Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Hva er det med Tesla?

Startet av Super7, onsdag 10. juli 2019, klokken 19:34

« forrige - neste »

Tuxedo

#90
1) Aldri blitt dårlig behandlet.
2) Noe plukk har det vært, men ingenting som gjorde at jeg iķke kunne bruke bilen. Den har vel vært innom verksted ca én gang årlig. Alt har blitt fikset på garanti. Lånebil hver gang.

Motorwatt

#91
Sitat fra: o.b.lix på søndag 14. juli 2019, klokken 15:35
Har hatt Mercedes, Audi, VW, Skoda og Ford. Ble behandlet mye dårligere av forhandlere der og hadde flere problemer enn med Tesla.
Er man misfornøyd så hjelper det vel lite å høre om enkeltes negative erfaring fra andre bilmerker. Man blir vel ikke en lykkeligere Tesla-eier ved å høre noen klage på andre?
Tesla S75D - 09/2018
__________________________________________________________________________________________________________

Super7

Nå spør jeg rent hypotetisk. Dette er jo en gruppe for Tesla folk. Kan det tenkes at de fleste her inne er medlem av denne gruppen på forumet fordi de liker Tesla? I tippeligaen har selv det svakeste laget en fanklubb. Hvis man hadde spurt mannen i gaten om det samme som her inne hadde alle svart det samme? Jeg lurer også på om noen har erfaring med å bruke andre verksteder enn Tesla sine til service og vedlikehold? Om vi skulle ha kjøpt en Tesla ville vi ikke ha forholdt oss til Tesla. Da hadde vi gjerne kjøpt en ny bil privat eller via et annet firma selv om det ofte er litt dyrere.

Troald

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 16:40
Nå spør jeg rent hypotetisk. Dette er jo en gruppe for Tesla folk. Kan det tenkes at de fleste her inne er medlem av denne gruppen på forumet fordi de liker Tesla? I tippeligaen har selv det svakeste laget en fanklubb. Hvis man hadde spurt mannen i gaten om det samme som her inne hadde alle svart det samme? Jeg lurer også på om noen har erfaring med å bruke andre verksteder enn Tesla sine til service og vedlikehold? Om vi skulle ha kjøpt en Tesla ville vi ikke ha forholdt oss til Tesla. Da hadde vi gjerne kjøpt en ny bil privat eller via et annet firma selv om det ofte er litt dyrere.

Jeg forstår ikke helt hva du mener med medlem av gruppen. Jeg har ikke Tesla, men leser og følger med her. Kanskje blir neste bil Tesla, kanskje noe annet, utviklingen går raskt og jeg prøver å følge med. Jeg kan komme med konkrete kritiske meldinger om Zoe og Leaf som jeg eier, generelt om tyske produsenter (dieselgate/motstand mot elbiler), men jeg har ikke behov for å rakke ned på andre merker enn de jeg eier. Derimot beundrer jeg Musk og det han har bidratt med, uten ham så hadde (bil)verden sett annerledes ut.
Renault Zoe ZE40 Life mars 2017
Nissan Leaf 40 LE april 2018

Tuxedo

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 16:40
Jeg lurer også på om noen har erfaring med å bruke andre verksteder enn Tesla sine til service og vedlikehold? Om vi skulle ha kjøpt en Tesla ville vi ikke ha forholdt oss til Tesla. Da hadde vi gjerne kjøpt en ny bil privat eller via et annet firma selv om det ofte er litt dyrere.
De aller fleste Tesla'ene er fremdeles i garantiperioden, så da er det ikke naturlig å bruke noe annet enn merkeverksted (siden det blir gratis).

"Service og vedlikehold" på Tesla (og andre elbiler) er ikke rare greiene.  Det er ikke mye som skal skiftes med jevne intervaller.  Vindusviskere og kupéfilter.  Det kan man gjøre selv.

Super7

At man er aktiv på Tesla delen av forumet mener jeg. En del er sikkert med i TOCN også tenker jeg.

Jeg skjønner at en elbil ikke trenger like mye service på motor som en vanlig bil, men jeg tenker i forhold til alle andre ting som kan gå i stykker.

Tuxedo

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 17:14
Jeg skjønner at en elbil ikke trenger like mye service på motor som en vanlig bil, men jeg tenker i forhold til alle andre ting som kan gå i stykker.
Da bruker du merkeverksted så lenge bilen er under garanti.

Super7

Sitat fra: Tuxedo på søndag 14. juli 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 17:14
Jeg skjønner at en elbil ikke trenger like mye service på motor som en vanlig bil, men jeg tenker i forhold til alle andre ting som kan gå i stykker.
Da bruker du merkeverksted så lenge bilen er under garanti.

Hvis man vil unngå det tenker jeg.

JorEl

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 17:14
At man er aktiv på Tesla delen av forumet mener jeg. En del er sikkert med i TOCN også tenker jeg.

Jeg skjønner at en elbil ikke trenger like mye service på motor som en vanlig bil, men jeg tenker i forhold til alle andre ting som kan gå i stykker.
Det er jo utrolig færre bevegelige deler i en elmotor enn en bensin/diesel-motor. Du trenger ikke tenke på girkasse eller dieselpumpe, osv osv osv osv ;)
I forhold til en sprek bil som drikker drivstoff, så har jo en Tesla en del kroner "tilgode"..proposjonalt med mengde bruk. Minst halv pris i bommer og spesielt ingen MVA, sukrer kjøpelysten. (Tesla har også et godt samarbeid med DNB, som kan gi "gullrente".) OTA og Ladenettverket må man jo ikke glemme. Noen er også så lure at de har kjøpt en Tesla med gratis lading på SuperCharger. Tenk det, gratis drivstoff.  :+1: :+1: :+1:
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Tuxedo

#99
Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 17:58
Sitat fra: Tuxedo på søndag 14. juli 2019, klokken 17:20
Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 17:14
Jeg skjønner at en elbil ikke trenger like mye service på motor som en vanlig bil, men jeg tenker i forhold til alle andre ting som kan gå i stykker.
Da bruker du merkeverksted så lenge bilen er under garanti.

Hvis man vil unngå det tenker jeg.
Hvorfor i allverden skulle man ønske å unngå merkeverksted så lenge bilen er under garanti? Alle reparasjoner utføres gratis, du får lånebil, og ingen har mer kompetanse på Teslas biler enn Tesla selv.

Super7

Fordi man ikke liker Tesla service sentrene.

dundun

Tror rett og slett du bør la være å kjøpe Tesla. Akkurat som jeg ikke ville vurdert noen Audi selv om jeg fikk den til ladapris.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Counterpointer

Sitat fra: Super7 på søndag 14. juli 2019, klokken 16:40
Nå spør jeg rent hypotetisk. Dette er jo en gruppe for Tesla folk. Kan det tenkes at de fleste her inne er medlem av denne gruppen på forumet fordi de liker Tesla? I tippeligaen har selv det svakeste laget en fanklubb. Hvis man hadde spurt mannen i gaten om det samme som her inne hadde alle svart det samme?
Du er en mann i gata, og representerer noen av de jeg møter i real life. Liker bensinbil og er skeptisk til elbil.

Men en vanligere mann av de jeg treffer er positive til Tesla fordi det er det de tenker på som elbil og har et luksuspreg og oppfattes som veldig avansert.

Her inne er folk interessert og enten for eller kraftig imot Tesla og noen temmelig nøytrale.
Selv har jeg ikke religiøs tilnærming, og kan lett bytte bilmerke. Liker egentlig alle elbiler, men prioriterer nok de som er gøyale. Alle biler har fordeler og ulemper, «pick your poison»

o.b.lix

Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. juli 2019, klokken 16:22
Sitat fra: o.b.lix på søndag 14. juli 2019, klokken 15:35
Har hatt Mercedes, Audi, VW, Skoda og Ford. Ble behandlet mye dårligere av forhandlere der og hadde flere problemer enn med Tesla.
Er man misfornøyd så hjelper det vel lite å høre om enkeltes negative erfaring fra andre bilmerker. Man blir vel ikke en lykkeligere Tesla-eier ved å høre noen klage på andre?

Nei, men mitt poeng var at gresset ikke er grønnere enn på andre siden. I Norge har vi dessverre et bransjeproblem med svært dårlig service over hele linja, uavhengig av merke.

Faktisk viser det seg at de verkstedene til Tesla som alltid har fått skryt, ikke har ansatte med erfaring fra andre bilverksteder i Norge, mens de som har problemer, har ansatte med erfaring fra norsk bilserviceindustri.

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Super7

Sitat fra: o.b.lix på mandag 15. juli 2019, klokken 10:32
Sitat fra: Motorwatt på søndag 14. juli 2019, klokken 16:22
Sitat fra: o.b.lix på søndag 14. juli 2019, klokken 15:35
Har hatt Mercedes, Audi, VW, Skoda og Ford. Ble behandlet mye dårligere av forhandlere der og hadde flere problemer enn med Tesla.
Er man misfornøyd så hjelper det vel lite å høre om enkeltes negative erfaring fra andre bilmerker. Man blir vel ikke en lykkeligere Tesla-eier ved å høre noen klage på andre?

Nei, men mitt poeng var at gresset ikke er grønnere enn på andre siden. I Norge har vi dessverre et bransjeproblem med svært dårlig service over hele linja, uavhengig av merke.

Faktisk viser det seg at de verkstedene til Tesla som alltid har fått skryt, ikke har ansatte med erfaring fra andre bilverksteder i Norge, mens de som har problemer, har ansatte med erfaring fra norsk bilserviceindustri.


Det tror jeg blir litt synsing. Helt klart bytter folk jobb og en del har sikkert jobbet hos andre verksteder, men det trenger ikke å bety at det er der problemet ligger. I følge seriøse nonprofit organisasjoner som NAF og Forbrukerrådet ligger Tesla på klagetoppen og har fryktelig lang ventetid på verkstedene. Dette er oppdatert nylig. Selv om noen er heldig og kommer til kjappere og får bedre hjelp sier statistikk at dette ikke er tilfellet for mange. Det er derfor et stort problem. Jeg har selv hatt så mange biler at jeg ikke kan huske hvor mange og har benyttet meg av mange ulike forhandlere. Helt klart er det mye dårlig der ute, men mitt inntrykk er at Tesla er i en klasse for seg. Ikke positivt ment... Naturligvis vil det alltid være noen steder som er flinkere enn andre, og ansatte som gjør mer for kundene enn andre ansatte. Jeg tror hovedproblemet er hvordan Tesla blir styrt. Det er et firma som blir styrt fra toppen med lite handle frihet for de ansatte. De har masse sære interne regler som kompliserer samhandling og gjør det vanskeligere å være kunde. De har heller ikke god kompetanse på logistikk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA