Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Forbruk model 3

Startet av Softblue, mandag 08. juli 2019, klokken 21:52

« forrige - neste »

Kristian O

Sitat fra: RuneW på onsdag 11. mars 2020, klokken 10:43
Er det noen luringer som har satt sammen en tabell eller regnestykke der man kan finne ut hva som lønner seg av forvarming vs kjøre med kaldt batteri? Dette må da være avhengig av kjøreturens lengde/beskaffenhet også?

Jeg har f.eks bilen i garasje og trenger bare 5 min med forvarming for at JEG skal kjøre komfortabelt de 10 minuttene jeg har til jobb.

Men hvor mange kWh mer bruker bilen på 10 min bykjøring med kaldt vs varmt batteri? Jeg har aldri fått klart for meg tallene for dette, men mistenker at i mitt tilfelle kan det umulig lønne seg å la bilen stå og varme batteriet i 30 minutter for en 10 min kjøretur.

Men hvor går grensen? Finnes det en tommelfingerregel?
Har du 10 minutter til jobb så er vel ikkje forbruket så viktig?
Når det er sagt; lyd bilen slik at den er nesten ferdig å lade når du skal på jobb. Da vil batteriet ha en lunk etter ladingen om den he stått en stund med litt effekt.
-S 85, MC Rød, tech pakke, 7 seter.
  130.000 km siden April 2014. Solgt april 2019
-Kia Soul 2016
- Model 3 LR april 2019

TøddiVedder

@mondeo. Hvor er den knappen?

Sitcom

Sitat fra: TøddiVedder på onsdag 11. mars 2020, klokken 18:41
@mondeo. Hvor er den knappen?

Samme lurer jeg på! Hvor er den knappen??

Mondeo

#108
Vifteknappen som starter forvarmingen.
Forvarmer du kabinen fra appen forvarmer du batteriet også. Enten du er tilkoblet strøm eller ikke.  Har du ikke Scan My Tesla appen for å overvåke dette så merker du det jo på at du kan regenerere når du begynner å kjøre. Har du ikke forvarmet i frost har du 0 regenerering i starten.

Men merk at forvarming av batteri tar tid. Motoren skal varme vannet som skal varme en 600kg metallklump. Tar sin tid om det er veldig kaldt ute.

Teslabjørn har og en ganske ny video hvor han forklarer batterivarmingen på model 3.

Forhåpentligvis kommer det en knapp snart som lar deg velge om du vil varme batteriet alene eller ikke.

Kenny427

Jeg kjørte Drammen-Larvik-Drammen som er 190 km omtrent og hadde forbruk på 207wh/km. Kjørte 115km/t hele veien og var 5-7 grader hele veien. Er ikke dette veldig høyt? Dvs realistisk rekkevidde på typ 230-240km på motorvei med 115km/t i disse temperaturer. Har vesentlig lavere forbruk med f.eks Kona og Leaf på samme rute. Noen som har peiling?

Handyman

Sitat fra: Kenny427 på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:23
Jeg kjørte Drammen-Larvik-Drammen som er 190 km omtrent og hadde forbruk på 207wh/km. Kjørte 115km/t hele veien og var 5-7 grader hele veien. Er ikke dette veldig høyt? Dvs realistisk rekkevidde på typ 230-240km på motorvei med 115km/t i disse temperaturer. Har vesentlig lavere forbruk med f.eks Kona og Leaf på samme rute. Noen som har peiling?
D
Var det vått? Det drar mye energi. Startet du med kald bil? Var klimaanlegget på Auto? Det drar enormt mye.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Cowboystrekk

Sitat fra: Kenny427 på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:23
Jeg kjørte Drammen-Larvik-Drammen som er 190 km omtrent og hadde forbruk på 207wh/km. Kjørte 115km/t hele veien og var 5-7 grader hele veien. Er ikke dette veldig høyt? Dvs realistisk rekkevidde på typ 230-240km på motorvei med 115km/t i disse temperaturer. Har vesentlig lavere forbruk med f.eks Kona og Leaf på samme rute. Noen som har peiling?
Piggdekk? 19"? Sett klima på manuell, slå av AC, 2 i luft til fører og vindu. Sett på AC av og til ved behov. AC står for hoveddelen av merforbruket.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

birkeland

Her er mitt forbruk siden 21.juni 2019 da jeg fikk bilen. Piggdekk og mye motorvei.


ladov

Sitat fra: RuneW på onsdag 11. mars 2020, klokken 10:43
Er det noen luringer som har satt sammen en tabell eller regnestykke der man kan finne ut hva som lønner seg av forvarming vs kjøre med kaldt batteri? Dette må da være avhengig av kjøreturens lengde/beskaffenhet også?

Jeg har f.eks bilen i garasje og trenger bare 5 min med forvarming for at JEG skal kjøre komfortabelt de 10 minuttene jeg har til jobb.

Men hvor mange kWh mer bruker bilen på 10 min bykjøring med kaldt vs varmt batteri? Jeg har aldri fått klart for meg tallene for dette, men mistenker at i mitt tilfelle kan det umulig lønne seg å la bilen stå og varme batteriet i 30 minutter for en 10 min kjøretur.

Men hvor går grensen? Finnes det en tommelfingerregel?
Jeg *tror* du egentlig bare kan gjøre som du gjør allerede. Batterivarmen er så vidt jeg har funnet ut isolert fra kupevarmen på TM3. Batteriets temperatur har innvirkning på ladehastighet, regenerering og maks ytelse. Så lenge den 10-minutters turen din ikke er spesielt krevende trenger ikke batteriet være varmt i det hele tatt.

Lavere temperatur gir høyere indre motstand i batteriet men jeg ville ikke brydd meg om dette annet enn når jeg skal på langtur og jeg uansett ønsker å starte med batteriet på 100%
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Dag_Erik

Sitat fra: Kenny427 på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:23
Jeg kjørte Drammen-Larvik-Drammen som er 190 km omtrent og hadde forbruk på 207wh/km. Kjørte 115km/t hele veien og var 5-7 grader hele veien. Er ikke dette veldig høyt? Dvs realistisk rekkevidde på typ 230-240km på motorvei med 115km/t i disse temperaturer. Har vesentlig lavere forbruk med f.eks Kona og Leaf på samme rute. Noen som har peiling?

Det er vel ikke høyt for motorveikjøring? Skjønner ikke grunnlaget for regningen din, med 70 kwh tilgjengelig , så blir det 338km rekkevidde med det forbruket.
2019 Tesla Model 3 LR AWD
2018 Nissan Leaf 40Kwh

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 13. mars 2020, klokken 09:32
Sitat fra: Kenny427 på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:23
Jeg kjørte Drammen-Larvik-Drammen som er 190 km omtrent og hadde forbruk på 207wh/km. Kjørte 115km/t hele veien og var 5-7 grader hele veien. Er ikke dette veldig høyt? Dvs realistisk rekkevidde på typ 230-240km på motorvei med 115km/t i disse temperaturer. Har vesentlig lavere forbruk med f.eks Kona og Leaf på samme rute. Noen som har peiling?
Piggdekk? 19"? Sett klima på manuell, slå av AC, 2 i luft til fører og vindu. Sett på AC av og til ved behov. AC står for hoveddelen av merforbruket.
AC står ikke for hoveddelen av forbruket, det er det varmeelementet som gjør. Redusert viftehastighet er det som gir størst gevinst.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

Cowboystrekk

Sitat fra: Handyman på lørdag 14. mars 2020, klokken 02:32
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 13. mars 2020, klokken 09:32
Sitat fra: Kenny427 på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:23
Jeg kjørte Drammen-Larvik-Drammen som er 190 km omtrent og hadde forbruk på 207wh/km. Kjørte 115km/t hele veien og var 5-7 grader hele veien. Er ikke dette veldig høyt? Dvs realistisk rekkevidde på typ 230-240km på motorvei med 115km/t i disse temperaturer. Har vesentlig lavere forbruk med f.eks Kona og Leaf på samme rute. Noen som har peiling?
Piggdekk? 19"? Sett klima på manuell, slå av AC, 2 i luft til fører og vindu. Sett på AC av og til ved behov. AC står for hoveddelen av merforbruket.
AC står ikke for hoveddelen av forbruket, det er det varmeelementet som gjør. Redusert viftehastighet er det som gir størst gevinst.
Nei, AC utgjør mye, sjekk den siste videon til Teslabjørn, ptc bruker overraskende lite.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Handyman

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 14. mars 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Handyman på lørdag 14. mars 2020, klokken 02:32
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 13. mars 2020, klokken 09:32
Sitat fra: Kenny427 på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:23
Jeg kjørte Drammen-Larvik-Drammen som er 190 km omtrent og hadde forbruk på 207wh/km. Kjørte 115km/t hele veien og var 5-7 grader hele veien. Er ikke dette veldig høyt? Dvs realistisk rekkevidde på typ 230-240km på motorvei med 115km/t i disse temperaturer. Har vesentlig lavere forbruk med f.eks Kona og Leaf på samme rute. Noen som har peiling?
Piggdekk? 19"? Sett klima på manuell, slå av AC, 2 i luft til fører og vindu. Sett på AC av og til ved behov. AC står for hoveddelen av merforbruket.
AC står ikke for hoveddelen av forbruket, det er det varmeelementet som gjør. Redusert viftehastighet er det som gir størst gevinst.
Nei, AC utgjør mye, sjekk den siste videon til Teslabjørn, ptc bruker overraskende lite.
Mitt utsagn er med utgangspunkt i mine egne tester til og fra jobb hver dag.
AC påvirker forbruket, men hvis man kjører med vifta på 1 eller 2 utgjør AC overraskende lite.
Det er feks. bedre å kjøre med AC og vifta på 1 enn å slå av AC og øke viftehastigheten dersom det er fuktig i kupeen.
Det er bare å prøve.
RTFM: https://www.tesla.com/ownersmanual (Manual for alle modeller)

LeafSwe

Sitat fra: Cowboystrekk på lørdag 14. mars 2020, klokken 20:13
Sitat fra: Handyman på lørdag 14. mars 2020, klokken 02:32
Sitat fra: Cowboystrekk på fredag 13. mars 2020, klokken 09:32
Sitat fra: Kenny427 på torsdag 12. mars 2020, klokken 17:23
Jeg kjørte Drammen-Larvik-Drammen som er 190 km omtrent og hadde forbruk på 207wh/km. Kjørte 115km/t hele veien og var 5-7 grader hele veien. Er ikke dette veldig høyt? Dvs realistisk rekkevidde på typ 230-240km på motorvei med 115km/t i disse temperaturer. Har vesentlig lavere forbruk med f.eks Kona og Leaf på samme rute. Noen som har peiling?
Piggdekk? 19"? Sett klima på manuell, slå av AC, 2 i luft til fører og vindu. Sett på AC av og til ved behov. AC står for hoveddelen av merforbruket.
AC står ikke for hoveddelen av forbruket, det er det varmeelementet som gjør. Redusert viftehastighet er det som gir størst gevinst.
Nei, AC utgjør mye, sjekk den siste videon til Teslabjørn, ptc bruker overraskende lite.

Det är fel förbrukning i Teslabjorn videon, alltså scan my tesla visar fel heater förbrukning, i nyaste versionen är det borttaget pga felvisning. PTC tar mycket, AC väldigt lite.
3P+
3SR+

Cowboystrekk

Ok, takk for info. Noen som har testa litt og sett hva viftehastighet, ac etc trekker i fungerende utgave av SMT?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA