Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Audi lanserer billigere variant av e-tron

Startet av Jon65, torsdag 01. august 2019, klokken 11:46

« forrige - neste »

e-Stig

Jeg tror Audi har hatt en plan om tre forskjellige varianter e-tron hele tiden. Dessverre hjelper ikke dette for oss som ikke trenger en stor bil. Jeg satte inn sportsedanen for reparasjon forrige uke og da stod det masse e-tron klar for avhenting utenfor den lokale Møller-butikken. For meg blir den både et nummer for stor og litt for dyr. Innser at det blir lenge til det kommer en liten sedan med elektrisk drivlinje fra Audi, så jeg har åpnet litt opp for Q4.
e-Golf august 2018
e-Golf august 2020

daktari

Spennende, men hvem skal bruke denne bilen? E-tron 50 Quattro:  71 kWh batteri (brutto/netto?) wltp godt over 300 km (åpenbart under 400 km hvertfall), DC-lading 120 kW, ac-lader 11 kW, 0-100 på 7 s (antagelig med boost), hengerfeste men ukjent vekt, 11.000 € billigere.

Norsk pris ikke kjent, men visstnok mer utstyr så kanskje tippe startpris i Norge på 580.000,- mer enn 550.000,-

Den kommer neppe til fjellet fra Oslo uten å lade på veien er min spådom, med mindre Audi gjør noe med effektiviten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

OhmPaPa

Audi sliter jo med å skaffe nok batterier - kanskje det er grunnen til billigvarianten?

Får produsert litt flere biler med samme mengde battericeller.

Litt flere biler vil jo også være bra når EU skjerper kravene til utslipp fra biler til nyttår.

Hårek

Litt usikker på det der med "sliter med å skaffe nok batterier" - selger/salgsjef hos Møller hevder at det ikke er tilfelle.
(Audi e-tron 55 2020)
BMW i4 M50 - 2023

daktari

Det blir vel litt bedre rekkevidde   som en X60D som ble solgt en stund. Men mellom X90 og X60 var vel prisforskjellen endel over 150.000,- hvis jeg ikke husker feil?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Orbit

Billigere variant har ligget i kortene ut fra hva Audi sentralt har publisert om sin konstruksjon:

Sitat fra: Orbit på mandag 03. desember 2018, klokken 08:46
Det sitter en mekanisk differensial på siden av motoren (begge utgaver, foran og bak). Hul aksling er for kjøling av rotor ut fra hva som er beskrevet i Springer-artikkelen.

Og dersom du ikke vil kjøpe den, kan du se på bildene via hva Google har funnet. APA250 er motoren foran, AKA320 er bak, APA320/ATA250 er fremtidig motorisering med >320kW totaleffekt. ATA250 er for drift med to motorer bak, egentlig 2x av dagens for-motor men i stedet med koaksialt overføringsgir til hvert hjul da bakmotoren(e) sitter lavere enn den foran. Med to uavhengige motorer bak, er vi på den quattro'en e-max etterspør.

Og da er en litt tilbake til hvorfor Audi vil ha samme motortype foran og bak. De lager per i dag kun to versjoner av selve motorkjernen: 125 og 140kW. Modellen som kommer først ('55') får 125 foran, 140 bak (med boost til hhv 135/165). På en senere sterkere modell setter de 140kW foran, og 2x 125kW bak ('e-tron S' ??). Det vil og være mulig å lage en svakere variant med 125kW på begge aksler med disse byggeklossene

Ref rekkevidde, vil min spekulasjon være at de holder omtrent samme netto (88%) tilgjengelig av brutto batteri som dagens modell, og får en litt lettere motorisering som hjelper noe på forbruk. Da lander jeg på WLTP rundt 320 km med 19" felg.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ara

En Audi selger jeg pratet med nylig nevnte at det kanskje ville komme mulighet for leie/bestilling av kapasitet via bilen, slik man har tenkt for blant annet LED matrix osv. Kan det da tenkes at batteriene i 50 modellene er de samme, men da med lås på noe av kapasiteten. Om så er tilfellet, så er det veldig interessant.

daktari

#8
Det er ikke sikkert lavere effekt skyldes en mindre motor. Kan også være lavere spenning på batteriet pga. færre celler, noe lavere toppfart på ladingen hinter ganske sterkt om.

Red: har klart å lete opp noen gamle bilder fra lading av e-tron, og på SOC 70% får man 349 A på en spenning 436V, svarende til 150 kW effekt. Hvis vi skal ned på 120 kW effekt og forutsetter at bilen trekker samme mengde strøm 349A, så er vi på ca. 350V spenning.

Noen som klarer å regne ut om det kan passe med 71 kWh bruttop kapasitet?
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

elektro

Mange vil nok riste på hodet av denne. Stusset litt selv, men det ble da solgt en del X60 også. Selv om det begynner å bli en stund siden.. Konkurransen fra BMW iX3 er vel kanskje et element her. Veldig mange kjører dessuten sjeldent på langtur (landsgjennomsnittet her til lands er ca. 35km/dag) og mange bor nærmere «fjellet» enn 300 km. Denne vil kunne lade raskere enn X60. For mange vil det være en mulighet til i å praksis få mye av det samme som med e-tron quattro 55, til en lavere pris. Kanskje eneste mulighet til å få en e-tron quattro. På den annen side vil det være en relativt dyr bil med noen klare begrensninger. Valgfrihet er uansett bra. :+1:

Foruten pris, blir det avgjørende om 70kW er brutto eller netto, og om forbruket blir lavere grunnet mindre motoreffekt og marginalt lavere vekt. Selv om forbruket på e-tron quattro 55 er langt bedre enn mange tror.

Enda mer spennende hvis det er 95kWh eller tilsvarende brutto, som kan gjøres tilgjengelig for en begrenset periode. Gikk rykter om dette tidlig. Det vil potensielt også kunne bety enda flatere ladekurve.
2019 e-tron 55 quattro | ID.4 4MOTION (kansellert) | Fisker Ocean (kansellert) | 2016 Model S 75D | 2015 e-Golf

daktari

Sitat fra: elektro på torsdag 01. august 2019, klokken 17:45

Enda mer spennende hvis det er 95kWh eller tilsvarende brutto, som kan gjøres tilgjengelig for en begrenset periode. Gikk rykter om dette tidlig. Det vil potensielt også kunne bety enda flatere ladekurve.
Electrek melder 120 kg lavere vekt, så dette er garantert et fysisk mindre batteri.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Kåre Knatten

Det er faktisk endel personer som ikke har behov for å kjøre 60 mil hver helg til hytta og husk at andre land i Europa ikke er så grissgrent som Norge. De greier seg sikkert med noe lavere effekt og batterikapasitet.

Øyvind.h

X60D ble solgt så denne funker sikkert for en del den også.
Jeg har dog kun 20 mil til hytta, men ville ikke vurdert denne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 02. august 2019, klokken 00:09
X60D ble solgt så denne funker sikkert for en del den også.
Jeg har dog kun 20 mil til hytta, men ville ikke vurdert denne.
Nå vil vel 20 mil til hytta på fjellet vinterstid være risikosport med denne. Men som med X60, stopper man uansett for å lade så funker det jo, evt er det jo en fin daily driver hvis man har en annen bil for langturene.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ToWalkOrDrive

...og hvis en forutsetter at ikke hele Norge bor i Oslo.... så er det f.eks. 100km fra Stavanger til det mest populære vinterstedet Tjørom / Sirdal, og 163km til det mest populære "Sørlands"stedet som Stavangerfolk reiser til.
Bergen - Voss er og 100km.

Kanskje dette er den nye vestlandsfavoritten? Dette blir den nye Folke-Audien! Akkurat rimelig nok til at lærere og andre folk med vanlige inntekter ser at TCO (totsl cost of ownership) er like rimelig som en Toyota Avensis....før de sluttet å selge den....men Audi kommer nok til å prise den akkurat så dyr at de tjener mest mulig og får en bitte liten kø på leveransene.
Tesla Model Y                         2021-

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA