Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Europa-tur med Model 3

Startet av Olings, tirsdag 25. juni 2019, klokken 10:31

« forrige - neste »

Olings

Vi skal neste uke kjøre til Syd-Frankrike med vår Model 3 og lurte på om noen hadde noen gode tips og råd for en slik langtur med en Tesla.

Har jo lest meg opp en del på nettet, men tenkte at folk her på forumet med egen erfaring på dette kunne være en verdifull ressurs på "dos and don'ts" for en Tesla-sjåfør på sin første langtur. Har også søkt litt på forumet her da jeg husker at dette har vært nevnt tidligere, men uten hell.

Er det for eksempel påkrevd med kontanter på de ulike bomstasjonene etc.?

Blir glad for all tilbakemelding!  :D

For den nysgjerrige så skal vi kjøre Norge-Sverige-Danmark-Tyskland-Østerrike-Lichtenstein-Sveits-Italia-Monaco- Frankrike på vei til og Frankrike-Luxembourg-Tyskland-Danmark-(Ferge)-Norge tilbake. Puh... :P

daktari

#1
Ta en titt på TeslaBjørns videoer.

Bruk EVtripplanner eller Abetterrouteplanner på nett for å skaffe deg overblikk over de smarte stedene å stoppe, ikke stopp uten å lade.

Baser deg på superladere - fungerer topp, ikke lad til 100% på Superlader hvis ikke du MÅ komme frem til et spesielt fjernt sted. Superlading er billigst.

Du kan skaffe deg PlugSurfing-brikke for lading på andre hurtigladere, men da har du dårlig tid - tar et par uker å få den - kanskje du kan bruke app for å starte lading. Dette er vel strengt tatt ikke nødvendig.

Destinasjonslading i Frankrike? Sjekk hvilke kontakter de har der du skal bo, varierer litt i Europa. Skru ned strømtrekket - sør-Europa har marginal infrastruktur i husene.

Ikke la bilen ruge på en destinasjonslader hele natten når den er full - andre kan trenge å lade mer enn deg.

Mener å huske at man kan betale med kort i bommene på motorvei i Italia og Frankrike (Nice-Riviera og Milano-Riviera) for et par tre år siden. Euro-mynter og sedler kan være naturlig reserve.

God tur!
Mine videoer av Autopilot 2 Mine I-Pace videoer
2023 ID.4 GTX 2021 ID.4   2022 BMW iX40   2021 Model 3 LR   2019 Audi e-tron 55   2019 I-Pace HSE   2017 S90D

Ellemelle

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. juni 2019, klokken 10:43
ikke stopp uten å lade.
Ja det blir jo en spennende ferie, hvis man kun skal stoppe der man kan lade.

Klykken

Ellemelle:
Det kan det absolutt. Og nå har det seg slik at man kjører elbil som dessverre ikke er særlig utbredt i Europa og verden enda, samt at rekkevidde er noe begrenset i forhold til flytende drivstoff - derfor krever det litt planlegging.

Lad derfor når du kan og ikke når du må. Og helt klart, man bør planlegge inn å kunne lade der man stopper - i alle fall over lengre tid.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Olings

Takk for fine svar!

Har allerede PlugSurfing-kort, så den er i boks.

Er det grunn til å stole på Tesla sin Trip planner for ladestopp eller er det bare ABRP som duger?

Har lagt inn hotell med destination charger der dette er mulig underveis. Har dere noen erfaring om disse pleier å være opptatt på slike hoteller? Koster de ekstra?


chargedup

Bilens navigasjon fungerer utmerket på alle etapper jeg har prøvd nedover i europa. Du blir varslet tidlig om du må holde deg under en viss hastighet for å nå neste lader. Dersom du holder deg til de store gjennomfartsårene  trenger du ikke planlegge på forhånd dersom du bruker bilens navi.

Jeg brukte abetterrouteplanner på forhånd for å planlegge turen (av gammel vane). På ABRP kan man skrive inn hastighet og feks 10% over fartsgrense og/eller maks hastighet som gjør det veldig enkelt å være sikker på hvilke hastigheter osv man kan kjøre i på autobahn. ABRP er ikke noe man MÅ bruke på Tesla, men i andre elbiler er det veldig kjekt ettersom man MÅ planlegge på forhånd da det finnes x antall forskjellige ladeoperatører og ladehastigheter og bilene (jeg har prøvd) ikke er lette å få til å være selektive i navigasjon på ladehastighet eller foretrukket ladeoperatør.

Destination charger var gratis der jeg bodde, men parkeringen på hotellet kostet penger. Ingen andre biler på de 2-4 ladeplassene på hotellene jeg bodde på. Finnes også flere hoteller som har lading enn kun de som har Tesla destination charger (finner alternative elbillader under fasiliteter på hotels.com feks). Dersom jeg bodde på hotell uten lading, ladet jeg selvfølgelig før jeg kom til byen for å ikke måtte starte dagen med hurtiglading med kaldt batteri.
EQE 43AMG
Solgt: i3 (60Ah)-I-pace S-EQC-Model 3 LR-Ampera-Model Y-I-pace FE

Klykken

Sitat fra: Olings på tirsdag 25. juni 2019, klokken 11:04
Har lagt inn hotell med destination charger der dette er mulig underveis. Har dere noen erfaring om disse pleier å være opptatt på slike hoteller? Koster de ekstra?
Det står "free to use" på Teslas sider hvis det stemmer. Hvis ikke kan det komme kostnader. Evt krav om at du bor der, gjør en avtale på forhånd etc.
https://www.tesla.com/no_NO/findus#/bounds/65,55,34,-11,d?search=supercharger,destination%20charger,&name=Europe
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Rosstopher

Sitat fra: daktari på tirsdag 25. juni 2019, klokken 10:43
Mener å huske at man kan betale med kort i bommene på motorvei i Italia og Frankrike (Nice-Riviera og Milano-Riviera) for et par tre år siden. Euro-mynter og sedler kan være naturlig reserve.

Kjørte gjennom Frankrike i våres, og man kan absolutt betale med kort på bomveiene der. Ellers på turen brukte vi overraskende mye kontanter. Man bør alltid ha med seg litt Euro.
2021 Tesla Model Y LR
2016 Kia Soul

x 2016 Tesla Model S 90D
x 25+ fossilbiler

Reservert Cybertruck

iloominaty

Som alle andre har sagt.

A better route planer.


Jeg kjørte ned til Den Haag i nederland for noen uker siden, det var null stress.

Bruk Tesla Superladere og andre +100kw ladere du finner på pluggcharge hvis du trenger det.


thasle

Sitat fra: Olings på tirsdag 25. juni 2019, klokken 10:31
Vi skal neste uke kjøre til Syd-Frankrike med vår Model 3 og lurte på om noen hadde noen gode tips og råd for en slik langtur med en Tesla.

Har jo lest meg opp en del på nettet, men tenkte at folk her på forumet med egen erfaring på dette kunne være en verdifull ressurs på "dos and don'ts" for en Tesla-sjåfør på sin første langtur. Har også søkt litt på forumet her da jeg husker at dette har vært nevnt tidligere, men uten hell.

Er det for eksempel påkrevd med kontanter på de ulike bomstasjonene etc.?

Blir glad for all tilbakemelding!  :D

For den nysgjerrige så skal vi kjøre Norge-Sverige-Danmark-Tyskland-Østerrike-Lichtenstein-Sveits-Italia-Monaco- Frankrike på vei til og Frankrike-Luxembourg-Tyskland-Danmark-(Ferge)-Norge tilbake. Puh... :P
Her er en artikkel jeg skrev om en 14-dagers tur nylig:
https://elbilforum.no/index.php?topic=46947.msg816511#msg816511

Alle bomstasjoner tar kort, og det raskt og enkelt, ingen PIN-kode, bare pass på billetten du tar når  du kjører inn på motorveien i Frankrike/Italia, ellers må du betale for hele strekningen. Hvis du betaler med mynt, ikke bruk kobber, det aksepteres ikke. Ofte vanskelig å få tak i vekslepengene, la de ligge. Mister du en mynt på bakken, la den ligge og putt på en ny. Ellers tuter de på deg.  Men kort er best og funker alltid.

I Sveits trenger du en vignett for å kjøre på motorvei, den koster 40 CHF/€, gjelder ett kalenderår. Jeg måtte betale kontant, selges i  kiosker og bensinstasjoner på grensen.

I Østerrike trengs også vignett, men den kan kjøpes for et kortere tidsrom (10 dager) og er mye rimeligere.

Ruten via Liechtenstein er ikke den smarteste, veiene nær grensen Østerrike/Sveits er svært trafikkerte, kjør for all del ikke inn Bregenz, endeløse køer. Regn med å tape tid hvis du forsøker å snike deg unna motorveiene. Veien fortsetter over San Bernadino, men etter hvert havner du på svært trafikkerte veier rundt Como og Milano, prøv å unngå det.

Jeg kjørt nylig Nice-Alessandria-Ivrea-Chamonix, og der var det svært lite trafikk, bortsett fra køen foran Mont-Blanc-tunnelen (10 min). Du kan alt. velge Store (Grand) St. Bernhard, enten tunnelen eller hilse på bikkjene i passet.

Et alternativ du bør vurdere, er å bruke biltog, som et raskt og rimelig alternativ, f.eks. strekningen Goppenstein-Kandersteg, da er du plutselig nær Zermatt, og kan ta en avstikker dit, flott sted, parkering med lading i Täsch, og tog opp til Zermatt. Matterhorn i soloppgang er verd en reise! Videre kan du ta tog Brig-Iselle (Simplon). Sjekk https://www.bls.ch/en

Motorveiene i Frankrike er stort sett bedre (6 filer) og mindre trafikkert  enn de i Tyskland. Med en fartsgrense på 130 (tørr vei), holder du like høy gjennomsnittsfart.  A8/A7/A6 tar deg gjennom Bourgogne, som virkelig er verd en stopp.  Prøv å finne hotell med Destination Charging, da starter du dagen med 100%. Laderne var nesten ikke bruk. Regn med 11 kW ladefart på M3. Stedene finner du på Teslas ladekart. Superladerne er ofte plassert ved hoteller, fint å kombinere lading og lunch.

Stort sett var A Better Routeplanner og Tesla enige, men Tesla foreslo noen rare ladestopper (10 min etter start), helt unødvendig. Men angivelse av restlading stemte forbausende bra, likeså ankomsttid.

Stol på Tesla når det gjelder omkjøring pga. kø. Trafikkradio virker ikke på M3 foreløpig.

God tur!  Bilen er en drøm å kjøre :)
Model 3, blå, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 09.03.19.

Toalmar

Sitat fra: Olings på tirsdag 25. juni 2019, klokken 11:04
Har lagt inn hotell med destination charger der dette er mulig underveis. Har dere noen erfaring om disse pleier å være opptatt på slike hoteller? Koster de ekstra?
Hadde uansett kontaktet destinasjonshotellene og hørt om det er reservasjon på plass med lader. Skal på en tur til Danmark og Sverige selve sommer og på ett av hotellene jeg skal bo på så har de lader og der kan man reserver plass. Da burde man være sikret strøm.
Mercedes-Benz ECQ AMG 2021 - Levert 13.01.2021

Olings

Sitat fra: thasle på tirsdag 25. juni 2019, klokken 20:30
Sitat fra: Olings på tirsdag 25. juni 2019, klokken 10:31
Vi skal neste uke kjøre til Syd-Frankrike med vår Model 3 og lurte på om noen hadde noen gode tips og råd for en slik langtur med en Tesla.

Har jo lest meg opp en del på nettet, men tenkte at folk her på forumet med egen erfaring på dette kunne være en verdifull ressurs på "dos and don'ts" for en Tesla-sjåfør på sin første langtur. Har også søkt litt på forumet her da jeg husker at dette har vært nevnt tidligere, men uten hell.

Er det for eksempel påkrevd med kontanter på de ulike bomstasjonene etc.?

Blir glad for all tilbakemelding!  :D

For den nysgjerrige så skal vi kjøre Norge-Sverige-Danmark-Tyskland-Østerrike-Lichtenstein-Sveits-Italia-Monaco- Frankrike på vei til og Frankrike-Luxembourg-Tyskland-Danmark-(Ferge)-Norge tilbake. Puh... :P
Her er en artikkel jeg skrev om en 14-dagers tur nylig:
https://elbilforum.no/index.php?topic=46947.msg816511#msg816511

Alle bomstasjoner tar kort, og det raskt og enkelt, ingen PIN-kode, bare pass på billetten du tar når  du kjører inn på motorveien i Frankrike/Italia, ellers må du betale for hele strekningen. Hvis du betaler med mynt, ikke bruk kobber, det aksepteres ikke. Ofte vanskelig å få tak i vekslepengene, la de ligge. Mister du en mynt på bakken, la den ligge og putt på en ny. Ellers tuter de på deg.  Men kort er best og funker alltid.

I Sveits trenger du en vignett for å kjøre på motorvei, den koster 40 CHF/€, gjelder ett kalenderår. Jeg måtte betale kontant, selges i  kiosker og bensinstasjoner på grensen.

I Østerrike trengs også vignett, men den kan kjøpes for et kortere tidsrom (10 dager) og er mye rimeligere.

Ruten via Liechtenstein er ikke den smarteste, veiene nær grensen Østerrike/Sveits er svært trafikkerte, kjør for all del ikke inn Bregenz, endeløse køer. Regn med å tape tid hvis du forsøker å snike deg unna motorveiene. Veien fortsetter over San Bernadino, men etter hvert havner du på svært trafikkerte veier rundt Como og Milano, prøv å unngå det.

Jeg kjørt nylig Nice-Alessandria-Ivrea-Chamonix, og der var det svært lite trafikk, bortsett fra køen foran Mont-Blanc-tunnelen (10 min). Du kan alt. velge Store (Grand) St. Bernhard, enten tunnelen eller hilse på bikkjene i passet.

Et alternativ du bør vurdere, er å bruke biltog, som et raskt og rimelig alternativ, f.eks. strekningen Goppenstein-Kandersteg, da er du plutselig nær Zermatt, og kan ta en avstikker dit, flott sted, parkering med lading i Täsch, og tog opp til Zermatt. Matterhorn i soloppgang er verd en reise! Videre kan du ta tog Brig-Iselle (Simplon). Sjekk https://www.bls.ch/en

Motorveiene i Frankrike er stort sett bedre (6 filer) og mindre trafikkert  enn de i Tyskland. Med en fartsgrense på 130 (tørr vei), holder du like høy gjennomsnittsfart.  A8/A7/A6 tar deg gjennom Bourgogne, som virkelig er verd en stopp.  Prøv å finne hotell med Destination Charging, da starter du dagen med 100%. Laderne var nesten ikke bruk. Regn med 11 kW ladefart på M3. Stedene finner du på Teslas ladekart. Superladerne er ofte plassert ved hoteller, fint å kombinere lading og lunch.

Stort sett var A Better Routeplanner og Tesla enige, men Tesla foreslo noen rare ladestopper (10 min etter start), helt unødvendig. Men angivelse av restlading stemte forbausende bra, likeså ankomsttid.

Stol på Tesla når det gjelder omkjøring pga. kø. Trafikkradio virker ikke på M3 foreløpig.

God tur!  Bilen er en drøm å kjøre :)

Det stemmer. Det var din historie jeg lette etter.  :D

Er redd jeg har booket hotell allerede på vei gjennom Tyskland og nedover, men kan sjekke om jeg kan booke om.

Takk for masse bra tips! Skal gå inn og revurdere ruten litt. Vi samler jo også litt på land vi kjører gjennom, så det er litt derfor ruten går via Lichtenstein.

Er det noen rute utenom Bregenz nedover der? Ser at A14 tar oss rett gjennom byen.

Jeg grugleder meg til å cruise gjennom store deler av Europa i bil. 8)

Ellemelle

Sitat fra: Olings på tirsdag 25. juni 2019, klokken 21:08
Er det noen rute utenom Bregenz nedover der? Ser at A14 tar oss rett gjennom byen.

Jeg grugleder meg til å cruise gjennom store deler av Europa i bil. 8)
A14 går ikke gjennom Bregenz, men hvis du kjører A14 disse få kilometerne gjennom Østerrike, er du nødt til å kjøpe et motorveioblat.
Derfor velger mange, meg selv inkludert, å heller kjøre gjennom Bregenz.

Det er mulig Thasle kjørte der en uheldig dag, jeg har ihvertfall aldri opplevd noe kø gjennom Bregenz.

Det som er fint med Google, er at du faktisk kan sjekke dette selv, her og nå. Legg inn en rute fra/til på et tidspunkt og en dag du har tenkt å kjøre der (for eksempel en fredag kl 1800), og du vil se live hvordan trafikken er.
I tillegg kan du også velge i Google Maps hvilken dag og tid du faktisk har tenkt å kjøre strekningen, og den vil komme med estimat på hvor lang tid du vil bruke å kjøre den aktuelle strekningen, basert på erfaringsdataene Google besitter.

DeepFu

Vi har kjørt flere år til Italia og Frankrike med campingvogn. Eneste plassene vi har opplevd kø som ikke var forårsaket av ulykker var i området rundt St. Tropez, der var det helt pyton. Kort er tingen til bommer og veier.  Går fort,  og som regel er det minst kø i "Card only" -  filene.  I år blir første turen med Tesla og telt. Gleder meg sinnsykt til å legge avgårde. Har stort sett pakket ferdig,  og har ferie fra 19 juli....
TMY LR Levert 13/9-21 i Tromsø  Solgt
TM3 LR Levert 15/3-19 i Tromsø

Arath

Sitat fra: Toalmar på tirsdag 25. juni 2019, klokken 20:48
Hadde uansett kontaktet destinasjonshotellene og hørt om det er reservasjon på plass med lader. Skal på en tur til Danmark og Sverige selve sommer og på ett av hotellene jeg skal bo på så har de lader og der kan man reserver plass. Da burde man være sikret strøm.
Støtter denne. Jeg kom til ett hotell i mosel med destinasjonslader. Begge twc var blokkert av biler som ikke ladet. Plassene ble bare reservert elbil hvis de var reservert. Løste seg med litt kreativ parkering for nødlading til å komme meg komfortabelt til neste supercharger.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA