Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Er elbilen «over kneika»?

Startet av ThomasEL, onsdag 24. juli 2019, klokken 09:24

« forrige - neste »

Rosstopher

Sitat fra: Motorwatt på onsdag 24. juli 2019, klokken 19:58
Nå er det altså bortfall av intensiver og bompengebetaling som skal sørge for at elbilene forsvinner. Hvor er tanken om et sunnere klima? Var det bare et selvkonstruert argument som ble brukt i forbindelse med kjøpet, og deretter forsvant helt?

Klima er nok en liten medvirkende faktor, men hvis e-Golf hadde kostet 70 % mer enn fossilgolf, slik som den gjør i Tyskland, hadde nok også salgstallene vært som i Tyskland (2,5 % av Golfer solgt er e-Golf). Det er ingen grunn til å tro at vi nordmenn er så mye mer uselviske enn alle andre i verden.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

THE

Det er mye snakk om at elbilinsentivene i Norge er dyre klimatiltak, men den årlige undersøkelsen til Elbilforeningen viser at elbileiere har blitt mer klima- og miljøbevisste etter at de kjøpte elbil.

https://elbil.no/norske-elbilister-stadig-mer-opptatt-av-klima/

Det samme kan jeg si for min egen del, selv om jeg har prøvd å være klima- og miljøbevisst også før jeg kjøpte elbil. For min egen del kan jeg også si at klima og miljø var viktige lodd på vektskåla som var med på å ta avgjørelsen om å kjøpe den første elbilen.

Når det viser seg at folk blir mer bevisst på eget forbruk og adferd ETTER at de har kjøpt elbil, så er kanskje ikke elbilinsentiver så dyre likevel. Hvis man kan påvirke folk til å legge om til mer klimavennlig forbruk ved å få de til å bytte eksosbil med elbil, så vil jeg si at elbilfordelene faktisk er mye viktigere enn det jeg har trodd tidligere. I løpet av de neste 2-3 årene vil det blir et mye bedre utvalg av elbiler, både varebiler, mindre lastebiler og typiske større familiebiler. Det vil bli stadig vanskeligere å argumentere med at "elbilene fungerer ikke til mitt behov". Siden anskaffelsepris vil være høyere på en elbil enn på en tilsvarende eksosbil i alle fall de neste 4-5 årene, så vil det uansett være behov for insentiver for å få folk til å velge elbil i stedet for bensin/diesel ut neste stortingsperiode også. Godt mulig elbil vil "vinne" uansett, men overgangen vil nok gå betydelig tregere hvis insentiver for kjøpe av elbil avvikles for raskt.
Tesla Model X100D, levert 20.09.17

Zoe Intens 2015 (Q210)     "Solgt"

cra

Sitat fra: elektrolux på onsdag 24. juli 2019, klokken 09:53
Det betyr igjen at ny elbil ikke lenger står på ønskelisten min.

Om alt med bompenger er likt som fossilt så sliter jeg fortsatt med å forstå logikken bak slike utsagn. Er det ikke topp å fortsatt kunne spare penger på drivstoff, samt å ikke slippe ut eksos under terassen til folk, selv om det står en bom under den samme terassen?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#18
Logikken er ut fra mitt ståsted:

Har elbiler i alle størrelser og fasonger og med tanke på at insentivene nå strammes inn gir det meg ingen lystfølelse å kjøpe flere slike,

Derfor kikker jeg nå forbi elbiler og mot L1-L7e kjøretøy som forblir bomfrie inntil videre.

Tror også at folk som til nå har holdt igjen og enda ikke har kjøpt elbil tenker lignende tanker. Hvorfor kjøpe elbil med alt det som følger med. Fra pressen hører vi om at huset vil ta fyr, det er ladekaos, dyrt å lade, dyre biler, umulig å reparere selv, dyr service og forsikring, og nå ingen insentiver lenger. For de som tror på dette er ikke elbil spesielt attraktiv lenger.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

automat

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. juli 2019, klokken 12:35

Derfor kikker jeg nå forbi elbiler og mot L1-L7e kjøretøy som forblir bomfrie inntil videre.


Lykke til. Håper du slipper å krasje med noen av disse.

Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

cra

Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. juli 2019, klokken 12:35
Derfor kikker jeg nå forbi elbiler og mot L1-L7e kjøretøy som forblir bomfrie inntil videre.

Du går den veien, ja. Det gir forsåvidt mening. (Jeg trudde du hadde bikka over og bli e en av de som skal tilbake til diesel bare på trass!  ;D). I mott hode faller disse inn under kategorien "elbil", selv om jeg vet at i alle fall Buddyen er registrert som MC. Den lastebilen så forresten ganske snasen ut. :)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#21
Sitat fra: automat på torsdag 25. juli 2019, klokken 13:16
Sitat fra: elektrolux på torsdag 25. juli 2019, klokken 12:35

Derfor kikker jeg nå forbi elbiler og mot L1-L7e kjøretøy som forblir bomfrie inntil videre.


Lykke til. Håper du slipper å krasje med noen av disse.

Håper jeg også, men er nok tryggere i en slik enn på sparkesykkel, trøsykkel, eller til og med MC ;D

https://vimeo.com/user61759160
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

ThomasEL

Mange gode tanker og innspill her!

Heldigvis skjer det jo mye positivt også:
- Nye og raskere hurtigladere på mer strategiske steder enn før (ikke bortgjemt bak en Kiwibutikk langt fra hovedveiene)
- All time high salg av elbiler i Norge
- Nye modeller på gang og rask levering fra enkelte merker.

Men det er nok først og fremst noe ensidig negativ vinkling i media jeg frykter kan «velte alt». Hvis «folk flest» får et inntrykk av at elbiler har lite for seg og at kommende dieselbiler nesten er utslippsfrie, så skjer det noe med holdningene. Selv om det kanskje de facto er helt feil.

De siste par årene har nesten «alle» jeg kjenner vurdert elbil som sin neste bil. Frykter det ligger en endring i luften, men håper selvsagt jeg tar feil
Audi e-tron 55 AS (2022)
Skoda Citigo (2021)

Audi e-tron 50 (solgt)
Leaf N-Connecta 40kWt (solgt)
Leaf Acenta 24kWt (solgt)

Stig-Arne

Nå er det 3 år siden jeg mottok min første El-bil
Den tida så gikk kona på skole, og vi hadde kun 1 inntekt. Men alikavel klarte vi å forsvare å kjøpe helt ny bil med de fordeler det gav. Rett og slett for vi så hvor mye vi faktisk sparte i mnd på el-bil kontra lån på brukt evt kjøpe ut bilen vi hadde.

På de 3 årene nå, så har bilen falt ca 95 000 i verdi, noe som er lavt, vi kjøpte den for ca 255 000, og idag selges de for rundt 160 000.

Da leverte vi inn en Volvo V40 som var 3 år gammel som var ferdig på leasing avtalen.
Det var en billig bil, på stort sett alle mulige måter, både drivstoff, forsikring og service.
Vi kjørte 44000 km før den ble levert inn. På de milene brukte jeg diesel verdt ca 28 600 kr. med snitt på 0,5 og dieselpris på 13 kr literen.

KIA`en som jeg erstattet den med, har ett snitt på rundt 150 Wh/km
KIA`en har på samme distanse brukt ca 6600 kW/t, og med snitt på 1 kr kW, så tilsvarer det 6600 kr.
Så jeg har da spart 22 000 kr kun i drivstoff siden jeg byttet inn den billige Volvoen.
I tillegg kommer null årsavgift, null bomavgift, billigere servicer. Forsikring er ca det samme som V40en

I fjor byttet vi vår XC70 2013 modell i mot en Tesla Model X.
Også på den sparer vi ca 20 000 i året i ren drivstoffbesparelse mot XC70en.
Snitt 0,7 liter / mil ved 15 kr literen.

Så om man summerer, så sparer vi 29533 kr året på å ha el-bil mot diesel fossiler.
Lånene på begge bilene koster oss 114 000 iåret, og trekker vi i fra besparelse på kun drivstoff så er vi nede på 84467 kr eller 7000 kr mnd. For 2 stk nye biler.

Så økonomi var iallefall for 3 år siden det aller viktigste kortet som gjorde at vi gikk for elektrisk.
Men samtidig er miljø også viktig, og da spesielt lokalmiljø. Og det samme i fjor når vi valgte å bytte ut XC70en

Etter min mening så burde det vært kjøreforbud for biler eldre enn 15 år grunnet forurensning. For det er helt jævlig hvor mye dritt som slipper ut bak i eksosrøret på eldre biler. Og spesielt når man ser dokumentarer etter Dieselgate, så er jeg 100% sikker på at tallene som produsentene oppgir av utslipp ikke stemmer iallefall.

Jeg vil absolutt påstå at jeg er blitt betydelig mer miljøbevist siden jeg kjøpte min første el-bil.
Og ungene er veldig opptatt av miljø, da de blir oppfordret til dette igjennom barnehage og skole.
Og etter man fikk unger så har også tankene lagt seg dit hen at man tenker på hva man faktisk etterlater til dem.
Jeg blir egentlig veldig sjokkert over holdningene til enkelte, da det virker som om veldig mange gir seg f.. i hva som skjer etter man har forlatt sitt gode skinn på jorden. Er fryktelig mange egoister rundt oss.
Og argumentet med at "det spiller ingen rolle hva lille Norge gjør", irriterer meg fryktelig. Egoister hele gjengen!

Så kommer ett godt spørsmål: Hadde vi kjøpt el-bil uten insentivene?
Nja, er svaret.
Hadde det vært moms på bilene, så hadde de vært dyre i innkjøp. Er pga. de lave avgiftene og billige bilholdet at vi klarte å ta oss råd til dette når vi kun hadde 1 inntekt. Så da hadde det nok blidd en brukt dieselbil av ett eller annet slag.
KIA`en hadde kostet 318 000 og Teslaen 962 000. Så betydelig økning der.
Jeg kjører igjennom bom hver dag, og hadde hatt ekstra utgift der på 8400 kr i året.
Så rent økonomisk hadde det ikke vært alternativ for 3 år siden iallefall.

Og hovedspørsmålet, er Elbildene over kneika?
Nei er mitt svar. Til det er ladenettverket for dårlig, bilene for dyre i innkjøp med moms.
Når de store bilprodusentene kommer, og det begynner å bli volum på el-biler, så vil også produksjonskostnadene gå ned. Men der er vi ikke ennå. Kanskje om 6 år at vi nærmer oss.
Men fossilene må nok bli betydelig dyrere enn el-bilene om el-bilene skal tåle moms og avgifter.






Rosstopher

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:24
Etter min mening så burde det vært kjøreforbud for biler eldre enn 15 år grunnet forurensning. For det er helt jævlig hvor mye dritt som slipper ut bak i eksosrøret på eldre biler. Og spesielt når man ser dokumentarer etter Dieselgate, så er jeg 100% sikker på at tallene som produsentene oppgir av utslipp ikke stemmer iallefall.

Det høres ut som et dårlig og misinformert forslag, og det hadde gjort det enda dyrere å være bileier her til lands.

En av mine biler er 15 år gammel, og det selges mange biler i dag som slipper ut mer av både CO2 og NOX enn den.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Stig-Arne

#25
Sitat fra: Rosstopher på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:56
Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:24
Etter min mening så burde det vært kjøreforbud for biler eldre enn 15 år grunnet forurensning. For det er helt jævlig hvor mye dritt som slipper ut bak i eksosrøret på eldre biler. Og spesielt når man ser dokumentarer etter Dieselgate, så er jeg 100% sikker på at tallene som produsentene oppgir av utslipp ikke stemmer iallefall.

Det høres ut som et dårlig og misinformert forslag, og det hadde gjort det enda dyrere å være bileier her til lands.

En av mine biler er 15 år gammel, og det selges mange biler i dag som slipper ut mer av både CO2 og NOX enn den.
Til daglig bruk så burde de vært parkert. Og eksosen består av så mye mer enn NOx og CO2.

Grunnen til min tanke bak det er å få bort bilene som er verst. Se bare gamle Toyota Hiace, udødelige biler, men verstinger når det kommer til miljø. Eneste grunnen til at de vrakes er enten rust eller skade.



elektrolux

Før vi innfører diverse forbud kunne SVV parkert noen automatiske tilhengere like etter bunnen av noen lengre bakker, eller i påkjørsler til motorveiene.

En av få ting jeg lar meg irritere meg over i trafikken er biler med slitt/chippet motor, gjerne 5-10 år gamle Audi og Toyota av en eller annen grunn, som omtrent tåkelegger veien i uforbrente hydrokarboner.

En slik tilhenger kunne avslørt disse bilene, tatt bildet og kalt dem inn til ekstraordinær avgasstest.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Rosstopher

#27
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. juli 2019, klokken 07:06
En av få ting jeg lar meg irritere meg over i trafikken er biler med slitt/chippet motor, gjerne 5-10 år gamle Audi og Toyota av en eller annen grunn, som omtrent tåkelegger veien i uforbrente hydrokarboner.

Jeg føler jeg nesten daglig ser halvgamle diesel-biler som spyr ut svart eksos. Hadde selv en gammel Skoda Octavia med gåen turbo som røykla nabolaget, men den gikk selvfølgelig på dynga.

Slik som jeg forstår det måles kun CO på EU-kontroll, så den avslører ikke trimmede biler med fjernet partikkelfilter og/eller EGR-system. Økt bruk av teknisk kontroll kunne ha avslørt mer av dette, men da må biler, som du sier, kontrolleres i fart og ikke bare vinkes trillende inn på en kontrollplass.

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 26. juli 2019, klokken 06:03
Til daglig bruk så burde de vært parkert. Og eksosen består av så mye mer enn NOx og CO2.

Du har helt rett i det, men kan du fortelle meg hva annet enn NOx og CO2 man finner i eksosen, og som nye biler garantert har mindre av enn 15 år gamle biler?
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Wibla

Sitat fra: Stig-Arne på torsdag 25. juli 2019, klokken 22:24
Etter min mening så burde det vært kjøreforbud for biler eldre enn 15 år grunnet forurensning. For det er helt jævlig hvor mye dritt som slipper ut bak i eksosrøret på eldre biler. Og spesielt når man ser dokumentarer etter Dieselgate, så er jeg 100% sikker på at tallene som produsentene oppgir av utslipp ikke stemmer iallefall.

Ta deg en bolle.
2018 Tesla Model S 75D

Stig-Arne

Sitat fra: Rosstopher på fredag 26. juli 2019, klokken 08:05
Sitat fra: elektrolux på fredag 26. juli 2019, klokken 07:06
En av få ting jeg lar meg irritere meg over i trafikken er biler med slitt/chippet motor, gjerne 5-10 år gamle Audi og Toyota av en eller annen grunn, som omtrent tåkelegger veien i uforbrente hydrokarboner.

Jeg føler jeg nesten daglig ser halvgamle diesel-biler som spyr ut svart eksos. Hadde selv en gammel Skoda Octavia med gåen turbo som røykla nabolaget, men den gikk selvfølgelig på dynga.

Slik som jeg forstår det måles kun CO på EU-kontroll, så den avslører ikke trimmede biler med fjernet partikkelfilter og/eller EGR-system. Økt bruk av teknisk kontroll kunne ha avslørt mer av dette, men da må biler, som du sier, kontrolleres i fart og ikke bare vinkes trillende inn på en kontrollplass.

Sitat fra: Stig-Arne på fredag 26. juli 2019, klokken 06:03
Til daglig bruk så burde de vært parkert. Og eksosen består av så mye mer enn NOx og CO2.

Du har helt rett i det, men kan du fortelle meg hva annet enn NOx og CO2 man finner i eksosen, og som nye biler garantert har mindre av enn 15 år gamle biler?

Står mye her.
https://www.naaf.no/AllergivitenSite/Miljoforhold/Dieseleksos-gir-okt-astmaforekomst-verre-astma-og-mer-av-annen-sykdom/

Men angående NOx så er nye biler mye snillere

Se litt på denne tabellen:
https://www.tiltak.no/0-overordnede-virkemidler/0-1-miljoe-lover-og-retningslinjer/o-1-9/

Denne gir deg mange svar, på hvor mye renere dagens biler er mot biler produsert for 20 år siden (Euro 3)

NOx er redusert fra 0,5 g/km til 0,08 g/km,
PM (svevestøv) er redusert fra 0,025 til 0,005
CO (karbonmonoksid) er redusert fra 0,64 til 0,5

Så at nye biler er betydelig bedre enn eldre, er udiskutabelt.
Jeg har ingen grunn til å tro at de oppgitte tallene før år 2000 var noe bedre enn hva de er idag, så at utslippene er høyere enn hva som blir sagt er jeg sikker på.

Som det kan leses på Norges Astma og Allergi forbund sine sider, så er det svært store problemer, spesielt for lokaltrafikk selv med Euro 6 renseteknologi. Og idag er det svært kostbart å utvikle nye måter å få ned utslippene fra motorer, da spesielt dieselmotorer.

Og min tanke er at det nok slippes ut en del avgasser ved produksjon av el-biler også. Men når de først er produsert så er de stort sett ferdig med å generere skadelige utslipp, så fremst man lader med ren strøm.
Og det å ha kontroll på noen få enheter som produserer det som trengs til el-biler, mot det å skulle kontrollere X antall milliarder av fossilbiler, så er førstnevnte betydelig enklere.




© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA