Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Turist i Oslo - hvor er det greiest å parkere?

Startet av geear, onsdag 03. juli 2019, klokken 19:10

« forrige - neste »

geear

Det er 20 år siden jeg har bodd i Oslo. Vi skal være turister i Oslo for en dag, vise ungene rundt, og skal se de klassiske tingene som slottet, operaen, teknisk museum, kon-tiki, frognerparken - iallfall det vi rekker. Er det greiest å parkere ett sted og ta trikk/bane, eller er det levelig å kjøre rundt og parkere en Model X under tålig trygge forhold der vi skal?

Tar gjerne i mot helt konkret tips om hvor vi bør stå. Det er snakk om en hverdag i ferien. Er ikke avhengig av lading (men har evt type 2-kabel og ladekladd).

automat

Innenfor ring 1 er det parkeringshus som gjelder. Og generelt tar det tid å kjøre i sentrum. Finn en beboerparkering noen kvartaler unna Majorstua (f.eks retning Marienlyst). Der står man gratis hele dagen med elbil, og ta T-banen til sentrum. Og kan gå til Frognerparken. Jeg ville generelt valgt å kjøre til steder utenfor sentrum. (Men man kan jo vurdere båt fra sentrum til Kon Tiki da).
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

CastorFiber

Parkér på IKEA, gratis parkering og gratis buss til byen. :)

Zimon

Vil nok anbefale å parkere litt utenfor og så ta t-bane/trikk/buss til sentrum. Kollektiv tilbudet i Oslo er bra med mange avganger + at dere kan ta å kjøpe sånn dagskort så er det å cruise rundt hit og dit og så hente bilen fra gratis senere. Ang parkering på kommunale plasser - https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/#gref
MERK - at du kan stå den tiden makstiden tillater, så står det på skiltet at det er betalbar parkering fra 0800-2000, men maks 2 timer, så kan du stå gratis i 2 timer, etter det risikerer du bot. Husk p-skive eller lignende, alternativ legge lapp i frontruten med dato og klokkeslett for når du parkerte.

Å bruke IKEA sine parkeringsplasser er litt misbruk av IKEA sin eiendom og tjenester, så jeg ville ikke gjort det på den måten.

Alternativ så har man vel parkering under festningen i parkeringsanlegget der som er gratis for elbil og har lading evt? https://elbil.no/endelig-apnet-ladegarasjen/
Maks 10 timer ser jeg ifølge den artikkelen, men søk opp offentlig informasjon om ladegarasjen under festningen + Vulkan.
Hyundai Ioniq EV (utlevert juni 2018)

Bosted - Flateby, Enebakk kommune.

automat

Skal man finne ledig plass i festningsgarasjen på hverdager, så må man vel være der i 6-7-tiden om morgenen? Kanskje annerledes nå i sommerferien?
Audun Torsdalen
Styremedlem Østfold Elbilforening 2022-
2014 Peugeot iOn
2017 Tesla mod X75D
2018 Hyundai Ioniq

Thomas Parsli

Sitat fra: gr på onsdag 03. juli 2019, klokken 19:10
...slottet, operaen, teknisk museum, kon-tiki, frognerparken...

Da ville jeg prøvd meg på beboerparkering et sted på Frogner, mellom Slottet og Frognerparken :)
Det er trygt nok hvis du ikke har synlige verdisaker liggende i bilen, det samme gjelder p-hus.

I sommerferien er det ledige plasser og dere kan spasere eller ta trikken.
Kon-tiki er fin å besøke med Bygdø-båtene som går fra Aker Brygge, de koster riktig nok en del men det er en fin båttur.

Det er også mulig å kjøre bilen og parkere i nærhet til destinasjonene du nevner, men da risikerer du å bruke en del tid på å finne plass (hvis du ikke er lokalkjent). Anbefaler heller å reise kollektivt.
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

geear

Takk for tips. Er nok kanskje såpass kjent at det var litt unødvendig å spørre, men vi endte med å kjøre til Bygdøy for å gå på Fram/kontiki (og slapp unna p-bot med noe sånt som 7 sekunders margin, hadde glemt at parkeringen var utgått og aktiverte ny parkering i easypark på vei bort til bilen, og kom rundt hjørnet og så p-vakta scanne skiltet på vår bil  :laugh:), så parkerte vi i spektrum p-hus og tok trikk et par ganger og brukte ellers beina. Droppet teknisk museum (tok guidet tur på slottet i stedet). Kjekk tur. Hadde vært litt mer stress om vi måtte ladet, men det ble kun 23 mil t/r, og fikk startet nesten fulladet, så da hadde vi nok å gå på. Det har nesten blitt for lett å være elbilister på bilferie...  :P

GOLF-raider

#7
Jeg kjørte E6 til Oslo på lørdags ettermiddagen og hadde bestilt
hotellrom ved Christiania Torv. Navigasjonen i bilen ledet meg
inn på Rådhusgata, ned Kongens gate til Bankplassen. Svingte
så til høyre inn på Myntgata. Da var det bare å kjøre rett fram
til en stor rulleport der det var rødt og grønt trafikklys. 
Meningen var tidligere å ha en «app» i smarttelefonen sin
som fikk porten til å åpne seg. Appen min var nok for gammel
men det gjorde ikke noe. Det kom snart en annen bil som
fikk porten til å åpne seg; og da var det bare å følge på nedover
en lang bakke. Nu er det et nytt system som åpner porten:
https://www.entersecurity.no/viktig-melding-til-brukere-av-go-green-tjenesten/
Der åpenbarte det seg et gedigent garasjeanlegg med parkering
for nærmere 100 elbiler og en type-2 ladeboks for hver plass   ::)
Etterpå var man nødt til å gå ut mot vest;
igjennom ei låst jerndør som fører ut mot Festningskaia   :D
Da jeg kom tilbake neste dag var det en plakat å lese på døra
som angav et telefonnummer som man kan ringe for å få
låst opp døra. Alt i alt en hyggelig og problemfri
parkeringsopplevelse i hovedstaden   :)
https://www.vartoslo.no/verdens-forste-rene-ladegarasje-apnet-i-gar-i-oslo/   
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

Orbit

Festningsparkeringen fungerer nok greit nå om sommeren. Normalt er den på hverdager fullt av pendlerparering fra grytidlig på morgenen. Vær oppmerksom på maksimal parkeringstid på 10 timer, og at ankomsttid må vises med parkeringsur eller lapp i bilen.

Saga parkeringshus (motsatt side av Rådhusplassen, kun aller nederste etasje) er også gratis kommunal elbilparkering, og der er det ingen tidsbegrensning. Det er litt trangt (selv om jeg har sett en TMX som hadde tredd seg inn der, men måtte stå over to plasser), lading er kun Schuko, og hele huset er stengt på natt (både inn/utkjøring og adgang til bil).
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Daniel_0007

Model 3 2019 LR Rwd

GOLF-raider

#10
I Vulkan P-hus er det gratis parkering av elbil med strøm;
3,6 kW mellom kl 17:00 og 09:00 alle hverdager,
samt fra kl 17:00 til 11:00 lørdag, søndag og helligdager.
Tilbudet gjelder for de 100 ladeplassene som er tilgjengelig.
Merk Deg at: «Det Kan Fort Bli Fullt».   :police:
I arbeidstida; på hverdager koster parkeringa penger (0900 > 1700)
Betaling for lading foreståes av ladeoperatøren Fortum.
https://onepark.no/finn-parkering/oslo/parkering-vulkan-p-hus
TRØNDELAG
E-Golf; prod. febr. 2015 • V-P • lev.02 03 2015
Peugeot 407 SW/2007
Traktor Volvo BM 500/1977

emurof


Orbit

Alle plassene er 32A 3-fas (altså maks 22kW), men med lastbalansering. Du får typisk 10A én-fas (2.3kW) ved oppstart, og så økende etter noen minutter dersom det er kapasitet i anlegget. De gangen jeg har vært innom i det siste har jeg ikke fått mer enn 7.2kW, men det er typisk under handletur på ettermiddag når mange biler er nylig har ankommet lading. Tipper det er mer effekt å få utover natten.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

RJK

Det er vel offentlig parkering ved Munchmuseet på Tøyen, som derved blir gratis for de som ankommer med elbil. Er kort gåvei til Tøyen T-banestasjon, samt at buss 20 går rett ovenfor.

Der finnes også noen hurtigladere og semihurtigladere, men har ikke sett godt nok etter om der er vanlige kommunale ladere i tillegg, så det tviler jeg litt på.

Litt samme er det ved Frognerbadet/Frognerparken, men der finnes noen kommunale ladere av gamletypen som er gratis å bruke. Men der er ofte ganske fullt, og den ene laderen var ihvertfall defekt den ene gangen jeg forsøkte å stille meg der. De bilene som sto nært, hadde også strukket ledningen langt for å nå ledig stolpe som ikke var i bruk av nærmeste bil.

Ved flere av badeplassene er det parkering, slik som den på Huk ved Bygdøy, men disse er slik jeg forstår ikke kommunale, og er derved betaling for alle, og ikke noe spesielt billigere enn betalparkering langt nærmere sentrum.

https://www.oslo.kommune.no/gate-transport-og-parkering/parkering/lade-og-parkere-elbil/
Hyundai Kona Dark knight metallic med soltak - Kø# 2500, bil utlevert mars -19
Bosted Oslo

LittleHammer

Skal en tur til Torshov neste uke. Trenger parkering og lading mellom 18:30 og 23:00. Er det greit å få plass på de kommunale plassene rundt på Torshov eller bør jeg heller satse på feks Vulkan?
Peugeot Ion 2012
Jaguar I-Pace 2019

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA