Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ionity

Startet av Chimp, fredag 05. juli 2019, klokken 10:09

« forrige - neste »

Chimp

Må man ha en software update for ionity?
Prøvde 2 ladere på gol uten hell, både med brikke og app. Betalingen ble godkjent men lading "ferdig" med en gang, startet altså aldri.
Rundt meg ladet både Kona og E tron
Hadde ikke tid/ork til ITsupport og dro heller på fortum 50kw, som jeg sjelden har hatt problemer med.
Er dette normalkost? Vet at forskjellig ladehastighet har vært en greie, men ikke lest om noen som ikke får til å lade i det hele tatt.

Tellus

Si det. Antar du ikke har vært inne og fått de siste kampanjene. Jeg kunne likevel lade uten store problemer også før jeg fikk disse. Hatt problemer en gang før jeg fikk brikke på en nyåpnet Ionity lader. Ved et tilfelle fikk jeg også avbrutt lading og måtte restarte. Etter det har jeg ikke hatt noen problemer med Ionity. Får fortsatt ikke 100 Kw dog.


lr-80

Ikke hatt problemer med hverken gammel eller ny programvare. Har alltid startet med Plugsurfing brikke.
Fikk maks 56 kW med gammel (vinter) og 96 kW med ny (sommer) programvare.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Tellus

#3
Sitat fra: lr-80 på fredag 05. juli 2019, klokken 10:50
Ikke hatt problemer med hverken gammel eller ny programvare. Har alltid startet med Plugsurfing brikke.
Fikk maks 56 kW med gammel (vinter) og 96 kW med ny (sommer) programvare.

Får du 96 kW kun kort tid eller får du det helt opp til rundt 36% SOC ?

Ser ut for å være tre forksjellige ladekurver ute og går. Forutsatt at vi har varmt batteri.
1) 80 kW fra 0% til 50%SOC.  Deretter gradvis fall til ca 50 kW ved 80% SOC.
2) 96 Kw i 1-2 minutter hvis man starter under rundt 36% SOC. Deretter følges ladekurve nummer 1
3) 100 kW fra 0% til ca 36% SOC. Deretter følges kurve 1).

Jeg var på ladekurve 1) inntil jeg fikk installert kampanjene. Nå er jeg på 2) og lurer på hva jeg mangler for å få kurve 3)

lr-80

Jeg fikk 96 kW et minutt eller så, starte på 33%. Deretter 80%, fulgte ikke med på laderen da jeg gikk for å spise, hadde 34 kW da jeg kom tilbake på 96% (tiden av en burger). Fra % i appen (tok noen screenshots underveis) tyder det på at jeg fikk snitt 80 kW til 50%, 80 kW til 60%, 74 kW til 76% og 54 kW til 83%.
Dette under forutsetning at %-angivelse er ut fra en total på 84 kWh. Men ser at totalen på 52 kWh fra 33-96% gir 82,5 som 100%. Antar den kan lade noe etter at det angis 100%, da det tar en god stund med kjøring før den går fra 100 til 99% i display.
2015 KTM 1190 Adventure R
2017 BMW i3 Fully Charged
2019 Jaguar i-Pace S, Caesium Blue 22"
1951 Landrover Serie 1 80"

Chimp

Har ingen av de siste kampanjene nei, første gang jeg prøver ionity. Har 18d og 14.2, problemfritt utover dette.
Høres ut som om det kunne fungert, men at jeg var uheldig (prøvde dog 3 ganger pr lader). Da tester jeg på vei hjem igjen også

xyzzy

Sitat fra: Chimp på fredag 05. juli 2019, klokken 10:09
Må man ha en software update for ionity?
Prøvde 2 ladere på gol uten hell, både med brikke og app. Betalingen ble godkjent men lading "ferdig" med en gang, startet altså aldri.
Rundt meg ladet både Kona og E tron
Hadde ikke tid/ork til ITsupport og dro heller på fortum 50kw, som jeg sjelden har hatt problemer med.
Er dette normalkost? Vet at forskjellig ladehastighet har vært en greie, men ikke lest om noen som ikke får til å lade i det hele tatt.

Har aldri brukt den på Gol, men har brukt den ved E6/Strömstad endel pluss den ved Rygge. Første gangen jeg ladet fikk jeg ganske bedrøvelig hastighet (40 kW maks), men siden er den økt til 80 kW og nå de siste gangene 97-98 kW maks. Ingen oppdateringer på i-Pacen i mellomtiden.

Tellus

Sitat fra: xyzzy på fredag 05. juli 2019, klokken 15:36

Har aldri brukt den på Gol, men har brukt den ved E6/Strömstad endel pluss den ved Rygge. Første gangen jeg ladet fikk jeg ganske bedrøvelig hastighet (40 kW maks), men siden er den økt til 80 kW og nå de siste gangene 97-98 kW maks. Ingen oppdateringer på i-Pacen i mellomtiden.

Får du 97-98 kW over lengre tid enn 1-2 minutter ?

xyzzy

Sitat fra: Tellus på fredag 05. juli 2019, klokken 16:28
Sitat fra: xyzzy på fredag 05. juli 2019, klokken 15:36

Har aldri brukt den på Gol, men har brukt den ved E6/Strömstad endel pluss den ved Rygge. Første gangen jeg ladet fikk jeg ganske bedrøvelig hastighet (40 kW maks), men siden er den økt til 80 kW og nå de siste gangene 97-98 kW maks. Ingen oppdateringer på i-Pacen i mellomtiden.

Får du 97-98 kW over lengre tid enn 1-2 minutter ?

Sjekket ikke så grundig... 39 minutter fra 20% til 80% var biten jeg la mest vekt på. Ca 74 kW i snitt.

RayBomb

Sitat fra: Chimp på fredag 05. juli 2019, klokken 10:09
Må man ha en software update for ionity?
Prøvde 2 ladere på gol uten hell, både med brikke og app. Betalingen ble godkjent men lading "ferdig" med en gang, startet altså aldri.
Rundt meg ladet både Kona og E tron
Hadde ikke tid/ork til ITsupport og dro heller på fortum 50kw, som jeg sjelden har hatt problemer med.
Er dette normalkost? Vet at forskjellig ladehastighet har vært en greie, men ikke lest om noen som ikke får til å lade i det hele tatt.

Første gang jeg skulle lade på Ionity måtte ringe support for å få startet ladingen. Etter ladesesjonen fikk jeg feilmelding i dashbordet på bilen. Bilen ville ikke rulle frem eller tilbake når jeg satte den i gir. Etter noen runder med av og påslåing av bilen, fikk jeg den til å endelig til å kjøre.
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Vind

Jeg ladet med Ionity i April, og fikk da kun 50Kw.  Fikk ny oppdatering på bilen i Juni, og nå lader den med  100kw fra 20% til rundt 40% og derfra ca 90kw.  Har ikke fulgt med nøye - da jeg også har kjøpt Is, kaffe, løpt på toalettet, luftet hunden.  Dette fungerer for mitt bruk. Har brukt Ionity på Rygge, og Cirkle K syd for Strømstad. 

Begge har virket helt fint med Pluggsurfing brikke.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

RayBomb

Sitat fra: Vind på søndag 14. juli 2019, klokken 22:33
...
Begge har virket helt fint med Pluggsurfing brikke.
Hvordan blir prisen når du bruker Plugsurfing brikken?
💫 Hyundai Ioniq 5 - Project 45
  - Elektrisk hengerfeste

💫 I-Pace S Edition X590 (19MY) - Solgt

Eyvind Bernhardsen

Sitat fra: RayBomb på søndag 14. juli 2019, klokken 23:50
Hvordan blir prisen når du bruker Plugsurfing brikken?

Jeg er ikke Vind men har også testet Ionity med Plugsurfing tre ganger i Danmark i sommer. De fakturerer i NOK og tar seg et solid valutapåslag (5%), men til gjengjeld var det bare én av ladingene som ble registrert så jeg kommer greit ut av det uansett.

Hadde ingen problemer med å starte lading med brikken, men jeg kom aldri over 85kW selv med varmt batteri og start på 25%. Bilen var inne for oppdateringer siste uke i juni, så ladefiksen skal være inne.

Ingeniøren

Sitat fra: Vind på søndag 14. juli 2019, klokken 22:33
Jeg ladet med Ionity i April, og fikk da kun 50Kw.  Fikk ny oppdatering på bilen i Juni, og nå lader den med  100kw fra 20% til rundt 40% og derfra ca 90kw.  Har ikke fulgt med nøye - da jeg også har kjøpt Is, kaffe, løpt på toalettet, luftet hunden.  Dette fungerer for mitt bruk. Har brukt Ionity på Rygge, og Cirkle K syd for Strømstad. 

Begge har virket helt fint med Pluggsurfing brikke.

Hva slags oppdatering ?
Skal forbi en lader i dag, mulig jeg tester men ble litt usikker på om jeg tør ut fra det RayBomb skrev
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Orbit

Fra nyhetsbrev fra Jaguar i dag. 100kW kun under 10% SOC (ved start??) var vel litt vel pessimistisk?
SitatI-PACE lader med opp til 100 kW på DC ladere. Det kommer flere og flere ladestasjoner med denne hastigheten. For å oppnå 100 kW, må batteriet være varmt (pre-conditioned) og SOC (State of Charge) skal være under 10%. Du vil ikke få 100 kW hele tiden ettersom bilen automatisk senker hastigheten for å ikke belaste selve batteriet. Dette er helt bevisst for å sikre din I-PACE et langt og godt liv.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA