Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Enyaq i media / Nyheter om Enyaq

Startet av Finnøy (Arne Johan Larsen), mandag 29. juli 2019, klokken 13:57

« forrige - neste »

Stikkkontakt

Sitat fra: Radial på søndag 17. mai 2020, klokken 20:42
"kommer" i november?

Dvs på skilter i Norge? 🤔
Fin julegave kanskje 😄

Spent på iD3 sine lademuligheter, om de har litt 230v kompabilitet utover 1-fas.

Det er vel 32A 1-fas på minste batteri og 32A 1-fas/16A 3-fas på 58 og 77 kWh.

KJE E

Fikk i dag en telefon fra Skoda forhandler lokalt. Hyggelig kar, men hadde desverre ikke så mye nytt å komme med. Han antydet at de ville begynne å levere ut kundebiler først rundt nyttår, og at det ikke blir noe 4x4 helt med det første. Mulig 4x4 rundt Q2 om jeg oppfattet det rett.  Heller ikke noe info om den eventuelt kommer med 6 eller 7 seter senere.

Han hadde etter sigende sett ferdig bil, og mente denne så bra ut. Dessverre med B stolpe, og uten kidnapper dører bak.

Og jeg som hadde så lyst på bil med kidnapper dører 😂.

Bilen skulle vises offentlig før kontraktskrivning begynte.


batterimannen

Sitat fra: KJE E på mandag 08. juni 2020, klokken 19:39
Fikk i dag en telefon fra Skoda forhandler lokalt. Hyggelig kar, men hadde desverre ikke så mye nytt å komme med. Han antydet at de ville begynne å levere ut kundebiler først rundt nyttår, og at det ikke blir noe 4x4 helt med det første. Mulig 4x4 rundt Q2 om jeg oppfattet det rett.  Heller ikke noe info om den eventuelt kommer med 6 eller 7 seter senere.

Han hadde etter sigende sett ferdig bil, og mente denne så bra ut. Dessverre med B stolpe, og uten kidnapper dører bak.

Og jeg som hadde så lyst på bil med kidnapper dører 😂.

Bilen skulle vises offentlig før kontraktskrivning begynte.

Litt rart å kreve kontraktsskriving ca september om bilen med AWD kanskje kommer i Q2 2021. Virker som de lar det kun gå dager fra de åpner for kontrakt til du må ha signert for ikke å miste plass i køen. Ser enkelte nevner at det kun er 3 dager. Hvis konfigurator og fullstendig priser og specs er lansert god tid på forhånd går det kanskje.

"Alt i alt blir det fem utstyrsmodeller å velge blant, deretter 10 tilleggspakker.
Når tiden er inne for å velge farge, så vil det bli ni fargevalg, bortsett fra på Founders Edition. Denne kommer kun i sort, eller i en slags sjøgrønn metalikk.
"
https://www.elbil24.no/tester/vi-kjorte-arets-mest-spennende-nykommer---dette-lover-svaert-bra/72437571

Q2 2021 er kanskje Model Y klar for levering i Norge. Kanskje Nissan Ariya også? Ariya skal avdukes neste måned.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

torlie

Ble også ringt opp av forhandler uten å få vite så mye nytt jeg ikke allerede vet fra før. De tar nok bare en ringerunde for å holde interessen og motet oppe blant reservasjonsholdere.

Dersom 4x4 først kommer i Q2, hopper jeg nok av og kjøper noe annet, men mindre jeg blir meget positivt overrasket under offisiell avduking. Da kan jeg vurdere å vente.





2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

Stip

Kjøper kva som helst som har de tre hellige 500-talla (km rekkevidde, pris, liter i bagasjerommet). Kva som helst! Kaster pengane etter første produsent som kjem på banen.  :)

Counterpointer

Sitat fra: Stip på tirsdag 09. juni 2020, klokken 13:12
de tre hellige 500-talla (km rekkevidde, pris, liter i bagasjerommet).
Da mener du minimum rekkevidde, maksimum pris og minimum liter?

batterimannen

Sitat fra: knut.aulie på tirsdag 09. juni 2020, klokken 13:48
Sitat fra: Stip på tirsdag 09. juni 2020, klokken 13:12
de tre hellige 500-talla (km rekkevidde, pris, liter i bagasjerommet).
Da mener du minimum rekkevidde, maksimum pris og minimum liter?

Altså maks pris 599 999 eller under 500 000?

ID.3 Max kommer til å koste fra maks 455 000. 
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Radial

Sitat fra: Stip på tirsdag 09. juni 2020, klokken 13:12
Kjøper kva som helst som har de tre hellige 500-talla (km rekkevidde, pris, liter i bagasjerommet). Kva som helst! Kaster pengane etter første produsent som kjem på banen.  :)

Kast deg rundt en Y da, "dessverre" bare trolig rundt 600-700L på bagasjerommet :P
- 2023 Tesla Y, RWD
- 2021 Tesla Y, LR

Stip

Det var kanskje flåsete skrive av meg, men +/-500' er ønska pris. Som trebarnsfar i distriktet er det også ønskelig med ca. 500 km rekkevidde og ca. 500 liter bak (og 4x4 + takboks og hengerfeste sjølvsagt). Skoda Enyaq ser ut til å treffe innertiar, men den som kjem først på markedet av Enyaq, Tesla Y, Audi Q4 eller VW Id4 får meg som kunde.

På den andre sida har eg Y-reservasjon (LR) til 474' inne, så kanskje blir det for dyrt å bytte etter at VAG auka prisane :laugh:

Dieselgubben

Sitat fra: Stip på tirsdag 09. juni 2020, klokken 20:25
Det var kanskje flåsete skrive av meg, men +/-500' er ønska pris. Som trebarnsfar i distriktet er det også ønskelig med ca. 500 km rekkevidde og ca. 500 liter bak (og 4x4 + takboks og hengerfeste sjølvsagt). Skoda Enyaq ser ut til å treffe innertiar, men den som kjem først på markedet av Enyaq, Tesla Y, Audi Q4 eller VW Id4 får meg som kunde.

På den andre sida har eg Y-reservasjon (LR) til 474' inne, så kanskje blir det for dyrt å bytte etter at VAG auka prisane :laugh:

Det var ikke flåsete. Skjønte godt hva du mente.

torlie

Har forøvrig bitt meg merke i at den skal være noe mindre enn storebror Kodiaq, men er det egentlig så mye forskjell?

Kodiaq:
Lengde: 4.697
Bredde:1,882
Høyde:1,681
Bagasjerom: 720l
Bakkeklaring: 187mm

Enyaq:
Lengde: 4.648 (-4.9cm)
Bredde:1,877 (-0,5cm)
Høyde:1,618 (-6,3cm)
Bagasjerom: 585l (-135l)


Siden Enyaq er bygd på annen platform, bør den vel tross et marginalt mindre ytre, føles like romslig om ikke romsligere innvendig. Det gjenstår dog å se  :)

Ikke så nyttig innlegg dette forøvrig, kun litt synsing mens vi venter på noe håndfast.






2020: MG ZS EV
2018 Zoe Bose Edition (solgt)
2016 Zoe Intens (Solgt)

tornaldo

5 cm kortere og 6 cm lavere gjør mye visuelt på en bil, men innvendig vitner det vel om at Enyaq blir brukbart stor skulle jeg tro.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

daktari

Sitat fra: torlie på onsdag 10. juni 2020, klokken 10:27
Har forøvrig bitt meg merke i at den skal være noe mindre enn storebror Kodiaq, men er det egentlig så mye forskjell?

Kodiaq:
Lengde: 4.697
Bredde:1,882
Høyde:1,681
Bagasjerom: 720l
Bakkeklaring: 187mm

Enyaq:
Lengde: 4.648 (-4.9cm)
Bredde:1,877 (-0,5cm)
Høyde:1,618 (-6,3cm)
Bagasjerom: 585l (-135l)


Siden Enyaq er bygd på annen platform, bør den vel tross et marginalt mindre ytre, føles like romslig om ikke romsligere innvendig. Det gjenstår dog å se  :)

Ikke så nyttig innlegg dette forøvrig, kun litt synsing mens vi venter på noe håndfast.
Synes det er morsomt å sammenligne dette med en flerbruksbil som Grand Picasso. Den er jo meget romslig innvendig:
Hjulavstand 2,730 mm (107.5 in)
Length   4,602 mm (180.7 in)
Width   1,826 mm (72.0 in)
Height   1,644 mm (66.5 in)
bagasje: 704 liter.

Og når du ser tallene, hvordan klarer Citroen (og Kodiak) å få over 100 liter mer bagasjeplass (til bakvinduet) når bilen er 5 cm kortere og 5 cm smalere? Jeg er litt bekymret for at VW/Skoda ikke har klart å pakke inventaret like effektivt som konkurrenten.
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

batterimannen

Sitat fra: torlie på onsdag 10. juni 2020, klokken 10:27
Har forøvrig bitt meg merke i at den skal være noe mindre enn storebror Kodiaq, men er det egentlig så mye forskjell?

Kodiaq:
Lengde: 4.697
Bredde:1,882
Høyde:1,681
Bagasjerom: 720l
Bakkeklaring: 187mm

Enyaq:
Lengde: 4.648 (-4.9cm)
Bredde:1,877 (-0,5cm)
Høyde:1,618 (-6,3cm)
Bagasjerom: 585l (-135l)


Siden Enyaq er bygd på annen platform, bør den vel tross et marginalt mindre ytre, føles like romslig om ikke romsligere innvendig. Det gjenstår dog å se  :)

Ikke så nyttig innlegg dette forøvrig, kun litt synsing mens vi venter på noe håndfast.

Hvis man sammenlikner målene direkte er det rart at den taper 135 liter i bagasjeromsvolum. Men det er kanskje bedre plass inni kupeen.
Hyundai Kona electric 2019
Volvo XC40 Recharge P8 Twin 2021
Volvo XC40 Recharge P8 Twin Ultimate 2023

Amatøren

Har vel gjort noen grep slik de ('jukset') med ID.3.

Skryter om størrelse innvendig omtrent som en Passat. Er bare det at ID.3 er mye kortere enn Passat.

Kupéen til folket er omtrent som en Passat, men da blir jo bagasjeplassen desto mindre.
VW e-Golf 11.2018 - Smurfen
Audi e-tron 50 03.2020 - Tannløs
---------------------------------------------------------
VW Caravelle 2016 - Rulle
VW T-Roc 2018 - Rocky
---------------------------------------------------------
Venter på ID. BUZZ?
Sannsynligvis ikke pga manglende AID

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA