Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er det med Tesla?

Startet av Super7, onsdag 10. juli 2019, klokken 19:34

« forrige - neste »

o.b.lix

Tesla er ikke feilfri, det vet også jeg etter 200.000 km og 4,5 år i disse, men det er heller ingen andre bilmerker.

Det er mitt poeng.

Finnes enkelteksemplar som er feilfri, men ikke alle biler av et merke, nytt eller gammelt.

Så vil du ha garantert en feilfri bil, kjøp en matchbox-bil og ta bussen (som også stopper i blant).


Når det er sagt, har Tesla den beste og sikreste bilen jeg kunne finne. Service er svært god, men noe for lang ventetid til dels, men det finnes altså alternative verksteder som kan ta service på elbiler, også Tesla.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

JorEl

Tesla er ikke feilfri, men bilen min er feilfri. Hvor heldig er jeg?  ;D

Grunnen til at jeg ville ha Tesla var at jeg hadde prøvd elbil, og elsket det. Har aldri vært bil-interresert men er blitt det med elbil. Bedre kjøreopplevelse og billigere. Pga bortfall av MVA syntes jeg det var greit å grabbe til meg en seriøs elbil som kostet litt. For å spare penger ;)
Det ble S75D fordi den er den peneste bilen jeg vet om, som fremdeles er sportslig og familievennlig. Sportslig er en skikkelig understatement, siden den er rå. Den er miljøvennlig som ikke forgifter lufta som ungene mine puster. (Host; Diesel-veien/gate, dyreforsøk på aper, mange liv på samvittigheten grunnet for mye gift i utslippene) Billig drivstoff og gjerrig på mila. Sikreste bilen i verden, det kan være kjekt i en krash med familien. Husker ikke hvilken Tesla som var sikrest i farten..
Verkstedet sjekker bilen over internett. Gratis oppdateringer og funksjoner, trodde jeg var en overdrivelse. Tok grundig feil. Jeg kjøpte bilen med et håp om en kjøreopplevelse som var mye bedre enn prisen på bilen. Hva hadde ikke en bensin eller dieselbil kostet om den skulle klart å konkurrere med min S75D. Mtp fart, bagasjeplass, avansert brukervennlighet :    Kinderegg :) :) :)

Jeg kan desverre ikke fortelle om de feilene jeg ikke har hatt, eller hvordan Tesla hånterte dem, eller når noen kommer på en statistikk. Synes dette med melkeku er noe å tenke på. Jeg kjørte E-golfen vår 29kkm, og ble tvunget av forhandler til å ta 3 servicer. Den måtte inn hvert år, eller 30 000km. Tesla stoler på bilene sine, nok til at de ikke tvinger kundene inn på service, når kunden ikke vil.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Motorwatt

Sitat fra: JorEl på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:14
Jeg kjørte E-golfen vår 29kkm, og ble tvunget av forhandler til å ta 3 servicer. Den måtte inn hvert år, eller 30 000km. Tesla stoler på bilene sine, nok til at de ikke tvinger kundene inn på service, når kunden ikke vil.
Var det fordi den var leaset at du ble "tvunget" til å ta service? Hvis ikke, hva var argumentet?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Tuxedo

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:17
Sitat fra: JorEl på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:14
Jeg kjørte E-golfen vår 29kkm, og ble tvunget av forhandler til å ta 3 servicer. Den måtte inn hvert år, eller 30 000km. Tesla stoler på bilene sine, nok til at de ikke tvinger kundene inn på service, når kunden ikke vil.
Var det fordi den var leaset at du ble "tvunget" til å ta service? Hvis ikke, hva var argumentet?
Vet ikke hvordan det er med VW, men de fleste merker har vel krav om gjennomført serviceplan for at garantien skal gjelde. Tesla er et unntak her.

oggy007

Hvis ikke folk har fått det helt med seg, så har de fleste bilmerker «årlige» servicer som man BURDE inn på, alt fra km intervall til årlige servicer som kommer opp som et «varsel/gul feilmelding i dashbordet.. Kjempe motto å kjøre rundt med, og dette må man selvsagt fjerne..

Bare å få «fjernet» denne meldingen koster penger!
Hadde en Volvo v50 før jeg fikk Teslaen i hus. Husker første gangen jeg skulle få fjernet denne meldingen da jeg byttet filter, olje  osv selv, de skulle ha 400 kroner bare for å slette meldinga!!!!
Kjøpte meg fort egen diagnose utstyr selv for å si det sånn..


Men uansett, så bør man på en forbrenningsmotor bytte olje, og filter vært år. Og det er i hovedsak derfor de vil ha bilene inn årlig, og hva de stort sett gjør på den «årlige servicen». Greit at Teslaen min sikkert ikke kommer til og bli billig å holde, for det er jo en premium bil, men slipper vertfall 4-5 år med 4-5000 i årlige servicer!

Mange merker krever også at du følger «service intervallene» for at garantien skal gjelde. (Selvfølgelig har man 5 års reklamasjon, men dem prøver alltid å vri seg unna).
Hos Tesla er dette uproblematisk som nevnt tidligere. De stiller ingen krav til om bilene har vært på en haug med servicer, og fikser stort sett problemene uten spørsmål.

Tesla Model S75D Des 2018 Deep blue Premium+FSD
Vest-Agder
Mandal

1000kwh

Sitat fra: Tuxedo på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:45
Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:17
Sitat fra: JorEl på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:14
Jeg kjørte E-golfen vår 29kkm, og ble tvunget av forhandler til å ta 3 servicer. Den måtte inn hvert år, eller 30 000km. Tesla stoler på bilene sine, nok til at de ikke tvinger kundene inn på service, når kunden ikke vil.
Var det fordi den var leaset at du ble "tvunget" til å ta service? Hvis ikke, hva var argumentet?
Vet ikke hvordan det er med VW, men de fleste merker har vel krav om gjennomført serviceplan for at garantien skal gjelde. Tesla er et unntak her.
Nja, det er vel det de skremmer kundene med, men i virkeligheten må det være en direkte sammenheng mellom manglende service (feks oljeskift) og feil på motor. Er det ingen sammenheng så kan de ikke klage på service..

Forøvrig er service på fossil blitt helt ekstremt. Hyundai skal inn hver 15000km på siden turbomotorer. Koster fort 5000,-+ hver eneste 15000km + irritasjonen med å levere bilen en hel dag..

geear

Prøv å selg en nyere fossilbil uten utfylt servicehefte...

Og - en ting er lakkgaranti og slike ting, men får du feil på bremser, motor og lignende så kan de lett skyve det over på kunden dersom servicene ikke er tatt.

JorEl

Sitat fra: Motorwatt på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:17
Sitat fra: JorEl på tirsdag 16. juli 2019, klokken 22:14
Jeg kjørte E-golfen vår 29kkm, og ble tvunget av forhandler til å ta 3 servicer. Den måtte inn hvert år, eller 30 000km. Tesla stoler på bilene sine, nok til at de ikke tvinger kundene inn på service, når kunden ikke vil.
Var det fordi den var leaset at du ble "tvunget" til å ta service? Hvis ikke, hva var argumentet?
Jeg hadde  E-golf som var en god bil (med dårlig rekkevidde), men jeg likte mindre og mindre å forholde meg til forhandler. Tok opp dette med service, men den var jeg nødt til å ta. Og den meldingen på skjermen er irriterende som Oggy007 var inne på. Spesielt siste gangen når jeg hadde ventetid i ca 3mnd på å komme inn til service.
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Mippen

#143
Sitat fra: gr på onsdag 17. juli 2019, klokken 08:01
Prøv å selg en nyere fossilbil uten utfylt servicehefte...

Og - en ting er lakkgaranti og slike ting, men får du feil på bremser, motor og lignende så kan de lett skyve det over på kunden dersom servicene ikke er tatt.

Akkurat, derfor anbefaler Tesla service hvert år - i det minste på noen ting. En ting er å si at bilen ikke trenger, men de anbefaler likevel service. Kjøper man seg seg en ny bil bør man også ta deg råd til service. Blir dumt å spare på det viktigste. Oppstår det noe med bilen som kunne ha vært avdekket på service kan det blir vanskeligere å reklamere. Ruster bremsene i stykker fordi de har gått to år uten å bli smurt opp er det vanskelig å komme noen vei når Tesla anbefaler årlig vedlikehold av de. Noen eksempel under.
Fremtiden er elektrisk.

geear

Det er stor forskjell på å kreve det som alle andre bilmerker, og å anbefale det, som Tesla gjør. Det er ingen lamper eller varsler i bilen min som sier at den må inn på service. Ingen servicehåndbok som må fylles ut.

Mippen

#145
Sitat fra: gr på onsdag 17. juli 2019, klokken 10:29
Det er stor forskjell på å kreve det som alle andre bilmerker, og å anbefale det, som Tesla gjør. Det er ingen lamper eller varsler i bilen min som sier at den må inn på service. Ingen servicehåndbok som må fylles ut.

Hvis noe går i stykker og som følge av for lang intervall har man ikke rett til å få noe utbedret. Med andre ord er det ditt eget ansvar hvis bilen får følgeskader, og dette dekker ikke tesla.

https://www.nettavisen.no/na24/smartepenger/garantien-gjelder-selv-om-du-gir-blaffen-i-service/3423143990.html
Fremtiden er elektrisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA