Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

turfsurf

Sitat fra: gr på fredag 02. august 2019, klokken 16:39
Da tør jeg påstå at du ikke er i den kategorien jeg i innlegg beskrev som "de aller fleste". :)

De fleste som kjøper en familiebil, som e-tron er, kjører med barn i bilen på langtur, og flertallet kjører kun nedover kontinentet i sommerhalvåret.
--
Hyttekjøringen med 28 mil hver vei er et mye større problem for meg enn skikkelige langturer, fordi jeg ikke har lading på destinasjon, og det hender jeg tenker for meg selv at "fokk, hvorfor kjøpte jeg ikke bare største pakken heller?", men fakta er at ingen av bilene på markedet har lang nok rekkevidde til å eliminere dette problemet helt, og om jeg må hurtiglade i 20 eller 30 minutter blir ganske irrellevant oppi det hele. Iallfall sett opp mot et sekssifret beløp kroner.
Tja, vi er en familie på fem, har kjørt Tesla siden den minste var 1 år. Vi kjører ofte og langt, både i Norge og utenlands. 3 timers+ etapper er det vi ønsker og som fungerer bra.

Vi har og hytte 25 mil unna +høydemeter. Det går helt fint med X100, men da savner jeg hurtigere destinasjonslading de gangene vi drar videre dagen etter.

Så for oss ville etron 50 vært en flott daglig bil, men ikke til de lange turene. Så alt koker jo ned til kjøremønster. Har man stort sett god tid og gidder stoppe ofte vil etron 50 funke bra.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Kåre Knatten

Sitat fra: elsykkel på fredag 02. august 2019, klokken 22:42
Som Osloboer med krav om plass til fem og få kjørte kilometer i året, må jeg si jeg angrer litt på at vi ikke ventet på denne. Gitt en særdeles mye hyggeligere pris.
Men, det føles litt rart å gi beistet ENDA lavere rekkevidde, fremfor å tja... designe  helt fra bunnen av, a la model Y  :P
Dette blir en variant, ikke annen modell, da må du vente på Q4, som vil konkurrere med Y.

geear

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. august 2019, klokken 09:31
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. august 2019, klokken 15:11
Tja, selv min X75D klarer da stort sett 30 mil på motorvei med 110-sone. Det holder lenge for oss ihvertfall.
Nå snakker jeg ikke kun om Norske motorveier. Og det vil i så fall  være første etappe. Jeg liker ca tre timers etapper, og med 130 i snittfart gir det 39 mil. Med ett forbruk på 280Wh/km i slik fart (snitt, ikke jevn) blir det 110kWh tilgjengelig, og så må man ha litt buffer i bunn og topp. Helst burde man kunne lade nok til dette på ett 15-20 minutt stopp. Nå er Raven litt bedre på forbruk, men da snakker vi om rundt 300kW snitteffekt på lading og opp mot 150kWh batteri for X.

For etron som har enda værre forbruk i høy fart og da med det lille batteriet til etron 50 ender man opp på maks 1,5t etapper, og på vinteren ned mot en time på motorvei. Etron 50 vil bli mere lik i3 i rekkevidde, og lader litt raskere i km/t.
Det er ganske åpenbart at noen som vil ha større batteripakke enn hva som er på markedet i dag ikke er i målgruppa for e-tron 50, så lurer litt på hvorfor du diskuterer den, når selv ikke e-tron 55 leverer det du må ha?

Det blir garantert en kjempebil for mange, og det er kun positivt for både kost og miljø at flest mulig kjøper batteripakker i forhold til faktisk behov i "det daglige", ikke for en tur nedover Europa en gang annethvert år, der spørsmålet bare er om en må hurtiglade litt oftere enn ellers.

turfsurf

Sitat fra: gr på lørdag 03. august 2019, klokken 11:14
Det er ganske åpenbart at noen som vil ha større batteripakke enn hva som er på markedet i dag ikke er i målgruppa for e-tron 50, så lurer litt på hvorfor du diskuterer den, når selv ikke e-tron 55 leverer det du må ha?

Det blir garantert en kjempebil for mange, og det er kun positivt for både kost og miljø at flest mulig kjøper batteripakker i forhold til faktisk behov i "det daglige", ikke for en tur nedover Europa en gang annethvert år, der spørsmålet bare er om en må hurtiglade litt oftere enn ellers.
Det er jo interessant å diskutere hva bilen kan og ikke kan, og det er jo enklest ved å sammenligne med andre. Og diskusjoner vil jo naturligvis spore av til en viss grad som tilsvar til påstander.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

jkirkebo

Sitat fra: turfsurf på lørdag 03. august 2019, klokken 09:31
Sitat fra: jkirkebo på fredag 02. august 2019, klokken 15:11
Tja, selv min X75D klarer da stort sett 30 mil på motorvei med 110-sone. Det holder lenge for oss ihvertfall.
Nå snakker jeg ikke kun om Norske motorveier. Og det vil i så fall  være første etappe. Jeg liker ca tre timers etapper, og med 130 i snittfart gir det 39 mil. Med ett forbruk på 280Wh/km i slik fart (snitt, ikke jevn) blir det 110kWh tilgjengelig, og så må man ha litt buffer i bunn og topp. Helst burde man kunne lade nok til dette på ett 15-20 minutt stopp. Nå er Raven litt bedre på forbruk, men da snakker vi om rundt 300kW snitteffekt på lading og opp mot 150kWh batteri for X.

For etron som har enda værre forbruk i høy fart og da med det lille batteriet til etron 50 ender man opp på maks 1,5t etapper, og på vinteren ned mot en time på motorvei. Etron 50 vil bli mere lik i3 i rekkevidde, og lader litt raskere i km/t.

Det var vel snakk om Norge-Danmark så jeg vil anta mesteparten av turen går på svenske motorveier og en god del på norske? Jeg kjenner ikke fartsgrensene lengre ned i Sverige men på E6 fra Svinesund og et godt stykke sørover er det 110km/t ihvertfall. På motorvei med 110-grense bruker min X75D ca. 210-215Wh/km på godt sommerføre.

Men klart, om man legger på momsen på fartsgrensene så blir forbruket et helt annet. Jeg stiller alltid CC på 2km/t over grensa, da har jeg korrigert for feilvisningen.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Dom Toretto

Intressant for oss som mulig bil nummer 1. Vi skal bytte inn to biler på kort tid og så for oss en elbil type E-golf og en ladehybdrid feks Crossback 7, Passat GTE eller lignende. Ingen elbil med plassen vi trenger er i vår prisklasse eller har vært, men denne kan være aktuell! Få lengre turer, mye kjøring lokalt og til familie ca 100 km unna. Så om denne klarer 200 km uten å lade og prisen med litt utstyr som holder ender på ca 600 000 er denne veldig aktuell. Men så var det den prisen da... 600 med litt utstyr realistisk?

hELgenen

Leser at offisielle wltp tall er 299 km. Det synes jeg er noe lite for en bil til 600k ferdig utstyrt med vinterhjul på veien. 

turfsurf

Sitat fra: jkirkebo på lørdag 03. august 2019, klokken 12:34
Det var vel snakk om Norge-Danmark så jeg vil anta mesteparten av turen går på svenske motorveier og en god del på norske? Jeg kjenner ikke fartsgrensene lengre ned i Sverige men på E6 fra Svinesund og et godt stykke sørover er det 110km/t ihvertfall. På motorvei med 110-grense bruker min X75D ca. 210-215Wh/km på godt sommerføre.

Men klart, om man legger på momsen på fartsgrensene så blir forbruket et helt annet. Jeg stiller alltid CC på 2km/t over grensa, da har jeg korrigert for feilvisningen.
Lenger sydover så er fartsgrensene mye 120 og 130. Jeg ligger gjerne 10 over siden det da blir bedre flyt i kjøringen. Men snitt blir nok mere 120 i Sverige enn 130. Først i Danmark / Tyskland at snitt kan ende på 130 (gitt man unngår kø).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: hELgenen på søndag 04. august 2019, klokken 08:32
Leser at offisielle wltp tall er 299 km.
Det er faktisk dårligere enn i3 120Ah. Den har en rekkevidde som er ok for langtur på norske landeveier om sommeren, men har vært nede i 18 mil en tidlig vårdag med mye regn på motorvei (maks fartsgrensen).

Men etron er vel kanskje ikke så følsom for regn og kalde temperaturer grunnet høyt forbruk i utgangspunktet og god isolering og varmepumpe ?

Blir spennende å se pris, bør nok havne under EQC f.eks.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

JorEl

Flere valgmuligheter :+1:  :+1:
Tysk kvalitet.. og koreansk kvalitet på batteriet(LG?).
Model Y med 50kwt går sikkert lenger enn E-tron med 71kwt-batteri? Men vet man hva man trenger av rekkevidde så synest jeg en "billigere" E-tron, kan bli et godt valg, for noen.

Levering; Jeg tror kun demobiler kommer i år. Mange diesel og bensin produsenter har "leveringsproblemer" frem til 1.1.2020 pga co2-straffe-skatten som inntreffer i EU.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

turfsurf

Uansett bra av Audi å komme med en rimeligere variant, så flere kan få råd til den. I tillegg får jo Audi solgt flere nullutslippsbiler som jo er bra for miljøet (og Audis bøter fra EU).
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Pippus

Sitat fra: JorEl på søndag 04. august 2019, klokken 14:29".....
Model Y med 50kwt går sikkert lenger enn E-tron med 71kwt-batteri?
En innskutt unødvendighet

Jeg vet jo at du elsker å benytte språklige virkemidler for å trigge avsporinger, men for deg som antydningens mester, blir dette for åpenbart...

hELgenen

Sitat fra: turfsurf på søndag 04. august 2019, klokken 15:15
Uansett bra av Audi å komme med en rimeligere variant, så flere kan få råd til den. I tillegg får jo Audi solgt flere nullutslippsbiler som jo er bra for miljøet (og Audis bøter fra EU).

Ja - bra at Audi kommer med en enklere variant, men fortsatt svært skuffet over rekkevidden. Hadde den f.eks vært 350 km eller noe mellom 350 og 400 så synes jeg det kunne fungert , men 299 km - det er rett og slett for simpelt når en trolig må slenge nesten 600k på bordet før den kan kjøres ut av butikken. Forbruket gitt 71 kwh batteri og rekkevidde 299 km er jo nesten 2.4 kwh/mil, hvilket heller ikke er imponerende.   Tesla er uaktuelt for egen del pga. kvalitetsbrister både med biler og serviceapparat selv om de leverer gode ytelser på bilene, men mulig VW klarer å dytte litt mer bil for pengene på andre familiemedlemmer?
Jeg ser også at det vil komme et ras av hybrider på markedet fremover som kanskje for mange vil være gode alternativer for de som er bekymret for rekkevidden, men som vil kjøre elektrisk i hverdagen (Tenker selv slik i alle fall). Verdien av bompenger,kollektivfelt osv for elbiler forsvinner jo ut døra fortere enn svint ser det ut til. Nei, jeg har ikke helt tro på denne "billig" varianten av Audi dessverre.

Tiger123


2,4kWh virker mye da..?

Enig i at 299km WLTP nok er skuffende for Audi folket. Men kanskje ikke for de som vet hvilken rekkevidde de trenger, og her har de en mulighet til å få en bil bygget i høyeste kvalitet, for en rimeligere penge, enn 55.

WLTP for nye Leafen 40kW er vel 277km...

turfsurf

Sitat fra: Tiger123 på mandag 05. august 2019, klokken 01:31
Enig i at 299km WLTP nok er skuffende for Audi folket.
Er nok mange som ikke trenger mere og er glad for å slippe å betale masse for batteri de ikke bruker.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA