Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Elbilforeningen har meninger om elsparkesykler.

Startet av elektrolux, mandag 22. juli 2019, klokken 04:48

« forrige - neste »

elektrolux

Advarer mot ulovlige sparkesykler

https://www.aftenbladet.no/article/sa-xP7ABQ.html

Elbilforeningen advarer nå i en pressemelding folk mot å kjøpe elektriske sparkesykler som går for fort.

Er det riktig å bruke foreningens tid og midler til slike saker?

Kjør debatt
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

cra

Det hadde ikke gjort noe om det var nevnt at det var en pluss-artikkel, så hadde vi spart oss et par klikk.

Men det er vel omtrent like mye ressurser som foreningen har brukt på å komme med uttalelsen. Jeg tenker at det vil være naturlig at foreningens arbeid til en viss grad omfatter også elsykler deri inkludert sparkesykler og liknende, uten at det nødvendigvis trenger å være hovedfokus.

Litt usikker på om jeg skal sette denne avstemmingen i kategorien for (mislykket?) forsøk på å være morsom i sommervarmen, eller i samme kategori som surmaga innlegg fra gretne gamle NAF-medlemmer som skal melde seg ut nå som NAF har begynt å snakke positivt om elbiler.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rosstopher

Det er jo et legitimt spørsmål. Er det greit at Elbilforeningen bruker medlemmers midler til andre ting enn det de sier er sin misjon?
Dette er hva du får opplyst fra Elbilforeningen når du melder deg inn:
SitatVi jobber for deg og klimaet!
Som interesseorganisasjonen for Norges elbilister har Elbilforeningen i snart 25 år jobbet for å gjøre det enklere å velge og å bruke elbil, noe som er avgjørende for å redusere helse- og klimaskadelige utslipp fra veitrafikken.

Tusenvis av henvendelser fra våre medlemmer hver eneste måned og jevnlige medlemsundersøkelser, gir oss et solid grunnlag for å representere medlemmenes interesser ovenfor nasjonale og lokale myndigheter, ladeoperatører og bilindustrien.

Våre medlemmer har derfor en viktig rolle for at det fortsatt skal være attraktivt å velge og bruke elbil. Og ikke minst, du er med i et felleskap som jobber for en framtid uten utslipp fra veitrafikken.

Å sammenligne denne tråden med folk som er sure for at Norges Automobil Forbund jobber for de med automobil blir for søkt, men jeg lurer på om det var et mislykket forsøk på å være morsom i sommervarmen.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

cra

Sitat fra: Rosstopher på mandag 22. juli 2019, klokken 11:44
SitatVi jobber for deg og klimaet!

Allerede på linje 1 har du det jo; miljøet er en del av misjonen. Elsparkesykler seiler opp som et populært framkomstmiddel (hvor varig det blir gjenstår å se), og kan for mange, i alle fall i byene, være et greit alternativ til buss og bil - også elbil. I lys av at myndighetene ønsker å se på sparkesykler og regelverket rundt disse i perspektiv av å være motorkjøretøy synes jeg ikke det er unaturlig at de uttaler seg. Jeg regner med at de ikke akkurat har lagt fra seg alt arbeid som er rettet mot elbilisme av den grunn.  ;)

Sitat fra: Rosstopher på mandag 22. juli 2019, klokken 11:44
Å sammenligne denne tråden med folk som er sure for at Norges Automobil Forbund jobber for de med automobil blir for søkt

Det var nok noe satt på spissen, men parallellen er absolutt tilstede. Siden jeg ikke har tilgang til pluss-artikkelen har jeg riktignok et noe tynt vurderingsgrunnlag for hvor mye tid og ressurser de har tatt fra "vår sak" og brukt på dette, men jeg synes det kan være naturlig at sparkesykler (i klassen for fremkomstmiddel, ikke for leketøy) hensyntas av foreningen.
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Rosstopher

Sitat fra: cra på mandag 22. juli 2019, klokken 14:51
Sitat fra: Rosstopher på mandag 22. juli 2019, klokken 11:44
SitatVi jobber for deg og klimaet!

Allerede på linje 1 har du det jo; miljøet er en del av misjonen. Elsparkesykler seiler opp som et populært framkomstmiddel (hvor varig det blir gjenstår å se), og kan for mange, i alle fall i byene, være et greit alternativ til buss og bil - også elbil. I lys av at myndighetene ønsker å se på sparkesykler og regelverket rundt disse i perspektiv av å være motorkjøretøy synes jeg ikke det er unaturlig at de uttaler seg. Jeg regner med at de ikke akkurat har lagt fra seg alt arbeid som er rettet mot elbilisme av den grunn.  ;)

Sitat fra: Rosstopher på mandag 22. juli 2019, klokken 11:44
Å sammenligne denne tråden med folk som er sure for at Norges Automobil Forbund jobber for de med automobil blir for søkt

Det var nok noe satt på spissen, men parallellen er absolutt tilstede. Siden jeg ikke har tilgang til pluss-artikkelen har jeg riktignok et noe tynt vurderingsgrunnlag for hvor mye tid og ressurser de har tatt fra "vår sak" og brukt på dette, men jeg synes det kan være naturlig at sparkesykler (i klassen for fremkomstmiddel, ikke for leketøy) hensyntas av foreningen.

Ja, hvis man bare leser første linje så kan man tolke det dithen at Elbilforeningen jobber for alt som har med miljøet å gjøre. Elbilforeningen er imidlertid ikke Bellona, og leser man neste setning ser man at "deg" viser til "Norges elbilister" og ved "miljøet" mener de "helse- og klimaskadelige utslipp fra veitrafikken."

Det kan absolutt være naturlig at en slik forening jobber for alt av elektriske fremkomstmidler, herunder bil, buss, lastebil, tog, båter, motorsykler, mopeder, sykler, sparkesykler, ståhjulinger, etc. Per i dag er imidlertid ikke det en del av foreningens uttalte arbeidsområder. Da er det jo naturlig å spørre: hvis man gir penger til en organisjasjon som sier de jobber for "å gjøre det enklere å velge og å bruke elbil", er det greit at de bruker de pengene til helt andre ting.

Bare så det er sagt: jeg er enig i at ressursene som er brukt på sparkesykkel sikkert er små, men prinsippet kan likevel være interessant å diskutere.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

Burger

cra: elsparkesykkel kan være greit kombinert med kollektivtransport også siden de ikke koster noe å ta med på bussen svjv. Tenker på det selv siden når endelig bussen jeg kan ta skal begynne å kjøre utenfor bykjernen. Men  da legges jo bussholdeplassen utafor jobb ned. Kunne gått, men orker ikke å bevege meg langs E6 i eksosen rundt rushtider.

Da kan pendlinga mi bli på sommerstid : Bolig -> Elbil 10km ish -> Bussholdeplass med parkering -> buss 30 km ish -> Bussholdeplass -> 4km elsparkesykkel.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

cra

Sitat fra: Burger på mandag 22. juli 2019, klokken 21:37
cra: elsparkesykkel kan være greit kombinert med kollektivtransport også siden de ikke koster noe å ta med på bussen svjv.

Ja, det gjør dem jo egentlig bare enda mer attraktive. Jeg tenkte i færste omgang bare på at de er mer fleksible på avgangstider enn bussen (de tangerer personbilen), men om man tar den med på bussen øker man jo rekkevidde og comfort (på det meste av reisestrekningen) betraktelig, og man utvider så å si rekkevidden på bussen!  :+1:
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

elektrolux

#7
Tanken bak innlegget og spørreundersøkelsen er nettopp å diskutere hvor grensene går for elbilforeningen sitt engasjement.

Elbilforeningen har store lønnsutgifter, og skal de som hever lønn engasjere seg i alt som drives av batteri vil disse utgiftene øke ut av proposjon. Elbilforeningen må ha brukt en god del tid på å først bli enige om de skal engasjere seg i temaet Elsparkesykler, så konsekvensutredet et standpunkt, og så laget en pressemelding.

Har selv en 250W elsparkesykkel som ikke er sperret på 20 km/t. Den klarer opp mot 30 km/t gitt litt medvind og helling. Som privatperson er jeg helt avslappet til det, som bedriftseier blir likevel vår offisielle holdning at vi burde fått sykkelen plombert til 20 km/t. Den bør heller ikke fyllekjøres eller kjøres på sterkt traffikerte fortau og heller ikke med mer enn 1 persom om gangen. Med tanke på at jeg dultet borti en fotgjenger en gang jeg skulle ned til postkontoret og levere en pakke, og dermed kun hadde en hånd på styret anbefaler vi også å heller bruke elbil, som kjøres i edru tilstand, og innenfor fartsgrensene, helst ikke i kollektivfeltet, og helst samkjøring.

I dag hører vi at Elsparkesykler tar fyr når de ladet innendørs, så hadde jeg vært jurnalist ville neste steg vært å kontakte de som har engasjert seg og skal ha faglig tyngde. Elbilforeningen ville da rangert høyt på listen over de jeg ville ønsket en uttalelse fra.

Selv håper jeg Elbilforeningen dropper alt som ikke er registreringspliktig, og konsenterer seg om biler, MC, Lastebiler, busser og ikke minst elektrifisering av fossile kjøretøy.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

Burger

Elektrolux: Det du beskriver regnes som moped og ikke elsykkel. Dersom jeg klarer å kjøre på noen med min elsykkel så skal det stå i rapporten at elsykkelen var i forskriftmessig stand og forsikring gjelder.
2021 TM3 SR+
2018 94Ah i3, CE.
2015 24kw/h Nissan Leaf (solgt)
Stjørdal

Vesel

Sitat fra: cra på mandag 22. juli 2019, klokken 14:51
Elsparkesykler seiler opp som et populært framkomstmiddel (hvor varig det blir gjenstår å se), og kan for mange, i alle fall i byene, være et greit alternativ til buss og bil - også elbil.
Hah. Jeg har prøvd dem, og er overbevist om at de er kommet for å bli. De har så mange fordeler over vanlige sykler. Jeg snakket med en fyr i en sykkelbutikk- og verksted, og han skulle slutte å selge den ene modellen de hadde siden han mente det var for mye problemer med dem. Jeg tror likevel at når man klarer å få syklenes svar på hybridbiler, de tunge og intrikate elsyklene, til å fungere, så klarer man det også med forholdsvis enkle el-sparkesykler.
Superfornøyd eier av en Tesla Model 3 siden mars 2019.
Long Range, AWD, blå, premium svart interiør, 19" Sport (sommer) + 18" Aero (vinter), AP + FSD.

Bydue 3.0 - el-sparkesykkel og hobbyprosjekt
Segway Minipro - selvbalanserende ståhjuling. Ta kontakt hvis du kan mekke kjettinger og snøplog til denne! 😂

Electric cars in Norway

Enig i dette under :+1: :+1:

Kopi: Selv håper jeg Elbilforeningen dropper alt som ikke er registreringspliktig, og konsenterer seg om biler, MC, Lastebiler, busser og ikke minst elektrifisering av fossile kjøretøy.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA