Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

En liten hyllest til Tesla

Startet av MikkeBoomBoom, tirsdag 25. juni 2019, klokken 15:14

« forrige - neste »

MikkeBoomBoom

Så etter å ha vært elbileier siden 2014 (E-UP!) fikk vi i mars bilen vi hadde ventet på i flere år, nemlig en sort Model 3 AWD. Etter knapt to måneder i vårt eie dukket muligheten for hengerfeste og SR+ opp og da hev vi oss rundt og solgte AWD'en med litt fortjeneste.

Nå venter vi på SR+ og leier en Hyundai Kona i mellomtiden. I helga ble det tur/retur Oslo for første gang med elbil (tidligere har det blitt vestlandsturer med Model 3'en) og for en åpenbaring det var.

Jeg regner med at mange som meg velger elbil av miljøhensyn, ikke bare utslipp men også effekten det har på økonomien og teknologien rundt batterier. Om man skal nå målene om flere nullutslippsbiler på veiene må man få ut fingeren når det gjelder ladestruktur. Her kommer en liten rant som gjør at jeg gleder meg ekstra mye til ny Model 3 kommer:

Vi kjører lett inn til Oslo på en lading fra Kristiansand, vi vet det må lades på vei tilbake. Jeg regner med at bilen kan fortelle meg hvor det er fornuftige ladestopp på veien tilbake til sørlandet, det kan den ikke. Eller det vil si, den forteller meg mye men ikke noe av det kan brukes til noe. Jeg ender opp med en potpurri av ladestasjoner som er så ulogisk lagt opp at jeg får flashback til tyskundervisningen. 

Så da ender jeg opp med å laste ned Ionity appen, jeg husker jo at det stod i Bil24 i januar "Her hjemme går byggingen også lynraskt". Til min store skuffelse er stasjonene utenfor min gjenværende rekkevidde eller i feil retning. Javel..

Men så husker jeg at Fortum har oppgradert noen stasjoner, sjekker appen, men dessverre så fungerer det ikke å sortere på ladere basert på effekt (ut over hurtiglading), ei heller i noen av de andre appene jeg har tilgjengelig. Ender opp med å laste ned Nexcharge-appen hvor jeg kan sortere på CCS2, da får jeg opp en stasjon i Notodden. Hipp hurra. Jeg glemte kanskje å skrive at vi var begge fyllesjuke og ville hjem (bryllup), så kvoten for å taste på telefonen var i ferd med å renne ut.

Endte opp med å sette nesa sørover med 12mil rekkevidde og et stopp på liertoppen, kvinnen min ville ha milkshake på Macdonalds. Der var det ladekø. Bestemte oss for å kjøre videre til neste på lista et par mil lengre sør, et sted uten milkshake, dårlig stemning i bilen. 8 mil rekkevidde. Kjørte forbi 8-10 superladere på høyre side da vi drev å leita etter stasjonene som passet "vår bil". Mye ledig. Kom frem, ladekø. Fuck!

Kjørte da videre mot drammen, vi begynte å nærme oss 5 mil rekkevidde da vi omsider kom frem til stasjonen. Der var det en ledig stasjon. Plugget inn, startet lading og drakk tre kopper kaffe. 45 min senere hadde vi akkurat nok til å komme oss hjem.

Fremdeles ingen milkshake ender dama med å overta kjøringen fordi jeg holdt på å sovne. Jeg våkner litt før brokelandsheia og det er nå klart at vi ikke vil nå frem med gjenværende rekkevidde. Stopper på brokelandsheia, en ledig stasjon. Som er ødelagt. Den må resettes og etter litt om og men så våkner den til liv. Fremdeles ingen milkshake, dårlig stemning. Lader 30 min eller så, peaker på 43kw.

Vel hjemme så tenker jeg tilbake på da vi kjørte fra Kristiansand til Haugesund. Etter en deilig uke på vestlandet kjørte vi tilbake og fikk beskjed om at et lite stopp i Lyngdal var nødvendig. Etter få minutt med 120kw suste vi videre og var hjemme før barnetv.

Ps. Synes man det er mye dekkstøy i en Model 3 anbefaler jeg å låne en Hyundai Kona og kjøre til Oslo. Etter denne turen har alt blitt mye stillere rundt meg, tror det er påbegynnende tinnitus.

bjornskj

Takker for en underholdene historie.

Når det gjelder din kommentar til TM3 og støy så er min observasjon at det er tydeligvis en del variasjoner ute å går. Når jeg startet prosessen med å kjøpe inn en TM3 så fikk jeg låne en TM3P hos Tesla på Skøyen. Det var ingen positiv opplevelse støymessig, først og fremst synes jeg det var mye vindstøy men i tillegg knirket den som bestemors gamle gyngestol fra rattet når en kjørte rundt i lavere hastighet.

Så på akkurat dette punktet var jeg ganske så skeptisk til levering av min TM3LR. Så før levering gikk jeg til innkjøp av diverse Kina remedier, slik som taklist, dørlister samt en list til å sette imellom frontrute og dashbord. Men faktisk har jeg blitt positivt overrasket over min TM3, synes ikke den støyer mye i det hele tatt - i det minste ikke ved de hastigheter en har lov til å kjøre i Norge. Tror at jeg skipper installasjon av alle disse greiene jeg har kjøpt inn da jeg ikke ser det store poenget.

Så basert på min begrensede erfaring så blir konklusjonen at det enten er stor variasjon imellom P og LR eller at det er produksjonsvariasjoner på bilene som medfører forskjell i støynivå. Eller kanskje Tesla har gjort noen forbedringer i produksjonen av bilen?

Morbus

Jeg kjøpte også alskens støydempende greier mens jeg ventet på bilen (LR Awd)
Har null problemer med støy, så jeg kommer ikke til å bruke 5 kalorier på å lime på pakninger og lister, samt støydempe trunk. Bilen er like stille som hvilken som helst annen bil etter min mening.

Sent fra min CLT-L29 via Tapatalk


Leiha

Jeg fikk min nye TM3 dual motor LR i dag. Levert med alt perfekt så jeg er storfornøyd :) Prosessen opp mot levering har vært god og med flere telefoner fra Tesla for å være sikker på at alt var i orden så utlevering skulle gå smooth.

Litt om lyd siden det er nevnt:
Synes den er ekstremt mye stillere enn preformance som jeg prøvekjørte.
Mistenker at det er dekkene, det sto steinharde 20 tommers Michelin dekk på den jeg prøvekjørte. Står på 19 tommers Hankook dekk nå og de oppleves som stille for meg.
Veldig positivt overrasket.

Jeg har også kjøpt inn pakning til tak og dører samt dempekit til dører og bagasjerom.

Jeg fikk ikke kjørt i noe særlig fart så vindstøy vet jeg lite om enda.

Jeg har tilgang til pålitelig sertifisert lydmåler og kommer til å dokumentere alle steg etter montering av div remedier for støydemping.
Hitra, Sør Trøndelag
S85D Levert 3.6.2015
TM3 LR AWD levert 25.6.2019

ladov

Sitat fra: Leiha på tirsdag 25. juni 2019, klokken 18:28
Jeg fikk min nye TM3 dual motor LR i dag. Levert med alt perfekt så jeg er storfornøyd :) Prosessen opp mot levering har vært god og med flere telefoner fra Tesla for å være sikker på at alt var i orden så utlevering skulle gå smooth.

Litt om lyd siden det er nevnt:
Synes den er ekstremt mye stillere enn preformance som jeg prøvekjørte.
Mistenker at det er dekkene, det sto steinharde 20 tommers Michelin dekk på den jeg prøvekjørte. Står på 19 tommers Hankook dekk nå og de oppleves som stille for meg.
Veldig positivt overrasket.

Jeg har også kjøpt inn pakning til tak og dører samt dempekit til dører og bagasjerom.

Jeg fikk ikke kjørt i noe særlig fart så vindstøy vet jeg lite om enda.

Jeg har tilgang til pålitelig sertifisert lydmåler og kommer til å dokumentere alle steg etter montering av div remedier for støydemping.
Dokumenter så mye du orker! :D

Også tar du turen innom støydempingstråden etterpå. Akkurat nå lurer jeg på hvor store individuelle forskjeller det er mellom bilene.. :)
Svart Renault Zoe Intense(Q210) (solgt, med et visst vemod)
11kW hjemmelader
"Your Model 3 was reserved on 31/03/2016."
Rød TM3 LR AWD m/EAP bestilt 22/12-18, levert 8/3-19.

Elmo

Sitat fra: MikkeBoomBoom på tirsdag 25. juni 2019, klokken 15:14
Etter få minutt med 120kw suste vi videre . . . . . 

120 ?? Jeg har ikke klart å få mere enn 102kW på min. Dog kun tre ganger på SuC så langt
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

Counterpointer

Interessant at selv en helt rå bil på effektivitet/rekkevidde som Kona kan oppleves såpass manglende i forhold til Tesla. Blir sikkert subjektivt, men alikevel.

Levende beskrivelse av turen

MikkeBoomBoom

Sitat fra: Elmo på tirsdag 25. juni 2019, klokken 23:02
Sitat fra: MikkeBoomBoom på tirsdag 25. juni 2019, klokken 15:14
Etter få minutt med 120kw suste vi videre . . . . . 

120 ?? Jeg har ikke klart å få mere enn 102kW på min. Dog kun tre ganger på SuC så langt

Kom til Lyngdal med 5% SOC, var vel rett under 120kw :)

Klykken

Hovedfordelen til Tesla er ladenettverket, spør du meg. Å knote med alskens apper, abonnement og kart for å kunne lade de andre bilene er meget slitsomt. Og det at det er 2 til 4 stolper tilgjengelig, med sjanse for at de er ødelagt eller har et eller annet trøbbel, er jo også stressende..

Synes trådstarter beskriver situasjonen meget riktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

ganton

Sitat fra: Klykken på onsdag 26. juni 2019, klokken 13:46
Hovedfordelen til Tesla er ladenettverket, spør du meg. Å knote med alskens apper, abonnement og kart for å kunne lade de andre bilene er meget slitsomt. Og det at det er 2 til 4 stolper tilgjengelig, med sjanse for at de er ødelagt eller har et eller annet trøbbel, er jo også stressende..

Synes trådstarter beskriver situasjonen meget riktig.
Enig. Husker med gru de første langturene med i3'en, der man etter å ha stått i kø ikke klarte å starte hurtigladingen pga feil på laderne, dårlig kompabilitet, tull med rfid-brikker,  ute av drift etc...
Første langtur med Tesla'en hadde vi aldri prøvd hurtiglading på den (kanskje litt risk men...), plugget bare i en superlader og alt startet automatisk :-)

(Litt mer trøbbel på vei hjem da den ene superladeren vi prøvde tydeligvis ikke virket hverken på vår eller andre Tesla'er som prøvde seinere. Sendte mail til supercharger@teslamotors.com. Men mange superladere på en stasjon så ikke noe stort problem)
BMW i3 (27.aug 2014)
Tesla model 3 (reservert 01.04.2016, bestilt 5.12.18, levert 30.03.19)

Autowinder

#10
Jeg sjekket ABetterRoutePlanner Oslo- Ischgl for kjøring i +8*C og av total ladetid med TM3 er det bare den kommende VW ID3 LR som matcher. Audi, Jaguar, MBenz, Kona og AmperaE har alle 2-3 ekstra ladetimer hver vei, så SuC er en utrolig fordel.
TMY 2021 LR AWD • BMW i3 2021 120ah FC

Jeg: Unnskyld, men jeg fikk tilbake bilen etter garantiservice hos dere med 30 cm oppkrubbet støtfangerhjørne.
Tesla SC Rud: Alle ansatte skal rapportere inn slikt og det er ikke gjort, så det kan umulig ha skjedd hos oss!
TA ALLTID VIDEO AV HELE BILEN RETT FØR ALL SERVICE, OG SI GJERNE FRA AT DET ER GJORT.

fonberg

Superladerkonseptet er grunnen til at jeg i snart seks år (og teller fortsatt) ikke har noen seriøse alternativer til Tesla på min liste.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

noto

Sitat fra: fonberg på torsdag 27. juni 2019, klokken 13:31
Superladerkonseptet er grunnen til at jeg i snart seks år (og teller fortsatt) ikke har noen seriøse alternativer til Tesla på min liste.

Og kjøper du en gammel, men knallfin Model S til spottpris fra Tesla CPO får du med gratis ubegrenset superlading så lenge du (og bilen) lever. Hvis bilen lever lengst kan arvingene fortsette festen.

Philip Marlowe

Sitat fra: fonberg på torsdag 27. juni 2019, klokken 13:31
Superladerkonseptet er grunnen til at jeg i snart seks år (og teller fortsatt) ikke har noen seriøse alternativer til Tesla på min liste.
:)  :+1:
Model 3, hvit, dobbelmotor, langrekker. Fikk bil 6.4.19. EV65xxx.
Model S85, rød. Fikk bil 27.3.14. Solgt 6.4.19.

olavxxx

Sitat fra: noto på torsdag 27. juni 2019, klokken 16:14
Sitat fra: fonberg på torsdag 27. juni 2019, klokken 13:31
Superladerkonseptet er grunnen til at jeg i snart seks år (og teller fortsatt) ikke har noen seriøse alternativer til Tesla på min liste.

Og kjøper du en gammel, men knallfin Model S til spottpris fra Tesla CPO får du med gratis ubegrenset superlading så lenge du (og bilen) lever. Hvis bilen lever lengst kan arvingene fortsette festen.
Gratis lading er mindre viktig enn rask lading vil jeg si, så Model 3 med lavere forbruk og raskere lading (200-250 kW), er bedre. Superlader såpass sjeldent at de gangene jeg gjør det, er tiden verdt mer enn noen kroner. 250 kW blir da på superlader v3 som er på vei.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA