august 2019, klokken 10:52
Korleis er da for dei som kobblar seg på i ettertid?

Må dei betale etablering på 8000kr på lik lingje som deg eller kan dei bare koble seg på utan etablering?

Kven er da som tek finansierinskostnadane for dei leilighetene som ikkje koblar seg på? Hvis du betaler 8000kr no og anlegget kostar 400 000kr så må jo nokon betale dei reserende 392 000kr. Kven gjer da?

Det siste eg lurer litt på er: 400 000kr / 70 leiligheter = 5 715kr. Kvifor betaler du då 8 000kr i etablering?

At du får bytte inn din eksisterande ladestasjon mot ein "gratis" i fellessystemet synest ikkje eg er så galt. At dei ikkje har informert deg litt betre er litt dumt.

Alle som ønsker å ha lader må betale 8000 + 23 000 for ladeboks. Dette er kalt et "selvfinansierende prosjekt", de regner med at det er såpass stor pågang på lademarkedet fremover at dette skal dekkes innen 5 år. Summen på 8000, eller påslaget på 0,5-0,75 er ikke forklart noen sted. Jeg synes også det er ok å bytte gammelt mot nytt, men det skal fortsatt gjøres på en ok måte.

H

23 000 +8000 syntest eg var frykteleg dyrt. Hvis alle 70 enheter bestiller til slutt så har jo prisen blitt 31 000 x 70 = 2 170 000kr for eit anlegg som i utgangspunktet koster ca 400 000kr. Her må eg ha gått glipp av noko eller misfortsått.
Kjører:
Zoe 43kw med 400km rekkevidde! (Q210, 2015modell)
Nissan e-nv200 Evalia (24kwh)
Nissan e-nv200 varebil(40kwh) Firmabil
Kun elektrisk med 70 000km pr år!!

Henrik900

Sitat fra: pudderjagar på fredag 02. august 2019, klokken 16:57
Sitat fra: Henrik900 på fredag 02. august 2019, klokken 11:16
Sitat fra: pudderjagar på fredag 02. august 2019, klokken 10:52
Korleis er da for dei som kobblar seg på i ettertid?

Må dei betale etablering på 8000kr på lik lingje som deg eller kan dei bare koble seg på utan etablering?

Kven er da som tek finansierinskostnadane for dei leilighetene som ikkje koblar seg på? Hvis du betaler 8000kr no og anlegget kostar 400 000kr så må jo nokon betale dei reserende 392 000kr. Kven gjer da?

Det siste eg lurer litt på er: 400 000kr / 70 leiligheter = 5 715kr. Kvifor betaler du då 8 000kr i etablering?

At du får bytte inn din eksisterande ladestasjon mot ein "gratis" i fellessystemet synest ikkje eg er så galt. At dei ikkje har informert deg litt betre er litt dumt.

Alle som ønsker å ha lader må betale 8000 + 23 000 for ladeboks. Dette er kalt et "selvfinansierende prosjekt", de regner med at det er såpass stor pågang på lademarkedet fremover at dette skal dekkes innen 5 år. Summen på 8000, eller påslaget på 0,5-0,75 er ikke forklart noen sted. Jeg synes også det er ok å bytte gammelt mot nytt, men det skal fortsatt gjøres på en ok måte.

H

23 000 +8000 syntest eg var frykteleg dyrt. Hvis alle 70 enheter bestiller til slutt så har jo prisen blitt 31 000 x 70 = 2 170 000kr for eit anlegg som i utgangspunktet koster ca 400 000kr. Her må eg ha gått glipp av noko eller misfortsått.

23 000 er for selve ladeboksen. 8000 + 50-75øre kwh er ment som nedbetaling av oppgradering av det elektriske. :)

Man kan jo spørre seg hvorfor man har valgt den type ladeboks også, det finnes vel billigere løsninger på markedet?

Vollis47

Totalkostnaden for infrastrukturen burde deles likt på alle leiligheter med en engangs innbetaling. Dette er en ny installasjon som alle har lik anledning til å benytte. Det bør derfor betales av alle med lik sum og ikke avhengig av sameiebrøk.

Slik som trådstarter forklarer høres det ut til at sameiet satser på utnytting av elbileiere til å skaffe ekstra inntekt og trådstarter spesielt.

Det er vel ikke slik at sameiere som bruker heisen mer enn andre, betaler mer.
Kristiansand
Tesla MS 75D, juni 2018

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA