Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er elbilen «over kneika»?

Startet av ThomasEL, onsdag 24. juli 2019, klokken 09:24

« forrige - neste »

Stig-Arne

Sitat fra: Wibla på fredag 26. juli 2019, klokken 19:33
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:24
Etter min mening så burde det vært kjøreforbud for biler eldre enn 15 år grunnet forurensning. For det er helt jævlig hvor mye dritt som slipper ut bak i eksosrøret på eldre biler. Og spesielt når man ser dokumentarer etter Dieselgate, så er jeg 100% sikker på at tallene som produsentene oppgir av utslipp ikke stemmer iallefall.

Ta deg en bolle.

Ja, skulle gjerne tatt meg en tur og kjøpt Espa boller.. men litt langt.

Rosstopher

@Stig-Arne: Påstanden din var at:
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:24
Etter min mening så burde det vært kjøreforbud for biler eldre enn 15 år grunnet forurensning. For det er helt jævlig hvor mye dritt som slipper ut bak i eksosrøret på eldre biler.

Mitt svar var at noen 15 år gamle biler som forurenser mindre enn noen av bilene som selges i dag.

At gjennomsnittlige utslipp har gått ned er selvfølgelig sant. At uslippskravene har blitt strengere er også sant, men det er vel ingen grunn til å forby bruk av alle 15 år gamle biler? Da burde man vel også forby bruk av alle splitter nye biler som forurenser like mye som de beste 15-åringene? For det var vel forurensingen som var grunnen?

Dersom du betviler min påstand, fortell meg gjerne hvilke målbare utslipp du mener er lavere på alle nye biler enn alle 15 år gamle biler, så skal jeg gjerne finne eksempel til deg på en ny bil som slipper ut mer enn en 15 år gammel bil. Er det NOx? Er det CO2? Er det noe helt annet som også blir målt?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Stig-Arne

Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2019, klokken 19:58
@Stig-Arne: Påstanden din var at:
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:24
Etter min mening så burde det vært kjøreforbud for biler eldre enn 15 år grunnet forurensning. For det er helt jævlig hvor mye dritt som slipper ut bak i eksosrøret på eldre biler.

Mitt svar var at noen 15 år gamle biler som forurenser mindre enn noen av bilene som selges i dag.

At gjennomsnittlige utslipp har gått ned er selvfølgelig sant. At uslippskravene har blitt strengere er også sant, men det er vel ingen grunn til å forby bruk av alle 15 år gamle biler? Da burde man vel også forby bruk av alle splitter nye biler som forurenser like mye som de beste 15-åringene? For det var vel forurensingen som var grunnen?

Dersom du betviler min påstand, fortell meg gjerne hvilke målbare utslipp du mener er lavere på alle nye biler enn alle 15 år gamle biler, så skal jeg gjerne finne eksempel til deg på en ny bil som slipper ut mer enn en 15 år gammel bil. Er det NOx? Er det CO2? Er det noe helt annet som også blir målt?

Gi meg ett eksempel.

PM er også en del av eksosgassen man bør bry seg HC + NOx, altså en kombinasjon.

Stig-Arne

Hele poenget med uttalelsen om 15 år gamle biler, er at for å få ned utslippene, og da spesielt de lokale. Så må gamle biler av veien.
Da snakker jeg ikke om veteraner som kjører 1-2000 km årlig. Men f.eks arbeidsbiler som Toyota Hiace som må skytes for å dø eller ruster i stykker. Firma som kjører i eldgamle biler for da sparer de penger, men ikke lungene til folk.

Folk bør fortsatt oppfordres og gies mulighet til å bytte ut svineriet med noe nyere og renere, og der er insentivene vi har idag veldig bra. Bare vrakpanten skulle vært ennå høyere på gamle biler for å få de av veien.

Rosstopher

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 26. juli 2019, klokken 20:04Gi meg ett eksempel.

Som sagt:
Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2019, klokken 19:58
[...]fortell meg gjerne hvilke målbare utslipp du mener er lavere på alle nye biler enn alle 15 år gamle biler, så skal jeg gjerne finne eksempel til deg på en ny bil som slipper ut mer enn en 15 år gammel bil. Er det NOx? Er det CO2? Er det noe helt annet som også blir målt?

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 26. juli 2019, klokken 20:08
Hele poenget med uttalelsen om 15 år gamle biler, er at for å få ned utslippene, og da spesielt de lokale.
Jeg skjønner at det er poenget ditt. Jeg mener derimot at de verste bilene som selges i dag er verre enn de beste som ble solgt for 15 år siden, og at et slikt forbud derfor er et dårlig forslag dersom målet er å få de verste bilene av veien.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Stig-Arne

#35
Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2019, klokken 20:11
Sitat fra: Stig-Arne på fredag 26. juli 2019, klokken 20:04Gi meg ett eksempel.

Som sagt:
Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2019, klokken 19:58
[...]fortell meg gjerne hvilke målbare utslipp du mener er lavere på alle nye biler enn alle 15 år gamle biler, så skal jeg gjerne finne eksempel til deg på en ny bil som slipper ut mer enn en 15 år gammel bil. Er det NOx? Er det CO2? Er det noe helt annet som også blir målt?

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 26. juli 2019, klokken 20:08
Hele poenget med uttalelsen om 15 år gamle biler, er at for å få ned utslippene, og da spesielt de lokale.
Jeg skjønner at det er poenget ditt. Jeg mener derimot at de verste bilene som selges i dag er verre enn de beste som ble solgt for 15 år siden, og at et slikt forbud derfor er et dårlig forslag dersom målet er å få de verste bilene av veien.

Om du mener så, så må du komme med ett eksempel på hvilken bil som faktisk er verre idag enn for 15 år siden.
Kravene er økt, og dermed i teorien er utslippene gådd ned.

Og ja, NOx spesielt. Som jeg skrev, NOx kravet for 15 år siden var 0,5 g/km, idag er den 0,08 g/km.

Stig-Arne


OK. My bad.

Leste hva du skrev før 14. gang...

Trodde først du sammenlignet like biler idag og for 15 år side. Men så var jo ikke tilfelle.

Ja, mulig dagens verstinger er verre enn de beste 15 år gamle biler. Men hvor skal man da begynne? Har vel kanskje litt med antall biler å gjøre, noe er kanskje selv dagens verstinger bedre på enn 15 år gamle biler. Men totalt sett så tror jeg en ryddejobb i gamle biler hadde gjort seg. Og gjort miljøverstinger idag dyrere å eie og kjøpe, slik at man holder antallet nede

Rosstopher

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 26. juli 2019, klokken 20:12
Om du mener så, så må du komme med ett eksempel på hvilken bil som faktisk er verre idag enn for 15 år siden.
Kravene er økt, og dermed i teorien er utslippene gådd ned.
Jeg kommer gjerne med eksempler. Jeg bare ventet på at du skulle fortelle meg hva du skulle ha eksempel på.

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 26. juli 2019, klokken 20:12
Og ja, NOx spesielt. Som jeg skrev, NOx kravet for 15 år siden var 0,5 g/km, idag er den 0,08 g/km.
Jeg gikk inn på Finn og søkte etter 2004-modeller. Så klikket jeg på første treff.
Det ble denne, som har oppgitt NOx-utslipp på 10 mg/km:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=153187933

Så søkte jeg etter 2019-modeller, og dette var første treff:
https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=153182062
Den har et oppgitt NOx-utslipp på 14,9 mg/km.

M.a.o. som sagt er ikke alle nye biler bedre enn alle 15 år gamle biler. Jeg kan godt gjøre det samme med CO2 dersom du ønsker det.

Men nå tenker jeg vi har dratt denne tråden litt for langt unna det den egentlig gjelder, så dette blir mitt siste OT innlegg her.

EDIT: Ser du svarte mens jeg skrev. Dersom man har et mål om å forby bruk av biler med høyt utslipp så gjør man selvfølgelig bare det. Det er absolutt ingen grunn til å kun se på alder.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

NilsG

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 26. juli 2019, klokken 19:46
Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2019, klokken 08:05
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. juli 2019, klokken 07:06

Så at nye biler er betydelig bedre enn eldre, er udiskutabelt.
Jeg har ingen grunn til å tro at de oppgitte tallene før år 2000 var noe bedre enn hva de er idag, så at utslippene er høyere enn hva som blir sagt er jeg sikker på.



I følge TØI (Transportøkonomisk institutt) så har avstanden mellom "reklamert" forbruk fra bilprodusentene og "reelt" forbruk på veien økt betraktelig de siste årene, og dermed også tallene for utslipp. Hørte på et foredrag for et drøyt år siden, om jeg ikke husker helt feil så var differansen endret fra under 10% og til å være opp mot 40%. Husker dessverre ikke hva mannen het, men har sett ham i media om temaet noen ganger.
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Magnus Hansen

Jeg tipper det sitatet gjaldt før WLTP ble innført. For vesentlig mer realistisk forbruk/utslipp både for fossil- og elbiler.

NilsG

Det gjør det nok all den tid det ble sagt før innføringen av ny standard. Men det viser hvordan ting utvikler seg i forhold til utslipp og at bilprodusentene ikke har oppnådd like god utvikling som mange hevder!
Hurum
Finalized grå S85 6. Januar, ønsket levering juni
I produksjon 19. april.....
Ferdig produsert 22. April!
Levert ut 11. Juni 2014 i Drammen
Venter utlevering TM3 21. Februar 2019
Model 3 reservert på Alnabru 31. mars 2016

Elbil fundamentalist

Avviket mellom reelt og påstått utslipp i spec. er avslørt i dieselgate etc. Men ett annet viktig poeng er dårlig vedlikehold på gamle dieselbiler gjør at dårlig fungerende sensorer etc. gjør at motorer går i uoptimale reserveprogram med soting og enorme utslipp. Anbefaler alle å ta bilde av slike dieselbiler og rapporter set til vegvesenet, og det blir utstedt ekstra kontroll på disse bilene. Kanskje de blir blir skrotet. Det er nok en del som kjøper en så bra bruktbil som mulig for så lite penger som mulig, og bruker null kr i vedlikehold til bilen ikke kjører lenger eller blir avskiltet.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Zero-talent

Blant annet derfor burde kanskje være streng utslippsmåling under EU-kontroll, og avskilting av alt som slapp ut for mye? Som det ble sagt over her ett sted så er jo målet lavere utslipp fra bilparken, så da må bilene med høyest utslipp vekk fra veien. Det er kanskje på tide å se mindre på avgifter og bompenger, og mer på tiltak som kan gi faktiske kutt? En gradvis senking av tillatt utslipp per enhet for alt som forurenser gir industri og næringsliv forutsigbarhet, samtidig som de får klar beskjed om at det ikke nytter å betale avlat for å kunne fortsette å forurense.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

Wibla

Sitat fra: Zero-talent på fredag 23. august 2019, klokken 11:31
Blant annet derfor burde kanskje være streng utslippsmåling under EU-kontroll, og avskilting av alt som slapp ut for mye?

Alle som har hatt halvgammel bil på eu-kontroll vet at dette allerede er ivaretatt av gjeldende regelverk.

Man kan ikke retroaktivt skru ned utslippsgrensene for biler som allerede er typegodkjent.
2018 Tesla Model S 75D

Zero-talent

#44
Sitat fra: Wibla på fredag 23. august 2019, klokken 14:39
Sitat fra: Zero-talent på fredag 23. august 2019, klokken 11:31
Blant annet derfor burde kanskje være streng utslippsmåling under EU-kontroll, og avskilting av alt som slapp ut for mye?

Alle som har hatt halvgammel bil på eu-kontroll vet at dette allerede er ivaretatt av gjeldende regelverk.

Man kan ikke retroaktivt skru ned utslippsgrensene for biler som allerede er typegodkjent.

Man kan drømme... noe må gjøres for å få utslippene ned. Avgifter vil vi ikke ha. Ikke kvoter. Ikke kutt. Hva står vi igjen med da? Frivillig flyskam og kokt klode.

Edit: dette ble voldsomt OT ift trådstart, beklager. Elbilen er nok ikke over kneika når du ser på den senere tids medieomtale og angrep fra alle kanter. Vi trenger incentiver og forutsigbarhet en stund til.

Sånn... tråd back on track  ;)
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA