Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: torlie på fredag 14. august 2020, klokken 10:20
En annen ting som skuffer meg er at selv med lavt kønummer så må man hive seg over bestilling 2.september for å sikre seg bil raskt om jeg tolker det riktig?

Har du kønummer 100 og venter 1 uke grunnet betenkingstid vil en med kønummer 300 som bestiller 2.sep mest sannsynlig hoppe foran i køen? Det kommer selvsagt da an på hvordan de gruppevis tenker å fordele muligheten for å bestille.

Uansett tyder det på at man ikke skal sove i timen for å beholde tidlig levering om man har lavt nummer.

Ved åpning av bestilling av ID.3 brukte VW identisk løsning. Mener de åpnet for de 2000 første på lista den første uka, og hadde da en uke på seg før de åpnet for de neste 2000. Fungerte egentlig helt greitt, men mulig det blir mer press på Enyaq bestillingene.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

Rusalka

#331
Jeg er helt grønn på dette ......   Er bestilling det samme som kontraktinngåelse ??  Når kan en evt "hoppe av " ?  Virker litt rart å måtte skrive en bindende kontrakt på en bil som kanskje blir levert 1 år senere (x80 4 wd starter sannsynligvis ikke produksjonen før nærmere sommer 2021, jeg har høyt nummer ...) !

Elbileier fra Sandnes

Sitat fra: Rusalka på fredag 14. august 2020, klokken 12:22
Jeg er helt grønn på dette ......   Er bestilling det samme som kontraktinngåelse ??  Når kan en evt "hoppe av " ?  Virker litt rart å måtte skrive en bindende kontrakt på en bil som kanskje blir levert 1 år senere (x80 4 wd starter sannsynligvis ikke produksjonen før nærmere sommer 2022, jeg har høyt nummer ...) !

Regner fortsatt med samme opplegg som på ID.3 -- man legger da inn en bestilling online som man må bekrefte hos forhandler innen en uke med en kontraktsinngåelse. Bestillingen er bindende etter at kontrakten er signert. Jeg regner med at tidspunktet for bestillingen online har noe å si for hvor man kommer i køen, men det kan vel også være at det er tidspunktet for kontraktssignering som gjelder. Uansett, jeg kommer ikke til å bestille før jeg fysisk har sittet i bilen.
VW ID.3 Sport 10.2022 -
Volvo XC40 P8 12.2020 -
x Leaf 01.2013 - 12.2020

torlie

Hvordan blir det da men evt rabatt (dog lite trolig at de gir noe særlig)?

Bestiller alle først på deres onlineløsning til veiledende priser, hvor så endelig kontrakt og evt rabatt/ekstra tilbehør avklares ved kontraktinngåelse med selger i etterkant?

2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Counterpointer

Sitat fra: Unified86 på torsdag 13. august 2020, klokken 11:30
Sitat fra: knut.aulie på torsdag 13. august 2020, klokken 00:57
De bildene må være med svære hjul (23'?)

Blir en helt annen bil med 18' -20'!
ID.3 selges med 20", og ID.4 kjører rundt på 21" i Tyskland om dagen ref. https://www.youtube.com/watch?v=0XtUuOG9h8M, så meget sannsynlig at det allerede er planlagt 21" for produksjonsmodellen. I så tilfelle regner jeg med at også Enyaq vil tilbys med 21":)
Stor forskjell på 23 og 21 også. Husker godt I-pace prototypen som hadde 23 og så veldig bra ut. Dessverre funker I-Pace best med 18 selv om du får den med 21.

Guleböj

Fikk telefon fra selger nå, hvor jeg fikk beskjed om at bestilling er bindende og det ikke er noen mulighet til å kansellere etter å ha sett bilen live. Samtidig mente han (uten å kunne si det 100%) at man faller tilbake i køen, i forhold til de som har bestilt tidligere, dersom man avventer bestilling.

Jeg synes dette er en dårlig løsning, og kommer uansett ikke til å bestille før jeg har sittet i bilen.

Forresten; jeg forstår at det ikke er mulig å overføre kønummeret til noen andre, men har dere noen formening om hvordan det vil være å inngå en avtale med en 3. part om kjøp ved levering av bilen? Det er vel være en grad av risiko involvert her. Hvilken sum ville fristet dere til å gjøre noe slikt?

Guleböj

Etter å ha sjekket nøyere ombestemte selgeren seg:

"Viser til samtale på telefon. Jeg har nå forhørt meg litt rundt om dette med kø/bestilling osv.

- Bestiller du bil og ser at du ikke vil ha bilen etter visningen, kan du avbestille din bestilling her hos oss kostnadsfritt.

- Bestiller du ikke bil den første uka, men for eks. venter 2 uker er det helt ok. Du vil da få første ledige plass i det tidspunktet du bestiller. "

lirekassa

Det er vel uansett 14 dagers angrefrist på dette, som med alt annet.

Men må si denne løsningen ikke er ideell, og at betenkningstiden er lovlig kort. Det får meg heller til å ville hoppe av enn på med mitt kønummer ca. 350.

Har reservasjon på Model Y også, så med mindre prisene på denne slår meg overende, så blir det noe annet. Estetisk er den riktignok 100% ut i fra det lille vi har fått se hittil.

tornaldo

Spørsmålet er jo om man må være raskt på pletten når man skal bestille, eller om man beholder plassen så fremt man bestiller i første periode. Det ville vært litt idiotisk om plass nr 1999 får bil før nr 1, bare fordi man er raskest med musepekeren 2 september kl 0900, selv om man bestiller identisk bil. Hvis Skoda pøser på med biler, vil det jo ikke ha mye å si, men man vet jo aldri hvilken takt de vil ha i starten.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

torlie

Sitat fra: tornaldo på fredag 14. august 2020, klokken 14:02
Spørsmålet er jo om man må være raskt på pletten når man skal bestille, eller om man beholder plassen så fremt man bestiller i første periode. Det ville vært litt idiotisk om plass nr 1999 får bil før nr 1, bare fordi man er raskest med musepekeren 2 september kl 0900, selv om man bestiller identisk bil. Hvis Skoda pøser på med biler, vil det jo ikke ha mye å si, men man vet jo aldri hvilken takt de vil ha i starten.

Dette er jeg også interessert i å få avklart. Det riktige burde være at dersom perioden er 1 uke for første pulje, burde plassering i køen beholdes selv om man trenger noen dager for å bla gjennom spesifikasjoner og tilbehør.

Dersom presentasjon er på kveldstid 1.sept er det ikke mange timene på å ta et valg om det er først til mølla kl 09.
2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Electric cars in Norway

#340
Dette blir en helt knall elbil, les denne 43 minutter gml nyheten fra Broom. Og ikke minst se de siste bildene :+1: :+1: 

https://www.tv2.no/broom/11583335


Kopi:

Snart er den offisiell. Skoda Enyaq kommer først som tradisjonell SUV, senere følger en mer sporty coupe-utgave etter.

Viktig nykommer er utsatt – men om to uker debuterer den
Flere tusen nordmenn venter på Skoda Enyaq.

AV KNUT SKOGSTAD
PUBLISERT 43 MINUTTER SIDEN


Interessen rundt det som blir Skodas første, egne elbil har vært enorm.

Jørgen von Schnellfahrer

Begynner nesten å lure på om vi får se bilder av bilen eller vite prisen før bindende bestilling 🙄.

14 måneder på venteliste og så måtte bestille sånn umiddelbart plutselig..
Kia Soul EV Exclusive 2016 grå

Electric cars in Norway

Jørgen, ja, det er jeg helt enig med deg i. Pris må komme asap. 

batterimannen

#343
Sitat fra: torlie på fredag 14. august 2020, klokken 14:08
Sitat fra: tornaldo på fredag 14. august 2020, klokken 14:02
Spørsmålet er jo om man må være raskt på pletten når man skal bestille, eller om man beholder plassen så fremt man bestiller i første periode. Det ville vært litt idiotisk om plass nr 1999 får bil før nr 1, bare fordi man er raskest med musepekeren 2 september kl 0900, selv om man bestiller identisk bil. Hvis Skoda pøser på med biler, vil det jo ikke ha mye å si, men man vet jo aldri hvilken takt de vil ha i starten.

Dette er jeg også interessert i å få avklart. Det riktige burde være at dersom perioden er 1 uke for første pulje, burde plassering i køen beholdes selv om man trenger noen dager for å bla gjennom spesifikasjoner og tilbehør.

Dersom presentasjon er på kveldstid 1.sept er det ikke mange timene på å ta et valg om det er først til mølla kl 09.

Jeg klarer å bla gjennom bilder og specs kjapt, men synes det er dårlig om de velger å ha frist for å ikke miste plass, eventuelt slippe løs neste pulje før man kan se bilen på turne.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

daktari

Denne blir antagelig ekstremt flippbar første halvåret. Bare å bestille men kreve klausul om kansellering frem til prøvekjøring i kontrakt. Evnt gamble på flipping hvis man ikke liker den. Kønummer 4000ish vil neppe kunne flippe uten tap.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA