Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Ettermontering hengerfeste ikke mulig?

Startet av cheesy_09, fredag 05. juli 2019, klokken 17:52

« forrige - neste »

Olemann


Mange la ut sine TM3 uten krok på FINN og bestilte ny da hengerfeste kom.

En åpenbar drivkraft for Hr Musk & Co er jo å selge flere biler, og jammen tror jeg han klarte det også.  Ettermontering ville ødelagt for salget av flere nye biler.

Man trenger ikke være superintelligent for å gjette  at om noen måneder kommer det enda noe snacksy nytt som man må bestille ny bil for å få. 

Kan jo hende at Tesla driver butikken for å tjene penger, og ikke (bare..) fordi man vil redde kloden fra å kokes. ;)

cheesy_09

#16
Sitat fra: Olemann på søndag 07. juli 2019, klokken 10:40
En åpenbar drivkraft for Hr Musk & Co er jo å selge flere biler, og jammen tror jeg han klarte det også.  Ettermontering ville ødelagt for salget av flere nye biler.

Then they should just say that. And not lie by saying that the EU regulations do not allow this :)

cheesy_09

Hello everyone,

The petition has started! I made a new post on the main Tesla page of this forum.

Please sign the petition, even if you don't own a Tesla (yet) :)

The link to the petition: https://www.gopetition.com/petitions/tesla-should-allow-retrofitting-a-trailer-hitch-onto-older-model-3-in-eu.html

And of course please share with as many other forums and friends/family!

Our main goal: to get a clear and honest (!) answer. Thank you!

itje

Great work. Have shared, hopefully we will get some positive responce.
2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

cheesy_09

Over 100 signed in less than 12 hours!! Great work everyone :) :+1:

I will try to spread the word in other places. But I can really use your help. Every signature counts! :D

PBL

I see you have put a link in the German TFF-forum. Maybe put it directly in this thread as well? https://tff-forum.de/viewtopic.php?f=87&t=28238

It seems to be on the very same topic.

itje

I have shared on these facebook pages: TOCN, Tesla Model 3 & Y Owners Norway and Tesla Motors Stavanger.

Over 305 signed so far.

Thats awesome.

If anyone here are a member of another Tesla group on Facebook, or other social media, in.ex. Twitter, please help the cause by sharing the link.

2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

cheesy_09

Sitat fra: itje på mandag 08. juli 2019, klokken 10:38
I have shared on these facebook pages: TOCN, Tesla Model 3 & Y Owners Norway and Tesla Motors Stavanger.

Thanks a lot! :) This will help for sure!
And yes, if anyone knows of any other relevant forums we can reach out to, that would be very appreciated!

itje



Sitat fra Erik Sætre (Kontor for kjøretøygodkjenning og registrering i Statens Vegvesen.)
Sætre forklarer at dersom en biltype eller utførelse opprinnelig er typegodkjent uten tillatt hengervekt, og fabrikanten
i ettertid får dette godkjent for identisk type eller utførelse, utstedes det en ny endret typegodkjenning. Dette kalles en «extension».
En «extension» er ikke tilbakevirkende for biler registrert på tidligere typegodkjenning.
For biler som er godkjent eller registrert på typegodkjenningen uten hengervekter må det eventuelt fremlegges dokumentasjon fra fabrikanten som bekrefter
at angjeldende biltype/utførelse kan ha hengervekt, og dette må godkjennes og påføres i motorvognregistret og vognkort av en trafikkstasjon, avslutter Sætre.
Det vil derfor i praksis kreve at bilprodusenten gjør papirarbeid for hver kunde som ønsker endringer i ettertid.
For bilprodusenten kan det være at det er for tidkrevende å gå inn i slike prosesser.
Om det er dette som ligger til grunn – og det vet vi ikke egentlig noe om – kan det være at man ønsker å forenkle så mye som mulig.
Det kan forklare hvorfor Tesla ikke engang lar kunder kjøpe og ettermontere tilhengerfeste på biler levert uten, etter at de selv
åpnet for å montere dette ved bestilling.
Kilde:https://www.tu.no/artikler/derfor-er-det-usannsynlig-at-elbiler-uten-hengerfeste-kan-fa-det-senere/466460
2019 Tesla Model ≡ AWD, Midnight Silver, FSD, 18" Aero, Black premium. Levert: 30.03.19 - "Konebil"

2024 Tesla Model Y RWD, Deep Blue Metallic,, 19'' Gemini, Black premium. Best. 02 10.23. Bekreftet levering: 26.10.23

DeepFu

Har ingen tro på at dette involverer mye papirarbeid for Tesla. Hvis vi tar utgangspunkt i at selve plattformen (understell/ramme) er uendret siden TM3 kom, og det er sålangt INGEN indikasjoner på at det er gjort endringer, vil papirarbeidet bestå i å sende enkeltkunder et proformadokument med VIN-nummer som kan brukes for å godkjenne enkeltbiler. Jeg hadde til og med vært villig til å betale noen tusenlapper for det A4-arket.
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Rosstopher

Mye papirarbeid er det selvfølgelig, men dette kunne ganske enkelt blitt automatisert. Man kunne hatt en nettside hvor du skriver inn ditt VIN, og får tilsendt et dokument som er likt for alle, men som har ditt VIN på.

Selv om dette skulle ha blitt gjort 100 % manuelt, og Tesla hadde ansatt noen på heltid til å gjøre dette, og tatt en tusenlapp eller to for jobben så hadde det jo vært et overskuddsprosjekt for Tesla.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

cheesy_09

I agree with this reading from Erik Sætre (Statens Vegvesen). This is also how the Dutch road authority (RDW) handles such requests. The RDW is responsible for the certification of all Tesla cars in the EU (and by proxy Norway).

It should be no effort for Tesla to arrange this documentation, even at an individual level, since all cars are basically identical (within a series). So they would have to write the VIN on a standard template. If this one-minute administration process is really is the biggest issue, then I will volunteer to do this for them.

And an important point that was mentioned earlier as well: Nothing is for free, and no one expects that either ;) People are willing to pay for the retrofitting and the process.

cheesy_09

Hi guys,

Hereby a little update about the petition:
https://www.gopetition.com/petitions/tesla-should-allow-retrofitting-a-trailer-hitch-onto-older-model-3-in-eu.html

We have now obtained more than 750 signatures! That is truly an amazing amount.

I think that we have definitely reached our goal. But we will go for 1000 signatures! :+1: Please help us reaching that number by sharing with your fellow Tesla-fans.

Tusen takk!

valgrind

Send a tweet to https://twitter.com/FredericLambert with the link.

He write for Electrek.co. Should result in a decent boost.

cheesy_09

Update: 850 signatures in three days and the petition is now closed! :+1:
Tomorrow I will hand-deliver this petition to Tesla Europe headquarters in Amsterdam!

Let's hope that Tesla welcomes our petition, and will re-evaluate this situation :) I will keep everyone updated on the progress.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA