Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk model 3

Startet av Softblue, mandag 08. juli 2019, klokken 21:52

« forrige - neste »

gsm2k

Ser at snittet mitt mellom de siste ladingene har vært ganske høyt. mellom 220-250 wh/km. Men dette er utelukkende by/køkjøring med kaldt batteri. Forrige langtur Bergen-Oslo var jeg nede i 157wh/km til tross for snø/is over fjellet og østpå. Da startet jeg med garasjevarm bil og batteri.
2019 TM3 LR
2022 TM3 LR
2023 TMY P

Cowboystrekk

Sitat fra: gsm2k på tirsdag 10. mars 2020, klokken 11:44
Ser at snittet mitt mellom de siste ladingene har vært ganske høyt. mellom 220-250 wh/km. Men dette er utelukkende by/køkjøring med kaldt batteri. Forrige langtur Bergen-Oslo var jeg nede i 157wh/km til tross for snø/is over fjellet og østpå. Da startet jeg med garasjevarm bil og batteri.
Kaldt batteri gir mer indre motstand som øker forbruket, samt at lite regen gjør at mer energi går til spille så ganske naturlig det.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sitcom

Jeg lader på jobb, forlater ofte jobben til forskjellige tider. Batteriet er ladet til 85% på 2 timer normalt. Hvordan kan jeg skru på slik at bilen varmer batteriet feks siste timen før jeg reiser? Bilen kan være koblet til 11kwh hele tiden. Kupeen er fin og varm, men er jo teit å forlate jobb med varm bil, ladet batteri men kaldt batteri.. forbruket blir jo mye høyere pga kaldt batteri.

Kristian O

Sitat fra: Sitcom på tirsdag 10. mars 2020, klokken 23:55
Jeg lader på jobb, forlater ofte jobben til forskjellige tider. Batteriet er ladet til 85% på 2 timer normalt. Hvordan kan jeg skru på slik at bilen varmer batteriet feks siste timen før jeg reiser? Bilen kan være koblet til 11kwh hele tiden. Kupeen er fin og varm, men er jo teit å forlate jobb med varm bil, ladet batteri men kaldt batteri.. forbruket blir jo mye høyere pga kaldt batteri.
Om du veit når du skal reise så kan du utsette lading, evt redusere effekten.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

Handyman

Sitat fra: Sitcom på tirsdag 10. mars 2020, klokken 23:55
Jeg lader på jobb, forlater ofte jobben til forskjellige tider. Batteriet er ladet til 85% på 2 timer normalt. Hvordan kan jeg skru på slik at bilen varmer batteriet feks siste timen før jeg reiser? Bilen kan være koblet til 11kwh hele tiden. Kupeen er fin og varm, men er jo teit å forlate jobb med varm bil, ladet batteri men kaldt batteri.. forbruket blir jo mye høyere pga kaldt batteri.
Det finnes tredjeparts-apper som kan styre lading og varming bedre enn Teslas app. Selv bruker jeg "Stats for Tesla" samt en betaversjon av "Charged" en norsk app under utvikling.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

jsa061

SitatJeg lader på jobb, forlater ofte jobben til forskjellige tider. Batteriet er ladet til 85% på 2 timer normalt. Hvordan kan jeg skru på slik at bilen varmer batteriet feks siste timen før jeg reiser? Bilen kan være koblet til 11kwh hele tiden. Kupeen er fin og varm, men er jo teit å forlate jobb med varm bil, ladet batteri men kaldt batteri.. forbruket blir jo mye høyere pga kaldt batteri.

Er ganske sikker på at om du setter på forvarming via appen så varmer den batteriet også. Det kan du jo sjekke enkelt. Hvis du f.eks setter på forvarming en time før du går fra jobb så kan du sjekke om du får mer regen enm om du ikke hadde gjort det.

Cowboystrekk

Etter de siste oppdateringene varmes batteriet. Sjekk videoene til Teslabjørn, der varma forvarming batteriet fra 4C til 27C på litt over 30 min. Batteriet varmes ikke under kjøring annet enn ved navi til SC eller passiv oppvarming fra spillvarme etc.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

RuneW

Er det noen luringer som har satt sammen en tabell eller regnestykke der man kan finne ut hva som lønner seg av forvarming vs kjøre med kaldt batteri? Dette må da være avhengig av kjøreturens lengde/beskaffenhet også?

Jeg har f.eks bilen i garasje og trenger bare 5 min med forvarming for at JEG skal kjøre komfortabelt de 10 minuttene jeg har til jobb.

Men hvor mange kWh mer bruker bilen på 10 min bykjøring med kaldt vs varmt batteri? Jeg har aldri fått klart for meg tallene for dette, men mistenker at i mitt tilfelle kan det umulig lønne seg å la bilen stå og varme batteriet i 30 minutter for en 10 min kjøretur.

Men hvor går grensen? Finnes det en tommelfingerregel?
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Sitcom

#98
Sitat fra: jsa061 på onsdag 11. mars 2020, klokken 09:44
SitatJeg lader på jobb, forlater ofte jobben til forskjellige tider. Batteriet er ladet til 85% på 2 timer normalt. Hvordan kan jeg skru på slik at bilen varmer batteriet feks siste timen før jeg reiser? Bilen kan være koblet til 11kwh hele tiden. Kupeen er fin og varm, men er jo teit å forlate jobb med varm bil, ladet batteri men kaldt batteri.. forbruket blir jo mye høyere pga kaldt batteri.

Som regel vet jeg ikke når jeg forlater jobben. Derfor hadde det vært fint om batteriet var holdt varmt hele tiden. Eller så må jeg lade til kun 70% og så sette på lading igjen timen før jeg «tror» skal reise. Men så skal jeg reise etter 5 minutter og da er batteriet kun 70% og heller ikke varmet. De facto lav batteristatus og kaldt batteri. Løsningen din forsobler potensielt problemene. (Ikke ta det personlig)
Fasiten bør være: trykk en knapp så lades batteriet (det valget har vi). Trykk en knapp så varmes batteriet.

Er ganske sikker på at om du setter på forvarming via appen så varmer den batteriet også. Det kan du jo sjekke enkelt. Hvis du f.eks setter på forvarming en time før du går fra jobb så kan du sjekke om du får mer regen enm om du ikke hadde gjort det.

knegg

Sitat fra: Sitcom på onsdag 11. mars 2020, klokken 12:46
Sitat fra: jsa061 på onsdag 11. mars 2020, klokken 09:44
SitatJeg lader på jobb, forlater ofte jobben til forskjellige tider. Batteriet er ladet til 85% på 2 timer normalt. Hvordan kan jeg skru på slik at bilen varmer batteriet feks siste timen før jeg reiser? Bilen kan være koblet til 11kwh hele tiden. Kupeen er fin og varm, men er jo teit å forlate jobb med varm bil, ladet batteri men kaldt batteri.. forbruket blir jo mye høyere pga kaldt batteri.

Som regel vet jeg ikke når jeg forlater jobben. Derfor hadde det vært fint om batteriet var holdt varmt hele tiden. Eller så må jeg lade til kun 70% og så sette på lading igjen timen før jeg «tror» skal reise. Men så skal jeg reise etter 5 minutter og da er batteriet kun 70% og heller ikke varmet. De facto lav batteristatus og kaldt batteri. Løsningen din forsobler potensielt problemene. (Ikke ta det personlig)
Fasiten bør være: trykk en knapp så lades batteriet (det valget har vi). Trykk en knapp så varmes batteriet.

Er ganske sikker på at om du setter på forvarming via appen så varmer den batteriet også. Det kan du jo sjekke enkelt. Hvis du f.eks setter på forvarming en time før du går fra jobb så kan du sjekke om du får mer regen enm om du ikke hadde gjort det.

Avhengig av hvor langt du skal kjøre så vil du vel bruke mer kWh på forvarming av batteri enn økt forbruk på grunn av kaldt batteri?  ???
Eksempelvis jeg som bor 7km fra jobb trenger virkelig ikke å bruke 10kWh på å forvarme batteriet (1 time på full forvarming) for å få 30-50% bedre forbruk på de små kilometerene. Det må vel vere et punkt hvor det lønner seg eller ikke.
2020 Model 3

danton

Sitat fra: RuneW på onsdag 11. mars 2020, klokken 10:43
Er det noen luringer som har satt sammen en tabell eller regnestykke der man kan finne ut hva som lønner seg av forvarming vs kjøre med kaldt batteri? Dette må da være avhengig av kjøreturens lengde/beskaffenhet også?

Jeg har f.eks bilen i garasje og trenger bare 5 min med forvarming for at JEG skal kjøre komfortabelt de 10 minuttene jeg har til jobb.

Men hvor mange kWh mer bruker bilen på 10 min bykjøring med kaldt vs varmt batteri? Jeg har aldri fått klart for meg tallene for dette, men mistenker at i mitt tilfelle kan det umulig lønne seg å la bilen stå og varme batteriet i 30 minutter for en 10 min kjøretur.

Men hvor går grensen? Finnes det en tommelfingerregel?

Best case, for short routes, would be not to heat the battery if the low  temperature is not affecting the life expectancy. Should be incorporated in the battery management system

RuneW

Sitat fra: knegg på onsdag 11. mars 2020, klokken 13:09
Eksempelvis jeg som bor 7km fra jobb trenger virkelig ikke å bruke 10kWh på å forvarme batteriet (1 time på full forvarming) for å få 30-50% bedre forbruk på de små kilometerene.

Det tror jeg vi alle kan være enige om  :laugh:

Sitat fra: knegg på onsdag 11. mars 2020, klokken 13:09
Det må vel vere et punkt hvor det lønner seg eller ikke.

Ja, det var om noen hadde gjort noen tanker rundt dette "punktet" jeg tenkte på i min forrige post.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

Sitcom

Sitat fra: knegg på onsdag 11. mars 2020, klokken 13:09
Sitat fra: Sitcom på onsdag 11. mars 2020, klokken 12:46
Sitat fra: jsa061 på onsdag 11. mars 2020, klokken 09:44
SitatJeg lader på jobb, forlater ofte jobben til forskjellige tider. Batteriet er ladet til 85% på 2 timer normalt. Hvordan kan jeg skru på slik at bilen varmer batteriet feks siste timen før jeg reiser? Bilen kan være koblet til 11kwh hele tiden. Kupeen er fin og varm, men er jo teit å forlate jobb med varm bil, ladet batteri men kaldt batteri.. forbruket blir jo mye høyere pga kaldt batteri.

Som regel vet jeg ikke når jeg forlater jobben. Derfor hadde det vært fint om batteriet var holdt varmt hele tiden. Eller så må jeg lade til kun 70% og så sette på lading igjen timen før jeg «tror» skal reise. Men så skal jeg reise etter 5 minutter og da er batteriet kun 70% og heller ikke varmet. De facto lav batteristatus og kaldt batteri. Løsningen din forsobler potensielt problemene. (Ikke ta det personlig)
Fasiten bør være: trykk en knapp så lades batteriet (det valget har vi). Trykk en knapp så varmes batteriet.

Er ganske sikker på at om du setter på forvarming via appen så varmer den batteriet også. Det kan du jo sjekke enkelt. Hvis du f.eks setter på forvarming en time før du går fra jobb så kan du sjekke om du får mer regen enm om du ikke hadde gjort det.

Avhengig av hvor langt du skal kjøre så vil du vel bruke mer kWh på forvarming av batteri enn økt forbruk på grunn av kaldt batteri?  ???
Eksempelvis jeg som bor 7km fra jobb trenger virkelig ikke å bruke 10kWh på å forvarme batteriet (1 time på full forvarming) for å få 30-50% bedre forbruk på de små kilometerene. Det må vel vere et punkt hvor det lønner seg eller ikke.

Tror du misforstår. Jeg vil varme batteriet mens bilen er tilkoblet lader. Akuratt nå står min bil tilkoblet lader og er ladet til 80%. Når jeg begynner å kjøre er batteriet kaldt og jeg mister effelt og rekkevidde. Hvorfor ikke en knapp så bilen kan varme batteriet mens det står koblet til lading.
Siden den muligheten mangler må jeg gamble på ladetid eller kjøre av gårde med kaldt batteri noe som hverken er gunstig eller bra for batteriet. Man kan jo ikke planlegge alle turer en/to timer i forveien.

knegg

Sitat fra: Sitcom på onsdag 11. mars 2020, klokken 14:09
Tror du misforstår. Jeg vil varme batteriet mens bilen er tilkoblet lader. Akuratt nå står min bil tilkoblet lader og er ladet til 80%. Når jeg begynner å kjøre er batteriet kaldt og jeg mister effelt og rekkevidde. Hvorfor ikke en knapp så bilen kan varme batteriet mens det står koblet til lading.
Siden den muligheten mangler må jeg gamble på ladetid eller kjøre av gårde med kaldt batteri noe som hverken er gunstig eller bra for batteriet. Man kan jo ikke planlegge alle turer en/to timer i forveien.

Du vil med andre ord bare holde batteriet varmt hele tiden?
Isåfall tror jeg Dog-mode holder bilen og batteriet varmt. Du får skru på og snike deg ut vinduet :D
2020 Model 3

Mondeo

Det er en knapp som slår på varming av batteriet når bilen er koblet til lader.
Slå på forvarming fra appen så varmes batteriet også.
Men det funker kun fra appen. Starter du forvarming fra bilens skjerm mens du sitter i bilen varmer den ikke batteriet.

Dvs er motorene som varmes - som går på samme kjøleloop som batteriet så batteriet varmes også. Antar Dual Motor modeller varmer batteriet raskere enn de med kun en motor.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA