Tanken bak innlegget og spørreundersøkelsen er nettopp å diskutere hvor grensene går for elbilforeningen sitt engasjement.
Elbilforeningen har store lønnsutgifter, og skal de som hever lønn engasjere seg i alt som drives av batteri vil disse utgiftene øke ut av proposjon. Elbilforeningen må ha brukt en god del tid på å først bli enige om de skal engasjere seg i temaet Elsparkesykler, så konsekvensutredet et standpunkt, og så laget en pressemelding.
Har selv en 250W elsparkesykkel som ikke er sperret på 20 km/t. Den klarer opp mot 30 km/t gitt litt medvind og helling. Som privatperson er jeg helt avslappet til det, som bedriftseier blir likevel vår offisielle holdning at vi burde fått sykkelen plombert til 20 km/t. Den bør heller ikke fyllekjøres eller kjøres på sterkt traffikerte fortau og heller ikke med mer enn 1 persom om gangen. Med tanke på at jeg dultet borti en fotgjenger en gang jeg skulle ned til postkontoret og levere en pakke, og dermed kun hadde en hånd på styret anbefaler vi også å heller bruke elbil, som kjøres i edru tilstand, og innenfor fartsgrensene, helst ikke i kollektivfeltet, og helst samkjøring.
I dag hører vi at Elsparkesykler tar fyr når de ladet innendørs, så hadde jeg vært jurnalist ville neste steg vært å kontakte de som har engasjert seg og skal ha faglig tyngde. Elbilforeningen ville da rangert høyt på listen over de jeg ville ønsket en uttalelse fra.
Selv håper jeg Elbilforeningen dropper alt som ikke er registreringspliktig, og konsenterer seg om biler, MC, Lastebiler, busser og ikke minst elektrifisering av fossile kjøretøy.