Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

navyelsen

Sitat fra: s3xy på lørdag 11. januar 2020, klokken 07:32
Planen var/er å begynne produksjonen i 2020, mens de aller fleste vil ikke få bilen sin før i 2021 uansett.

Det jeg ikke fatter er at de ikke kan vise frem hvordan SUVen ser ut. Den er åpenbart ferdig ref Gardemoen fadesen. Selv det teknisk gjenstår ting.

Så hadde vært greit om de gikk ut å sa at konfigurasjon begynner i Mars!

Pris og rekkevidde samt tilhenger muligheter på TMY vil avgjøre om dette blir norgest mest solgte bil i 2021.....

Er skeptisk til hele opplegget...
Virker nesten som Skoda Norge (Møller) kjører helt sitt eget sololøp med denne modellen.
På de internasjonale websidene er det omtrent ingenting informasjon å hente. Skoda (internasjonalt) skriver bare om deres kommende iV-serie av ladehybrider. Vision iV omtales som et konsept uner "future mobility", og det er nettop det den er. Noen medier melder om bekreftet produksjon i andre halvår 2020, og Møller sluker det rått.

Dessverre er det svært få kildehenvisninger. Ingen offisiell bekreftet informasjon. Skoda har ikke sendt ut noen pressemeldinger vedrørende bilen, verken nasjonalt eller internasjonalt. Ingen har engang sett et bilde av hvordan den kommer til å se ut i produksjonsutgave. Ikke engang kamuflerte spionbilder fra testing (som er veldig vanlig før bilene er klare for serieproduksjon).

Kanselleringen på gardermoen gir bare enda mer skepsis til Skoda og deres kommende bil. Jeg tror bilen er langt ifra produksjonsklar. Jeg tror fortsatt at man tidligst kommer til å se denne bilen i 2021. Det virker svært snodig hvis bilene skal komme om et halvt år, uten at noen kunder har sett et bilde av hvordan den skal se ut???
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

lirekassa

Sitat fra: navyelsen på onsdag 15. januar 2020, klokken 09:04
Sitat fra: s3xy på lørdag 11. januar 2020, klokken 07:32
Planen var/er å begynne produksjonen i 2020, mens de aller fleste vil ikke få bilen sin før i 2021 uansett.

Det jeg ikke fatter er at de ikke kan vise frem hvordan SUVen ser ut. Den er åpenbart ferdig ref Gardemoen fadesen. Selv det teknisk gjenstår ting.

Så hadde vært greit om de gikk ut å sa at konfigurasjon begynner i Mars!

Pris og rekkevidde samt tilhenger muligheter på TMY vil avgjøre om dette blir norgest mest solgte bil i 2021.....

Er skeptisk til hele opplegget...
Virker nesten som Skoda Norge (Møller) kjører helt sitt eget sololøp med denne modellen.
På de internasjonale websidene er det omtrent ingenting informasjon å hente. Skoda (internasjonalt) skriver bare om deres kommende iV-serie av ladehybrider. Vision iV omtales som et konsept uner "future mobility", og det er nettop det den er. Noen medier melder om bekreftet produksjon i andre halvår 2020, og Møller sluker det rått.

Dessverre er det svært få kildehenvisninger. Ingen offisiell bekreftet informasjon. Skoda har ikke sendt ut noen pressemeldinger vedrørende bilen, verken nasjonalt eller internasjonalt. Ingen har engang sett et bilde av hvordan den kommer til å se ut i produksjonsutgave. Ikke engang kamuflerte spionbilder fra testing (som er veldig vanlig før bilene er klare for serieproduksjon).

Kanselleringen på gardermoen gir bare enda mer skepsis til Skoda og deres kommende bil. Jeg tror bilen er langt ifra produksjonsklar. Jeg tror fortsatt at man tidligst kommer til å se denne bilen i 2021. Det virker svært snodig hvis bilene skal komme om et halvt år, uten at noen kunder har sett et bilde av hvordan den skal se ut???

Hvis bilen er tilnærmet identisk med ID.4, så har den jo blitt testet - eller?

Det er sunt med litt skepsis, men jeg forstår ikke helt hvorfor du tror Møller får informasjonen sin fra media og ikke direkte fra fabrikk.

Selv om jeg deler folks utålmodighet fordi jeg er nysgjerrig på mer informasjon, så har vel Skoda ikke forledet kundene sine utover at vi trodde vi skulle få en sniktitt på et 'skall' her i Norge. Verdenspremieren blir sikkert i Genève i mars, og er de lure så har de ikke altfor lang tid fra lansering til første levering.

Spådommen om at ingen biler blir levert i Norge i 2020 er jo ikke akkurat oppsiktsvekkende, da det i alle tilfelle nok kun er snakk om veldig leveranser. Q1 2021 er fortsatt akseptabelt for de fleste, men klokken tikker.

daktari

For de som leser bilnorge.no er det nå spionbilder ute av Seat El-born som er ID3-varianten.
Det kan jo hende at bildene alle tror var ID4 (kamuflert som Opel) ikke er VW, men Skoda? Allikevel tror jeg disse spionfotografene nesten har innsideinfo når de tar bilder.
Dette er det eneste jeg finner på nett:
https://www.motor1.com/news/376820/skoda-ev-test-mule-spied/

Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

kodax

Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2020, klokken 15:03
For de som leser bilnorge.no er det nå spionbilder ute av Seat El-born som er ID3-varianten.
Det kan jo hende at bildene alle tror var ID4 (kamuflert som Opel) ikke er VW, men Skoda? Allikevel tror jeg disse spionfotografene nesten har innsideinfo når de tar bilder.
Dette er det eneste jeg finner på nett:
https://www.motor1.com/news/376820/skoda-ev-test-mule-spied/
Hvordan kan forfatteren av den motor1-artikkelen vite at det er snakk om en Skoda og ikke en VW ID4? Så ja, enten vet han mer en han skriver, eller så bommer han helt. Han er fra Romania, et par kvartaler unna Tsjekkia, så ikke urimelig at han har noen kontakter i nabolaget..
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

batterimannen

Sitat fra: kodax på onsdag 15. januar 2020, klokken 15:22
Sitat fra: daktari på onsdag 15. januar 2020, klokken 15:03
For de som leser bilnorge.no er det nå spionbilder ute av Seat El-born som er ID3-varianten.
Det kan jo hende at bildene alle tror var ID4 (kamuflert som Opel) ikke er VW, men Skoda? Allikevel tror jeg disse spionfotografene nesten har innsideinfo når de tar bilder.
Dette er det eneste jeg finner på nett:
https://www.motor1.com/news/376820/skoda-ev-test-mule-spied/
Hvordan kan forfatteren av den motor1-artikkelen vite at det er snakk om en Skoda og ikke en VW ID4? Så ja, enten vet han mer en han skriver, eller så bommer han helt. Han er fra Romania, et par kvartaler unna Tsjekkia, så ikke urimelig at han har noen kontakter i nabolaget..

Kanskje de regner med at det er Skoda fordi det er Tjekkiske skilter på bilen? Hadde det vært ID.4 hadde de kanskje brukt tyskregistrert bil?
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

kodax

Sitat fra: batterimannen på onsdag 15. januar 2020, klokken 15:49
Kanskje de regner med at det er Skoda fordi det er Tjekkiske skilter på bilen? Hadde det vært ID.4 hadde de kanskje brukt tyskregistrert bil?
Ser at det er det og skoda-skilt-innammingen som gjør at de går ut i fra i denne artikkelen fra dagen før i hvert fall, så motor1 har vel bare "stjålet" artikkelen derfra: https://www.carscoops.com/2019/10/skoda-ev-mule-hits-the-nurburgring-will-be-a-production-version-of-the-vision-iv-concept/
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

lirekassa

Forskjellene på ID.4 og 'Vision iV' tilsvarer de på ID.3 og e-born, er fortsatt min påstand. Blir som å bytte parykk :)

kodax

Sitat fra: lirekassa på onsdag 15. januar 2020, klokken 23:02
Forskjellene på ID.4 og 'Vision iV' tilsvarer de på ID.3 og e-born, er fortsatt min påstand. Blir som å bytte parykk :)
Ikke helt sammenlignbart; Skoda snakket vel aldri om e-born før ID3 var kommet temmelig langt, så e-born ble kanskje unnfanget litt i hui og hast. Vision iV/E derimot har Skoda snakket om lenge, og vist konsepter som har skilt seg mye fra VW ID4/Crozz, så det er vel sannsynlig at forskjellen der blir større.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

navyelsen

Sitat fra: kodax på onsdag 15. januar 2020, klokken 23:29
Sitat fra: lirekassa på onsdag 15. januar 2020, klokken 23:02
Forskjellene på ID.4 og 'Vision iV' tilsvarer de på ID.3 og e-born, er fortsatt min påstand. Blir som å bytte parykk :)
Ikke helt sammenlignbart; Skoda snakket vel aldri om e-born før ID3 var kommet temmelig langt, så e-born ble kanskje unnfanget litt i hui og hast. Vision iV/E derimot har Skoda snakket om lenge, og vist konsepter som har skilt seg mye fra VW ID4/Crozz, så det er vel sannsynlig at forskjellen der blir større.

Seat (ikke Skoda) viste frem en mer eller mindre ferdig el-born allerede under Geneve motorshow i mars 2019. På dette tidspunktet var ID.3 kun vist i kamuflasjefarger. En produksjonsklar ID.3 ble ikke vist før motorshowet i Frankfurt i september 2019, altså et halvt år senere. Og gjett hva? De to bilene er tilnærmet identiske! Altså var Seat et godt stykke foran VW når det gjalt presentasjon av bilen.

Det samme er nok greia med Skoda Vision iV og VW ID.4. Samme bilen, ulik logo. Er enig med Lirekassa på denne. Skoda har vel ikke ressursene til å bygge opp en elbil fra grunnen, men slenger sin egen logo på moderkonsernets bil. Sannsynligvis vil de to bilene komme fra samme fabrikk, og vi ser derfor neppe noen Skodaer før VW er klar med produksjonslinja til ID.4.

Men på tross av dette var Skoda tidlig ute og annonserte bilen (samma som Seat), selv om det bare var en konseptmodell (basert på ID Crozz). Husk at ingen enda har sett den ferdige produksjonsmodellen av Vision iV, men VW har vist fram en kamuflert ID.4 SUV. Historien gjentar seg...
I tillegg sier Skoda at den vil komme både som SUV og som coupe. Det samme sier VW om sin ID.4. Fortsatt i tvil om det er samme bilen?
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

kodax

ID3 var nok omtrent like ferdig som el-born, da el-born ble vist fram. De er jo som dere sier tilnærmet identiske og har aldri blitt vist fram med forskjellige konsepter.
Vision og Crozz har derimot vært vist fram med temmelig forskjellig design, og Skoda skriver selv endel om hvordan de har utviklet denne: https://www.skoda-auto.com/news/news-detail/vision-iv.
De skal jo ikke bygge opp bilen fra grunnen, men de har jo designet biler fram til nå, så de har vel ressurser til å designe en bil til.
At det blir mange likheter med ID4 er det ingen tvil om, men jeg tror det blir mye større forskjell på disse enn ID3/el-born/Citigoe iV
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

navyelsen

Sitat fra: kodax på torsdag 16. januar 2020, klokken 09:27
Vision og Crozz har derimot vært vist fram med temmelig forskjellig design
[...]
At det blir mange likheter med ID4 er det ingen tvil om, men jeg tror det blir mye større forskjell på disse enn ID3/el-born/Citigoe iV

Da har du ikke sett nøye nok! Hvis man sammenligner ID Crozz (2017 konsept) med Vision iV (2019 konsept) er det liten tvil om at dette er samme bil!. Fronten/grillen er gjort ulik for å differensiere bilene, men hele karrosseriet er jo det samme. Små detaljer skiller, men husk at det er to konseptmodeller med to års mellomrom. Så noen designendringer er vel gjort.
Du kan ikke vise dette vedlegget.

Videre kan man sammenligne interiøret fra ID4 og Vision iV. Designet er annerledes, men under skallet er alt identisk. Knapper, skjermer, dørhåndtak, luftdyser etc. Alt sammen sitter på samme sted. Det blir nok uten tvil samme bil i ulik innpakning!
Du kan ikke vise dette vedlegget.
Kia e-Niro utlevert 15.02.2019

kodax

Blir nok mye likt, men ikke sikker på at de blir så like som e-born og ID3, som det opprinnelig ble hevdet:
Sitat fra: lirekassa på onsdag 15. januar 2020, klokken 23:02
Forskjellene på ID.4 og 'Vision iV' tilsvarer de på ID.3 og e-born, er fortsatt min påstand. Blir som å bytte parykk :)
Citigo E iV jo er temmelig forskjellig ift e-born/ID3, så også her har Skoda skilt seg mer ut enn Seat.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

Guleböj

Sitat fra: kodax på torsdag 16. januar 2020, klokken 12:02
Blir nok mye likt, men ikke sikker på at de blir så like som e-born og ID3, som det opprinnelig ble hevdet:
Sitat fra: lirekassa på onsdag 15. januar 2020, klokken 23:02
Forskjellene på ID.4 og 'Vision iV' tilsvarer de på ID.3 og e-born, er fortsatt min påstand. Blir som å bytte parykk :)
Citigo E iV jo er temmelig forskjellig ift e-born/ID3, så også her har Skoda skilt seg mer ut enn Seat.

Citigo-e iV er tilsvarende Seat Mii Electric og Volkswagen e-Up, ikke el-born/ID3.

kodax

Sitat fra: Guleböj på torsdag 16. januar 2020, klokken 12:20
Sitat fra: kodax på torsdag 16. januar 2020, klokken 12:02
Blir nok mye likt, men ikke sikker på at de blir så like som e-born og ID3, som det opprinnelig ble hevdet:
Sitat fra: lirekassa på onsdag 15. januar 2020, klokken 23:02
Forskjellene på ID.4 og 'Vision iV' tilsvarer de på ID.3 og e-born, er fortsatt min påstand. Blir som å bytte parykk :)
Citigo E iV jo er temmelig forskjellig ift e-born/ID3, så også her har Skoda skilt seg mer ut enn Seat.
Ah, da gir de store forskjellene mye mer mening  :laugh:
Jaja, kanskje dere får rett i at disse blir mer like enn man kanskje skulle håpe. Prototypene til Crozz og Vision iV har jo også kommet på forskjellige tidspunkt, så ikke unaturlig at de er relativt forskjellige.
Men jeg velger allikevel å tro at de blir mer foskjellige enn e-born og ID3, så får vi se hvem som får rett:)
Citigo-e iV er tilsvarende Seat Mii Electric og Volkswagen e-Up, ikke el-born/ID3.
Tesla Model X 75D 7-seter FSD - Januar 2019
Model Y - Model 3

lirekassa

Jeg tror vi får se den i Genève i mars. ID.4 kommer til å være veldig lik ID.3 i farger og kontraster osv. Jeg tror Skoda sin kan bli lekrere, akkurat som jeg synes e-born er finere enn ID.3.

Vi trenger egentlig ikke å krangle videre om likheter/ulikheter før vi får se produksjonsversjonene, men får ha denne tråden i minnet til da :)

Plattform, batteripakke, drivlinje - alt det vesentlige - tror jeg vi kan enes om at blir likt på tvers av bilmerkene innenfor VAG her.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA